subwoofer van 5.1 home cinema valt uit

Pagina: 1
Acties:

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:24
Ik heb onlangs eindelijk een 5.1-configuratie gekocht met de Yamaha RX-S600 en JBL Cinema 510 speakers. Aansluitingen e.d. werken probleemloos, maar mijn subwoofer werkt soms, soms dan weer niet. Als hij werkt, en ik kijk bvb naar tv, dan valt hij na een tijd plots uit.

Wanneer ik de automatische test laat uitvoeren met de microfoon, dan test hij alle speakers en subwoofer, en komt er probleemloos de bassen door. Ik dacht dat het aan een defecte subwoofer lag, maar heb een nieuw exemplaar ontvangen en daar heb ik hetzelfde probleem mee.

Dan dacht ik dat het aan de receiver lag, maar ik heb een Pioneer dan maar in huis gehaald, maar ook bij deze receiver krijg ik mijn subwoofer niet werkende. Kabel heb ik ook al eens veranderd, dus daar ligt het ook al niet aan... Ik snap er echt niks meer van!

:? :?
http://www.jbl.com/estore...sp?pid=JBL%20CINEMA%20510
http://www.kieskeurig.nl/.../prijzen/bezorgen/1583384

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:59

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Is er niet een bepaalde cutoff waarde waaronder je sub automatisch uitschakelt? De mijne doet dat ook op lage volumes, of bij TV uitzendingen met weinig bas. Op sommige woofers is dit in te stellen.

Hier stond een dode link.

• pina
op de subwoofer zelf kan ik enkel het volume regelen. Maar het vreemde is, dat die plots aanslaat tijdens een liedje en dan blijft doorwerken, om dan iets later at random zich uit te schakelen...

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-01 22:54
Dus voor de duidelijkheid; ook al is het volume redelijk hoog (en hoor je de bas duidelijk) dan nog schakelt de sub zomaar uit?

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• pina
wat ik heb gedaan: volume opgeschroefd, dan slaat hij aan. Daarna volume op normaal niveau. Dan speelt hij wel met bass, maar later slaat die weer af. Als ik dan het volume weer effe opschroef, dan slaat die weer aan

Verwijderd

Je kan het volume op de sub wel omhoog draaien maar dat heeft niet zoveel zin. Je input signaal is te laag.
Zit er een knopje achterop de sub met iets als auto, on, off?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Inderdaad, volume op de receiver hoger zetten (mag best 10dB harder) en de knop op de subwoofer lager draaien. Zo krijgt de subwoofer een sterker signaal en blijft hij aan.

• pina
Die knop van de subwoofer dient wel om de sterkte ervan te regelen, waarom moet die dan lager gezet worden?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 19:46
Je moet de sub vanuit de receiver meer signaal geven. De sub denkt namelijk dat er te weinig binnenkomt en zet zichzelf dan uit. Als je vanuit de receiver meer geeft moet je dat op de sub zelf weer wat compenseren anders staat de sub te hard.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• pina
kan er nog altijd geen patroon in vinden. Heb daarnet eens geprobeerd het volume nog eens op te krikken, maar hij doet het niet altijd.

Is er een mogelijkheid dat de kabels van mijn speakers niet correct zijn aangesloten? + op - en omgekeerd?
De kabels van mijn surround komen al uit de muur en zijn zwart, waarbij 1 ervan een rode streep heeft. Die met de rode streep, heb ik aan de rode ingang gehangen van mijn speakers. Dan heb ik nog een verbinding die van de muur start naar de receiver zelf. Daar heb ik de kabels van de speakerfabrikant gebruikt, en in de handleiding staat daar dat de kabel met de gekleurde (in dit geval witte) streep, naar de - moet, dus de zwarte.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:53

DjVe

Hatsaflats!

dat maakt niet uit als je het maar consequent doet. Normaliter is het kleurtje/ribbelttje/patroontje de + en die ander dus de min.

• pina
godver, dat is wel vervelend :D

bovenaan, waar de speakers zijn opgehangen: kabels van de muur naar de speakers, zijn zwart/zwart met rode streep. -> kabel met rode streep = rode switch van de speakers, kabel zwart naar zwarte switch

en onderaan: kabels van de muur naar de receiver, zijn zwart/zwart met witte streep (vd fabrikant). In de handleiding stond duidelijk dat de kabel met de witte streep, de - is, en aan de zwarte switch moet gehangen worden.

dus is nogal vervelend dat ik bij die kabel in de muur, niet weet wat positief en negatief is... Kan je dat testen?

En zou een inconsequente aansluiting de oorzaak kunnen zijn voor mijn probleem?

[ Voor 8% gewijzigd door pina op 18-05-2014 11:05 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:42

Jag

Hoe kan dat er nou mee te maken hebben :+? Het is overigens makkelijk te testen met een batterij. Als de plus op de plus doet hoort de woofer naar voren te gaan (van de surround speaker).

Je sub heeft een auto power functie, dat veroorzaakt je probleem. Eerdere suggesties volgen: sub harder zetten in receiver en dan volumeknop op sub terugdraaien.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:38

OmeJoyo

This is me

Multimeter zou de beste optie zijn, als de fronten van de speakers af kunnen kan je het ook testen met een penlite batterij. Door deze op de de draden van de speaker te houden, gaat de speaker naar binnen, dan zit +/- verkeerd om, naar buiten dan zit ie goed. Bij een penlite batterij zit de plus op het puntje, min op de vlakke bodem.

Maarrrr... dit heeft niets met je probleem te maken. Je hebt of wel een automatische power-off functie in de subwoofer (handeiding checken) of je sub is niet in orde.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Verwijderd

Een actieve subwoofer schakelt automatisch in als hij geluid detecteert op de verbindingskabel met je versterker. Ook schakelt hij automatisch uit na van tijd als er geen geluid meer van je versterker richting subwoofer komt. Dit is omdat je met je afstandbediening alleen je versterker bedient en meestal niet de subwoofer. De subwoofer schakelt simpelweg automatisch aan/uit afhankelijk van audiosignaal op verbindingskabel.

Controleer de verbindingskabel (RCA kabel of in de volksmond vaak 'tulpstekker' genoemd) die de subwoofer-out van je versterker met de subwoofer verbindt. In mijn geval had ik een erg dun kabeltje gebruikt wat storing oppikte van de voedingskabels die er vlak bij lagen. In mijn geval ging de subwoofer steeds vanzelf aan (door oppikken van storing) terwijl de versterker uit stond. Zorg ervoor dat dit een deugdelijke kabel is en rol te lange kabels niet op ivm transformatorwerking - spoelen pikken makkelijk storing op of stralen storing uit.

In jou geval zou ik denken dat de subwoofer uitgang op je versterker vreemd doet. Iets in de trant van dat het geluidnivo zo zacht is dat de subwoofer het audiosignaal niet detecteert en dan uitschakelt. Kun je misschien het volume van de subwoofer-out uitgang op je versterker regelen? Misschien kun je het meten door er een goedkope koptelefoon (of voltmeter) of iets dergelijks op aan te sluiten om te bepalen of er signaal uit komt. Anders jouw subwoofer testen op iemand anders' home cinema versterker en vice versa om te zien of het probleem door de subwoofer komt, of door de versterker (of bekabeling).

Polariteit (de + en - van de speakerkabel zogezegd) van de satelietspeakers maakt niets uit voor de subwoofer. Polariteit is van belang voor het aansluiten van elektronica -meestal op een batterij. Als je de + en - verwisselt van iets dat (gelijk)stroom verbruikt, kun je het beschadigen; bij een luidspreker is dit niet het geval; een luidspreker is niets meer dan een spoel die op wisselstroom (audiosignaal) een magnetisch veld opwekt en zo een membraan laat trillen. Een normale spoel heeft geen '+' of '-' aansluiting nodig, in tegenstelling tot een condensator, diode of transistor. De plus en min op een luidspreker(spoel) is er om er voor te zorgen dat het membraan van de luidspreker in fase beweegt met de membranen van overige luidsprekers. Denk aan een golfslagbad waar de zuigers die de golven opwekken synchroon heen en weer bewegen; als ze tegengesteld bewegen werken ze elkaar tegen en verstoren ze het golfpatroon, zeg maar. Belangrijk voor puristen (en sterk afhankelijk van de plaatsing van de speakers in de ruimte) maar -naar mijn mening- voor de huis-tuin-en-keuken home cinema beleving niet zo zeer.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2014 12:03 ]

Verwijderd

Het kabeltje waar ik het over heb is een mono tulp-tulp kabel die van de "subwoofer pre out" (geel) op je Yamaha RX-S600 naar de enige tulp aansluiting (LFE-IN -> staat voor "Low Frequency Effects", oftewel 'laagfrequent audio voor bastonen') op je subwoofer gaat. Kijk in ieder geval even dat je de connectors goed hebt aangedrukt.

Verwijderd

Ik vermoed na dit alles opgeschreven te hebben dat je je subwoofer hebt aangesloten op een verkeerde aansluiting op je versterker; je moet "sub pre out" (gele aansluiting) hebben. Is nog het meest waarschijnlijke.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik denk niet dat de subwoofer verkeerd is aangesloten, anders zou hij het helemaal niet hebben gedaan. De subwoofer out is overigens zwart bij de Yamaha RX-S600.

• pina
verkeerd zal hij niet aangesloten zijn, gezien via de autoconfiguratie, de subwoofer gewoon werkt. Maar ik denk dat het probleem is opgelost. Zoals enkelen hier hebben gezegd, stond het volume van de versterker wss te laag om een signaal te ontvangen. Omdat mijn tv-decoder en iphone (voor spotify) al luid stonden, moest ik het volume van de versterker verlagen. Maar heb nu het omgekeerde gedaan en voorlopig werkt hij toch :Y

• Jag

Jag

Dat is de oplossing niet. Je moet de sub wat zachter zetten en dan de sub harder instellen in je versterker, niet je bronnen zachter en je versterker harder :P.

• pina
de subwoofer heb ik idd al zachter gezet, maar ik kan de subwoofer in mijn versterker niet instellen

• CeesKees
  • Laatst online: 21:18

CeesKees

I rest my Kees

Dat kan wel.

Het heet (iets van) Level control in je speaker settings.

edit
(Er zat waarschijnlijk een stapel papier bij je receiver geleverd. Dit was niet om de receiver stabiel te laten staan, maar er staan allerlei gebruikerstips in. Kijk eens op pagina 79 van die stapel papier)

[ Voor 61% gewijzigd door CeesKees op 19-05-2014 15:27 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• pina
level control is gewoon het volume van de speaker zelf. Dus eigenlijk het volume van de speaker hoger zetten, want de subwoofer baseert zich eerder op het volume van de speakers?

• CeesKees
  • Laatst online: 21:18

CeesKees

I rest my Kees

Het is de hoeveelheid volume die de luidspreker aangeboden krijgt.
Dat zet je in de reciever lekker hard, zodat je subwoofer niet uit gaat.

Vervolgens zet je het op de subwoofer zachter, omdat het anders veel te hard is.

Dit heeft iedereen die in dit topic post je al een keer uitgelegd.

(dit doe je dus nadat je e.e.a. hebt ingeregeld met de inregelmicrofoon) alle andere speakers laat je met rust (tenzij je bijvoorbeeld je center te zacht vindt)

Wat je overigens ook kunt doen is je sub-woofer (dus op het apparaat <30%) erg zacht zetten voordat je aan de slag gaat met je inregelmicrofoon. Dan zal de receiver automagisch een sterker signaal toekennen aan je sub-kanaal en is je probleem ook opgelost.

[ Voor 42% gewijzigd door CeesKees op 19-05-2014 16:26 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• pina
CeesKees schreef op maandag 19 mei 2014 @ 16:18:
Het is de hoeveelheid volume die de luidspreker aangeboden krijgt.
Dat zet je in de reciever lekker hard, zodat je subwoofer niet uit gaat.

Vervolgens zet je het op de subwoofer zachter, omdat het anders veel te hard is.

Dit heeft iedereen die in dit topic post je al een keer uitgelegd.

(dit doe je dus nadat je e.e.a. hebt ingeregeld met de inregelmicrofoon) alle andere speakers laat je met rust (tenzij je bijvoorbeeld je center te zacht vindt)

Wat je overigens ook kunt doen is je sub-woofer (dus op het apparaat <30%) erg zacht zetten voordat je aan de slag gaat met je inregelmicrofoon. Dan zal de receiver automagisch een sterker signaal toekennen aan je sub-kanaal en is je probleem ook opgelost.
wel ja, ik draaide altijd aan de 'algemene' volumeknop van de receiver, niet via de software zelf. 8)7

• Jag

Jag

pina schreef op maandag 19 mei 2014 @ 16:56:
[...]

wel ja, ik draaide altijd aan de 'algemene' volumeknop van de receiver, niet via de software zelf. 8)7
Ik krijg niet het idee dat je het al begrijpt......

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je de YPAO functie gebruikt ? pagina 32
Pagina: 1