Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02-2024
Hallo allemaal,

ik heb een tijd geleden jullie hulp gevraagd over een laptop keuze. Ik heb bewuste topic ook even omhoog gehaald http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1577267. Ik heb idd. de Lenovo Thinkpad edge E540
gekocht via hun eigen website. De levering op zichzelf gaf nogal wat gedoe en vertraging, maar uiteindelijk na een paar weken extra wachten heb ik ´m toch ontvangen.

Nu ben ik overduidelijk geen tweaker, want man oh man, wat vind ik het tot nu een bak met ellende. Een groot deel wordt ongetwijfeld veroorzaakt door windows 8, waar ik overduidelijk niet mee overweg kan. Dus ik ga iemand vragen om mij te helpen om ´m terug te zetten naar windows 7. Maar goed, ik heb nog wel wat meer kleine probleempjes (ten minste, ik neem aan dat dit voor jullie kleine probleempjes zijn 8)7 ) met o.a. een heel vervelende touchpad die ik niet goed krijg ingesteld en een cursor die ongevraagd dingen opent als ik ergens langer dan een nano seconde opsta, maar ik vind hier geen pijler met dit soort vragen. Kan ik ergens op tweakers terecht waar er mensen zitten die mij willen helpen met dit soort vragen. Hoe meer ik zelf kan oplossen, des te minder ik anderen steeds hoef te vragen om de meest simpele dingen voor mij te doen en in te stellen.

Dankjullie wel voor de support, oOo
groetjes Femke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnnos
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik zou lekker bij Windows 8(.1) blijven, het went wel.

Verder als er echt een beroerd touchpad opzit of niet zou ik gewoon een losse muis erop aansluiten werkt altijd lekkerder. Of ook hier gewoon een kwestie van wennen.

Verder geef je ook niet echt duidelijk aan waar je niet uit komt of wat je geprobeerd hebt om je "probleem" op te lossen en ik weet niet of dat goed valt hier op Tweakers.

Ik hoop dat je er toch wat mee kan en veel succes gewenst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Ik zal even opsommen wat mijn moeilijkheden zijn:

de computer lijkt qua software op heel veel fronten dubbelop werk te doen. Ik vind er diverse varianten van software op, nl. die van Lenovo zelf en die van microsoft. Dat maakt het voor mij om te beginnen al ingewikkeld. Daarna loop ik tegen mijn (zeer) beperkte kennis aan qua helpdesk van Lenovo. Zij hebben een gebruikersondersteunend forum die je via de computersoftware zelf kunt benaderen, maar voor mij op een onlogische manier ergens weggebouwd. Dus zoeken en dan benader ik het forum al snel via zoekfunctie op internet. Voor wat ik tegenkom is alles in het Engels en dat maakt het voor mij lastig mijn probleem uit te leggen of andere topics te herkennen. Laat staan om vakjargon te vertalen naar jip en janneke taal. kort samengevat:

Probleem 1
Ik kom niet verder met m.n. mijn touchpad en cursor. De instelmogelijkheden zijn zeer beperkt en dat betekend dat de touchpad voor mij nog steeds vreemde moves maakt. Het grootste probleem veroorzaakt mijn cursor. Die moet ik constant in beweging houden of ergens veilig aan de zijkant parkeren als ik aan het surfen ben, want zodra de cursor ergens langer dan een seconde boven staat, ziet de computer dit als opdracht om die link te openen. Ik ben dus meer bezig met het managen van mijn surfgedrag dan met genieten van de computer. Dus ik hoop heel erg dat ik probleem 1 als eerste kan tackelen met jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Helaas is een losse muis geen optie en zeker momenteel niet. Ik gebruik de laptop letterlijk als schootcomputer en momenteel zelfs als bedcomputer, omdat ik door mijn rug ben gegaan. Dat werkt niet met een muis, zelfs niet een optische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Windows 8 is toch eigenlijk in essentie ontwikkeld voor touchscreens? Het went vast, maar of het logischer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:26
Heb je niet zoiets?
Configuratiescherm - > muis ->change mouse settings -> device settings -> settings -> tap ?
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/27041159/Screenshot%202014-05-15%2000.52.51.png

[ Voor 17% gewijzigd door Biersteker op 15-05-2014 00:58 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Hallo Biersteker, je hebt het nu over tapping gezien je screenshot? Dat zou logisch klinken als ik ook daadwerkelijk de touchpad aanraak. Heb dat wel even gedacht hoor, dat ik onbedoeld iets aanraakte (dus tapte). Maar ook als ik niks doe (bijv. youtubefilpmje kijk) en de cursor staat bijv. boven een ander tabblad, dan opent die dus dat blad dat ik ook nog open had staan. Of als er onder mijn cursor ineens een reclame opduikt, dan opent ´ie die reclame. Heel irritant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Bovendien heb ik met die gedachte van tapping mijn touchpad al ingesteld op minder gevoelig, omdat ik krankjorum werd van die ongevraagde verwisselingen of openen van pagina´s. Daar zou het niet meer aan kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:14
Femmie010 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 01:03:
Bovendien heb ik met die gedachte van tapping mijn touchpad al ingesteld op minder gevoelig, omdat ik krankjorum werd van die ongevraagde verwisselingen of openen van pagina´s. Daar zou het niet meer aan kunnen liggen.
Welke driver voor het touchpad heb je geinstalleerd? Als je de standaard microsoft driver hebt vervang deze door die van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Hallo Termi, hier ben je me al kwijt met je vraag. Bij mijn weten is er niks geinstalleerd. Maar mijn laptop is na uitspreken ergernis wel in handen geweest van mijn vriend die zich erover gebogen heeft. Dus weet niet wat hij gedaan heeft. Mijn vriend vindt echter dat ik niet van hem afhankelijk moet zijn (en haat alles wat niet apple is) en wil dat ik zelf mijn vrouwtje sta. Tja, dan krijg je dus een ongeletterde, sorry : /

Om jullie tijd niet te verdoen, want voel me een beetje schuldig om dit soort problemen hier neer te leggen, weten jullie een simpel en bruikbaar forum waar je met al je beginnersvragen terecht kan om stapje voor stapje je computer te leren kennen en in te stellen? Dan ga ik ondertussen de gebruikershandleiding nog maar eens beter doorspitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:26
Dit zijn je touchpad drivers.
ThinkPad UltraNav Driver for Windows - ThinkPad Edge E440, Edge E540

Version: 18.0.7.34
http://download.lenovo.co...cbbs/mobiles/j9gx07ww.exe

Installeer die eens, waarschijnlijk ben je er dan al vanaf

[ Voor 8% gewijzigd door Biersteker op 15-05-2014 02:02 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-08 12:52
Lenovo is enigsinds berucht voor hun soms brakke touchpads. Zal ongetwijfeld met de thinkpad series minder zijn, maar toch.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Geen aankoopadvies, dus naar CSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-08 11:31
De E540 zou over een goed touchpad moeten beschikken. De problemen die je beschrijft lijken mij ook een probleem aan de software kant en het installeren van de door biersteker gelinkte drivers lijkt me een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:08
Wat je beschrijft over die "dubbele software" van Lenovo en Microsoft, komt omdat elke fabrikant hun eigen visie qua software probeert op te dringen.
Dit kom je tegen bij elk groot computerfabrikant, even het Appeltje daar buiten gelaten.

De enige manier om hier vanaf te komen is via start -> configuratie scherm -> programma's -> programma's verwijderen.
Hier moet je dan zelf even kijken welke software van Lenovo is. Dit kan je zien door naar het kopje "uitgever" te kijjken.

Daarnaast wat betreft je touchpad .. Probeer het bestandje van een paar posts hierboven te installeren. Als dat niet helpt dan zou ik even naar je vriend kijken.
Ook al haat hij alles wat on-apple is, hij mag even zijn "god status" uit zetten en je gewoon even fatsoenlijk helpen ... beetje 8)7 :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Ik heb ervaring met meerdere Lenovo laptops in het low en midden segment. De hardware zou altijd goed moeten werken ongeacht de prijs die je ervoor betaald. Als het niet lukt met de eerder genoemde softwaredriver zou ik toch een 3e persoon ernaar laten kijken en als die hetzelfde constateerd dan is het een RMA geval (product functioneerd niet) en moet je contact opnemen met het verkooppunt.

Overigens heeft Lenovo ook software standaard op de laptop erbij om de touchpad te configureren. Weet alleen even niet hoe dat heet, maar je kan via het Lenovo configuratiescherm erbij komen. Deze software laat zien wat hij registreerd op het touchpad en je kan daar allerlij dingen instellen zoals dode hoeken en sensitiviteit.

Curse your sudden but inevitable betrayal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:06
Als je niet kan wennen aan win 8 kijk dan naar een startmenu tooltje als "start8" zodat je weer het "oude" start menu terug krijgt.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Femmie010 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 00:51:
Helaas is een losse muis geen optie en zeker momenteel niet. Ik gebruik de laptop letterlijk als schootcomputer en momenteel zelfs als bedcomputer, omdat ik door mijn rug ben gegaan. Dat werkt niet met een muis, zelfs niet een optische.
Misschien heb je wat aan
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70278240
De meeste mensen die ik ken hebben de voorkeur voor een muis, touchpad is wat hen - en mij - betreft voor als het niet anders kan. Dat lost het slecht functionerende touchpad niet op natuurlijk, maar ik hoop dat je toch wat aan hebt aan deze info :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mattie112 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:53:
Als je niet kan wennen aan win 8 kijk dan naar een startmenu tooltje als "start8" zodat je weer het "oude" start menu terug krijgt.
Zo te zien moet je voor Start8 betalen.

Dan is Classic Shell een beter alternatief, want gratis. http://www.classicshell.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met je cursor op een link gaan staan die dan vervolgens automagisch word geopend als je er een seconde op staat is geen normaal gedrag. Niet van eender welke Win versie of bijgeleverde software.

Dat het een optie is van de bijgeleverde software zou kunnen. Niet van Win8 in ieder geval. Mijn inziens heb je met je gezoek en gerommel, no offense, ergens een instelling veranderd. Loop met dat ding en je liefste glimlach de lokale computershop binnen en vraag of ze je kunnen helpen. Met jou beperkte kennis, wederom no offense, en met behulp van bovenstaande users die niet lezen en vervolgens alsnog met termen en beschrijvingen komen waar een leek niets mee kan zal je het probleem niet oplossen.

Lenovo levert over het algemeen geen troep dus mijn inziens is het iets eenvoudigs wat weliswaar wat diep verstopt zit in een stukje software.

Lees je verder eens in over Win8 en de mogelijkheden van je tochpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
Het komt op mij eerder over als een brakke touchpad. Dat die eigenlijk constant verbinding maakt waardoor je dus linkjes aan klikt.
Ik zit even te denken wat een manier kan zijn om dit op te pakken, maar verwacht haast dat het gewoon een retourtje wordt om het te laten repareren.
Of iig bellen met Lenovo om daar raad te vragen. Wellicht dat ze ook zeggen dat het geen normale reactie is van het touchpad.
Wat nog zou kunnen is de recovery op te starten en Windows opnieuw te installeren. Maar denk dat dat iets te ver zal gaan voor jou. Wellicht dat je iemand in de buurt hebt naast je vriend die wat meer met Windows overweg kan?

Overigens hoef je van mij niet perse een ander forum op te zoeken. Valt me op dat de mede-tweakers op dit moment erg lief bezig zijn ;)

Ik vind het eigenlijk best wel super dat je gewoon zelf op zoek gaat naar een oplossing. Het is niet zo dat je stil zit.
Overigens over je mannetje. Ik zou voor mijn vrouw dat soort dingen wel aanpakken, maar simpele dingen zou ik wel aangeven dat ze dat makkelijk zelf kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-09 18:46
Ik heb een Lenovo S440 en was in eerste instantie ook niet tevreden met hoe de touchpad werkte (maar minder ernstige issues dan jij aangeeft: wat vertraging en wegschietende cursors etc). Ik heb toen de driver geupdate met de laatste driver van de Lenovo-site (zoals boven al gelinkt voor jouw model) en dat loste alle problemen op en nu werkt hij echt als een zonnetje. Als het in eerste instantie niet helpt kan je ook via 'apparaten' de huidige drivers uninstallen en dan de nieuwe installeren.

De instellingen van je touchpad stel je vervolgens in via menu 'muis' (vind je in W8 door muis in het zoekveld in te vullen). Daar staat dan als het goed is een tabblad 'thinkvantage' en daar kan je dan instellen hoe de Lenovo software alle functies van het touchpad moet uitvoeren.

Als de drivers niet werken lijkt het een hardware probleem en moet je echt de garantie gaan aanspreken (en dus terugsturen en weer wachten op een nieuwe etc...)

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Ha, goeiemorgen, of middag eigenlijk al...

Qua cofiguratiescherm, ik heb alles al zo ingesteld op mijn touchpad dat het beter zou werken. Ik heb nu idd geen last meer van ongevraagd oppoppende trackpad ondersteuning. Allemaal uitgeschakeld, touchpad minder gevoelig gemaakt, het linkermuisgedeelte vergroot, want ik zat heel vaak op het rechtermuis gedeelte te werken. Wat mij overigens nog steeds regelmatig overkomt, want in tegenstelling tot de apple van mijn vriend, zit deze touchapd niet gecentreerd op de computer, maar meer naar links. Waardoor ik al snel te rechts werk (als jullie het kunnen volgen).

Overigens heb ik windows 8.1 inmiddels en gisteren via google kunnen vinden hoe je je ouderwetse startmenu weer terug krijgt als standaardinstelling. Qua visueel aspect zit ik weer gewoon bij het ouderwetse windows pfew. Die tegels waren het toch echt niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die tegels werken inderdaad prima op een telefoon of een tablet maar op een normale desktop of laptop heeft het weinig meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Biersteker schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 02:01:
Dit zijn je touchpad drivers.
ThinkPad UltraNav Driver for Windows - ThinkPad Edge E440, Edge E540

Version: 18.0.7.34
http://download.lenovo.co...cbbs/mobiles/j9gx07ww.exe

Installeer die eens, waarschijnlijk ben je er dan al vanaf
Dankjewel, heb ze zonet geinstalleerd. Ik zal het vandaag merken hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
MS is bezig met aanpassingen.
Het startlogo zit nu ondertussen weer links onder (heb je dit niet, dan moet je even de Store openen vanuit het Startmenu).
Later zal er een verbeterde Start Menu komen lijkende op de oude stijl, maar zo'n programmatje werkt voorlopig iig prima. (Zelf maak ik gewoon gebruik van het huidige menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Start8 - Kost altijd minder dan de tijd die je nu kwijt bent ;). Iets van 5 dollar :?.
Classic Shell - Is wel gratis en zie dat je kunt kiezen voor de 'classic' look.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Stap 1 voor mij voor mensen die met hun nieuwe laptop naar mij komen is fabriekszooi eraf gooien.
Dus in jouw geval ALLE Lenovo meuk. Weg ermee. :)
Gewoon in de softwarelijst in configuratiescherm alles wat met Lenovo begint eraf.
Als daar ook touch pad driver tussenzit, vindt Windows zelf wel weer een nieuwe online.

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Kan dat zomaar? Ik bedoel, gaat ´ie dan niet steigeren? Zitten er geen (enkele) voordelen aan hun software waarom je toch iets wilt behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de software niet gebruikt kun je het er gewoon afdonderen, met uitzondering van drivers (maar meestal staat dat ook wel in de naam van het programma). En als je het niet zeker weet kun je het altijd opstarten en kijken wat het is, en anders alsnog weggooien.
Pagina: 1