Toon posts:

Vraag: High-end werksysteem voor visual use (adobe/3D/etc)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heey Tweakers,

Ik run een klein creatieve studio en wil graag 3 nieuwe high-end werksystemen aanschaffen. Ik heb paar specifieke wensen en heb zelf echt te weinig verstand en kennis van de laatste ontwikkelingen dus als iemand me hierbij kan helpen zou dat super zijn.

Hier de lijst van wensen:
  • Kosten liefst rond de 1500-1800 euro, niet hoger dan dat
  • Geoptimaliseerd voor 3D rendering en video/editing
  • SSD en extra 2tb+ HDD als minimum vereiste
  • Stabiliteit en performance staan natuurlijk voorop
  • Randapparatuur zoals beeldschermen advies is interessant maar niet nodig
Ik heb zelf veel interesse in de nieuwe lijn grafische kaarten van nvidia.

* Een bijkomstige wens is; omdat we een klein bedrijf zijn, we soms nog samen willen gamen in de pauzes. Nu is dat nog simpele games zoals Diablo 3, maar systeem moet wel toekomstige games kunnen draaien.

Ik kijk uit naar de reacties- alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2014 15:33 . Reden: Wijziging budget ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:36
Ik zou eens kijken naar wat er besproken wordt in [BBG] High-end workstation juli 2014 en dan van daaruit hier een opzetje maken in dit topic. Persoonlijk denk ik dat je je budget te laag hebt gesteld.
en bekijk verder ook eens het DAA beleid en Handleiding Pricewatch

[ Voor 31% gewijzigd door analogworm op 10-05-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had daar inderdaad al gekeken maar omdat de kosten hoog waren en geen grafische kaart voorstel was gedaan kon ik er niet echt wat mee. Kan mogelijk uitgerekt worden tot 1500 maar wil niet teveel investeren dit jaar, en vervanging is wel broodnodig. Misschien is "middle-end" werksysteem een betere term dan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
Je voordeel in deze is dat je de BTW kunt aftrekken via je bedrijf, kun je aangeven hoe dat zich verhoudt tot het budget dat je hierboven aangeeft?

Tijd = geld, je zou kunnen kijken in hoeverre een Xeon processor en/of Quadro o.i.d. GPU je tijd en dus geld kan besparen bij bijv. eventuele rendering taken(tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
TweakerXs schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 14:58:
Je voordeel in deze is dat je de BTW kunt aftrekken via je bedrijf, kun je aangeven hoe dat zich verhoudt tot het budget dat je hierboven aangeeft?

Tijd = geld, je zou kunnen kijken in hoeverre een Xeon processor en/of Quadro o.i.d. GPU je tijd en dus geld kan besparen of bijv. eventuele rendering taken(tijd)
dat dus, ik kan mij voorstellen dat in jouw geval goedkoop duurkoop wordt omdat je dan binnen de kortste keren wéér moet investeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is altijd een afweging maar teveel investeren is weer onverstandig voor kleine bedrijven. Als de inkomsten stijgen kan altijd weer opnieuw geïnvesteerd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerXs
  • Laatst online: 08-04 14:52
Heb je veel opdrachten die 'tijd' en daarmee uren vergen voor de klant?
in dat geval staat deze investering in directe relatie tot je concurrentiepositie op de markt. minder uren, lagere kosten/offerteprijs voor potentiele klanten. Ook kan deze kans je een mogelijkheid geven om te 'spelen' met je winstmarge. zelfde werk maar in minder tijd, win-win situatie
Kijk erg goed naar waar je 'nu' in wilt investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aertsvijand
  • Laatst online: 20-08 19:44
Hoe serieus neem je het allemaal? Een workstation van rond de €1300 waar je ook op moet kunnen gamen noem ik gewoon een gamebak. Bij workstation denk ik aan een Xeon met ECC geheugen en dus bijpassend moederbord en een professionele GPU. Verder zie ik nergens aangegeven wat je nou juist met de bakken wil gaan doen, m.a.w. waar de nadruk op ligt.

Trouwens, wat geldt voor computes, geldt voor dit topic ook: kwaliteit/performance ~ geld/moeite...
DAA beleid

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag de investering doen maar niet in 1 ronde de gehele investeringsruimte om zeep helpen. Reeds in een volledige lichtstudio geïnvesteerd dus heb simpelweg niet meer mogelijkheden op dit moment.

Is er echt weinig tot geen mogelijkheden voor mijn budget? De max dat ik het kan uitrekken is 1700-1800, zit ik op een btw aftrek van 1200 dus dat maakt het over algemeen wel interessant zoals jullie al aangaven.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2014 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik nu heb kunnen vinden: (uit highend juli topic)
Semi-pro:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 489,99€ 489,99
1Asus P9-X79€ 195,04€ 195,04
1MSI GeForce GTX 780 Gaming€ 421,04€ 421,04
2WD Black SATA 6 Gb/s WD3001FAEX, 3TB€ 151,84€ 303,68
1Fractal Design Define XL R2 Black Pearl€ 112,60€ 112,60
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1G.Skill F3-12800CL10Q-32GBXL€ 251,68€ 251,68
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
1OCZ Vector 150 480GB€ 262,-€ 262,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.152,48

De prijs is nog wat te hoog- zou graag richting de 1800 sturen. Waar kan ik snijden en wat heb ik nog meer nodig?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Laten we even bij het begin beginnen, want nu heb je gewoon een directe kopie genomen van het semi-pro videobewerkingssyteem dat StefanvanGelder voorstelde in StefanvanGelder in "[BBG] High-end workstation juli 2014". Terwijl dat waarschijnlijk voor jou helemaal niet de beste optie is.

In de startpost heb je het over "Geoptimaliseerd voor 3D rendering en video/editing". Ik weet niet of je [BBG] High-end workstation juli 2014 een beetje gevolgd hebt, maar dat zijn twee doeleinden met redelijk tegenstrijdige hardware voorkeuren. Videobewerking kan je prima met een gaming kaart (Nvidia GeForce, AMD Radeon) doen en geeft je veel hogere prestaties voor je geld, maar voor 3D kan een pro-kaart (Nvidia Quadro, AMD FirePro) wel weer interessant zijn.

Hangt er ook maar net vanaf wat je met 3D doet:
  • 3D videobewerking
  • content creation - 3ds Max, Maya, Blender, Cinema 4D
  • (werktuig)bouwkundig - Solidworks, Catia, Inventor, PTC Creo, Siemens NX, etc.
Nu hebben we geen flauw idee wat je precies doet en welke programma's je daarvoor gebruikt. Videobewerking is ook veel te vaag. Wat voor formaat schiet je in, wat voor formaat exporteer je naar (codec natuurlijk, niet de container), welke programma's gebruik je, wat voor soort projecten heb je?

Het is nogal een verschil of je reclame's, promotiefilmpjes en/of bedrijfsfilmpjes maakt van 40 sec - 10 minuten of dat je met features van 1,5 - 2,5 uur werkt.

Verder vind ik "Randapparatuur zoals beeldschermen advies is interessant maar niet nodig" ook erg vaag, heb je nou wel of geen beeldschermen nodig? Als je ze wel nodig hebt lijkt het mij geen slecht idee om daar ook advies over te vragen. Hardwarematige kalibratie kan hier bijvoorbeeld van belang zijn. Verder weet ik niet of je ook de komende jaren in 4K gaat schieten, maar dan kan het handig zijn om een 4K monitor te hebben. Bij voorkeur één met een Rec. 2020 modus en een zo hoog mogelijke dekking van de kleurruimte van die specificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heey Kid Jansen, bedankt voor je reactie! Ik snap nu wat meer wat je wilt qua informatie. Ik ben niet de pro 3d modeller hier dus ik schrijf even op wat er hier gezegd wordt aan de hand van jouw vraag:

Wens voor 3D workflow: snelle en geoptimaliseerde (tussentijds) render tijden van scenes (realtime rendering on the fly)
De gebruikte pakketten: Maya, 3Ds Max, Mudbox, ZBrush, Cinema 4D, Motion Builder, Vue, After Effects, Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, Indesign

We werken niet met lange features, max zal 10 minuten zijn
Geen bouwkundig werk, maar wel 3D video-editing en content creation.
We zijn voornamelijk een illustration, interaction en webontwikkeling studio- onze grootste inkomsten komen uit die bron, waar we niet specifiek zware systemen voor nodig hadden. Maar de laatste jaren zijn we zijn steeds meer met bovengenoemde dingen bezig, vandaar de wens.

Ik neig nog steeds naar een systeem die alles goed kan, ipv de focus puur alleen op 3D. Vandaar dat ik de semi-pro lijst van hierboven interessant vond. Maar als je een betere suggestie hebt houd ik me aanbevolen!

Betreft de andere vragen:
- 4K nog niet mee bezig.
- Ik heb nog goede randapparatuur (30" dell schermen) dus dat is voor een later tijdstip.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2014 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 15:02:
Ja dat is altijd een afweging maar teveel investeren is weer onverstandig voor kleine bedrijven. Als de inkomsten stijgen kan altijd weer opnieuw geïnvesteerd worden
Begrijpelijk, er moet natuurlijk wel brood op de plank blijven komen en voldoende liquiditeit aanwezig zijn. Hoe zit de workflow/taakverdeling in je bedrijf in elkaar? Hoe is de huidige situatie nu? (in andere woorden waar loop je tegen problemen aan wat de upgrade verantwoordt?) Wellicht dat je daarmee een beetje kan spelen waardoor je nu bijv niet gelijk drie workstations aan hoeft te schaffen, maar 1 of twee beesten en later een derde.. Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen altijd tegelijk aan het renderen is?

Zo heeft een kennis van mij in zijn bedrijfje PC's die sterk genoeg zijn om op te werken voor iedere werknemer, maar worden de render taken naar 1 specifiek beest gestuurd zo dat de rest verder kan met animeren.

[ Voor 11% gewijzigd door analogworm op 11-05-2014 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
en beetje als aanvulling op wat worm hierboven zegt, het is wel handig om te weten welke werknemers renderpower nodig hebben terwijl ze werken? Max, maya, c4d en AE zijn de renderapps, worden die ook door iedereen en dus overal op gebruikt? Renderen van finals is vaak goed via het netwerk te doen, maar voor snelle previews is wat lokale power wel fijn. Voor alleen modeleren en 2d dingen heb je juist niet zo veel cores nodig.

Misschien handig om per werknemer even aan te geven wat er gebruikt wordt en bij welke app gebruik wordt gemaakt van renderen. In welke 3D app renderen jullie de uiteindelijke 3d animaties? (en met welke renderer?)

Ik ga er even van uit dat jullie geen gpu renderen gebruiken (iray bijv)

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 11-05-2014 12:05 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Renderen van finals is vaak goed via het netwerk te doen, maar voor snelle previews is wat lokale power wel fijn.
Lokale power is waar het om gaat. Grootste probleem waar we tegen lopen is lange tussentijdse render tijden, niet de uiteindelijke render -> die zit wel goed. Ik heb onderhand uitgezocht dat de GTX 780 voldoet voor deze taken, dus ik denk dat ik maar met dit lijstje verder ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Als je iedereen ongeveer dezelfde cpu kracht wil geven dan heb je ook weer niet zo heel veel opties met dit budget; 4930k met 16GB en een gtx 770 bijv als basis. Grote kans dat in bepaalde gevallen die 780 overkill is, vooral als het alleen op vieuwports aansturen aankomt. En dan bijv. in de AE machine 32GB en een 780, of waar het nodig is. Iig is te veel ram in een machine nutteloos en dat is zonde van het geld.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:32:
Als je iedereen ongeveer dezelfde cpu kracht wil geven dan heb je ook weer niet zo heel veel opties met dit budget; 4930k met 16GB en een gtx 770 bijv als basis. Grote kans dat in bepaalde gevallen die 780 overkill is, vooral als het alleen op vieuwports aansturen aankomt. En dan bijv. in de AE machine 32GB en een 780, of waar het nodig is. Iig is te veel ram in een machine nutteloos en dat is zonde van het geld.
Heey Maratropa, bedankt voor je antwoord.

Dit is wat ik tot nu toe heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P9-X79€ 195,04€ 195,04
1WD Black SATA 6 Gb/s WD3001FAEX, 3TB€ 151,84€ 151,84
1G.Skill F3-12800CL10Q-32GBXL€ 262,50€ 262,50
1Samsung 840 EVO 250GB€ 123,-€ 123,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.872,46

Ik heb de ssd en hdd aangepast, voor de rest weinig verandert. Heb hoop positieve reviews gelezen over de 780 GTX, al snap ik het verschil tussen de verschillende versies niet behalve dan de prijzen.
Als je nog advies voor me hebt, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Op zich is een beetje qualiteit behuizing wel leuk, maar die je nu hebt is best groot en duur. De p9x79 is een atx moederbord. Zolang de videokaart en koeling er in past en je nog een beetje airflow hebt kun je best een kleinere behuizing nemen.

Qua ssd; wat soms erg belangrijk is voor de snelheid van met name video is waar je media bestanden opstaan. Omdat jullie veel met 3d apps werken neem ik aan dat jullie veel animaties in losse frames uitrenderen en dan verder bewerken in AE oid? Dan is het ook erg fijn (als in, heel veel frames van een HD lezen kan de snelheid killen) om die bestanden op een SSD te hebben. Dus voor videobewerken is een losse snelle ssd als een 840 pro wel fijn om tijdelijk media op te slaan. Eigenlijk moet de regel zijn dat je nooit vanaf een harde schijf werkt maar altijd van een SSD.

Een EVO is een prima SSD voor het OS en apps en kleine media, maar hou er rekening mee dat als je er veel data tegelijk naartoe schrijft de schrijfsnelheid erg in kan zakken. Gebeurd niet heel snel maar als je RAW/uncompressed video wegschrijft zit je zo aan eenpaar gigabyte.

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 11-05-2014 22:16 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op zondag 11 mei 2014 @ 22:14:
Op zich is een beetje qualiteit behuizing wel leuk, maar die je nu hebt is best groot en duur. De p9x79 is een atx moederbord. Zolang de videokaart en koeling er in past en je nog een beetje airflow hebt kun je best een kleinere behuizing nemen.

Qua ssd; wat soms erg belangrijk is voor de snelheid van met name video is waar je media bestanden opstaan. Omdat jullie veel met 3d apps werken neem ik aan dat jullie veel animaties in losse frames uitrenderen en dan verder bewerken in AE oid? Dan is het ook erg fijn (als in, heel veel frames van een HD lezen kan de snelheid killen) om die bestanden op een SSD te hebben. Dus voor videobewerken is een losse snelle ssd als een 840 pro wel fijn om tijdelijk media op te slaan. Eigenlijk moet de regel zijn dat je nooit vanaf een harde schijf werkt maar altijd van een SSD.

Een EVO is een prima SSD voor het OS en apps en kleine media, maar hou er rekening mee dat als je er veel data tegelijk naartoe schrijft de schrijfsnelheid erg in kan zakken. Gebeurd niet heel snel maar als je RAW/uncompressed video wegschrijft zit je zo aan eenpaar gigabyte.
- Ik zal nog even zoeken naar een betere behuizing, sowieso wil ik er denk ik liefst een met stof filters.

- Je bedoelt dus een aparte SSD naast de SSD evo die er bij staat voor de werkzaamheden? Op zich goed idee maar daar gaat de prijs weer van omhoog. Kan ik dat niet beter de SSD evo vervangen voor een sterkere? En welke zou dat zijn iyo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is een processor cooler zoals Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 nog nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Aangezien er bij een 4930k geen koeler zit; ja :)

Qua SSD, M550, 840 pro, M5 pro ofzo? Iets met een samsung of marvell of intel controller. 1 grote kan natuurlijk ook.

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 12-05-2014 12:00 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok super bedankt man. Ik ben nu op deze lijst uitgekomen. Als iemand voor me wilt kijken of zo alles klopt dan kan ik ze bestellen!

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P9-X79€ 200,45€ 200,45
1WD Black SATA 6 Gb/s WD3001FAEX, 3TB€ 151,84€ 151,84
1G.Skill F3-12800CL10Q-32GBXL€ 262,50€ 262,50
1Crucial M550 2,5" 512GB€ 230,51€ 230,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.985,38

Nog winkels aan te raden die ze ook inelkaar zetten?
Enorm bedankt voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Voor 2070 in zijn geheel te bestellen bij Azerty (bekijk collectie->bestelkosten berekenen met als criterium max 1 winkel). Zij assembleren voor 60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Een WD-Black lijkt me enkel nuttig voor als je er van af gaat werken, maar er is eerder aanbevolen om vanaf de SSD te werken. Dus als de black alleen als opslag dient kan je evt wat besparen door een green te nemen bijvoorbeeld.
Pagina: 1