Het lijkt me het proberen waard om alles via de controller te laten lopen. Waar ik over twijfel is of je 220v door de rainbird moet laten lopen, aangezien die contacten (op een eenvoudig te verwijderen klepje na) bloot liggen, althans wel in mijn rainbirdje, type ESP-RZX die ongeveer hetzelfde kostte). De rainbird computer zélf heeft vlgs mij geen 24 volt AC nodig, die werkt op twee penlites. De 24VAC dient puur voor de waterafsluiters. Aangezien de Fibaro modules ook op 24 volt (maar dan wel DC!) kunnen werken, leek het mij een veiliger idee om een 24 volt DC adapter aan de setup toe te voegen voor het voeden van de controller(s). Ik ga vandaag eens kijken of ik dit alles een stap verder kan brengen :-) keep you posted.
Voor wat betreft toevoegen van een regensensor, ik heb zelf een "officiële" bijpassende rainbird sensor op de rainbird computer aangesloten. Sensor is zelfs een groot woord, het is vlgs mij niet meer dan een kuipje met twee draden dat, indien gevuld met regenwater, stroom doorlaat (en dan het programma onderbreekt) of, indien opgedroogd, geen stroom doorlaat. Zeer effectief en betrouwbaar, maar je domoticasysteem kan er idd niets mee.
UPATE:
Ben nog wat dieper in de specs van de Rainbird en de Fibaro modules gedoken en kom toch wel een uitdaging tegen. De Fibaro modules vereisen dat de spanning die op S1 en S2 wordt gezet, gelijk is aan de spanning waarmee de module wordt gevoed. Dit kan 230 VAC of 24-60 VDC zijn. Dat betekent dat de Rainbird één van deze voltages zou moeten doorgeven.Als de Rainbird computer puur als relais functioneert, moet dat in theorie kunnen.
Nu lijkt het me wel onveilig om er 230VAC doorheen te sturen, aangezien Rainbird diezelfde ook stroom door de regensensor heen stuurt, die ergens buiten hangt. Het risico dat de buurman zijn heg snoeit en mijn regensensor 'aanraakt' wil ik niet lopen ;-) Er kan dus beter zwakstroom doorheen, bijvoorbeeld 24VDC. Daar zou dan een extra transformator voor nodig zijn. So far, so good.
Maar nu kan ik eigenlijk nergens vinden of dit uberhaupt mogelijk is met de Rainbird. Ik dácht dat de Rainbird zelf uitsluitend werkt op batterijen (2 x 1,5 v penlite), en dat het derhalve niet uitmaakt welke input-stroom je hem geeft, omdat deze niet wordt gebruikt maar uitsluitend wordt doorgegeven via het relais. De beschikbare specs zeggen echter dat de batterijen dienen als backup van het geheugen (datum/tijd) bij stroomuitval. Zou dit dan betekenen dat de computer zelf toch 24 VAC nodig heeft? I doubt it...
Als dat wél zo is, wordt het nog een stap complexer... De enige mogelijkheid die ik dan nog zie, is om er nóg een relais tussen te zetten. Rainbird schakelt dan dit relais in (input 24 VAC) en zet 230 VAC door naar Fibaro. Fibaro module draait zelf op 230VAC en heeft dan weer 24 VAC als alternative load, die hij kan doorzetten naar de watergroepen. Zo wordt 't een beetje topzwaar allemaal... ;-)
De hamvraag, aan de Rainbird-experts onder ons:
(1) klopt het dat een ESP-RZX Rainbird computer een relais is, die zelf geen 24 VAC (wisselstroom) gebruikt, maar deze uitsluitend schakelt?
(2) klopt het dat je hem ook straffeloos kunt gebruiken om een 24 VDC (gelijkstroom) mee te schakelen?
[
Voor 47% gewijzigd door
Stilo op 19-07-2015 14:35
. Reden: Nieuwe inzichten ]