Data kwijt na opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09 16:39
Gisterenavond kwam een kennis een laptop brengen die niet meer opstartte.
Een Toshiba Satellite l775d-10V met Windows 7 home Premium.

Bij het opstarten verscheen telkens het opstartherstel-menu, maar geen van de opties bracht een oplossing.

In eerste instantie wou ik de harde schijf eruit halen, en via een dockingstation de gegevens eerst kopiëren naar een eigen harde schijf. Echter had ik de juiste schroevendraaier niet, en zocht ik dus nog even verder naar een andere oplossing.
Ik startte de laptop daarna op met een Windows-dvd, die bij het menu "nieuwe installatie" 3 partities herkende: 1 recoverygedeelte van ongeveer 400 mb, en 2 andere delen van elk 230GB ongeveer. Omdat één van die grotere delen leeg leek en het andere deelte voor 80GB gevuld, ging ik ervan uit dat ik zonder problemen het "lege" gedeelte kon gebruiken voor een nieuwe installatie, en dan zou ik daarna de data van het andere gedeelte kunnen kopiëren ...

Niet dus.

Na de installatie bleek het gevulde gedeelte enkel gevuld te zijn met een oude backup van de laptop.
Op dit moment ben ik dus ALLE gegevens kwijt, behalve die backup maar dat zal waarschijnlijk enkel gegevens bevatten van de oorspronkelijke installatie. Dus foto's, documenten, mails, ... vergeet het maar. (mail zou normaal geen probleem mogen zijn, kennis gebruikt Gmail)

Weet iemand een manier om de "oude" partitie nog (gedeeltelijk) te herstellen, of ben ik hier aangewezen op dure firma's die de gegevens van de harde schijf kunnen herstellen?
Als het enkel om foto's zou gaan, zou ik eventueel met Recuva kunnen proberen, ik denk dat ik daarmee nog een groot deel zou kunnen terughalen.

Reden van dit topic is behalve de vraag om advies dus ook een kleine waarschuwing: let bij een nieuwe installatie heel goed op dat je zeker weet dat je de ongebruikte partitie kiest voor een nieuwe installatie ... 8)7

Alvast bedankt voor enige tips.

[ Voor 7% gewijzigd door BeArt op 14-05-2014 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:21
nouja, kleine waarschuwing... zorg altijd voor een backup (op externe hardeschijf, in de cloud etc.) is mijn waarschuwing. Als je hardeschijf kapot gaat of iets overschrijft (zoals nu) sta je met lege handen.

Als je de partitie echt heb overschreven is de kans elke seconde dat je die laptop aan laat staan kleiner dat er nog iets terug te vinden valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 11:01
Je zou bijvoorbeeld het programma undelete kunnen proberen (heet kennelijk tegenwoordig "recuva")
Kun je hier vandaan halen: http://www.piriform.com/recuva

Maar tijdens de installatie zal de partitie al geformatteerd zijn en dan ook overschreven door een verse windows installatie, ik weet dan niet zeker of dit tooltje dan nog wel voldoende kan terug halen.

En zoals hierboven.. als je iets terug wilt halen probeer inderdaad zo min mogelijk de laptop te gebruiken.

edit:

lees dat je al van recuva af weet :X

[ Voor 6% gewijzigd door Fore! op 14-05-2014 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
Ik heb na de vaststelling dat ik me vergist had van partitie, de laptop meteen uitgeschakeld en ga nu enkel nog via docking station de data van de harde schijf lezen.

Ik zal eerst met de kennis bespreken wat er juist van data zou moeten gered worden, en dan bekijken of ik dit zelf zal riskeren, of dat er toch een firma zal ingeschakeld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thematopic: Datarecovery

Wat voor spannende schroefjes zitten eigenlijk in die laptop? Gewoon kruiskop toch?
/me zijn Skania kruisknop knuffeltAfbeeldingslocatie: http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/7/3/2/2/9200000010402237.jpg

Als je een firma gaat inschakelen, diverse gebruikers hier hebben goede ervaring met DRS Bulgaria.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2014 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 07:56:
Thematopic: Datarecovery

Wat voor spannende schroefjes zitten eigenlijk in die laptop? Gewoon kruiskop toch?
/me zijn Skania kruisknop knuffelt[afbeelding]
Inderdaad kruiskop, maar ik heb dat kleine formaat niet in huis (ga ik me dringend eens ergens aanschaffen). Heb voorlopig enkel de standaardschroevendraaiers waarmee je pc-kasten kan opendraaien bijvoorbeeld, niet die om gsm's mee te openen.

update: net met een klein hartje de kennis even gebeld: ze blijkt eigenlijk alleen de foto's te missen, maar die had ik bij haar vorig bezoek normaal gezien gebackupt met google Foto, ik heb nu haar gegevens gevraagd om te kijken of die backup geslaagd is.
Speciale firma lijkt me hier dan ook niet nodig, ik zal op mijn werk de kleine schroevendraaier even lenen en er dan voor het plezier toch Recuva eens over laten gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door BeArt op 14-05-2014 08:12 ]

Pagina: 1