Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Suggestie voor BBG

Pagina: 1
Acties:

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:55
Bij de BBG is er vaak een systeem beschreven met een speciale toepassing.
Aangezien energie-kosten een steeds groter deel uit gaan maken van de kosten om een server ergens op te hangen, wilde ik voorstellen om ook eens te kijken naar een echt zuinige server.
Mijn colo-provider heeft een zogenaamd "greencolo" waarbij als eis gesteld wordt dat het maximum verbruik onder de 60 Watt blijft.
Dat scheelt dan al snel zo'n 240 euro ex. BTW per jaar, dus kan zeker interessant zijn.

Daarnaast lijkt het mij ook zeker een interessante ontwikkeling om periodiek eens te kijken naar de ontwikkeling van het energieverbruik van computers en dan met name de performance per Watt.
Zo lijkt mij de nieuwe Intel Atom Avoton serie erg interessant.
Misschien is het sowieso interessant om eens dergelijke processoren in een review te plaatsen en dan vergelijken met de gangbare Xeon series.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-11 22:48

Bolletje

Moderator Harde Waren
Over specifieke reviews van processors ga ik niet, maar wel over de BBG. Bij de editie van maart (reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2014) hebben we wel een thuisserver samengesteld die tevens erg energiezuinig is. Die is o.a. gebaseerd op de inzichten uit het Het grote zuinige server topic topic. Wat daarbij belangrijk is dat de TDP van een processor vrij weinig zegt over het energieverbruik van de server. Zo heeft de Intel G1820 wel een TDP van 53 watt, maar verbruikt hij aanzienlijk minder. De keuze van het moederbord, de voeding en de harde schijven zijn bij zo'n laag energieverbruik van veel groter belang. Soortgelijke systemen uit dat topic zitten onder de 25 watt idle verbruik. Onder de 20 watt moet ook geen probleem zijn, ligt een beetje aan je hoeveelheid harde schijven.

Punt bij de BBG is een beetje dat er een markt moet zijn voor de systemen. In jouw geval, met een server op een andere locatie, heb je al grote beperkingen op twee manieren: 1) maar vrij weinig mensen hebben een server op een andere locatie. Een thuisserver is al niet heel gemeengoed. Het MKB kiest vaak voor de reguliere HP's en Dell's. 2) de mensen die er wel geïnteresseerd in zijn hebben vaak al de nodige kennis op dat vlak. Die weten wat ze willen bereiken en kunnen dan de bijbehorende onderdelen erbij kiezen.

• TD-er
Waar ik op doelde was het absolute maximum vermogen en dan zegt de TDP uiteraard wel wat.
En volgens mij is er ook vanuit de markt toch wel aardig veel ontwikkeling in de power-per-Watt. Ook voor hobby-projecten kan dergelijke beperking van een maximum verbruik ook meespelen ivm energievoorziening.

Over hoeveel mensen er een colocated server hebben, zou ik niet weten, maar je zou verwachten dat dat aandeel onder bezoekers van Tweakers.net toch wel een redelijk aantal is. :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je voor een hobbyprojectje een colo nodig hebt, ben je qua stroomverbruik al duurder bezig dan wat extra ram in je main rig bijprikken en een VMmetje draaien lijkt me.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TD-er
In mijn voorbeeld scheelt het dus al zo'n 250 euro per jaar aan colo-kosten.
En volgens mij zit je dan ook nog met de upload.
Trouwens in een colo-servertje draai je toch ook VM's :? (ik wel in elk geval)