Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Momenteel ben ik mij aan het oriënteren om zonnepanelen aan te schaffen. Nu kan je een BTW nummer aanvragen en op deze manier gebruik te maken van de kleine ondernemingsregeling (en hoef ik geen BTW over de aanschaf en plaatsing te betalen).
Maar ben je, zodra je een BTW nummer hebt, ook een ‘bedrijf’? Ik lever op sommige momenten namelijk energie aan mijn energieleverancier (en dus een product).

De achterliggende rede dat ik dit vraag is namelijk dat mijn gemeente voor bedrijven en instellingen een subsidiepotje beschikbaar hebben. Graag zou ik ook van deze subsidiepot gebruik willen maken (gratis geld), maar ik vraag mij of dit kans van slagen heeft.

Imho ben ik namelijk wel een ‘mini bedrijf’. Echter weet ik niet hoe dit (juridisch) is vastgesteld.

Als kleine ondernemer hoef je volgens mij namelijk geen KvK inschrijving te hebben, maar dit wilt mijn gemeente natuurlijk wel hebben voor de subsidie aanvraag. Iets wat imho niet per se nodig is, want kennelijk hoef je niet altijd ingeschreven te zijn met een KvK nummer om bepaalde activiteiten te verrichten, zoals de verkoop van (zonne)energie.

Iemand enige ervaring / tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:08
Kleine ondernemersregeling (KOR) betekent niet persee dat je als (kleine) ondernemer geregistreerd staat. Een BTW nummer is een fiscaal iets, maar geeft nog geen bedrijfsvorm aan. Je bent pas een bedrijf met een KvK inschrijving, waarmee je ook je bedrijfsvorm bepaalt (ZZP-er, V.O.F., B.V. etc). Het is dan ook niet gek dat een subsidieregeling voor bedrijven vraagt om een KvK registratie (die niet eens heel duur is trouwens, paar tientjes per jaar).

BTW nummer is om de belastingdienst mee te vreden te houden, daarmee ben je echter nog geen bedrijf. Wel is het zo dat je voor sommige activiteiten, als freelancer bijvoorbeeld (in sommige gevallen) voldoende kan hebben aan alleen een BTW nummer.

Buiten de belastingdienst om, verwachten mensen wel een KvK nummer, of je nou eenmanszaak bent of niet. De belastingdienst kan het dan weer niks schelen of je een KvK nummer hebt of niet, is voor hun niet interessant.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Imho ben ik namelijk wel een ‘mini bedrijf’.
Bedoel je enkel vanwege die stroom? Behalve als je per jaar significant meer stroom gaat opwekken dan dat je in totaal verbruikt: ik zou er niet aan beginnen om jezelf als bedrijf te verkopen..

Maar misschien ben ik te veel moraalridder die het niet fijn vind om gemeenschapsgeld te misbruiken. Dan nog:
Ik lever op sommige momenten namelijk energie aan mijn energieleverancier (en dus een product).
Dus de geleverde stroom is inkomsten voor je bedrijf. En als je het geld daarna aan jezelf als privépersoon geeft moet je het natuurlijk vervolgens nog eens belasting over betalen. Ik weet ook niet of je wel een VAR-verklaring nodig hebt en kunt krijgen met maar 1 klant (de stroom-ontvanger).

Reken eerst even goed door wat het op korte en lange termijn gaat betekenen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:47

Basszje

Reisvaap!]

Als je eenmaal gebruik maakt van een BTW-regeling kom je daar niet zo maar van af en betekent dus tot in de eind der dagen elke 3 maanden stipt op tijd BTW aangeven. Er staan forse boetes op als je je niet aan dat soort termijnen houdt.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:07
BTW aangifte kan ook jaarlijks als je onder bepaalde bedragen zit, je krijgt een brief met het aangifte tijdvak.

Maar de kleine ondernemingsregeling, is dat niet dat je juist geen btw rekent & hoeft af te dragen?

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 09:29:
Kleine ondernemersregeling (KOR) betekent niet persee dat je als (kleine) ondernemer geregistreerd staat.
Thanks, naar dat antwoord was ik inderdaad op zoek!
Het is dan ook niet gek dat een subsidieregeling voor bedrijven vraagt om een KvK registratie (die niet eens heel duur is trouwens, paar tientjes per jaar).
Het is zeker niet gek dat ze daarom vragen, maar iedere mogelijkheid om een subsidie aan te vragen is de moeite waard om nader te bekijken
De kosten zijn het inderdaad niet om bij de KvK ingeschreven te staan, maar zal voor de subsidie waarschijnlijk ook wel moeten aantonen dat ik het "zakelijk"gebruik en niet privé (staat overigens niet in de voorwaarde voor de subsidie aanvraag, maar is even een snelle aanname mijnerzijds)
F_J_K schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 09:41:
[...]
Bedoel je enkel vanwege die stroom? Behalve als je per jaar significant meer stroom gaat opwekken dan dat je in totaal verbruikt: ik zou er niet aan beginnen om jezelf als bedrijf te verkopen..
Ja, dat bedoel ik enkel vanwege die stroom.
En nee, ik ga niet (significant) meer stroom opwekken dan dat ik nodig heb.

Voor jouw info: het gaat om "slechts" 10 panelen, welke ongeveer 2.125 kWh op jaarbasis zullen opwekken. Het is namelijk imho niet "lucratief" om meer stroom op te wekken dan dat er wordt verbruikt. Momenteel kan je nog salderen (tot 2017) en ontvang je een schamele € 0,07 per kWh. En aangezien de aanschaf van zonnepanelen +/- € 1,88 kost per kWh, duurt het bijna 27 jaar om die investering (van het meer opwekken dan nodig is) er weer uit te halen.
Maar misschien ben ik te veel moraalridder die het niet fijn vind om gemeenschapsgeld te misbruiken.
Ik zie het ook niet als misbruiken... Er is een subsidiepot beschikbaar om panelen aan te schaffen en ik bekijk de mogelijkheden om daar ook gebruik van te kunnen maken O-)
Zou toch jammer zijn, als ik dat zou laten liggen...
[...]

Dus de geleverde stroom is inkomsten voor je bedrijf. En als je het geld daarna aan jezelf als privépersoon geeft moet je het natuurlijk vervolgens nog eens belasting over betalen. Ik weet ook niet of je wel een VAR-verklaring nodig hebt en kunt krijgen met maar 1 klant (de stroom-ontvanger).

Reken eerst even goed door wat het op korte en lange termijn gaat betekenen.
en
Basszje schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 10:06:
Als je eenmaal gebruik maakt van een BTW-regeling kom je daar niet zo maar van af en betekent dus tot in de eind der dagen elke 3 maanden stipt op tijd BTW aangeven. Er staan forse boetes op als je je niet aan dat soort termijnen houdt.
Met de KOR kan je vrijstelling aanvragen. Zoals hierboven al aangegeven, gaat het om relatief weinig stroom opwekking en kom dus ook niet boven de BTW grens uit om verplicht aangifte te moeten doen.
Ook als BV, VOF of andere rechtsvorm kan je daar vrijstelling voor aanvragen (mits je aantoonbaar kan maken dat je niet meer BTW binnenhaalt dan wat wettelijk is toegestaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zelfs als je de administratieve zaken kan minimaliseren en boetes kunt voorkomen, de belasting over de inkomsten zal je toch moeten betalen? De geleverde stroom is immers van het bedrijf, niet van jezelf.

Misschien moet je ook zelfs twee factuurstromen regelen, eenmaal betalen door jouzelf als privépersoon aan de energieboer (immers is de verbruikte stroom geen bedrijfsuitgave te noemen), eenmaal een factuur van bedrijf aan de energieboer. En dan natuurlijk het geld doorsluizen van bedrijf aan privepersoon (en daar BTW en inkomstenbelasting over betalen). Dan wordt het al snel niet meer lucratief, me dunkt. Als de leverancier al meewerkt (die zal uitgaan van simpelweg verrekenen via 1 rekening aan 1 rechtspersoon).

Beren op de weg zoeken is makkelijker dan dit soort zaken echt doorzetten, dus ik wens je veel succes. Maar denk niet te makkelijk. Bedenk dat je ook jaren later achteraf nog boetes kunt krijgen als je iets bent vergeten te regelen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:37
De BTW terugvragen op je zonnepanelen is door de belastingdienst geaccepteerd en min of meer voorgekauwd.

http://www.rijksoverheid....ren-met-zonnepanelen.html

Je bent als je die regeling gebruikt alleen voor BTW ondernemer, verder niet. Die subsidieregeling kan je dus verder niets mee, tenzij je echt een bedrijf start maar dan wordt het gelijk veel complexer (en risicovoller als je de regels verkeerd toepast).

[ Voor 2% gewijzigd door timag op 09-05-2014 13:37 . Reden: verkeert... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
timag schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 10:53:
De BTW terugvragen op je zonnepanelen is door de belastingdienst geaccepteerd en min of meer voorgekauwd.

http://www.rijksoverheid....ren-met-zonnepanelen.html
Dit is / was ook niet het issue
Het ging mij juist om de subsidie die de gemeente beschikbaar stelt voor bedrijven en instanties.
Je bent als je die regeling gebruikt alleen voor BTW ondernemer, verder niet. Die subsidieregeling kan je dus verder niets mee, tenzij je echt een bedrijf start maar dan wordt het gelijk veel complexer (en risicovoller als je de regels verkeert toepast).
Ik ben ook niet van plan om mijzelf in te schrijven bij de KvK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kunnen ze er geen stroomschema'tje van maken? Ik vind het maar bar onbegrijpelijk.

Je kan er niet voor kiezen om niet als ondernemer te worden aangemerkt, maar als je afziet van BTW-belasting terugvragen en je te betalen BTW lager is dan € 1345 neemt de belastingdienst aan dat je verzocht hebt om niet te hoeven voldoen aan de administratieve verplichtingen.

En kennelijk zit er verschil tussen situaties waarin je ze vóór 01-04-2013 hebt aangeschaft, en na, en zit er ook verschil tussen de BTW op aanschaf, en BTW op opwekking/afname...

Geef mijn portie maar aan fikkie, wat 'n ongelooflijke rompslomp voor op z'n hoogst 'n paar tientjes op jaarbasis. Zo houden we elkaar wel bezig...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Ardana schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 13:32:
Kunnen ze er geen stroomschema'tje van maken? Ik vind het maar bar onbegrijpelijk.

Je kan er niet voor kiezen om niet als ondernemer te worden aangemerkt, maar als je afziet van BTW-belasting terugvragen en je te betalen BTW lager is dan € 1345 neemt de belastingdienst aan dat je verzocht hebt om niet te hoeven voldoen aan de administratieve verplichtingen.

En kennelijk zit er verschil tussen situaties waarin je ze vóór 01-04-2013 hebt aangeschaft, en na, en zit er ook verschil tussen de BTW op aanschaf, en BTW op opwekking/afname...

Geef mijn portie maar aan fikkie, wat 'n ongelooflijke rompslomp voor op z'n hoogst 'n paar tientjes op jaarbasis. Zo houden we elkaar wel bezig...
Een stroomschema zou handig zijn ja

Maar de datum van 01-04-2013 heeft te maken met een uitspraak van het Gerechtshof.
Simpelweg komt het er op neer, dat je als particulier de BTW op aanschaf (21%) en BTW op montage (6%) kan terugvragen. Al met al scheelt dat een redelijk deel op de aanschaf, wat de terugverdientijd weer ten goede komt

Daarna kan je een brief sturen (veelal kant en klare brieven), waarin je vraagt om kwijtschelding en het is geregeld!

Vaak bieden de aanbieders van zonnepanelen deze dienst "gratis" aan, zodat je er zelf geen omkijken meer naar hebt! Ben ik blij mee, want a) ik krijg +/- € 800 BTW "terug" en b) ik heb er zelf geen werk aan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:58
Vroeger was het ook nog eens zo dat je een minimaal aantal uren per week aantoonbaar moest werken in je bedrijf anders kwam je niet voor de Kleine Ondernemers Regeling in aanmerking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:53
Je vindt het exact terug in Nieuws: Zonnepanelen en de btw . Er staan daar complete howto's met invulvoorbeelden en brieftemplates en al gelinkt. Zelfs Milieucentraal vat het samen http://www.milieucentraal...zonnepanelen-terugvragen/ .

Wel handig aangezien ik het binnenkort voor iets anders waarschijnlijk nodig heb :P
Gadgeteer schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:50:
Vroeger was het ook nog eens zo dat je een minimaal aantal uren per week aantoonbaar moest werken in je bedrijf anders kwam je niet voor de Kleine Ondernemers Regeling in aanmerking..
Het bizarre ligt eigenlijk een stap eerder dat er door een aantal rechterlijke uitspraken een BTW-plicht geldt voor een aantal situaties waar je dat typisch niet zou verwachten, zeker niet als particulier (zonnepanelen, verhuur garageboxen, ...). Dat er vervolgens cherry picking plaatsvindt... en gelukkig iets als KOR ter reparatie...

Over de wenselijkheid van bovenstaande kwam ik een aardig blog tegen: http://actueel.deloitte.n...ondernemer-bleek-te-zijn/

[ Voor 51% gewijzigd door Rukapul op 12-05-2014 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:03
Ik heb zonnepanelen, geregistreerd bij de belastingdienst, maak gebruik van de KOR, en heb ruim 800 euro terug ontvangen op de aanschaf van zonnepanelen :)

Je hoeft je niet in te schrijven bij de kvk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 12:06:
Ik heb zonnepanelen, geregistreerd bij de belastingdienst, maak gebruik van de KOR, en heb ruim 800 euro terug ontvangen op de aanschaf van zonnepanelen :)

Je hoeft je niet in te schrijven bij de kvk
Voor de BTW teruggaaf niet nee, maar er is mijn gemeente (voor bedrijven en instellingen) een subsidie regeling van 30%
Als ik daar aanspraak op kan maken én de BTW teruggaaf, heb ik dus paneeltjes met 50% korting en dus ook maar de helft van de TVT _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
BastaRhymez schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 09:21:
[...]

Voor de BTW teruggaaf niet nee, maar er is mijn gemeente (voor bedrijven en instellingen) een subsidie regeling van 30%
Als ik daar aanspraak op kan maken én de BTW teruggaaf, heb ik dus paneeltjes met 50% korting en dus ook maar de helft van de TVT _/-\o_
Moet je een kvk-nummer hebben voor de subsidie-regeling? Dat is op zich een beetje vreemd.

Maar ik had hetzelfde. BTW terug, rijks-subsidie en gemeente-subsidie. Orginele offerte was 5600 euro, uiteindelijk 2850 euro betaald door de BTW en verschillende subsidies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:08
Het is helemaal niet vreemd dat hij een kvk-nummer moet hebben voor die subsidie, het is een subsidie bedoelt voor bedrijven. Daar gaat dit topic over.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:53
Blik1984 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 10:03:
[...]

Moet je een kvk-nummer hebben voor de subsidie-regeling? Dat is op zich een beetje vreemd.

Maar ik had hetzelfde. BTW terug, rijks-subsidie en gemeente-subsidie. Orginele offerte was 5600 euro, uiteindelijk 2850 euro betaald door de BTW en verschillende subsidies.
Het was niet toegestaan de rijkssubsidie (max 650,=) te stapelen met andere (gemeente)subsidies.

En daarmee kom je ook op een belangrijk punt met dit alles: je moet op heel veel zaken letten om het juridisch te laten kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat is überhaupt de potentiële opbrengst van de betreffende subsidieregeling? Dat lijkt me wel relevant..

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Datafeest schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 10:44:
Wat is überhaupt de potentiële opbrengst van de betreffende subsidieregeling? Dat lijkt me wel relevant..
Offertebedrag: € 5.750,= (voor 10 260Wp panelen, incl. SMA omvormer, materialen en montage)
BTW teruggaaf KOR: € 903,=
Subsidieregeling (30% offertebedrag): € 1.725,=

Totale kosten: € 3.122,=; wat leidt tot een TVT van +/- 6,7 jaar
Indien ik het offertebedrag dien te betalen, is de TVT +/- 12,3 jaar (en dus niet rendabel genoeg in mijn optiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
BastaRhymez schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 13:51:
[...]

Offertebedrag: € 5.750,= (voor 10 260Wp panelen, incl. SMA omvormer, materialen en montage)

Indien ik het offertebedrag dien te betalen, is de TVT +/- 12,3 jaar (en dus niet rendabel genoeg in mijn optiek)
Vind ik nog aan de dure kant voor 2600 wp. Ik had 5500 euro voor 3000 wp. En dan had ik nog een speciale situatie met aparte dakpannen (leien dak) en een extra hoog dak. Ik zeg, dat moet beter kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:31
BastaRhymez schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 13:51:
[...]

Subsidies gaan bij ondernemingen over het offertebedrag ex BTW. Neem aan dat je daar met je rekensom rekening mee hebt gehouden?

Bij latere verkoop van de woning, valt een deel van de verkoopopbrengst van de woning (het deel dat toerekenbaar is aan de zonnepanelen) in de BTW. Afhankelijk van het exacte bedrag tezijnertijd valt dat wel of niet binnen de KOR.

Er blijft overigens een praktisch probleem bestaan voor de mensen die de KOR toepassen en vrijstelling voor administratieve verplichtingen vragen, er mogen geen facturen worden verzonden waarin BTW staat vermeld. Energie maatschappijen doen voor de teruglevering aan zogeheten self-billing en zullen in principe daar BTW op vermelden oftewel je voldoet niet aan de voorwaarden voor toepassing van de vrijstelling van de administratieve verplichtingen. Ik weet niet hoe de belastingdienst hier mee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Ben ook verder aan het kijken, heb zojuist ook een andere offerte binnen...
Helaas geen 260Wp panelen, maar 250 Wp panelen... maar offerte is een stuk lager!
10 panelen, incl. omvormer, materialen en montage: € 4.400,-
begint er meer op te lijken :p

(Off topic: ik heb wellicht niet eens 10 panelen nodig... Toen ik laatst mijn jaarrekening controleerde, zag ik dat ik maar een verbruik had van nog geen 1.600 kWh _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
BB-One schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:27:
[...]

Subsidies gaan bij ondernemingen over het offertebedrag ex BTW. Neem aan dat je daar met je rekensom rekening mee hebt gehouden?

Bij latere verkoop van de woning, valt een deel van de verkoopopbrengst van de woning (het deel dat toerekenbaar is aan de zonnepanelen) in de BTW. Afhankelijk van het exacte bedrag tezijnertijd valt dat wel of niet binnen de KOR.

Er blijft overigens een praktisch probleem bestaan voor de mensen die de KOR toepassen en vrijstelling voor administratieve verplichtingen vragen, er mogen geen facturen worden verzonden waarin BTW staat vermeld. Energie maatschappijen doen voor de teruglevering aan zogeheten self-billing en zullen in principe daar BTW op vermelden oftewel je voldoet niet aan de voorwaarden voor toepassing van de vrijstelling van de administratieve verplichtingen. Ik weet niet hoe de belastingdienst hier mee omgaat.
Het is een lokale subsidie, waarin de BTW ook wordt gesubsidieerd (staat zelfs in de voorwaarden van de subside)
Pagina: 1