Zelf bouwen SoHo robot voor draaien van zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 07:02
Leek me wel een nuttig idee en als hobby project. Volgens mij is het niet zo ingewikkeld om zelf iets te maken met een arduino om een motor aan te sturen die op basis van tijd (of een LDR sensor) iets te knutselen.

Of kent iemand een project dat al hiermee bezig is? Men claimt 20% prestatie verbetering.

zie ook http://www.duurzaambedrij...esteert-12-mln-in-solbot/

edit: Stap 1 gevonden. Nu nog een motor die op basis hiervan aangestuurd kan worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Vaevictis_ op 16-05-2014 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
@Vaevictis: let op dat je dit voor je lol doet. Qua opbrengst is het waarschijnlijk net zo lonend om een extra paneel te kopen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik moet de business case nog maken. Winstgevend is leuk maar, de cool- & fun factor nog veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grootste uitdaging is het windbestendig maken van een zonvolgend mechanisme. De krachten/momenten van een harde wind op zo'n kantelpunt vragen een goed doordacht ontwerp dat zeker voor een paar panelen al snel erg duur wordt om te bouwen. Het vervangen van de individuele motoren door een gedeelde aandrijving kun je bij kleine aantallen panelen waarschijnlijk beter doen met een stangenmechanisme en een stationaire motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09 17:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ook een hobby project andere methodiek

Zonnevolger / Solar Tracker o.b.v. Arduino, Work in Progress

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Thanks die kende ik nog niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 12:33:
Grootste uitdaging is het windbestendig maken van een zonvolgend mechanisme. De krachten/momenten van een harde wind op zo'n kantelpunt vragen een goed doordacht ontwerp dat zeker voor een paar panelen al snel erg duur wordt om te bouwen. Het vervangen van de individuele motoren door een gedeelde aandrijving kun je bij kleine aantallen panelen waarschijnlijk beter doen met een stangenmechanisme en een stationaire motor.
Oh ja. Ik zat ook aan stangen constructie te denken. Moet wel goedkoop en DIY blijven he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 16:16

ATS

Ga je ze alleen draaien, of ook kantelen? In de winter blijft de zon laag, maar in de zomer staat hij rond het middaguur natuurlijk best wel hoog.

Het lastigste lijkt me om e.e.a. robust genoeg te krijgen dat het ook een goede storm overleeft. Misschien zo bouwen dat als het hard waait* je panelen zich alvast vlak zetten? Het lijkt me dat er best wel veel kracht op zo'n paneel komt te staan bij windracht 9+...

*) of als er zulke stevige windsnelheden of stoten verwacht worden natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door ATS op 16-05-2014 14:20 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Lijkt me alleen draaien als je het met stangen wilt doen. Je zou bij windkracht 5+ de installatie kunnen vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

BarryH schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 11:59:
@Vaevictis: let op dat je dit voor je lol doet. Qua opbrengst is het waarschijnlijk net zo lonender om een extra paneel te kopen.
Ftfy.

Zo'n tracker mechanisme+constructie kost zonder veel twijfel meer dan extra paneel+omvormer+vaste constructie. Zelfs met Arduino stuff ed.

Kortom, je gaat het puur voor de lol doen, niet voor de centen. Ma dat is ook een doel op zich ;)
Pagina: 1