3570K problemen met overclocken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Hallo,

Zelf ben ik compleet nieuw met overclocken en ben er gisteren mee begonnen. Ik heb verschillende guides gelezen en gevolgd. Nu zitten er bij mij een paar dingen dwars. Ik heb mijn 3570k op een asrock z77 extreme 4 geclockt op 4.4 ghz en offset op - 0.060 gezet. ik doe nu 2 stress testen tegelijk IBT en prime 95 tot zover zijn daar nog geen errors en ze runnen nu beide 3 uur.
mijn 1ste probleem is dat mijn temperaturen ongeveer rond de 70/75 graden zitten wat mij wel oke lijkt maar soms springen ze naar de 80/85 en dan weer terug naar de 65 is dit normaal aangezien er maar een periode van enkele seconden tussenzit.
Mijn core voltage slingert tussen de 1.200 en de 1.240 dit zijn de uitersten die ik gezien heb voor de rest speeld de core voltage ertussendoor. kan dit ook/ is dit geen probleem?
Verder had ik ook nog informatie gelezen over WHEA errors ik heb deze tijdens de stress testen niet gekregen maar wel voor de stress testen. eerst starte ik intelburntest voor een zo'n hoog mogelijke ram usage in de maximum stress level en daarna heb prime95 opgestart. Ik heb prime95 om 12:22 gestart en de laatste WHEA error heb ik ook gekregen op 12:22. om 12:21:31 heb ik een stuk of 9 WHEA errors achterelkaar gekregen op dezelfde tijd... Ik heb mijn processor in de bios overgeclockt.
Kan iemand mij hiermee helpen en ben ik al goed opweg of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

ibt en prime tegelijk is zinloos en niet de manier. Draai prime small fft met avx (laatste versie) minimaal voor 8 uur zonder errors, dan zit je goed. Houd de temperatuur onder de 80c, komt je cpu ten goede. En de poster hierboven heeft gelijk, hiervoor is een vast topic en niet de bedoeling losse topics aan te maken.

[ Voor 21% gewijzigd door millman op 10-05-2014 16:05 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Sorry hiervoor ik heb het er al onder gezet kan ik deze verwijderen? In iedergeval dank u wel voor uw hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 18:24

auto660

1991 240 GL Brick

Mijn i5 3570K deed altijd 4.5Ghz op 1.1Volt, je voltage kan dus nog wat omlaag mits die errors komen omdat je 2 programma's draait.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Oke zal ik proberen maar de errors kwamen juist voor de stress testen en is het erg als ik een iets hoger voltage heb? Ik zal de offset voltage telkens iets lager doen en kijken hoe hij draait die van jou is zeker een goeie chip op die settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Galinsky schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 16:19:
Oke zal ik proberen maar de errors kwamen juist voor de stress testen en is het erg als ik een iets hoger voltage heb? Ik zal de offset voltage telkens iets lager doen en kijken hoe hij draait die van jou is zeker een goeie chip op die settings.
Da's eigenlijk 'verkeerd om' overklokken wat je hier beschrijft. Het voltage is het laatste waarmee je gaat tweaken. Het beste is om eerst te kijken hoe ver je kunt gaan op stock voltage (dat is bij mij 1.21v, kan licht varieren per unit). Verder zou ik jezelf een doel stellen: wil je een zo laag mogelijk voltage/verbruik op stock, of wil je voor een zo hoog mogelijke overklok? Of misschien iets ertussenin.

Stel dat je doel die 4.4 Ghz is. Dan ga je als volgt te werk:
1. Op stock voltage (wel vast zetten op dat voltage, dus geen 'auto' settings gebruiken), beginnen op 4.0 of 4.1 Ghz en kijken of je stabiel bent.
2. Omhoog naar 4.2 Ghz > testen
3. Weer 1x multiplier erbij, rinse and repeat.
Totdat je tegen errors aanloopt. Dan wordt het tijd om de Vcore een tikje meer te geven (kleine stapjes dus). In jouw geval dus de offset aanpassen, maar om je 'Vcore te vinden' kun je beter een fixed voltage pakken. Die offset kan later.

Zo ga je door tot je de 4.4 bereikt hebt, of totdat je tegen een temperatuur aanloopt die 80 graden overstijgt, tenminste dat zou ik aanraden om je chip mooi te houden op de lange termijn.

Maar goed, wat ik beschrijf wordt in meer detail beschreven in het desbetreffende OC topic.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Pagina: 1