ZFS Backup PC/Server

Pagina: 1
Acties:

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-04 10:22
Hallo allemaal,

Voor een kennis heb ik de opdracht om een backup server te bouwen met het ZFS filesysteem. Het heeft de volgende requirements:

- ZFS Filesystem (incl. deduplicatie)
- Minstens 2x 3TB schijven in het begin (in raid) en daarna uitbreidbaar per 2 schijven van 3TB
- Adequate prestaties
- Moet gezipte backup bestanden ontvangen via netwerkverbinding (150/150mbps) en kunnen wegschrijven.
- Indien mogelijk niet al te slurpend qua energie
- Het liefst passief gekoeld (en anders hele stille fans).

Het systeem wordt verder met een bekabelde verbinding ergens weggestopt in een hoekje, graphics etc zijn dus niet aan de orde.

Zelf had ik al een beetje rondgekeken en kwam uit op de BBG van maart waarin een thuisserver werd besproken. Hier werd relatief goedkope hardware geadviseerd, maar mijn twijfels liggen bij het ZFS filesystem (zelf heb ik er geen ervaring mee namelijk). Is die celeron met de B85 chipset wel genoeg?

Wat kunnen jullie mij adviseren?

Alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door tobitronics op 08-05-2014 18:38 ]

Verwijderd

Heb je al in het Het grote ZFS topic gekeken?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2014 18:39 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:35

Bolletje

Moderator Harde Waren
Aangezien je door je kennis gevraagd wordt met een uitwerking te komen mag je toch verwachten dat je zelf ook enige kennis hebt van ZFS, backups etc, maar bovenal al hebt geprobeerd antwoorden te krijgen op je vragen. Ik zie daar nu maar bar weinig van terugkomen. fridgeman geeft bijv. al een link naar het algemene ZFS-topic, waar al veel zaken worden besproken. Ik raad je aan je eerst te verdiepen in de materie. De beweegreden voor ZFS in het algemeen zijn mij ook niet duidelijk.

Dit is tevens iets voor DAA dan; bij dezen verplaatst.

• BackBones
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-06-2024
Zo te lezen is dit idd meer iets voor het opslag technologie forum. Hardware lijstje was ook handig geweest.(ja referentie naar bbg maar dan nog).
Dat gezegd hebbende, wees opmerkzaam dat zfspools niet zomaar uit te breiden zijn.
Denk ook even na over wat voor zfs je wilt gebruiken? Ubuntu? Zfsguru? Freenas?
Ten slotte geloof ik dat zfs in het algemeen nogal van geheugen houd (iig in zfsguru, maar ik geloof in het algemeen). Hier moet je rekening mee houden in je setup.
Ben nu op de bus. Zal zo even linkjes toevoegen.
Edit: Linkjes toegevoegd. Gebaseerd op je post lijkt het me goed dat je iig even door de volgende forums heen leest: DIY RAID NAS en Het grote ZFS topic. Eerste paar posts in beide. Is even wat leeswerk, maar verklaart een hoop. Ten slotte adviseer ik je om daarna een nieuwe post te maken in de opslagtechnologie forum. Daar mag je ook gerelateerde hardware vraagjes stellen :) Succes!

[ Voor 35% gewijzigd door BackBones op 09-05-2014 07:46 ]

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:57
BackBones schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 07:21:
Zo te lezen is dit idd meer iets voor het opslag technologie forum. Hardware lijstje was ook handig geweest.(ja referentie naar bbg maar dan nog).
Dat gezegd hebbende, wees opmerkzaam dat zfspools niet zomaar uit te breiden zijn.
Denk ook even na over wat voor zfs je wilt gebruiken? Ubuntu? Zfsguru? Freenas?
Ten slotte geloof ik dat zfs in het algemeen nogal van geheugen houd (iig in zfsguru, maar ik geloof in het algemeen). Hier moet je rekening mee houden in je setup.
Ben nu op de bus. Zal zo even linkjes toevoegen.
ZFS is het algemeen wil graag geheugen.

4TB schijven zijn interessanter dan 3TB schijven gezien de Sata aansluitingen die je op ten duur gaat missen.
Is die celeron met de B85 chipset wel genoeg?
NAS 1.0 van mij gebruikt een Celeron en B75 chipset ;) (2 jaar oud), nooit problemen mee gehad dat ie te traag is. Maar je deduplicatie gaat geheugen vreten! In mijn ogen is dedup maar beperkt toepasbaar.

Jij zult eerst je wensen/eisen op tafel moeten krijgen voor je in dit topic verder gaat. Zonder te weten wat server moet doen, kunnen we ook niets adviseren. Wat me wel proef in dit topic is het MKB gehalte :+