Beamer als vervanging WQXGA monitor, een verbetering? ,

Pagina: 1
Acties:

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01 11:01
Ik heb hier 3x Dell 30 inch 2560x1600 staan, 16:10, alledrie IPS-schermen.
En ik vind mn monitorsetup te klein. Ik zit constant te zoomen. Hoef ik mij minder in te spannen om nog wat tekst te lezen. :+

Dus ik ging even kijken of er nog grotere schermen zijn. Bij monitoren van >30 inch, zijn ze met een kleinere resolutie. :{.

Dus zit met schuin oog naar de beamers te kijken. Als ik de ervaringstopics in dit subforum langsga, wordt er gepraat over het beeldkwaliteit bij films. Dat is uiteraard vrij logisch, daar is een beamer ook voor bedoeld. Net als dat de meeste beamers die ik tegenkom, ook enkel full HD doen.

Dus ik zat af te vragen, is zo'n beamer nog beetje geschikt voor codeerwerk (Vim), in terminal werken en af en toe browsen? Is het beeld nog haarscherp als op een monitor, of wordt het een wazige boel? Tuurlijk kan een beamer gewoon je schermoutput tegen het scherm projecteren.

Maar de hele dag computeren tegen een projectiescherm... Is het beeld dan nog scherp, of krijg je hoofdpijn door de lage Hz-frequentie, of.. ?

Kortom, ik ben benieuwd of iemand daar ervaringen mee heeft?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:37
Als je moet zoomen om de tekst leesbaar te houden dan denk ik eerder dat de pixels gewoon te klein zijn, je hebt dus minder pixels nodig ipv meer, dan wordt het op het scherm vanzelf groter. Of misschien begrijp ik het verhaal verkeerd...
Hoe dan ook een beamer als monitor gebruiken lijkt me niet bepaald prettig. De kijkafstand is te ver zodat je steeds moet focussen, en je moet de kamer verduisteren om iets te kunnen zien (als het te licht is worden alle tinten tussen grijs en zwart één dezelfde kleur)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:56

weebl

YARR!

3 4K-schermen kopen?

Resolutie is dan een stuk hoger dan wat je nu hebt :) En beamers zijn tegenwoordig ook max 1080p, heel misschien hoger, dus wat dat betreft ga je er zelfs op achteruit. Een groter beeld != hogere resolutie...
En beamer lijkt me niet echt prettig voor je ogen, zeker tijdens het programmeren.
Daarnaast gaat de lamp dergelijk langdurig gebruik niet volhouden, dat wordt dus een duur geintje.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Weebl, dan gaat de resolutie omhoog en moet ie nog meer inzoomen.
Wat shittyoldman zegt dus.

Hoi!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:34
Er zitten in Windows ook gewoon instellingen om alles in z'n geheel 25% of 50% groter te maken hoor ;)

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:56

weebl

YARR!

EWK schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 21:58:
Weebl, dan gaat de resolutie omhoog en moet ie nog meer inzoomen.
Wat shittyoldman zegt dus.
Dat wil hij toch juist niet:
Hatsieflatsie schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 20:16:

Dus ik ging even kijken of er nog grotere schermen zijn. Bij monitoren van >30 inch, zijn ze met een kleinere resolutie. :{.
Of snappen we elkaar niet helemaal hier? Wat versta je onder 'zoomen'? Als je de resolutie te klein vind: Gewoon 3 32" FullHD-TV's op je bureau zetten ;)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

TS gebruikt zoom om makkelijker te kunnen lezen, dus, ik denk dat de resolutie te hoog is waardoor lettertjes nogal klein uitvallen.

32" of groter TV schermen nemen kan natuurlijk ook, maar dan heeft ie minder pixels, maar wel meer vierkantecentimeters, dus, tekst wordt groter, meuk wordt minder scherp.

People as things, that’s where it starts.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
Cliche reactie: Misschien tijd voor een brilletje?

Ik heb hier een 27" met een iets hogere pixeldensity en ik kan het nog prima lezen.

Los daarvan, ben benieuwd naar de reacties over beamers :)

[ Voor 78% gewijzigd door Gamebuster op 23-05-2014 22:18 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01 11:01
ShitHappens schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 22:01:
Er zitten in Windows ook gewoon instellingen om alles in z'n geheel 25% of 50% groter te maken hoor ;)
Die zijn permanent. Ik zoom dynamisch, want soms leun ik achterover op m'n bureau, of zit ik met m'n neus voor de monitor, of loop ik even rond met toetsenbord in m'n vingers.

Bij Windows moet je de boel herstarten, wil het effect hebben. Ik heb de CTRL+- en CTRL++ geremapped naar een bepaalde functie, om in browser/terminal/vim dynamisch te zoomen.
ShittyOldMan schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 21:48:
Als je moet zoomen om de tekst leesbaar te houden dan denk ik eerder dat de pixels gewoon te klein zijn, je hebt dus minder pixels nodig ipv meer, dan wordt het op het scherm vanzelf groter. Of misschien begrijp ik het verhaal verkeerd...
Hoe dan ook een beamer als monitor gebruiken lijkt me niet bepaald prettig. De kijkafstand is te ver zodat je steeds moet focussen, en je moet de kamer verduisteren om iets te kunnen zien (als het te licht is worden alle tinten tussen grijs en zwart één dezelfde kleur)
Ik begreep dat de beamers de laatste tijd zo ontwikkeld zijn, dat je ze ook bij daglicht kunt gebruiken. De collegezalen zijn verlicht, en daar gebruiken ze toch ook beamers?

[ Voor 41% gewijzigd door Hatsieflatsie op 23-05-2014 22:39 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:46
Vergeet niet dat de lamp van een beamer maar een beperkt aantal uur meegaat.
En die dingen vervangen is niet goedkoop!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:37
Hatsieflatsie schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 22:38:
[...]

Ik begreep dat de beamers de laatste tijd zo ontwikkeld zijn, dat je ze ook bij daglicht kunt gebruiken. De collegezalen zijn verlicht, en daar gebruiken ze toch ook beamers?
Ja en nee. Het is alleen te compenseren door een sterkere lamp te gebruiken. De lamp selecteer je op het gebruik. Kantoor/presentatie beamers hebben een sterkere lamp dan bijv. home theater beamers. Een presentatie beamer is dan weer te fel voor in een home theater, en andersom is het te zwak. Een speciaal scherm met een hogere 'gain' helpt ook mee (met als toppunt een 'black diamond' scherm dat van zichzelf zwart is).

Nu weet ik niet hoe je het precies wilt gebruiken (thuis/werk), maar houdt er rekening mee dat een collegezaal met (handig gerichte) verlichting aanzienlijk donkerder is dan een kleinere ruimte/kamer met direct zonlicht. Daarnaast is een collegezaal redelijk constant qua licht waardoor je de beamer er op kunt uitzoeken, wil je het 's avonds thuis gebruiken dan is het misschien weer te fel (zoals je met een computer monitor al kunt hebben).

OSX is overigens vrij makkelijk met zoomen, mocht je dat eens willen proberen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1