Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fotografie PC 600 - 800 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Voor iemand anders probeer ik de onderdelen voor een pc samen te zoeken.
Nu ben ik zelf al een beetje gaan rond kijken, ondanks een gebrek aan expertise, maar ik hoor graag waar ik iets kan aanpassen in kwaliteit en of prijs. (of misschien is er zelfs iets niet compatibel...)

Het verzoek was. Vind een Fotografie-PC rond de 600 euro, met de mogelijkheid om over een jaar up te graden naar een i7 processor en 32GB RAM Geheugen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC is bedoeld als fulltime Fotografie pc. Dus hevig Lightroom en Photoshop gebruik, maar dus ook veel bestanden uitlezen, kopieren, overzetten etc.
Daarom ook de keuze voor een z87 chipset ipv een B85 chipset vanwege de 6x USB 3.0 (en 6x SATA 600)
Veel geheugen, en snelheid dus.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
De streefprijs was eigenlijk 600 euro. Maar dat is haast onmogelijk. Het liefst zo dicht mogelijk bij in de buurt. Absolute max is 1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Componenten niet, randapparatuur wel. Gewoon the usual. Monitor, toetsenbord, muis, externe harde schijven enz zijn al in het bezit.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het gaat om een totale pc excl randapparatuur.
Zie lijst, qua onderdelen. Misschien nog een aparte Processor koeler? Aanbeveling?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen voorkeur, goede kwaliteit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Een laag Geluidsniveau is erg wenselijk. Energieverbruik uiteraard interessant. Dus als daar nog veranderingen in kunnen plaats vinden.

Ga je overklokken?
Nee

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 184,90€ 184,90
1Asus Z87M-PLUS C2 Stepping€ 103,04€ 103,04
1MSI GeForce GTX 650 2GB€ 89,58€ 89,58
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,50€ 69,50
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 69,80€ 69,80
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 127,59€ 127,59
1Corsair CX600M€ 60,-€ 60,-
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 796,41

Nieuwe versie van het lijstje inclusief optionele onderdelen lijst, zie post:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 184,90€ 184,90
1MSI GeForce GTX 650 2GB€ 86,90€ 86,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,04€ 69,04
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 76,54€ 76,54
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 121,-€ 121,-
1be quiet! Pure Power L8 630W CM€ 74,94€ 74,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 831,31

En de opties hier. Enkele moederbord opties. Processor opties. Videokaart en andere voeding.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 149,90€ 149,90
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 164,90€ 164,90
1Asus H87-PLUS€ 83,55€ 83,55
1MSI Z87-G41 PC Mate€ 72,95€ 72,95
1Asus GTX750TI-PH-2GD5€ 130,50€ 130,50
1Cooler Master VS V550S€ 79,50€ 79,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 681,30

Extra vragen:

Bij een grafische kaart. Wat maakt het verschil uit tussen 1gb en 2gb geheugen?

Alvast hartelijk dank voor een reactie.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2014 13:32 ]

• RoykeHD
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-11 11:38
Je kan beter voor pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed omdat je niet ga overklokken.

Hier kan je dan weer op besparen. en meschien een wat betere videokaart bijvoorbeeld de GTX770 of GTX760 of meschien een AMD R9 280.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Bedragen zijn inclusief BTW? Of kunnen ze zakelijk afgeschreven worden en hebben we 21% meer budget?

Als je over een paar jaar wilt updaten naar een i7 kan je beter een Z97 moederbord pakken, dan kan je updaten naar een i7 uit de Broadwell generatie i.p.v. de Haswell. Bovendien kan je daar nog eens een PCIe SSD in steken.

Voeding even verwisselen, pak zoiets, zolang het maar geen Corsair CX***M is.

Voor de rest prima build voor dit budget. Als dit zakelijk en full-time gebruikt gaat worden wil je wellicht een paar honderd euro meer uitgeven.

40 uur per week*58 weken*4jaar=10.000 uur. Als je nu €500 meer uitgeeft kost dat €0,05 per uur. Vergelijk dat met personeelskosten en dat je tot wel 25% productiever bent met een PC van €500 meer, en wellicht wil je toch nog wat budget vrijmaken.
Ander sommetje: Een PC van €1500 kost over 4 jaar maar €31,25 per maand. Valt best me toch?

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie beiden voor de snelle reactie.
RoykeHD schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:21:
.....
Hier kan je dan weer op besparen. en meschien een wat betere videokaart bijvoorbeeld de GTX770 of GTX760 of meschien een AMD R9 280.
Bedankt voor je twee suggesties, ga ik absoluut naar kijken en voorstellen.
Is er naast de uitvoering, nog een merk videokaart dat er op dit prijsniveau/prestatie niveau bovenuit springt?
Balance schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:22:
Bedragen zijn inclusief BTW? Of kunnen ze zakelijk afgeschreven worden en hebben we 21% meer budget?

Als je over een paar jaar wilt updaten naar een i7 kan je beter een Z97 moederbord pakken, dan kan je updaten naar een i7 uit de Broadwell generatie i.p.v. de Haswell. Bovendien kan je daar nog eens een PCIe SSD in steken.

Voeding even verwisselen, pak zoiets, zolang het maar geen Corsair CX***M is.

Voor de rest prima build voor dit budget. Als dit zakelijk en full-time gebruikt gaat worden wil je wellicht een paar honderd euro meer uitgeven.
...
Dat is een hele goede! Er is zeker mogelijkheid tot aftrekken van belasting. Maar ik weet niet of het budget met of zonder btw is. Dat heb ik nagevraagd, maar nog geen antwoord.

Naar die voeding ga ik even kijken. Bedankt! :)

Dan ben ik hier weer de leek. Maar wat maakt het verschil als je een PCIe SSD gebruikt?

Bedankt!

• kasper169
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-11 20:42
Je kan beter de 4690 nemen, die is ongeveer even duur, maar die is wel sneller.

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-11 10:58

oscarw

Better be a geek than an idiot

32MB RAM kun je niet goed mee werken hoor :P
Nu serieus. Dit geheugen is energiezuiniger en heeft strakkere timings; pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU. (twee keer).

Ook als je niet gaat overklocken kun je veel besparen op CPU+moederbord. DIt is een prima CPU; http://tweakers.net/product/327140/intel-core-i5-4570/. en een prima moederbord mét Z87 chipset; pricewatch: MSI Z87-G41 PC Mate.

Verwijderd

Topicstarter
kasper169 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 20:20:
Je kan beter de 4690 nemen, die is ongeveer even duur, maar die is wel sneller.
Dankje! Gelijk aangepast in het wensenlijstje. Dat scheelt inderdaad niks qua prijs eerlijk gezegd.
oscar2oktober schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 20:36:
32MB RAM kun je niet goed mee werken hoor :P
Nu serieus. Dit geheugen is energiezuiniger en heeft strakkere timings; pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU. (twee keer).

Ook als je niet gaat overklocken kun je veel besparen op CPU+moederbord. DIt is een prima CPU; http://tweakers.net/product/327140/intel-core-i5-4570/. en een prima moederbord mét Z87 chipset; pricewatch: MSI Z87-G41 PC Mate.
Hahaha ik zie de fout nu pas. Ook gelijk maar even aanpassen naar GB ;) Danku!

Geheugen gelijk meegenomen in het tweede alternatieve lijstje. Klinkt goed!

Bedankt ook voor die tip voor het moederbord. Even navragen of hij die twee extra USB 3.0 poorten echt nodig heeft. (Die MSI die jij noemt heeft er 4)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou die videokaart vooralsnog gewoon weglaten en de gpu in de intel cpu gebruiken. In nood kan het altijd nog maar ik denk dat in princiepe die intel gpu kracht zat heeft. Lightroom doet weinig met de gpu, Photoshop wat meer maar is echt niet snel zo zwaar dat een losse gpu echt nodig is. Grote kans dat een 650 uberhaupt niet echt veel meer power biedt hierin.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de reacties nogmaals. Heb ik veel aan gehad.
Ik heb een aantal verschillende opties voorgelegd en nu is het afwachten welke het wordt.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voor een fotografie pc is dit een enorme overkill, dat besef je? Als je er een pentium van 80 euro instopt merk je absoluut geen verschil.

Verder heb je een grafische kaart toegevoegd, die je niet nodig hebt: er zit al een gpu in de processor tegenwoordig.

Een grafische kaart kan wel nuttig zijn als je echt enorme hoeveelheden pixels gaat verplaatsen met diverse effecten en dergelijke. We hebben het dan over professioneel gebruik waar fotos van 1GB+ worden bewerkt. Maar om dergelijke bewerkingen uit te voeren heb je eigenlijk een andere en veel duurdere kaart nodig.

Kortom, deze is goed voor photoshop;
reviews: Desktop Best Buy Guide: mei 2014

[ Voor 14% gewijzigd door Reepje op 14-05-2014 16:19 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je met frequent RAW's werkt in LR en Ps is een quadcore met hoogste kloksnelheid geen overkill, imho.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 14-05-2014 16:19 ]

specs

• Reepje
  • Niet online
Ik ga er inderdaad vanuit dat het amateur fotografie betreft .

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-11 16:18
Reepje, bij full time denk ik niet echt aan amateur.

Full time op je PC, en je wil stilte. Dan is een aftermarket CPU koeler echt een must om stilte te houden:
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

• Reepje
  • Niet online
Sandert98 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 16:40:
Ja denken en gissen, dat krijg je als er geen info staat in de beginpost.
Ik denk aan een amateur omdat: de fotograaf aan een bekende (?) vraagt om een pc in elkaar te knutselen, dat doe je niet als professionele fotograaf lijkt mij dan weer.
Er een zeer zwak grafisch kaartje ingeprikt wordt terwijl je toch een quadro kaart zou verwachten om gebruik te maken van de grafische engine in photoshop cs...maar misschien ligt de nadruk toch op lightroom en dan hebben we het minder over grafische geknutsel maar meer het optimaliseren van fotos (?)

maar goed we weten het echt niet...eigenlijk had ik ook gewoon niet moeten reageren, maar ja....ben ook maar een mens

Verwijderd

Topicstarter
Sandert98 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 16:40:

Full time op je PC, en je wil stilte. Dan is een aftermarket CPU koeler echt een must om stilte te houden:
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Heel toevallig had ik deze aftermarket cpu koeler al toegevoegd aan het wenslijstje (niet te zien in opening post, want niet aangepast)
Dus thanks! :D

Klopt het gaat niet om een amateur. Goed gelezen.
Het gaat om lightroom en grote bestanden in photoshop editen. Dus RAW's en daarna grote PSD bestanden.
Wat ook nog wel een mogelijkheid moet blijven is video bewerking. Daarom toch een grafische kaart naast de gpu in de cpu.

Maar als ik wist welke kaart daar bij hoorde had ik deze hele post niet hoeven te schrijven. Dus ik ben blij met jullie input. Maar Reepje, welke grafische kaart hoort daar dan wel bij? Als je video bewerking meeneemt in de beslissing.

Mijn excuses als de openingspost ontoereikend is geweest qua info. Maar zoals omschreven, full time lightroom en photoshop gebruik. En "fotografie pc" zegt genoeg toch?
Tevens dus veel grote bestanden overzetten naar harde schijven en sticks.

Momenteel is dit even het duurste lijstje. Daaronder de opties om eventueel voor een goedkoper moederbord en processor te gaan. Of zelfs nog een gtx 750 ti videokaart.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 184,90€ 184,90
1MSI GeForce GTX 650 2GB€ 86,90€ 86,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,04€ 69,04
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 76,54€ 76,54
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 121,-€ 121,-
1be quiet! Pure Power L8 630W CM€ 74,94€ 74,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 831,31

En de opties hier. Enkele moederbord opties. Processor opties. Videokaart en andere voeding.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 149,90€ 149,90
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 164,90€ 164,90
1Asus H87-PLUS€ 83,55€ 83,55
1MSI Z87-G41 PC Mate€ 72,95€ 72,95
1Asus GTX750TI-PH-2GD5€ 130,50€ 130,50
1Cooler Master VS V550S€ 79,50€ 79,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 681,30

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:56
Ik zou je even afvragen hoeveel video bewerking er gaat plaatsvinden. Zoals je kan lezen in [BBG] High-end workstation juli 2014 komt er voor video vrij veel meer bij kijken.

Waar je ook nog naar wilt kijken is een grotere ssd, zodat je daar de huidige project bestanden op kan plaatsen. Werken van een mechanische harde schijf is echt een bottleneck in de workflow van series (c.q. veel foto's die gelijkmatige bewerking vereisen) in mijn ervaring. Laden/saven en meta data veranderingen van grote psd's doen een hdd toch wel even slikken. Maar ook een hoge lees en schrijfsnelheid doen een batch proces geen kwaad. Een pricewatch: Crucial M550 2,5" 512GB lijkt me geen slechte keuze.

Verwijderd

Topicstarter
analogworm schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 21:31:
Ik zou je even afvragen hoeveel video bewerking er gaat plaatsvinden. Zoals je kan lezen in [BBG] High-end workstation juli 2014 komt er voor video vrij veel meer bij kijken.

Waar je ook nog naar wilt kijken is een grotere ssd, zodat je daar de huidige project bestanden op kan plaatsen. Werken van een mechanische harde schijf is echt een bottleneck in de workflow van series (c.q. veel foto's die gelijkmatige bewerking vereisen) in mijn ervaring. Laden/saven en meta data veranderingen van grote psd's doen een hdd toch wel even slikken. Maar ook een hoge lees en schrijfsnelheid doen een batch proces geen kwaad. Een pricewatch: Crucial M550 2,5" 512GB lijkt me geen slechte keuze.
Dankje. Dat is sowieso een interessante link, meer voor mij misschien in de toekomst.
Maar in dit geval gaat het meer om BTS video's korte video's op hoge resolutie.
Hij geeft net aan dat dit voor hem niet nodig is. Maar absoluut bedankt voor je input.

• Balance
Neem een Z97 moederbord, zodat je je SSD nog kan upgraden naar een M.2 en/of Sata Express SSD. En ingebouwde geheugenkaartlezer (zoiets) is echt een must. Eventueel wil je ook nog een tweede/externe.

Hoe is zijn back-up geregeld? Ook wel handig om te weten.

Weet je al hoe het zit met de BTW aftrek en het budget?

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06:59
Reepje schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 17:19:
...
Er een zeer zwak grafisch kaartje ingeprikt wordt terwijl je toch een quadro kaart zou verwachten om gebruik te maken van de grafische engine in photoshop cs...
Hoezo?
Dat zwakke kaartje werkt anders prima: http://www.pugetsystems.c...CS6-GPU-Acceleration-161/
Vergeet ook niet dat er maar een paar functies in PS gebruik maken van de gpu.
Alleen voor 10bit kleuren heb je een Quadro/Firepro nodig.

Dezelfde discussie hebben we hier al een keer gevoerd: Snelle PC voor fotografe en allround goed

[ Voor 6% gewijzigd door wappiewappie op 14-05-2014 22:23 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:55

sapphire

Die-hard pruts0r

Voor fotobewerking in Ps heb je vrij weinig aan een Quadra/FirePro. Een nette CPU heeft weer wel meerwaarde, zeker met exporteren vanuit Lightroom ( Alleen geen i7, voor zover ik weet voegt hyperthreading niks toe in Lr) en bv. stichen van panorama's of samenvoegen van HDR's.

32GB ram is ook fijn, 16GB trek ik hier wel vol als ik een mooie panorama maak :)

Verder weet ik niet of je je RAW's bv. op je SSD gaat zetten of dat allemaal vanaf je 2TB HDD gaat doen? Ik merkte namelijk veel verschil of de RAW's of een 5400rpm of 10k rpm schijf stonden. Daarom een tijdje een raptor gehad voor de RAW's waar ik mee aan het werk was. Misschien dat een 7200rpm schijf daarom wel fijn is naast een snelle SSD (voor catalog en cache) en grote schijf voor puur opslag.

Gabriël AM5

• analogworm
Misschien dat een 7200rpm schijf daarom wel fijn is naast een snelle SSD (voor catalog en cache) en grote schijf voor puur opslag.
Ik krijg met gemak mijn wd black (als dedicated werkschijf) op de knieën met bridge en Photoshop, dat terwijl het geen slechte schijf is. Een grotere ssd om op te werken beschouw ik dan ook niet als overbodige luxe.

Verwijderd

Topicstarter
Balance schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:21:
Neem een Z97 moederbord, zodat je je SSD nog kan upgraden naar een M.2 en/of Sata Express SSD. En ingebouwde geheugenkaartlezer (zoiets) is echt een must. Eventueel wil je ook nog een tweede/externe.

Hoe is zijn back-up geregeld? Ook wel handig om te weten.

Weet je al hoe het zit met de BTW aftrek en het budget?
Ik heb je vorige tip voor z97 ook al ter harte genomen en er naar gekeken. Maar ik kwam er niet uit met wat nou een goed bord is. Aangezien dit ook nog wat nieuwer is, mogelijk ook nog wat kinderziektes? Dus uiteindelijk koos hij ervoor om z97 te laten zitten. Maar heb jij misschien een idee welk moederbord dan geschikt zou zijn?
Die reader ook gelijk even doorgegeven, kijken of hij dat nodig heeft. Nee geen card reader nodig.
Ik weet eerlijk gezegd even niet hoe hij zijn backup regelt. Handmatig voor behoudt meeste controle. Niet fool proof off course, maar dat weet hij zelf ook. :+

Ja btw aftrek is mogelijk, maar alles bij elkaar wil hij toch rond die 800 euro blijven zoals nu ongeveer.
sapphire schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:29:
Voor fotobewerking in Ps heb je vrij weinig aan een Quadra/FirePro. Een nette CPU heeft weer wel meerwaarde, zeker met exporteren vanuit Lightroom ( Alleen geen i7, voor zover ik weet voegt hyperthreading niks toe in Lr) en bv. stichen van panorama's of samenvoegen van HDR's.

32GB ram is ook fijn, 16GB trek ik hier wel vol als ik een mooie panorama maak :)

Verder weet ik niet of je je RAW's bv. op je SSD gaat zetten of dat allemaal vanaf je 2TB HDD gaat doen? Ik merkte namelijk veel verschil of de RAW's of een 5400rpm of 10k rpm schijf stonden. Daarom een tijdje een raptor gehad voor de RAW's waar ik mee aan het werk was. Misschien dat een 7200rpm schijf daarom wel fijn is naast een snelle SSD (voor catalog en cache) en grote schijf voor puur opslag.
Jup dankje! Daarom ook de optie open houden voor 32GB ram :)
Is deze harde schijf geen 7200 rpm? Ik dacht van wel, had ik expres nog naar gekeken. Maar als hij zijn RAW's op zijn SSD gaat zetten dan is het binnen no time vol, haha, dus hij zal vooral werken vanaf zijn HDD ja.
Jij zegt eigenlijk ook dat i7 overkill is?
Bedankt voor je reactie.
wappiewappie schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:23:
[...]

Hoezo?
Dat zwakke kaartje werkt anders prima: http://www.pugetsystems.c...CS6-GPU-Acceleration-161/
Vergeet ook niet dat er maar een paar functies in PS gebruik maken van de gpu.
Alleen voor 10bit kleuren heb je een Quadro/Firepro nodig.

Dezelfde discussie hebben we hier al een keer gevoerd: Snelle PC voor fotografe en allround goed
Bedankt voor die link, maar dat systeempje ligt buiten het budget ;)
Oeps niet goed gelezen, staan twee monitors tussen zie ik :)
(Begrijp dat het gaat om de discussie die daar schijnbaar gevoerd is)

• analogworm
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:25:
...
Jup dankje! Daarom ook de optie open houden voor 32GB ram :)
Is deze harde schijf geen 7200 rpm? Ik dacht van wel, had ik expres nog naar gekeken. Maar als hij zijn RAW's op zijn SSD gaat zetten dan is het binnen no time vol, haha, dus hij zal vooral werken vanaf zijn HDD ja.
Jij zegt eigenlijk ook dat i7 overkill is?
...
Ik denk dat als je bespaard op een i7 door een i5 te nemen icm een 480GB SSD om vanaf te werken dat je meer snelheidswinst boekt, ookal is photoshop een goed threaded programma.

Verwijderd

Topicstarter
analogworm schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:51:
[...]

Ik denk dat als je bespaard op een i7 door een i5 te nemen icm een 480GB SSD om vanaf te werken dat je meer snelheidswinst boekt, ookal is photoshop een goed threaded programma.
Sowieso was i7 nog niet de planning nu, maar misschien dus over een jaar. Maar ik zal die grotere SSD nog even voorleggen, thanks! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2014 14:12 ]

• Balance
Ik heb nu wat meer informatie nodig voor een goed advies. Kan je de volgende vragen beantwoorden?

1. Welke apparatuur (PC, etc.) gebruikt hij nu voor fotobewerking?
2. Welke camera's, lenzen en settings gebruikt hij?
3. In welke branch (sport, journalistiek, natuur, etc.) werkt hij?
4. Voor wie werkt hij / hoe verdient hij zijn geld?
5. Hoe erg is het als zijn PC het 3 dagen niet doet?
6. Wie krijgen zijn foto's uiteindelijk te zien/gebruiken ze en hoe hoog zijn de kwaliteitseisen?
7. Hoeveel foto's verwerkt hij in een gemiddelde maand?
8. Welke randapperatuur (schermen, muizen, toetsenborden, card-readers, NASsen, alles!) heeft/gebruikt hij?

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Balance,

Bij deze antwoord op je vragen:

1. 3.7gb memory, windows xp, met een 128mb nvidea 7serie video kaart. en serial ata 300 schijven in een 2.7 duo of quad core zo iets
2. canon full frame en medium format cameras
3. fashion/commercial/fineart
4. door opdrachten te doen
5. heel heel erg
6. magazines, billboards, canvas prints
7. zoveel als mijn computer aan kan. dat is zo een 10 fotos per dag met geluk
1 uur per foto
8. 22", logitech muis en toetsenboard, geen cardreader, qnap raid 5, wd 4tb usb drives als 2x backup

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:11

br00ky

Moderator Harde Waren
Tijd voor een Dell/HP/... met 3 jaar on site reparatie ipv mogelijk gezeur met zelfbouw?

• Balance
br00ky schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 18:05:
[...]

Tijd voor een Dell/HP/... met 3 jaar on site reparatie ipv mogelijk gezeur met zelfbouw?
Idd, of je koop meteen 2 gelijkwaardige PC´s die elkaars data mirroren zodat je meteen doorkan als er een uitvalt, of je gaat opzoek naar iets met minimaal next business day on site support.

Ik snap niet hoe hij nu eigenlijk kan werken, medium format camera's schieten vaak al 40MP foto's (vaak zelfs meer) met ook nog eens 16bit per pixel. RAW foto's zijn dus minimaal 80MB, als je er daar tientallen per dag van moet bewerken...

Verder snap ik ook niet dat hij camera's van €5000+ gebruikt, met lenzen die per stuk ook duizenden euro's kosten, en dan niet het geld voor een fatsoenlijk workstation over heeft. We praten hier niet over een beginnend amateur fotograafje die met z'n hobby wat probeert bij te verdienen, maar over een beroeps die afhankelijk is van zijn apparatuur.

Ik wil jullie absoluut helpen om zoveel mogelijk uit een zo goedkoop mogelijke PC te halen, maar begin even op 0 en heroverweeg je opties. Laat hem een PC kopen alsof hij een camera-body koopt, met gelijkwaardige budgetten.

• wappiewappie
Reserve pc er naast zetten is goedkoper.

En Dell/HP workstations heb je net zo goed gezeur mee.
Leuk hoor dat Next Bussiness Day Support, maar dat betekent niet dat een evt. probleem ook next Business Day gevonden en opgelost is.

En dan heb ik nog niet over incompatibiliteits problemen. Ik heb met een HP Z200 gewerkt, waarin bijvoorbeeld een voeding (uiteraard geen ATX standaard) zat zonder pcie stekker. 8)7

Nu werk ik met een Z420 die af en toe probeert op te stijgen. Dat is ook niet zo gek is met een enkele 90mm fan.
Balance schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 21:17:
[...]
IVerder snap ik ook niet dat hij camera's van €5000+ gebruikt, met lenzen die per stuk ook duizenden euro's kosten, en dan niet het geld voor een fatsoenlijk workstation over heeft.
Non argument. Professioneel bezig zijn betekent juist dat je moet bezuinigen waar dat mogelijk is.
(Ik bedoel daarmee geen verkeerde bezuinigingen)
En zo duur is die fotoapparatuur niet. Met name de objectieven hebben een veel lagere afschrijving dan een pc. Een pc moet binnen een paar jaar weer vervangen worden, terwijl de objectieven nog wel tientallen jaren mee kunnen.

En waarom zou een kant en klare HP wel een fatsoenlijke workstation zijn, en een zelf samengestelde pc niet?
Zelf samenstellen kost alleen meer tijd. Zo te zien doet Protestboarder dat gratis. Dat lijkt mij dus ook geen probleem.

[ Voor 86% gewijzigd door wappiewappie op 15-05-2014 21:58 ]

• analogworm
Balance schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 21:17:
[...]
....

Verder snap ik ook niet dat hij camera's van €5000+ gebruikt, met lenzen die per stuk ook duizenden euro's kosten, en dan niet het geld voor een fatsoenlijk workstation over heeft. We praten hier niet over een beginnend amateur fotograafje die met z'n hobby wat probeert bij te verdienen, maar over een beroeps die afhankelijk is van zijn apparatuur.

Ik wil jullie absoluut helpen om zoveel mogelijk uit een zo goedkoop mogelijke PC te halen, maar begin even op 0 en heroverweeg je opties. Laat hem een PC kopen alsof hij een camera-body koopt, met gelijkwaardige budgetten.
Als dat inderdaad het geval is, dan ben ik het zeker met je eens. Helaas maar waar is je computer (inc monitor, muis, wacom, tobo en backup) even belangrijk als de rest van je gear. Zeker als je het druk hebt. Zolang je nog niet stampensvol zit kan je het je wel permiteren dat photoshop iets trager werkt, al blijft het iritant.. Soort van het verschil tussen de shutterlag van een compact en Dslr.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt weer voor jullie reacties. Stel het zeer op prijs.
Maar ik denk ook dat er met verschillende perspectieven naar deze kwestie gekeken kan worden.

Zo heb je verschillende soorten fotografie en fotografen. En zoals WappieWappie al opmerkt zijn er soms zaken waar je op moet bezuinigen om iets anders, dat meer prioriteit heeft voorrang te geven. (En soms komen alle uitgaven samen..en dan moet je keuzes maken.)

In dit geval is het voor deze fotograaf veel belangrijker om zijn geld te steken in over the top vrije werken waar niet altijd direct een inkomstenbron tegenover staat, maar waar hij wel de totale vrijheid heeft zijn fantasieën erop los te laten. Je kunt hem ook wel meer beschouwen als een kunstenaar. Dus sets bouwen, veel mensen, locaties en apparatuur. En uiteindelijk maken die vrije werken wie hij is en waar mensen, organisaties, bedrijven hem voor willen boeken.

Huidige pc loopt natuurlijk tegen zijn limieten aan, dus is het ook nodig om deze te vervangen (dit wordt tevens zijn backup pc, hij doet het tenslotte nog). Maar met een beperkt budget, maar wel met de optie om een aantal onderdelen later te kunnen upgraden. (Zoals processor, extra reepjes geheugen)

De huidige selectie onderdelen is helemaal prima al volgens de fotograaf, aangezien dit rond het budget van 800 euro uitkomt. Alleen over moederbord, processor en grafische kaart zijn nog vraagtekens (welke van de huidige opties).
Dus stel welk moederbord met chipset z97 zou passen binnen dit budget en welke processor zou dan de beste keuze zijn.
En of van de optionele keuzes die zijn weergeven in het lijstje is nou het meest bang for the buck.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2014 00:02 ]

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:31
Also, word er in 10 bit kleuren gewerkt? En een snelle cpu is absoluut geen overbodige luxe. Desnoods zet je een 4670k op 40x multiplier en de rest op auto en dan heb je 4ghz stable. Ook een ssd is heel handig bij grote raw fotos en om photoshop op te installeren. Ik raad minimaal 256gb aan en als er heel veel gebruik van word gemaakt 512gb.
Pcie ssd hebben niet echt voordelen boven sata ssd's want je hebt meer iops nodig dan troughput.

De volgende keer eerder refreshen xD.

Okey dus als er zo'n goede camera is is het dan niet beter om een firepro of een quadro te nemen die ook daadwerkelijk de kleuren kan verwerken? Daarnaast denk ik dat een z97 moederboard ook beter zal zijn i.v.m. met toekomstige upgrades naar bijv de i7-5930k.

[ Voor 28% gewijzigd door rodebest op 16-05-2014 01:13 . Reden: mwah. extra info ]

• Balance
WappieWappie: Ik zeg toch ook óf twee gelijkwaardige PC's óf een PC met Next Business Day On-site support? Ik geef volgens mij niet echt direct de voorkeur aan een van de twee ;).

Over de kosten van de camera's: Er zijn geen medium format camera's die minder dan €5000 kosten :). Ook kan je geen fatsoenlijk lensen onder de €1000 vinden. Meestal mag je een veelvoud van deze bedragen nemen, aangezien dit de allergoedkoopste zijn. Nu hebben jullie helemaal gelijk dat je body's en vooral objectieven over een langere tijd kan afschrijven, maar daarbij blijft het gelden dat als je je foto's niet fatsoenlijk kan bewerken dat dit ook ten koste van het creatieve proces én de inkomsten gaat.

Rodebest: Medium format camera's schieten bijna altijd op of 14-bit of 16-bit RAW. Soms wordt er nog met 12-bit gewerkt, maar minder dan dat zie je eigenlijk niet. 10-bit scherm is dus echt een must. Een 16-bit RAW foto bevat 216*3 = 248 = 281.474.976.710.656 kleuren, 281 biljoen. Een 10-bit scherm heeft 210*3 = 230 = 1.073.741.824 kleuren. 1 miljard dus. Een 8-bit scherm heeft 23*8 = 224 = 16.777.216 kleuren. Maar 16 miljoen.
Wat zeggen al die getallen? Nou het volgende: Een 8-bit scherm geeft slechts 0,000006% van de originele kleuren weer. Een 10-bit scherm 0,0004%. Het is allebei ontzettend weinig, met 10-bit scherm geeft toch echt 22*3 = 26 = 64 keer meer kleuren weer. Scheelt behoorlijk.
Waar worden al die kleurgradaties dan voor gebruikt als je ze toch niet kan zien? Voor namelijk voor ontzettend mooie JPEG (en andere formaten) rendering. Hoe meer kleur informatie hoe beter algoritmes kunnen interpoleren, ruisonderdrukken en natuurlijk kleur bepalen.

10-bit scherm is dus een even grote must voor studio fotografen als een 16-bit camera is. Het bied meer precisie en flexibiliteit dan met minder kleuren werken. Maar ook resolutie is van groot belang. Als je 40MP files aan het bewerken bent kan je met een Full-HD (1080p) monitor maar ongeveer 5% van de foto tegelijk bekijken. Met een Ultra HD (4k) monitor is dat 20%. Allebei niet ideaal, maar Ultra-HD is dus wel beduidend beter. Dit is de monitor die je wilt hebben, heb je daar het geld niet voor is het deze (kleiner maar gelijke specs).

Over PCIe SSD's is het volgende te zeggen: Zolang ze het AHCI protecol gebruiken schiet je er niet veel mee op. Dit is het originele protocol dat is ontwikkeld voor (mechanische) harde schijven. Er komen nu echter de eerste SSD's op de markt met het NVMe (NVM Express) protocol op de markt. Dit is specifiek ontwikkeld voor SSD's en het parallellisme daarvan. 1 miljoen 4k IOPS is bij zowel read als write zonder problemen mogelijk.

Qua processor. Ik zou zelf een Haswell-E processor aanraden als die in Q3 op de markt komt. Helaas al daarvan ook het belang niet worden ingezien. Daarom zou ik willen wachten tot 2 juni, dan komt Devil's Canyon uit, 2 overclockbare Haswell Refresh processoren die koeler blijven en hoger geclockt kunnen worden. Dit betreffen de i5 4690K (opvolger van i5 4670K) en i7 4790K (opvolger i7 4770K). Prijzen zijn gelijk aan de huidige varianten.

GPU? Lastig in dit budget. Je wil iets met 10-bit ondersteuning, maar dan is er weinig keus dan een Nvidia Quadro/FirePro kaart. Als je dit laat vallen gewoon een mid-range Nvidia GPU, kan je CUDA nog een keer gebruiken. GTX 760/770 is dan oke.

RAM wil je verder gewoon minimaal 16GB, clocks maken niet zoveel uit, 1600MHz is prima. Liefst 32GB en ECC, maar dat zal niet in het budget zitten. Moederbord is een Z97 prima (aangezien Haswell-E/X99 hem toch niet gaat worden), neem deze, die kan M.2 PCIe 3.0 x4 SSD's aan, wat dus 4GB/s (32Gb/s) aan bandbreedte geeft. Fatsoenlijke cardreader is gewoon handig om te hebben, ookal heb je er al 3 en sluit je normaal je camera's via GbE aan (voor als je een keer een andere camera leent). Precisie muis is handig (game muizen zijn prima geschikt, zoiets), toetsenbord maakt niet veel uit. Kast zou ik voor deze gaan, heerlijk stil en koel en je hebt alle ruimte. Voeding? Dit is prima, je kan de 650watt variant nu krijgen voor de prijs van een 550. Processor koeling? Beetje afhankelijk van de CPU waar je voor gaat, maar deze doet zijn werk altijd wel stil en goed.

Veel succes met je beslissing, op 2 juni zal ik nog een lijstje maken van wat smart is :)

• wappiewappie
Balance schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 11:43:
WappieWappie: Ik zeg toch ook óf twee gelijkwaardige PC's óf een PC met Next Business Day On-site support? Ik geef volgens mij niet echt direct de voorkeur aan een van de twee ;).
ok, Dan heb ik je verkeerd begrepen. ;)

Al ben ik wel van mening dat een beetje aan het overdrijven bent.
Zo zwaar is fotobewerking nou ook weer niet. Het is geen videobewerking.
Ik kan zelf prima de foto's van een Canon 70D bewerken op een dual core (i7-4500U).
Dan zal een i5-4690 ook nog wel prima overweg kunnen met de 40MP uit een Hasselblad.

Ook op een paar andere punten ben ik het niet met je eens.
  • PS gebruikt helemaal geen CUDA. een grafische kaart hoeft dus niet persé door Nvidia gemaakt te zijn.
    En volgens mij was het al duidelijk dat een high-end graka in PS helemaal niet sneller is dan goedkopere kaart.
  • Een Intel pc met een enkele high-end videokaart trekt max. 450W. Meer dan een 550W voeding heb je dus sowieso niet nodig. Als je uitgaat van een GTX 750 is dit al voldoende: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt
Over het nut van 10bit monitor kun je discussiëren. Je ogen kunnen in ieder geval niet zoveel kleuren waarnemen. Voor groentinten zijn je ogen wel wat gevoeliger dus daar zou het wat voordeel kunnen bieden. De belangrijkste reden om voor een 10bit scherm te kiezen, is omdat het meer ruimte geeft voor schermkalibratie.

Voor het ram geheugen zou ik inderdaad ook voor 2x8GB kiezen. ECC is dan weer bullshit.

Voor de rest ben ik het wel met je eens wat betreft kaartlezer, muis (muismat niet vergeten) en kast (Dit is ook nog een optie: pricewatch: Fractal Design Define Mini of pricewatch: Corsair Carbide 330R)

[ Voor 72% gewijzigd door wappiewappie op 17-05-2014 10:34 ]

• Dvermant
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-03-2021
Beste TWEAKERS

Mijn moederbord heeft zijn laatste snik gegeven.
Dus tijd voor een nieuwe /andere samenstelling. Redelijk wat zoekwerk welk component kan ik overnemen naar een nieuwe versie. Wat gaat samen en wat niet. Alle hulp tips welkom.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Pro Beeldverwerking en panorama verwerking (samenstelling van 600 to 5000 beelden per panorama)

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?

Assemblage doe ik zelf , prijs geen idee.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Behalve moederbord maar dit zijn nog de werkende componenten.

2x Corsair 16gb PC3-12800 DDR3 Sdram Vengeance Low (2x8gb,1600MHZ)
2 x Seagate 2 TB (SATA -600)
1x WD RED 4TB (SATA -600-
Samsung SDD 840PRo 256 GB
Samsung SDD 850 EVO 256 GB
KIngston SDD now300 120 GB
Sony AD-7280 SATA DVD_RW
Coolermaster SILENCIO 550 MIDITOWER
Scythe MUgen 2 REV
INTEL core i7 3770K (socket 1155,boxed)
Corsair 500 W CX V2
CORsair CX750 W
Tp_link 450mbs Wireles N Dual Band
ASrock Z77 PRO4_M (socket 1155)

Rand apparaten : Printer Epson Stylus PHoTo R3000 , X-Rite , Canon CanoScan 9000F Mark II, wacom intuos, 4x Lacie externe Schijven ( 2x Usb 3 2TB en 2x Usb 2 1TB), Lexar kaartlezer usb 3 . Dell u2412M

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord en afhankelijk van de mogelijk samenstelling, alles terug in 1 computer of 2 computers (archivering en beeld en panorama verwerking)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
geen voorkeur, kwaliteit is belangrijkste en duurzaamheid.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Heb de silencio is een super tower,

Ga je overklokken?
hoeft niet

Als er iemand me hierbij kan helpen, om een nieuwe samensteling te maken, ben ik echt wel gered uit de penarie .mercie
Delia

[ Voor 48% gewijzigd door Dvermant op 23-08-2016 20:15 ]

Pagina: 1