König CAT6 thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakel
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-11-2020
Hallo forumleden

Ik ben bezig / van plan met het aanleggen van een bekabeld thuisnetwerk. Het centrale punt staat in de meterkast en zal van hieruit verdeeld worden naar beganegrond, 1ste verdieping en zolder naar wandcontactdozen.

Nu kan ik de volgende 100 meter utp kabel kopen: König UTP CAT6 unshielded twisted pairs, AWG24 2mm, stranded.

De langste afstand die ik moet overbruggen is ongeveer 20 meter.

Haal ik met deze kabel overal de hoogste snelheid en is deze kwalitatief goed?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-10 01:40

basdej

OutSystems Consultant

Ja en Ja, maar je zou ook het goedkopere cat5e kunnen gebruiken, kan je ook overal 1000mbit halen.

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 09:20
basdej schreef op zondag 11 mei 2014 @ 14:49:
Ja en Ja, maar je zou ook het goedkopere cat5e kunnen gebruiken, kan je ook overal 1000mbit halen.
Ja + het feit dat ik nog geen verbinding over 500Mbps heb gevonden hier in Nederland

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
Oppassen welke kabel je in huis haalt! Kijk hier maar eens: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

De speakerkabel die ik van König heb is namelijk niet 100% koperdraad.

Volgens dat topic is de König ValueLine iig niet 100% koper. Die lijn zou ik sowieso vermijden dus.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 11-05-2014 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-09 21:45
MrFax schreef op zondag 11 mei 2014 @ 14:53:
[...]

Ja + het feit dat ik nog geen verbinding over 500Mbps heb gevonden hier in Nederland
Pardon, Geen verbinding sneller dan 500Mbps in Nederland? 8)7

Intern heeft men vaak al Gbit, en ook een Gbit internet aansluitng is ook wel te vinden op genoeg plekken. Al zijn dat vaak geen consumenten lijntjes. ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:14
Ik heb thuis ook cat6 liggen van konig en werkt prima. Is gewoon 100% koper. Ik had een trekdoos van 300m daar moet je alleen mee opletten met het eruit trekken. Er kan nog wel eens een krulletje instaan waardoor je er een vouw in trekt in de doos.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 16:09

Eagle Creek

Breathing security

nieuws: Kleine provider Tweak levert gigabit-verbindingen in Almere en Enschede

Gewoon voor de consument :).

Dat de gemiddelde internetserver dat niet gaat kunnen leveren is een ander verhaal maar het kán wel :).

[ Voor 18% gewijzigd door Eagle Creek op 11-05-2014 14:59 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakel
Bedankt voor de snelle reacties. Deze kabel kan ik gewoon aansluiten op LSA contactdozen? Kabel wordt wel langs andere kabels gelegd, heeft dit nog enig invloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Ja, bij mij zit hij ook op het patchpaneel gedogd. En ligt er een beetje aan wat voor een kabels het zijn. Coax ed. Heeft het geen last van. 230 alleen als het een lange lengte is en hoge stromen. Maar dat komt thuis meestal niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 09:20
chickpoint schreef op zondag 11 mei 2014 @ 15:28:
Ja, bij mij zit hij ook op het patchpaneel gedogd. En ligt er een beetje aan wat voor een kabels het zijn. Coax ed. Heeft het geen last van. 230 alleen als het een lange lengte is en hoge stromen. Maar dat komt thuis meestal niet voor.
ligt eraan bij coax of het digitaal of analoog(over een frequentie) doorgevoerd wordt

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

basdej schreef op zondag 11 mei 2014 @ 14:49:
En wat nou als je over 10, 15 jaar naar 10gbit wilt?

De ontwikkelingen in ICT gaan heel snel. Waarom zou je dan nu die paar euro besparen op bekabeling? Sterker nog, ik zou direct CAT6a neerleggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 11-05-2014 17:31 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-10 01:40

basdej

OutSystems Consultant

Glashelder schreef op zondag 11 mei 2014 @ 17:31:
[...]

En wat nou als je over 10, 15 jaar naar 10gbit wilt?

De ontwikkelingen in ICT gaan heel snel. Waarom zou je dan nu die paar euro besparen op bekabeling? Sterker nog, ik zou direct CAT6a neerleggen.
Wat wil je nu precies zeggen dan? ik vind 10-15 jaar niet echt snel, Voor de komende 10-15 jaar heb je dus genoeg aan cat 5e ;)

En zeker omdat deze meneer via een patchpanel zoveel mogelijk paralel het netwerk aanlegt is het zeer onwaarschijnlijk dat hij tekort gaat hebben aan 1000mbit over 10-15 jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door basdej op 11-05-2014 17:42 ]

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 16:09

Eagle Creek

Breathing security

Ik sluit me wel aan bij eerdergenoemd, waarom nu een paar euro besparen. Als je het nu allemaal gaat aanleggen, kies dan voor 6 dan ben je gewoon "klaar". 6a of 7 (bij wijze van spreken) vind ik persoonlijk overdreven maar alleen als het meer kost. Een kabel slijt immers niet en als die ligt, ligt die er. Later weer vervangen is altijd meer werk.

Ik heb zelf 5e in mijn woning liggen en weet nu al dat ik dat er voorlopig niet uit ga trekken, ook niet als straks 1 GB+ beschikbaar komt. Zo heb ik ook nog wifi G en zal ik straks in één keer naar AC overgaan en N daarmee overslaan. Anders "blijf je bezig".

[ Voor 27% gewijzigd door Eagle Creek op 11-05-2014 17:52 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

basdej schreef op zondag 11 mei 2014 @ 17:41:
[...]

Wat wil je nu precies zeggen dan? ik vind 10-15 jaar niet echt snel, Voor de komende 10-15 jaar heb je dus genoeg aan cat 5e ;)

En zeker omdat deze meneer via een patchpanel zoveel mogelijk paralel het netwerk aanlegt is het zeer onwaarschijnlijk dat hij tekort gaat hebben aan 1000mbit over 10-15 jaar.
Exactly.

Mijn punt is dat je nog wel eens sneller de behoefte aan 10gbit kan hebben dan verwacht..

En we hebben het over tientjes aan prijsverschil bij een doos met 300 meter :') Wil je dan echt aanraden om die paar tientjes te besparen? Wetende dat je gelijk aan je max (1gbit) zit :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakel
Nog even een vraag over de kabel.

Kan ik met deze kabel: König UTP CAT6 unshielded twisted pairs, AWG24 2mm, stranded.

LSA wandcontactdozen gebruiken of moet ik hiervoor stugge kabels gebruiken? En zo ja welke raden jullie aan?

En is König een goed merk?

[ Voor 6% gewijzigd door Bakel op 11-05-2014 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakel
Ik bedoel deze van konig, is volgens mij niet de eerder benoemde budgetlijn:

http://pclcomputers.nl/ca...netwerkkabel-op-305-m-rol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Bakel schreef op zondag 11 mei 2014 @ 23:02:
Nog even een vraag over de kabel.

Kan ik met deze kabel: König UTP CAT6 unshielded twisted pairs, AWG24 2mm, stranded.

LSA wandcontactdozen gebruiken of moet ik hiervoor stugge kabels gebruiken? En zo ja welke raden jullie aan?

En is König een goed merk?
Konig is tegenwoordig een prima merk, in het verleden hebben ze wel CCA kabels gehad maar tegenwoordig is het 100% koper (tenzij de handelaar nog een oude partij heeft natuurlijk).

Voor een LSA strook heb je inderdaad kabel nodig met een massieve kern. Anders blijft het niet zitten

Ik vond btw deze nog terug.
base_ schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 12:40:
[...]

Ik heb tot nu toe van Konig nog geen CCA gehad (nagemeten weerstand aderpaar 100+ meter, zowel CAT5 als CAT6, echter alleen solid en geen stranded/soepel gehad van Konig tot nu toe).
Nedis, leverancier van Konig levert echter wel Valueline Patchkabels cat5e die uit CCA bestaan, en Speakerkabels die uit CCA bestaan.

[ Voor 26% gewijzigd door chickpoint op 12-05-2014 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-09 21:53
Ik zit persoonlijk meer naar deze te kijken, denk dat ik er 2 ga bestellen binnenkort. Volens mijn onderzoek zijn dit prima koperaders.

http://www.amazon.de/dp/B001NV5LNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
tyson69 schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:47:
Ik zit persoonlijk meer naar deze te kijken, denk dat ik er 2 ga bestellen binnenkort. Volens mijn onderzoek zijn dit prima koperaders.

http://www.amazon.de/dp/B001NV5LNG
Waarom zou je SFTP voor thuis willen hebben? Lijkt me een beetje overbodig (of je moet ergens een hele grote elektromagneet in de woonkamer hebben staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-09 21:53
chickpoint schreef op maandag 12 mei 2014 @ 15:20:
[...]
Waarom zou je SFTP voor thuis willen hebben? Lijkt me een beetje overbodig (of je moet ergens een hele grote elektromagneet in de woonkamer hebben staan).
Klopt maar voor deze prijs heb ik nog weinig Cat6 kabels langs zien komen. Cat5e kost overigens 23,49. Dan heb ik voor 6 euro extra net zo lief Cat6 met wat overbodige afscherming

[ Voor 13% gewijzigd door tyson69 op 12-05-2014 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakel
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb uiteindelijk voor het merk Belden gekozen, CAT6 stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Voor toekomstige kopers:

https://netwerkproducten.com/webshop/cat6-op-rol-c-334.html
https://netwerkproducten.com/webshop/cat5e-op-rol-c-331.html

zowel CAT6 als CAT5e van A-merken, gewoon bij een Nederlandse webshop. Heb vaak gezocht en geprobeerd bij diverse winkels, maar je krijgt vaker troep (CCA) dan echt goed spul.

Van Digitus en Cablexpert weet ik dat het goed zit, maar dat was natuurlijk nergens te krijgen (en om een of andere reden niet in de pricewatch opgenomen), maar na een beetje rondvragen dus die shop gevonden (wat volgens mij gewoon een handelsnaam van een ander bedrijf is), die redelijke prijzen hanteert en gewoon het spul heeft wat je zoekt. Maakt het allemaal net wat makkelijker.
Pagina: 1