Verwijderd

Topicstarter
Wil graag een kleine HTPC in de lade van een tv meubel zetten. Deze zal Windows 7 draaien met XBMC voor films en series. Wat vinden jullie van onderstaande? Zou je nog een aanpassing maken, zoja wat? Wat vinden jullie van de behuizing? Ben niet heel bekend met kleine behuizingen en deze leek mij wel geschikt, maar misschien kennen jullie wel een veel betere :)

Antec ISK 600 €64,90

Corsair 8 GB DDR3-1333 Kit €72,90

Crucial M500 Serie CT120M500SSD1 120GB €61,90

Intel® Core™ i3-3240 €102,90

GIGABYTE GA-H61N-USB3 €79,90

Corsair CX430M €47,49

Prijzen heb ik even van Alternate gepakt. Totaal zou het ongeveer €429.99 zijn, kan misschien nog goedkoper?

• jovael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-01 06:53
Het kan zeker goedkoper, want dit is de mijne.

Hier heb ik een externe harde schijf aan gehangen en alles werkt perfect.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 47,-€ 47,-
1MSI H81I€ 57,89€ 57,89
1Cooler Master Elite 130€ 40,30€ 40,30
1Sharkoon SATA Kabel€ 3,33€ 3,33
1Crucial BLS4G3D18ADS3CEU€ 36,-€ 36,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,94€ 29,94
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 40,49€ 40,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 254,95

Verwijderd

Topicstarter
Wil wel minimaal een i3. Pentium is mij toch echt te traag. Externe HDD heb ik niet nodig aangezien ik films en series ga streamen, ga niets opslaan verder.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:46

Tazzios

..

Pentium te traag om films te kijken?

De AMD A6-6400K Boxed wordt ook vaak gebruikt voor htpc in het forum kun je daar ook wel een paar van vinden.

edit: bijvoorbeeld HTPC rond 300,-

[ Voor 16% gewijzigd door Tazzios op 14-05-2014 14:04 ]

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:36
Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:01:
Wil wel minimaal een i3. Pentium is mij toch echt te traag. Externe HDD heb ik niet nodig aangezien ik films en series ga streamen, ga niets opslaan verder.
Waarom wil je perse minimaal een i3 hebben als je puur en alleen gaat streamen?
Mijn HTPC is ook een stuk minder krachtig, maar heb nog nooit ook maar ergens lag ervaren... (ondertussen ook al weer 2 jaar oud).

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Het is niet logisch om nu nog voor een 3e generatie i3 te gaan. De meest logische keuze zou dan een Haswell oplossing zijn anno mei 2014.

Testing, one, two ...

• jovael
Zou je het inderdaad even willen onderbouwen waarom je een i3 wilt? Want een pentium doet echt bijna niet onder voor het gebruik van xbmc.
Sterker nog ik kan Fifa14 op 720p en medium settings spelen zonder lag.

Verwijderd

Topicstarter
Speel nog weleens wat games en merk met de Pentiums dat het mij te langzaam gaat. Games via de XBMC wel te verstaan. Daarbij komt nog dat het prijsverschil vrij klein is en het verschil in kracht vrij groot tussen i3 en Pentium.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:46

Tazzios

..

Dat lijkt me een GPU kwestie waardoor je beter naar AMD(A6-6400k) kunt kijken. Heb je een stuk meer GPU power voor minder of hetzelfde geld.

[ Voor 54% gewijzigd door Tazzios op 14-05-2014 14:30 ]

• jovael
Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:25:
Speel nog weleens wat games en merk met de Pentiums dat het mij te langzaam gaat. Games via de XBMC wel te verstaan. Daarbij komt nog dat het prijsverschil vrij klein is en het verschil in kracht vrij groot tussen i3 en Pentium.
Toch betwijfel ik of je het verschil tussen de i3-3240 en de pentium G3220 echt zal merken, want XBMC games zijn toch van die gameboy/rom achtige spellen(of zit ik er nu naast).

Dat lijkt mij met een raspberry pi al te doen.

Maar als je toch echt een i3 wilt zou ik wel voor een Haswell met een 1150 socket. (Dan ben je toch wat meer future proof).

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Je configuratie is een zware overkill als je geen BluRay 3D wilt toepassen. Een Pentium G3220 is meer dan genoeg, maar ook een AMD A4 volstaat. Als BluRay 3D wel nodig is, dan is een i3 of A6 noodzakelijk. In geen van de configuraties heb je in de verste verte ook maar 8GB nodig. 4GB is meer dan genoeg. Kies je voor AMD, dan zijn de kloksnelheden van geheugen interessant. Een A6 icm DDR3-1600 werkt prima. Bij Intel is dit aanzienlijk minder kritisch, en is DDR3-1333 goed.
Persoonlijk zou ik voor een AMD A6 met FM2+ bord kiezen, (als het budget moet zou AM1 ook nog kunnen) maar kies je toch voor Intel, kies dan wel voor een Haswell-based platform en investeer niet in (nu al) achterhaalde hardware.

De voeding van 430Watt is extreem veel te groot. Een 300Watt is al aanzienlijk te veel, maar is qua beschikbaarheid, prijs en formfactor vaak dan nog wel een logische keuze. 430Watt voor dedicated HTPC slaat nergens op.

Daarnaast mis ik nog bediening en eventueel een aftermarket CPU-koeler (met name bij AMD is dit aan te raden. De stock-koelers zijn relatief luidruchtig. Intel is iets stiller, maar ook dat kan beter met aftermarket koeling), en optische drive.

Wat betreft storage is het volledig afhankelijk van wat je software-configuratie gaat worden. Wordt het een dedicated HTPC, dan is OpenElec imho de beste keuze, en kan je met veel kleinere SSD of zelfs alleen USB3-stick al af. In een Windows-configuratie volstaat 60GB, maar gegeven bang-for-buck is 120GB geen rare keuze dan. Windows zou ik alleen adviseren als er ook een noodzaak voor is, aangezien het voor een HTPC veel te veel biedt wat je performance en stabiliteit niet echt ten goede komt. Een Linux-based systeem is dan veel logischer.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
AMD gaat hem niet worden. Veel teveel slechte ervaringen mee helaas. Ik wil toch een i3 als minimum (scheelt echt 2 tientjes ofzo met een Pentium en ik ben meteen future proof). XBMC gaat inderdaad via Windows 7 gewoon op Open Elec denk ik draaien. 4GB zou ik nog kunnen doen inderdaad, maar wat vinden jullie van de behuizing? Prima keuze? Of zijn er betere keuzes?

300 Watt zou kunnen maar dan wil ik wel een modulaire. Geen zin in een bonk kabels, vind dat erg vervelend.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2014 16:57 ]

• kroegtijger
Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 16:56:
AMD gaat hem niet worden. Veel teveel slechte ervaringen mee helaas.
Zoals wat dan? Argumentatie moet natuurlijk wel enigszins steekhoudend zijn lijkt me dan
Ik wil toch een i3 als minimum (scheelt echt 2 tientjes ofzo met een Pentium en ik ben meteen future proof). XBMC gaat inderdaad via Windows 7 gewoon op Open Elec denk ik draaien. 4GB zou ik nog kunnen doen inderdaad, maar wat vinden jullie van de behuizing? Prima keuze? Of zijn er betere keuzes?
:? via Windows 7 gewoon op OpenElec?? :? vrij tegenstrijdig met elkaar lijkt me. Wat we van de behuizing vinden lijkt me ook niet echt relevant. Het gaat erom wat jij van de behuizing vindt. Ik vind hem zelf spuuglelijk en zou hem nooit kiezen, maar dat is slechts mijn mening. Ik hoef er dan ook niet naar te kijken. Wat betreft i3; tsja... Het kan, maar het is nog steeds overkill.
Overigens zou ik, als je dan toch naar een i3 gaat, eerder naar een NUC kijken dan zelf wat in elkaar frommelen.
300 Watt zou kunnen maar dan wil ik wel een modulaire. Geen zin in een bonk kabels, vind dat erg vervelend.
Wat is er vervelend aan een "bonk" kabels (met een beetje knappe manier van builden heb je er amper last van) in een doos waarin je alleen bij installatie moet zijn, en daarna nooit meer als het goed is? Ik vind dat toch wel een beroerde motivatie om daarom maar een 33% grotere voeding te nemen dan dat je nodig hebt.

iRacing Profiel

• MissShadows
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-02-2023
Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 16:56:
AMD gaat hem niet worden. Veel teveel slechte ervaringen mee helaas. Ik wil toch een i3 als minimum (scheelt echt 2 tientjes ofzo met een Pentium en ik ben meteen future proof). XBMC gaat inderdaad via Windows 7 gewoon op Open Elec denk ik draaien. 4GB zou ik nog kunnen doen inderdaad, maar wat vinden jullie van de behuizing? Prima keuze? Of zijn er betere keuzes?

Ik kan het heel goed begrijpen dat je niet voor AMD zou kiezen, een jaar geleden dacht ik dat ook. Half jaar geleden ongeveer heb ik toch op aanraden van de mede forummers hier, toch voor AMD gekozen en tot op dit moment nog geen spijt van gehad.
Ik zou dit voor een htpc ook zeker aanraden.

Verwijderd

Topicstarter
kroegtijger schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 17:18:
[...]

Zoals wat dan? Argumentatie moet natuurlijk wel enigszins steekhoudend zijn lijkt me dan

[...]

:? via Windows 7 gewoon op OpenElec?? :? vrij tegenstrijdig met elkaar lijkt me. Wat we van de behuizing vinden lijkt me ook niet echt relevant. Het gaat erom wat jij van de behuizing vindt. Ik vind hem zelf spuuglelijk en zou hem nooit kiezen, maar dat is slechts mijn mening. Ik hoef er dan ook niet naar te kijken. Wat betreft i3; tsja... Het kan, maar het is nog steeds overkill.
Overigens zou ik, als je dan toch naar een i3 gaat, eerder naar een NUC kijken dan zelf wat in elkaar frommelen.

[...]

Wat is er vervelend aan een "bonk" kabels (met een beetje knappe manier van builden heb je er amper last van) in een doos waarin je alleen bij installatie moet zijn, en daarna nooit meer als het goed is? Ik vind dat toch wel een beroerde motivatie om daarom maar een 33% grotere voeding te nemen dan dat je nodig hebt.
Behuizing. Misschien dat iemand zegt; Kijk eens naar deze behuizing die zit beter in elkaar bijvoorbeeld :)

Voeding mag kleiner hoor mits modulair. In een kleine kast is een modulaire voeding gewoon heel handig, zeker gezien de beperkte ruimte. Met een bonk kabels (die vaak amper buigbaar zijn) is het lastig alles aan te sluiten als je weinig ruimte hebt. AMD is gewoon persoonlijk, hoef ik niet te verantwoorden, is gewoon een keuze :)

• kroegtijger
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 00:18:
[...]

Behuizing. Misschien dat iemand zegt; Kijk eens naar deze behuizing die zit beter in elkaar bijvoorbeeld :)
Een beetje initiatief tonen mag natuurlijk ook wel zelf lijkt me. Er is zo'n extreem grote keuze aan cases voor HTPCs en evenzoveel afmetingen en specificaties. Wij kunnen niet raden wat de specs zijn waar het aan moet voldoen, wat het budget is, wat je smaak is etc.
Voeding mag kleiner hoor mits modulair. In een kleine kast is een modulaire voeding gewoon heel handig, zeker gezien de beperkte ruimte.
Dan zijn er toch (betere) alternatieven voor handen lijkt me, zoals externe voeding. Is nog eens handiger ook voor HTPC-doeleinden, gegeven dat deze ook passief gekoeld zijn, en dus 100% stil.
Met een bonk kabels (die vaak amper buigbaar zijn) is het lastig alles aan te sluiten als je weinig ruimte hebt.
En hoe vaak moet je dat doen? 1x... Dus je zet er liever een te grote, te dure voeding in voor 1-malig gemak?
AMD is gewoon persoonlijk, hoef ik niet te verantwoorden, is gewoon een keuze :)
Je hoeft überhaupt niets te verantwoorden, maar je vraagt om advies. Advies is om de i3 te vervangen voor een A6, waar een hele berg aan argumenten voor zijn. Als je dan toch bij een i3 zonder enig rationele verklaring blijft, dan vraag ik me af waarom je hier dan om advies vraagt.

iRacing Profiel

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
kroegtijger schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 01:45:
Je hoeft überhaupt niets te verantwoorden, maar je vraagt om advies. Advies is om de i3 te vervangen voor een A6, waar een hele berg aan argumenten voor zijn. Als je dan toch bij een i3 zonder enig rationele verklaring blijft, dan vraag ik me af waarom je hier dan om advies vraagt.
_/-\o_ d:)b _O-
En we gaan over tot de orde van de dag.

• Jeffreeman
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-12-2025
Al gekeken naar de NUC oplossingen?

Goedkoper, Infrarood receiver en een Haswell CPU zonder vervelende 24p bug.
Toekomstbestendig in die zin dat 4K via de displayport goed mogelijk is.
Wel alles vastgesoldeerd, dus upgraden gaat em niet worden.

Voorlopig doet m'n WDTV t nog goed genoeg, maar mocht ie vervangen worden gaat dit 't worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Next Unit of Computing (V3) (met 2.5" hdd space) Core i3-4010U€ 244,50€ 244,50
1Crucial CT51264BF160BJ€ 29,50€ 29,50
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 330,-
Pagina: 1