Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste programma maken als noob

Pagina: 1
Acties:

• djwesz11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-11 15:45
Hey tweakers!

Ik ben helemaal nieuw in het programmeren.
Ik zou graag de basis willen leren maar zie door de bomen het bos niet meer.

Mijn idee is om een drop logger te maken voor een game.
Per kill komt er in een output te staan welk nummer kill het is en wat voor items er werden gedropt.

Het programma moet er ongeveer zo uit komen te zien:

Box to fill in a dropname1 -----> Pushbutton1

Box to fill in a dropname2 -----> Pushbutton2

Box to fill in a dropname3 -----> Pushbutton3

Box to fill in a dropname4 -----> Pushbutton4

Box to fill in a dropname5 -----> Pushbutton5

Box to fill in a dropname6 -----> Pushbutton6

Pushbutton for next kill

Copyable box with the output

Als de pushbutton van de dropname word ingedrukt word er text vanuituit de inputbox naar de output geplaatst.
Stel ik heb bij mijn eerste kill drop 1,3 en 5 gekregen.

Ik druk op knop 1, 3 en 5.

Output ziet er zo uit:

Kill 1:

Dropname 1

Dropname 3

Dropname 5

Als ik vervolgens op next kill druk komt er kill 2 te staan en kan ik weer opnieuw alle drops gaan aanklikken.
Na een aantal kills kan ik dus vergelijken wat er is gedropt en uiteindelijk kan ik een dropchance berekenen.

Is dit moeilijk om te maken en in welke taal moet ik dit gaan doen?

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:37

Standeman

Prutser 1e klasse

In principe kan je dit al met html5/javascript maken. Voordeel is dat je geen compiler's e.d. nodig hebt om het uit te voeren, er veel "beginner" tutorials zijn en het een vrij lage drempel heeft. Begin eerst met het zoeken van een werkbare ontwikkelomgeving, voorbeelden zijn eclipse, netbeans, etc maar er zullen vast betere zijn als je met HTML5/javascript gaat stoeien.

Andere omgevingen zoals Java, C#, of C++ hebben wat meer voeten in de aarde om aan te beginnen en de leercurve is wat steiler, maar zeker niet ondoenbaar o.i.d..

Als je eenmaal je omgeving gekozen hebt, kan je imo het beste op zoek gaan naar een goed beginnersboek om een start te maken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-11 12:14

diondokter

Dum spiro, spero

Ik kan je heel goed C# aanraden... Ik ben zelf zo'n 1,5 jaar geleden begonnen. Ook meteen met c#. Je kunt hiervoor van Microsoft Visual Studio 2013 express downloaden en gratis gebruiken.

Pas wel op. 1. Laat je niet afschrikken door alle mogelijkheden. 2. Begin klein en heb geen hoge verwachtingen. Ik ben zelf ook begonnen met een hello world programma waar ik niks van snapte. Maar als je door gaat kun je hele coole dingen bereiken.

Ik ben zelf namelijk bezig met een multiplayer game. Ik heb de server zelf gebouwd... Geen plug-ins. Het mooie is dat ik daar gewoon trots op ben. Voor mij is het tot nu toe zo geweest: hoe meer ik leer, des te leuker ik het vind.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10 12:31
codeacademy.com en dergelijke sites zijn een mooi begin met opdrachtjes. hierin krijg je ook de basis goed uitgelegd en als je er niet uitkomt kun je een vraag stellen aan de community. succes

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

diondokter schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 15:25:
Ik kan je heel goed C# aanraden... Ik ben zelf zo'n 1,5 jaar geleden begonnen. Ook meteen met c#. Je kunt hiervoor van Microsoft Visual Studio 2013 express downloaden en gratis gebruiken.

Pas wel op. 1. Laat je niet afschrikken door alle mogelijkheden. 2. Begin klein en heb geen hoge verwachtingen. Ik ben zelf ook begonnen met een hello world programma waar ik niks van snapte. Maar als je door gaat kun je hele coole dingen bereiken.

Ik ben zelf namelijk bezig met een multiplayer game. Ik heb de server zelf gebouwd... Geen plug-ins. Het mooie is dat ik daar gewoon trots op ben. Voor mij is het tot nu toe zo geweest: hoe meer ik leer, des te leuker ik het vind.
Nadeel met C# is dat je dan wel aan windows "vastzit". Tenminste, je hebt nog wel mono, maar dat is ook niet helemaal ideaal.

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Nadeel met C# is dat je dan wel aan windows "vastzit".
Dat is waar, maar als je wat anders wil maken dan windows, zou je redelijk snel ook java kunnen leren als je C# kent.
Daarbij heeft Microsoft ook de rosalyn compiler(?) openbaar gemaakt. Ik verwacht wel dat mono/xamarin de komende jaren vlink beter gaat worden. Verder is er trouwens niet veel mis met mono. Unity3d gebruikt het voor het C# gedeelte. Het enige nadeel is dat het altijd achterloopt op .Net

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Overigens is de TS niet de eerste die zich af vraagt hoe te beginnen: Ik wil leren programmeren
diondokter schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 16:26:
[...]

Dat is waar, maar als je wat anders wil maken dan windows, zou je redelijk snel ook java kunnen leren als je C# kent.
Daarbij heeft Microsoft ook de rosalyn compiler(?) openbaar gemaakt. Ik verwacht wel dat mono/xamarin de komende jaren vlink beter gaat worden. Verder is er trouwens niet veel mis met mono. Unity3d gebruikt het voor het C# gedeelte. Het enige nadeel is dat het altijd achterloopt op .Net
HTML5/javascript en/of of PHP is natuurlijk ook nog wel een reële optie ..

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Natuurlijk, ik probeer ook niks uit te sluiten :) Gewoon mijn eigen ervaring ;)

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Standeman schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 16:31:
PHP? :D

Ik zou hoe dan ook beginners aanraden met een strong typed OO VM taal te beginnen. Dan kom je al snel uit bij C# of Java.

https://niels.nu

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Hoe wil je de applicatie precies gaan gebruiken? Onder Windows terwijl je WoW speelt? Kun je wat meer info geven hier over? Ik weet niet of een HTML5/JS app wel gaat werken aangezien je dan in Windows 8 terrein zit en dan willen dat soort applicaties doorgaans fullscreen. Ik denk wel dat HTML5/JS een skill is waar je later veel aan gaat hebben. Een beetje programmeur zou ongeveer de volgende toolset moeten hebben:

- HTML5/JS/CSS voor web en cross-platform
- Een losse taal voor backends en shell scripts zoals Python of Ruby
- Een Enterprise taal die redelijk performt zoals C# of Java
- Een beetje C

Hier gaat je keus met name tussen HTML5/JS native app of C# mits ik gelijk heb dat je het onder Windows wil draaien en HTML5/JS werkt niet zo lekker als het niet full screen draait. Maar uiteindelijk gezien in het perspectief van wat in mijn optiek iemand zou moeten kunnen heb je het allebei nodig.
Hydra schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:39:
[...]

Ik zou hoe dan ook beginners aanraden met een strong typed OO VM taal te beginnen. Dan kom je al snel uit bij C# of Java.
Ik snap waarom je het zegt (pleeeeaasse NOOOO PHP NOOOO) maar een elegante taal als Python of misschien Ruby (nooit wat mee gedaan maar het lijkt zo te zijn) kan volgens mij niet zo veel kwaad.

[ Voor 4% gewijzigd door BikkelZ op 13-05-2014 18:51 ]

iOS developer

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Bedenk even zelf welke taal je wilt gaan leren. Dit is puur afhankelijk van jezelf. Wil je er ooit later iets mee doen, en wil je er zeker mee doorgaan? Pak dan misschien een wat volwassener taal zoals C#/C++, JAVA etc. Wil je het wat simpeler houden en hou je misschien wat meer van "websites" en web applicaties, pak dan PHP met een mix van HTML en JS. Naar mijn mening is de instap van het laatste wat simpeler, ideaal als je even domweg wat in elkaar wilt gaan knutselen.

Je zegt zelf dat je niveau 0 is, maar je komt wel direct met een programma wat je graag wilt hebben. Dit is wel prima, maar zolang jezelf helemaal niets gaat doen om eens te ontdekken wat bepaalde talen kunnen, en wat hun krachten/zwakheden zijn ga je simpelweg niet ver komen :)

------

Even @ de rest hier. TS is een noob, heeft zich nog niet zwaar verdiept en jullie smijten al weer met termen waar TS niets aan heeft. Die heeft vast iets van "compiler whut?!". Overigens prima als discussie hoor, maar als leek schiet je er weinig mee op. KISS, begin bij het begin.

[ Voor 16% gewijzigd door Douweegbertje op 13-05-2014 20:03 ]

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:39
Niets mis mee PHP. Alleen als je niet strict werkt dan is het een monster. ik zou iemand eerder dan Hack over PHP aanraden, maar er is niet veel mis mee als je weet wat je doet.

Kunnen we niet gewoon een Het Grote 'IWantToCode' topic maken? Met een aantal faqs? dit soort dingen komen nu vrij vaak terug, en is altijd vrij doelgericht. In de zin van ik wil XXX maken. In plaats van welke technieken kan ik gebruiken in welke talen (Class/functie/OOP/Logic operators/Databases/Post/Webservers etc) wat toch eigenlijk basis principes zijn.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• djwesz11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-11 15:45
Biersteker schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 20:09:
[...]

Niets mis mee PHP. Alleen als je niet strict werkt dan is het een monster. ik zou iemand eerder dan Hack over PHP aanraden, maar er is niet veel mis mee als je weet wat je doet.

Kunnen we niet gewoon een Het Grote 'IWantToCode' topic maken? Met een aantal faqs? dit soort dingen komen nu vrij vaak terug, en is altijd vrij doelgericht. In de zin van ik wil XXX maken. In plaats van welke technieken kan ik gebruiken in welke talen (Class/functie/OOP/Logic operators/Databases/Post/Webservers etc) wat toch eigenlijk basis principes zijn.
Klinkt goed!
Ik had al naar zoiets gezocht maar het bestaat dus nog niet :P

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

[...]

Probleem is dat je dus nog niet echt weet wat je doet als je leert programmeren.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

[...]

Het probleem met PHP is niet dat het onmogelijk is om goede code te schrijven maar dat brakke code gewoon runt en het vol staat op internet met rotzooi. Als je Python pakt met PyCharm ligt de applicatie zelfs over spaties te zeuren en alles wat je op internet vindt is doorgaans goed, hooguit kan een beginner zoiets hebben van "ik heb geen idee wat het precies doet allemaal" omdat er lambda's e.d. gebruikt worden.

Maar je vindt geen
code:
1
mysql_query("SELECT * FROM FakturenTabel WHERE factNR = " . $_GET["klantnaam"])
achtige ellende.

iOS developer

• Hydra
Precies. PHP is een samengeraapt zooitje en datzelfde geldt voor het grootste deel van het materiaal online. Waar tien jaar terug het de makkelijkste manier was om aan webdev te beginnen zijn er tegenwoordig gewoon veel betere manieren. Ik vind beginners PHP aanraden ipv bijvoorbeeld Python bizar. Ik vind ook jammer dat veel PHP programmeur zo hun kop in het zand steken (persoonlijke ervaringen, heb het niet over specifieke personen hier):

Zelf vind ik het verstandiger beginners met een strongly typed taal te laten beginnen omdat je sneller fouten na refactoren ontdekt, maar Python is wat mij betreft een goeie tweede. Het zit kwa taal gewoon goed in elkaar, de kwaliteit van online materiaal is goed en er is een erg groot ecosysteem.

[ Voor 10% gewijzigd door Hydra op 13-05-2014 22:33 ]

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Een hobbytaal voor een hobbyproject.. niets mis mee toch :P

Maar discussies over PHP kunnen in Wat is er mis met PHP? :)

• Hydra
Prima. Maar als mensen het als een taal aan gaan raden aan een beginner terwijl er gewoon betere alternatieven zijn, dan gaat men hier gewoon op reageren. Je kunt niet verwachten dat iemand hier zo iets post en dat men dan in dat topic gaat vertellen waarom hij ongelijk heeft.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Hydra schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 10:07:
[...]

Prima. Maar als mensen het als een taal aan gaan raden aan een beginner terwijl er gewoon betere alternatieven zijn, dan gaat men hier gewoon op reageren. Je kunt niet verwachten dat iemand hier zo iets post en dat men dan in dat topic gaat vertellen waarom hij ongelijk heeft.
Natuurlijk, maar het moet geen PHP topic worden :+

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarom niet python, python is gemakkelijk te leren omdat het een taal is die ontworpen is met het idee goed leesbaar te zijn.
Voordeel is ook nog dat python gratis is en dat het crossplatform is.
Pagina: 1