Irrigatiesysteem in tuin

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-10 17:10
Ik ga een nieuwe tuin aanleggen en ben op zoek naar een irrigatiesysteem. Het is niet hard nodig, meer hobby ;)

Ik ben op zoek naar bewatering voor het volgende:
- 2 sier-plantenbakken (1x 8 meter breed, 1x 5 meter breed)
- Gras (ongeveer 60m2)

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn erg veel verschillende systemen en merken (Rain bird, Gardena, Blumat, etc).

Weet iemand wat voor type irrigatie ik kan gebruiken? Voor het gras lijkt me een sprinkler prima, maar voor de plantenbakken weet ik niet wat te kiezen. Ik wil het liefst niet dat er overal bovengronds slangen lopen.
Als het overigens mogelijk is wil ik het systeem uiteindelijk aansturen via mijn Fibaro HC (middels een relais).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:02
Als het voor de hobby is en je bent een tweaker ga je natuurlijk voor een clay pot irrigatie systeem. Lekker low-budget zelf knoeien met slangen en potjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zelf heb ik een goedkope dunne tuinslang gepakt en daar met een 2mm boortje gaatjes in geboord.
Die vervolgens met ijzerdraad aan de achterkant van de plantenbakken/border vastgezet, uit de zon => geen algen.
Zo'n unit op 10 minuten en de boel is nat.

Voor gras zou ik inderdaad een sectorsproeier oid doen.

Als je iets ingraaft moet je wel rekening met vorst houden; ik ken mensen die een T-stuk aan het begin zetten waar een compressor op kan. Die blaast de boel in de winter leeg.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 23:31
Zelf heb ik voor het grasveld en tuin Rainbird sproeiers. In totaal 7 sproeiers het bereik en hoek zijn allemaal afzonderlijk afgesteld. Ik heb alles aangesloten op een pomp die via een tijdschakelaar in de meterkast z'n werk doet.

Er zijn nu nog een paar plekken die ik moet aanpakken maar dat gaat gebeuren via een slang irrigatie.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Hier heb ik rainbird pop-ups (1804, 10cm hoog in mijn geval) voor het gazon. Werkt perfect. Voor de border heb ik een zweetslang ingegraven.

Bij de kleppen moet je even opletten, de zweetslang doet waarschijnlijk veel teveel met de standaard druk, dus daarvoor heb ik er een besteld met een regelbaar debiet. Het meest lastige was nog een waterdichte voeding van 24 V wisselstroom voor de kleppen zien te vinden, die heb ik uiteindelijk bij Conrad gevonden.

Aansturing gebeurt zoals jij het ook van plan bent, via m'n HC2 en een dubbel relais.

Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat het gras veel sneller groeit. Ik had laatst het gazon doorgezaaid en ging op vakantie, dus om zeker te zijn dat het zaad niet dood zou gaan heb ik elke dag 2x de beregening een paar minuten aangezet. Bij thuiskomst was het zo lang dat ik eerst 3x moest maaien voordat het weer netjes was... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 22:31

JdM

Humbled

Ik heb hier een Gardena ondergronds-systeem (http://www.redcoon.nl/c07...lersystemen-Pijpleidingen), heb zelf een waterslot getweaked van een oude wasmachine en daar een tijdklok op aangesloten. Works like a charm 8)
In de border twee sproeirs, verder nog twee vloerpotten gemaakt om losse plantenbakken te kunnen voeden naar wens, werkt imo ideaal zo.

[ Voor 11% gewijzigd door JdM op 08-05-2014 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

HvB83 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 20:17:
Hier heb ik rainbird pop-ups (1804, 10cm hoog in mijn geval) voor het gazon. Werkt perfect. Voor de border heb ik een zweetslang ingegraven.

Bij de kleppen moet je even opletten, de zweetslang doet waarschijnlijk veel teveel met de standaard druk, dus daarvoor heb ik er een besteld met een regelbaar debiet. Het meest lastige was nog een waterdichte voeding van 24 V wisselstroom voor de kleppen zien te vinden, die heb ik uiteindelijk bij Conrad gevonden.

Aansturing gebeurt zoals jij het ook van plan bent, via m'n HC2 en een dubbel relais.

Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat het gras veel sneller groeit. Ik had laatst het gazon doorgezaaid en ging op vakantie, dus om zeker te zijn dat het zaad niet dood zou gaan heb ik elke dag 2x de beregening een paar minuten aangezet. Bij thuiskomst was het zo lang dat ik eerst 3x moest maaien voordat het weer netjes was... ;)
heb je geen robomaaier O-) :+

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
Heel leuk om te lezen dat er al zoveel ervaring is!

Zit er veel verschil tussen de merken? Waarom hebben jullie voor Rainbird of Gardena gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Gardena vond ik vrij grof, dan zie je alsnog een enorme pot in je gazon zitten. Die rainbirds zie je bijna niet. Voor de border wilde ik geen druppelslang, omdat die nog wel eens zouden verstoppen.

@ druw, een klein beetje beweging mag nog wel. Zo groot is ons landgoed ook weer niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
Ik heb uiteindelijk voor Rain bird gekozen. Als ik het goed begrijp werken de kleppen (100dv en 100dvf) op 24v wisselstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

In de categorie oude koeien…
Ik ben volop bezig met een verbouwing in de tuin en daar komt ook irrigatie bij nu die ik wil koppelen aan mijn domotica.
Er zitten gazonsproeiers in van Hunter (gelijk aan Rainbird) en sproeiers in de borders.
Ik heb straks 2 groepen die beiden met een 24VAC Rainbird kraan worden geschakeld en daar begint het feest:)
Ik kan nergens een redelijke 24VAC voeding vinden lijkt het (behalve de voeding van de rainbird computer zelf dan maar die kost gelijk 40 euro:()
Dan denk ik dan het makkelijkste is om een fibaro dubbel relais aan te sluiten maar kan ik dan als alternative supply een 24vac adapter schakelen of pakt de fibaro module dat niet. zo niet zal ik denk ik 2x een stopcontact moeten schakelen waar beide een adapter in moet (dus heb ik er weer 2 nodig).
Kan iemand mij vertellen hoe hij dit heeft geschakeld en waar hij de spullen vandaan heeft?
zoeken op 24VAC bijvoorbeeld levert bijzonder veel 230VAC/24VDC hits op maar dat schiet niet op..
Bij voorbaat dank!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
Ik heb afgelopen jaar ook gekeken, uiteindelijk voor de Hunter Voeding 24V~ gegaan, kostte toen 25 euro. Ik dacht dat ik er toen nog wel 1 op Conrad had gevonden, maar daar zat levertijd op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:40
Voor 24 VAC heb je ip alleen een trafo in een huisje nodig. Lijkt me dat Amplimo de trafo zo kan leveren, en conrad een huisje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:45
Op het Domoticz forum kwam dit projectje onlangs voorbij: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=38&t=6904
Die persoon gebruikt een 230V waterklep uit een wasmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:15

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ben bezig met een vergelijkbaar projectje. Een paar jaar geleden heb ik hier automatische beregening met popupsproeiers en druppelslangen laten aanleggen. De beregening wordt aangestuurd door een Rainbird beregeningscomputer die twee ventielen kan aansturen. Daarnaast heb ik ook nog een circuit dat ik handmatig kan aanzetten met kranen en van die dingen in de grond waar je een slang in kunt steken en waar dan meteen water uitkomt. Die Rainbird beregeningscomputer is natuurlijk super inflexibel. Hij hangt in de schuur en ik kan 'm niet makkelijk op afstand bedienen of het ding vertellen dat hij op een bepaald moment niet moet sproeien.

Een tijdje terug heb ik van Marktplaats voor een schappelijke prijs een Wago 750-842 met wat modules voor analoge en digitale -in en uitgangen gehaald inclusief een handige inbouwkast. De plc wil ik gaan gebruiken om de verlichting in de schuur en de buitenverlichting te schakelen, de ventielen van de beregening aan te sturen en de grondwaterpomp te schakelen.

Bij Conrad heb ik een 24VAC din-rail transformator gehaald die ingebouwd kan worden in dezelfde kast als de plc. Daarnaast heb ik een extra wandbehuizing besteld voor de relais en klemschroeven die op een rail gemonteerd worden. Het doosje is hiervoor perfect geschikt met zijn formaat van 240 x 191 x 107 mm en is ook niet erg duur.

Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/5000_5999/5200/5200/5203/520393_RB_00_FB.EPS_400.jpg.

Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/5000_5999/5300/5330/5332/533230_BB_00_FB.EPS_400.jpg

Twee van de relais gaan 24VAC schakelen om de magneetventielen in werking te zetten. Met een ander relais kan ik ook de hele pomp aan of uit zetten zodat ik sproeiers die via slangen op de kranen zijn aangesloten ook een bepaalde tijd kan laten draaien. Het is nu erg onhandig dat ik aanwezig moet zijn om deze sproeiers uit te zetten.

Als je z-wave gebruikt zou je inderdaad een Fibaro double relay switch kunnen gebruiken om 24VAC te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

@ Femme: stomme vraag wellicht maar als je de rainbird computer hebt, waarom dan een aparte voeding nog? je kunt tocht gewoon die rainbird trafo gebruiken?

@Thinkpad: die kleppen zijn al geinstalleerd en dat zijn 24VAC (standard tuinsproeier blijkbaar) kleppen.
Een wasmachineklep is wel een briljant idee trouwens:):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

DRuw schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:24:
@ Femme: stomme vraag wellicht maar als je de rainbird computer hebt, waarom dan een aparte voeding nog? je kunt tocht gewoon die rainbird trafo gebruiken?
Dat zou inderdaad kunnen maar ik verkoop de Rainbird beregeningscomputer liever compleet inclusief trafo en qua montage is een trafo voor op een din-rail ook wat makkelijker aangezien ik al behuizingen met een montagerail gebruik voor de plc, relais en schroefklemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Even ter info als terugkoppeling: Ik heb een Rainbird computer gekocht (voor 75 euro ongeveer) en deze hangt nu in de garage. De inkomende power (24VAC dus) tap ik af voor als alternative power supply van een dubbele fibaro module.
De 2 watergroepen die ik heb worden met 2 kleppen aangestuurd die door de rainbird kunnen worden aangestuurd maar ook door de fibaro dubbele module.
Werkt prima!
nu nog een programma maken en een draadloze regensensor kopen ergens om het programma te onderbreken indien nodig:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 01:24

NBK

Weercam-Avatar

Meteen een koppeling met je domotica alarm systeem? Dan kan de politie de natte voetsporen volgen :D

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

daar is de fibaro module dus voor he;)
Maar ik moet het nog netjes wegwerken, ik heb nu alleen even een proof of concept;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stilo
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-07-2022
@DRuw, thanks voor je inzichten! Ik ben zelf ook bezig met een Rainbird/Fibaro integratie en zit nog ff te puzzelen over de beste wijze van koppelen. Volgens mij zijn er namelijk twee manieren om de rainbird computer aan de fibaro module te knopen...

Je kunt (optie 1) de fibaro simpelweg parallel over een "klep-contact" zetten, maar volgens mij wordt het nog interessanter als je (optie 2) de Rainbird vóór de Fibaro zet. Waarmee je dus je Rainbird gebruikt om je Fibaro module te schakelen (in bijv. een normale lichtschakeling zou dit de bedrade wandschakelaar zijn, nu is dat dan de rainbird).

Op die manier controleert de Fibaro module altijd de waterklep, met als voordeel dat je domoticasysteem altijd weet (en meet) wanneer je sproeiers aan staan en hoe lang. Het overrulen van de rainbird blijft uiteraard mogelijk, en kan dan zelfs 2 kanten op (Rainbird gaat aan, via Fibaro zet je 'm uit). Ik puzzel alleen nog een beetje op het aansluitschema van die laatste optie.

Weke van deze manieren heb jij toegepast? En welke voeding krijgt je Fibaro module, 230v of heb je daarvoor nog een aparte adapter aangesloten? (Want de fibaro's kunnen wel 24 vac doorgeven maar werken er zelf niet op, toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik heb inderdaad de normale rainbird computer gebypassed met een fibaro module. Deze op 220 aangesloten en op de alternatieve input de plus van de rainbird adapter aangesloten. Dit werkt prima maar mijn domotica controller (vera) krijgt geen input inderdaad. Je zou met relais ook de rainbird 220v op de input van de module kunnen geven en volgens mij een dan in en output loskoppelen in de instellingen van de module maar geen idee of dat lekker werkt...
Wel een aardig idee om het 100% over je controller te laten lopen trouwens. Ik wil ook een rf433 regenmeter aanschaffen en deze zou dan de rainbird mooi tegen kunnen houden in zijn dagelijkse schema:)
Wat denk jij dat het makkelijkste gaat?
De reden dat ik die Rainbird computer heb trouwens is hoofdzakelijk omdat die 75 euro koste en een 24vac adapter los bijna niet te vinden is voor een normale prijs.
Bij de computer krijg je hem erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stilo
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-07-2022
Het lijkt me het proberen waard om alles via de controller te laten lopen. Waar ik over twijfel is of je 220v door de rainbird moet laten lopen, aangezien die contacten (op een eenvoudig te verwijderen klepje na) bloot liggen, althans wel in mijn rainbirdje, type ESP-RZX die ongeveer hetzelfde kostte). De rainbird computer zélf heeft vlgs mij geen 24 volt AC nodig, die werkt op twee penlites. De 24VAC dient puur voor de waterafsluiters. Aangezien de Fibaro modules ook op 24 volt (maar dan wel DC!) kunnen werken, leek het mij een veiliger idee om een 24 volt DC adapter aan de setup toe te voegen voor het voeden van de controller(s). Ik ga vandaag eens kijken of ik dit alles een stap verder kan brengen :-) keep you posted.

Voor wat betreft toevoegen van een regensensor, ik heb zelf een "officiële" bijpassende rainbird sensor op de rainbird computer aangesloten. Sensor is zelfs een groot woord, het is vlgs mij niet meer dan een kuipje met twee draden dat, indien gevuld met regenwater, stroom doorlaat (en dan het programma onderbreekt) of, indien opgedroogd, geen stroom doorlaat. Zeer effectief en betrouwbaar, maar je domoticasysteem kan er idd niets mee.

UPATE:

Ben nog wat dieper in de specs van de Rainbird en de Fibaro modules gedoken en kom toch wel een uitdaging tegen. De Fibaro modules vereisen dat de spanning die op S1 en S2 wordt gezet, gelijk is aan de spanning waarmee de module wordt gevoed. Dit kan 230 VAC of 24-60 VDC zijn. Dat betekent dat de Rainbird één van deze voltages zou moeten doorgeven.Als de Rainbird computer puur als relais functioneert, moet dat in theorie kunnen.

Nu lijkt het me wel onveilig om er 230VAC doorheen te sturen, aangezien Rainbird diezelfde ook stroom door de regensensor heen stuurt, die ergens buiten hangt. Het risico dat de buurman zijn heg snoeit en mijn regensensor 'aanraakt' wil ik niet lopen ;-) Er kan dus beter zwakstroom doorheen, bijvoorbeeld 24VDC. Daar zou dan een extra transformator voor nodig zijn. So far, so good.

Maar nu kan ik eigenlijk nergens vinden of dit uberhaupt mogelijk is met de Rainbird. Ik dácht dat de Rainbird zelf uitsluitend werkt op batterijen (2 x 1,5 v penlite), en dat het derhalve niet uitmaakt welke input-stroom je hem geeft, omdat deze niet wordt gebruikt maar uitsluitend wordt doorgegeven via het relais. De beschikbare specs zeggen echter dat de batterijen dienen als backup van het geheugen (datum/tijd) bij stroomuitval. Zou dit dan betekenen dat de computer zelf toch 24 VAC nodig heeft? I doubt it...

Als dat wél zo is, wordt het nog een stap complexer... De enige mogelijkheid die ik dan nog zie, is om er nóg een relais tussen te zetten. Rainbird schakelt dan dit relais in (input 24 VAC) en zet 230 VAC door naar Fibaro. Fibaro module draait zelf op 230VAC en heeft dan weer 24 VAC als alternative load, die hij kan doorzetten naar de watergroepen. Zo wordt 't een beetje topzwaar allemaal... ;-)

De hamvraag, aan de Rainbird-experts onder ons:
(1) klopt het dat een ESP-RZX Rainbird computer een relais is, die zelf geen 24 VAC (wisselstroom) gebruikt, maar deze uitsluitend schakelt?
(2) klopt het dat je hem ook straffeloos kunt gebruiken om een 24 VDC (gelijkstroom) mee te schakelen?

[ Voor 47% gewijzigd door Stilo op 19-07-2015 14:35 . Reden: Nieuwe inzichten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb dit weekend bij mij de klus geklaard om mijn Rainbird Image 2 te vervangen door plc-besturing. Ik heb een gebruikte Wago 750-842 16-bits plc met zestien digitale ingangen en uitgangen in de schuur opgehangen met een kastje ernaast waar een aantal relais en een 24VAC trafo in hangen. De eerste dingen die de plc kan is het schrikdraadapparaat en de beregeningspomp + twee ventielen schakelen. Ik kan nu makkelijk uitbreiden naar nog meer ventielen. Ik moet even een beregeningscontroller programmeren zodat ik de ventielen met behulp van timers en op basis van input van een regensensor of weerinformatie van de Wunderground-api (die heb ik al geïntegreerd in mijn domoticasysteem) kan schakelen maar dat zal relatief weinig werk zijn. Het is al een verademing dat ik de ventielen nu vanaf mijn smartphone kan bedienen.

Nog mooier zou zijn als ik automatisch beweging kan blokkeren als de robotmaaier niet in zijn station zit (popup sproeiers zijn potentieel dodelijk voor het machientje) en er geen auto's op de oprit staan (oer en andere troep in het grondwater laat een film op de lak achter die je er zonder polijsten niet meer af krijgt). Ik heb een paar laserschakelaars die hierbij zouden moeten kunnen helpen maar aanleggen is wel veel werk in verband met de hoeveelheid kabel die dan de grond in gelegd moet worden.

Waarom willen jullie de Rainbird-regencomputer zo graag behouden en niet gewoon vervangen door besturing vanuit je domoticasysteem? Je kunt de beregening dan nog mooier integreren en hebt er geen extra apparaat voor nodig.
Stilo schreef op zondag 19 juli 2015 @ 08:15:

De hamvraag, aan de Rainbird-experts onder ons:
(1) klopt het dat een ESP-RZX Rainbird computer een relais is, die zelf geen 24 VAC (wisselstroom) gebruikt, maar deze uitsluitend schakelt?
Volgens de spes lijkt het me vrij duidelijk dat het apparaat de batterijen alleen gebruikt als backup power om de klok te laten lopen bij stroomuitval:
Power back-up: 2 x AAA batteries maintain time and date while nonvolatile memory maintains the programming
Mijn Rainbird Image 2 heeft in ieder geval wel 24VAC nodig om te functioneren. Elke winter haal ik spanning van de trafo en moet de Rainbird bij aanvang van het nieuwe seizoen opnieuw geprogrammeerd worden.
Voor wat betreft toevoegen van een regensensor, ik heb zelf een "officiële" bijpassende rainbird sensor op de rainbird computer aangesloten. Sensor is zelfs een groot woord, het is vlgs mij niet meer dan een kuipje met twee draden dat, indien gevuld met regenwater, stroom doorlaat (en dan het programma onderbreekt) of, indien opgedroogd, geen stroom doorlaat. Zeer effectief en betrouwbaar, maar je domoticasysteem kan er idd niets mee.
Ik heb een Rainbird WR2 regensensor die bestaat uit een controller interface en een draadloze sensor. De controller interface haalt 24VAC voeding uit de regencomputer en heeft nog een aderpaar dat gebuikt zal worden om de regencomputer aan te sturen. Het zou inderdaad heel goed een potentiaalvrij contact kunnen zijn dat gesloten wordt als er regen wordt gedetecteerd. In mijn geval zou ik 'm dan direct op een 24VDC digitale ingang van de plc kunnen hangen. Ik moet maar eens doormeten wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*, trollen doe je maar ergens anders.

[ Voor 76% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2015 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

@ Stilo: 1) nee, de batterijen zijn alleen voor de backup van programmas en tijd/datum.. moet ook wel want de standaard kleppen zijn telkens 24VAC gestuurde kleppen en die doen niets op batterijen.
waarom er nou iedere keer 24VAC wordt gebruikt en geen DC vat ik echt niet maar zal een reden voor zijn.

@Thinkpad: nu ben ik echt benieuwd waar meneer led4sale over aan het trollen is;) Toch leuk om te zien dat van zijn laatste 10 berichten er 3 zijn aangepast door moderators....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

DRuw schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 13:04:
@ Stilo: 1) nee, de batterijen zijn alleen voor de backup van programmas en tijd/datum.. moet ook wel want de standaard kleppen zijn telkens 24VAC gestuurde kleppen en die doen niets op batterijen.
waarom er nou iedere keer 24VAC wordt gebruikt en geen DC vat ik echt niet maar zal een reden voor zijn.
Volgens de selectiegids op magneetventielshop.nl zijn magneetkleppen die op wisselspanning werken tot 50 procent sneller dan magneetkloppen op gelijkspanning, maar voor tuinberegening boeit dat niet (who cares of een ventiel in 50 of 75 ms opent of sluit). AC spoelen zijn wat krachtiger dan DC spoelen van hetzelfde type.

24VDC had ik wel praktischer gevonden. Ik heb er een plc en netwerkswitch in de buurt hangen die op 24VDC werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heeft ook met warmteontwikkeling te maken denk ik. Bij AC heb je een 50% dutycycle door de 50Hz netfrequentie (50% van de tijd aan, 50% van de tijd uit). Bij DC is dat 100% en zullen de spoelen in de kleppen dus warmer worden.

Denk ik tenminste, correct me if i'm wrong :p
http://www.hebsbenson.co.uk/technical/

En lijkt mij niet dat je de magneetkleppen op dezelfde voeding als een netwerkswitch of PLC wilt hebben :/ Volgens mij geven die dingen (net als een relais bij het sluiten) een behoorlijke spanningspiek bij het sluiten.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2015 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Die kleppen hebben toch vanzelf waterkoeling;)
ik zie in de commerciële aansturing niet veel 24VAC voorbijkomen en juist heel veel DC.
Zeker omdat dit toch toepassingen zijn waarbij je al 24VDC hebt voor je tuinverlichting of dergelijke snap ik de keuze niet echt en een goedkope 24VAC voeding is ook lastig te vinden viel me op.
vandaar voor mij de keuze om een rainbird computer te kopen (75 euro ongeveer) en dan heb ik gelijk redundancy:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Behalve het beregeningsschema aanpassen op het weerbericht zou je ook een paar vochtigheidssensors kunnen plaatsen in de grond.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Heb ik ook even naar gekeken maar die van de bekende merken zijn DUUR...
Heb je een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Arduino-sensoren, kosten geen drol en er is veel documentatie over.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ifpxKQe.jpg

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Hmmm interessant! Morgen even kijken hoe ik deze aan mijn vera of domoticz (pi) kan koppelen... Tnx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:01
Ik ben sinds kort begonnen met Domoticz en heb een RainBird Image 2 voor mijn plantenbakken en gazon, heb 1 elektronische klep.
Nu wil ik een Fibaro relay switch (FGS-222) aansluiten op de RainBird en kwam dit plaatje tegen op een Italiaans forum (nou is mij Italiaans niet zo goed ;) )

RainBird + Fibaro

Ik geloof dat ik dit niet goed is.

Heeft iemand een aansluitschema hoe juist aan te sluiten?
Heb ik het zo juist?:
- 230V op de L en N van de FGS-222
- 24VAC aftappen van de + van de RainBird naar Alternative Power Supply van de FGS-222
- 1 en 2 van de RainBird naar S1 en S2 van de FGS-222
- O1 en O2 naar aansturing pomp en klep (wat eerst in de oude situatie op 1 en 2 van de RainBird zit)

Krijg ik zo ook de status te zien in Domoticz als ik handmatig via de RainBird bedien?

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ik vraag me af of 1 en 2 op de input van de FGS gaat werken..
heb ik nog niet eens over nagedacht om te proberen maar volgens mij moeten die op 220..
ik heb ff andere dingen gedaan de laatste tijd dus ik gebruik nog steeds mijn testopstelling maar die werkt prima momenteel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 16:10
Mijn ouders hebben in hun nieuwe huis een complete beregeningsinstallatie set van het merk Orbit.
Het is een zogenaamde 6 zone las ik op het internet. Tijdschakelaar, pompen, alles werkt volledig automatisch. Wel een ideaal systeem, want je hebt er geen omkijken na. De hond vind het ook fantastisch.

Maar aangezien de hele tuin op de schop gaat, staat deze set te koop. Mocht iemand interesse hebben, staat op marktplaats of pm me even.

Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NDUwWDgwMA==/z/4vcAAOSw9N1Vx3y7/$_85.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Erasmo schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 21:45:
Arduino-sensoren, kosten geen drol en er is veel documentatie over.

[afbeelding]
DRuw schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 23:06:
Hmmm interessant! Morgen even kijken hoe ik deze aan mijn vera of domoticz (pi) kan koppelen... Tnx voor de tip!
Volgens mij zijn die dingen niet echt degelijk, denk dat ze in no-time gecorrodeerd zijn. Volgens mij zit er ook verschil in of je er AC of DC doorheen laat lopen. Volgens mij was het corroderen met AC een stuk minder.

Voor de korte termijn zal het vast best grappig werken, maar voor de lange termijn is het geen oplossing denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ThinkPadd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:01:
[...]

[...]

Volgens mij zijn die dingen niet echt degelijk, denk dat ze in no-time gecorrodeerd zijn. Volgens mij zit er ook verschil in of je er AC of DC doorheen laat lopen. Volgens mij was het corroderen met AC een stuk minder.

Voor de korte termijn zal het vast best grappig werken, maar voor de lange termijn is het geen oplossing denk ik.
Heb je een betere oplossing?
Ik doe nu handmatig de sproeiers aan het eind van de dag aan als het de hele dag mooi weer is geweest maar liever gaat dat automatisch natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
DRuw schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:28:
[...]

Ik doe nu handmatig de sproeiers aan het eind van de dag aan als het de hele dag mooi weer is geweest maar liever gaat dat automatisch natuurlijk ;)
Zoeken hoe ze het in professionele situaties doen en kijken of je dat soort sensoren ergens goedkoop(er) kunt vinden. Zo'n laagje (vertind koper?) is ook maar enkele μm dik, verkijk je daar ook niet op. Dat gaat het geen jarenlang volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

DRuw schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:28:
[...]

In plaats van de vochtigheid van de grond kun je ook de neerslag meten. De goedkoopste optie (als je wat tijd te besteden hebt) is om data van een nabij gelegen weerstation te gebruiken via de api van een weersinformatiedienst. Is niet 100 procent betrouwbaar maar het gaat dan ook enkel om beregening. Gewoon elke vijf dagen beregenen kan ook natuurlijk, teveel beregening doet zelden kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb kleppen van 24 volt dc hoe krijg ik deze aangestuurd met een of welke beregeningsautomaat?
Deze zijn volgens mij allemaal 24 volt ac.
Met voorgaande informatie word het mij niet duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik kwam gisteren toevallig deze video tegen: YouTube: Arduino Garden Controller - Automatic Watering and Data Logging
In de description schrijft hij ook een stukje over welke sensoren hij gebruikt heeft.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baszie
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-08 17:23
Laatste berichtje hier alweer heel oud maar probeer het toch even...
Ben voor mn tuin aan het kijken naar iets om 4 zones te regelen.
Betekent dus dat er 4 magneetkleppen aangestuurd gaan worden...

Iemand een idee of deze relais daarvoor gebruikt kan worden ?
https://www.robbshop.nl/ethernet-module-8-relais

Ik zie nergens of die kleppen DC of AC zijn...

Lavast bedankt
Pagina: 1