Stille Game PC - 1000,-

Pagina: 1
Acties:

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe Game PC, max 1000,- (excl. randapparatuur)
De bedoeling is dat het een zo stil mogelijk systeem wordt. Onderstaande is wat ik tot zover heb kunnen samenstellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 167,50€ 167,50
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 71,78€ 71,78
1MSI Radeon R9 270X GAMING 2G€ 172,03€ 172,03
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,94€ 82,94
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 35,40€ 35,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 61,25€ 61,25
1Seasonic X-650 80+ Gold V2€ 117,95€ 117,95
1Crucial M500 2,5" 480GB€ 187,25€ 187,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 896,10

Waar ik nog mee zit is het volgende:

-Casefans: Ik zou graag de standaard casefans van de R4 willen vervangen, plus nog een extra fan willen plaatsen. Waar zou de 3e fan het beste geplaatst kunnen worden? En welke fans zou ik moeten kiezen als je puur kijkt naar geluidsproductie?

-Voeding: De gekozen voeding is een juweeltje, als ik moet afgaan op de reviews. Echter, ik zal niet gaan overklokken en ik heb geen high-end videokaart in mijn systeem, dus vraag ik me af of 650 Watt geen overkill is. Als dat zo is, is er een Seasonic voeding (ik blijf hoe dan ook bij dat merk) die net wat minder vermogen levert maar kwalitatief minimaal net zo goed is?

-Opslag: Ik heb gekozen voor alleen een SSD: Ik ben geen grootverbuiker qua GBs en 480 GB moet dan ook wel voldoende zijn lijkt me. Hoewel er stille HDD's zijn (WD Green lijn) blijft het toch een (kleine/grote) bron van geluid.

Videokaart: Ik zal het systeem qua games voornamelijk gebruiken voor MMO's/BF4 op een resolutie van 1920 x 1080. Ik het liefst wel alles op max staan zonder frame rate drops. Is een R9 270X kaart voldoende daarvoor? Of zou ik toch iets omhoog moeten gaan naar een 770/R9 280X?

Alvast dank!

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,-€ 154,-
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 261,51€ 261,51
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Seasonic M12II 520W€ 61,85€ 61,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 903,53

Uitleg wijzigingen:

CPU: De snelheids verschil tussen de 4590 en de 4440 is gering (0.2ghz) en zal haast niet merkbaar zijn, ook is dit een kleine besparing op het totaal bedrag

Processorkoeler: Idien je niet gaat overclocken is de gelid tranquillo meer dan afdoende, daarbij is die redelijk still (~26db)

Voeding: Een goede 80+ bronze van seasonic met afdoende wattage voor je systeem.

GPU: Vanwege dat je het systeem voornamelijk gebruikt voor gaming en het budget ervoor is toch gekozen voor de r9 280x, daarbij beschikt deze over 3gb geheugen en is die iets meer 'futureproof' voor evt nieuwe games die je zal willen gaan spelen.

Wat betreft de vragen:

Casefans: ik heb hier geen verstand van, dus laat ik het maar over aan een andere tweaker.

Voeding: een goede 520 watt voeding is meer dan afdoende, evt kun je voor een 550 watt gold gaan (cooler master vs series of de seasonic g-series/s12g) indien je de computer veel gebruikt.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Betreft de casefans:

Waarom zou je die van de Fractal willen vervangen? Volgens mij zijn die heel behoorlijk voor stock fans.

Anders: Noctua fans gericht op airflow (De NF-12SA of SB) of Nexus Silent fans.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Zaphara
  • Niet online
Wat betreft de voeding: Wat me van de X-series zo aanspreekt is dat hybride model, waardoor 'ie de meeste tijd vrijwel stil loopt. Dat zie ik bij de andere, goedkopere modellen niet terug bij Seasonic (helaas hebben ze geen X-550 model >.> )

@ Jeroenneman: Ik dacht eraan om nog net wat betere (stillere) fans te plaatsen, ondanks dat de standaardfans van de case ook zeker niet slecht zijn. Ik zal eens kijken naar de door jou genoemde casefans, dank!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoe hard is het budget? Want in principe kan er een 280X bij die stille voeding, als je die zo graag wilt. Een 270X is mid-end, dus ook weer niet zo een wonder van GPU kracht. Als je liever 900 hebt dan 1000 euro, zou ik die voeding toch eens heroverwegen. Daar krijg je immers geen extra frames van.

Verwijderd

Ik heb de seasonic x1050, inderdaad prachtige voeding! Maar seasonic levert kwaliteit en hun voedingen zijn altijd stil, een 550 watt voeding is meestal wat koeler en de fans erin maken weinig geluid. De dempende fractal kast daarrond zal de voeding volledig stil maken.

Als je iets gaat horen dan is het de gpu. Dit zal het overheersende geluid zijn en je casefans/voeding/cpu-koeler ga je daar nooit bovenuit horen... De msi wordt wel gezien als een stille kaart.
De pc zal dus al redelijk stil zijn.

Je kan altijd wat meer fans bijplaatsen nadien. Zou eerst proberen zonder, kijken naar geluid en temperaturen... Als hij wat warm wordt, normaal gezien niet, kun je extra airflow maken. Maar aan alle reviews te zien van de kast zit je wel goed denk ik :)

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:25
Als het budget te krap wordt dan kan je altijd hier nog in vraag en aanbod even speuren. Er zijn soms leuke koopjes voor een r9 280x te vinden. Het enige is dat sommige kaarten voor mining doeleinden zijn gebruikt, of je dat erg vind moet je zelf beslissen.

De prijzen liggen ongeveer zo:
200 euro voor een kaart waarmee niet is gemined met een goede koeler zoals bijvoorbeeld de msi gaming, sapphire toxic/vapor-x of de asus dcII.
<200 euro voor kaarten waarmee is gemined of gewoon de meer budget versies.

Vergeet alleen niet dat je ook reiskosten hebt als je de kaart ophaalt.

• Zaphara
  • Niet online
Bedankt voor de reacties, ik kom dan op het volgende uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,-€ 154,-
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 261,51€ 261,51
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm€ 9,55€ 9,55
1Seasonic X-650 80+ Gold V2€ 117,95€ 117,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 969,18

De twee standaard casefans gaan voorin, en de Nexus fan plaats ik dan achter in de kast. Qua voeding kan ik toch niks anders vinden van Seasonic dat net zo goed is voor een betere prijs (/minder wattage).
Zit ik zo toch mooi nog onder de 1000,-

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 20:38
Je kunt natuurlijk ook een Seasonic Platinum fanless overwegen, modellen van 400W en 460W.
Maar extra stilte zal dat niet opleveren, aangezien de fans van je videokaart de stilte-beperkende factor zijn, zeker met een 280X.

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:03

E-Rick

I love it :7

Je hebt m vast al gezien, maar ik heb 2 dagen geleden een vrij vergelijkbare pc gekocht. Wellicht heb je nog wat aan de info in dat topic: 'stille' game/multipurpose pc, €1000

Choose life

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik mis trouwens nog opslag, behalve de SSD of heb je daar genoeg aan? Anders is een pricewatch: WD Green WD20EZRX, 2TB een fijne, stille schijf. Lees het al in je openingspost ;).

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 22-05-2014 14:00 ]

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-04 23:03

bbblije

Riiiiight

Hybride is echt bs, een voeding is stil of niet... pricewatch: Cooler Master VS V550S is een uitermate stille voeding, voor een fractie van het geld!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-04 23:43
Zou deze kast pakken:

pricewatch: Fractal Design Define XL R2 Black Pearl

Kan uit ervaring vertellen dat ie stiller is dan de R4 (en mooier natuurlijk! :+).

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

Voeding vind ik verhoudingsgewijs ook wat duur...

Maar neem nooit een 7200rpm harde schijf als je al een ssd hebt. Die dingen zijn luid!!! Mijn seagate barracuda is luider dan mijn r9 290 directcuii!!! Ga hem wat extra dempen, hopelijk helpt dat, maar is wel voorlopig nog heel irritant.

De wdgreens zijn de aangewezen keuze indien je extra opslag nodig hebt en je geen zin hebt om een ssd van een TB te kopen ;)

Die kast is weer wat duurder ook he, met deze opstelling zeker niet nodig.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 14:06:
Voeding vind ik verhoudingsgewijs ook wat duur...

Maar neem nooit een 7200rpm harde schijf als je al een ssd hebt. Die dingen zijn luid!!! Mijn seagate barracuda is luider dan mijn r9 290 directcuii!!! Ga hem wat extra dempen, hopelijk helpt dat, maar is wel voorlopig nog heel irritant.

De wdgreens zijn de aangewezen keuze indien je extra opslag nodig hebt en je geen zin hebt om een ssd van een TB te kopen ;)

Die kast is weer wat duurder ook he, met deze opstelling zeker niet nodig.
Je HDD spreek je niet zo vaak aan als je een SSD hebt, je hoort hem enkel als je er bestanden vanaf haalt... Maar niet storend.

Verwijderd

Tja, goed punt. Windows en browser staan bijvoorbeeld op mijn ssd. Dus gewoon browsen is stil, maar zodra ik mijn steam-library aanspreek begint de barracuda te ronken als een gek (games op hdd)...

Natuurlijk is dat voor de OP geen probleem, met een ssd van 480GB kom je meestal (ik nu niet, maar kom) toe. Maar hij geeft zelf aan niet veel te verbruiken, dus dat zit wel nog even goed. En als hij toch extra bergruimte nodig heeft, de ssd's worden iedere keer weer wat goedkoper...

Nog wel 2 puntjes:

-Voeding kan zonder negatieve gevolgen goedkoper.

-De casefan is PWM, iemand zeker dat de gigabyte genoeg PWM aansluitingen heeft? Bij mijn bord zijn er zes 4-pins aansluitingen, maar er zijn er maar 2 (cpu) volledig PWM. 4-pins is dus niet noodzakelijk PWM!! Een PWM fan op een gewone 4/3-pin aansluiting doet het niet al te lekker...
De info op de gigabyte lijkt mij aan te geven dat enkel de cpu-fans PMW hebben. Sluit de fan dus best daarop aan.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-04 13:03

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Tjah, Seagates zijn herriebakken dat is ook de reden dat ik liever WDs heb. Ik heb twee 6400AAKS schijven en die hoor ik zo goed als niet de Seagate gelabelde samsung 5400rpm in mijn lanbox maakt meer herrie dan de WDs bij elkaar.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 15:04:
-De casefan is PWM, iemand zeker dat de gigabyte genoeg PWM aansluitingen heeft? Bij mijn bord zijn er zes 4-pins aansluitingen, maar er zijn er maar 2 (cpu) volledig PWM. 4-pins is dus niet noodzakelijk PWM!! Een PWM fan op een gewone 4/3-pin aansluiting doet het niet al te lekker...
De info op de gigabyte lijkt mij aan te geven dat enkel de cpu-fans PMW hebben. Sluit de fan dus best daarop aan.
Wat voor moederbord heb je dan? Ik dacht dat alle 4pin aansluitingen sowieso PWM waren. De aangesloten fan moet natuurlijk ook PWM zijn dan. En 3pin is nooit PWM, maar kan wel voltageregeling hebben. Overigens kan 4pin ook voltageregeling hebben, maar dat is meestal niet het geval.

Verwijderd

Een gigabyte z87x oc, heb maar vorige weeg ontdekt dat het geen PWM is. Wou me een hele lading PWM fans bestellen, maar eerst wat opzoekwerk gedaan. De link weet ik niet meer, maar stond ergens verscholen in de manual ook. Aangezien dit ook een gigabyte is...

• Zaphara
  • Niet online
Goede tip, zal dat eens opzoeken.

Verwijderd

http://download.gigabyte....manual_g1.sniper-b5_e.pdf
Dit is de manual en inderdaad enkel cpu-fan pwm!! (zie pagina 14 onderaan)

Echter na wat research is er geen enkel bord met volledige pwm (toch niet betaalbaar). Dit is dus geen reden om dit bord niet te kopen, maar wel een reden om geen duurdere PWM fans te kopen omdat je de PWM functie toch niet gebruikt...

Echt wel opvallend eigenlijk, zelfs een duur bord zoals de pricewatch: Asus TUF Sabertooth Z87, van asus toch premiummerk, heeft dit* ook!!!
(*dit = cpu is PWM en de rest voltage control)

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Voltage controll werkt uitstekend op mijn MSI z77a-G45. 5 Corsair SP120 fans draaien met alle plezier op het gewenste toerental. Daarbij gooit hij het voltage en dus de toerentallen naar boven als het hem te heet onder de voeten wordt. Voor mij geen reden om alles PWM te maken.

Verwijderd

Uiteraard werkt het uitstekend, maar PWM zou efficiënter zijn...
Was gewoon om duidelijk te maken dat 4-pins niet PWM betekent en dat de OP dus zeker niet moet investeren in PWM fans.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Ook omdat PWM fans niet zo goed werken met voltage control.
Ik vind het best wel misleidend van moederbordfanrbikanten om het zo te doen.
Ze zouden minstens bij hun gedetaileerde specificaties kunnen aanduiden (waar dus ook staat hoeveel fan aansluitingen er zijn) hoeveel daarvan PWM, hoeveel voltage en hoeveel niet regelbaar zijn.
Pagina: 1