Upgrade CPU, mobo en case

Pagina: 1
Acties:

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:00
Update aan het einde van de FiPo.

Beste Tweakers,

Na een aantal jaren trouwe dienst lijkt het mij tijd om mijn desktop te upgraden én om mij motivatie te geven om voor het VWO te slagen...

De huidige situatie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 750 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-P55A-UD4€ 0,-€ 0,-
1Asus GTX660 TI-DC2OG-2GD5€ 0,-€ 0,-
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Black SATA 3 Gb/s WD1001FALS, 1TB€ 0,-€ 0,-
2Western Digital Caviar SE WD5000AAJS, 500GB€ 0,-€ 0,-
1NZXT Phantom 630 Zwart€ 156,04€ 156,04
1Dell UltraSharp 2007WFP (20.1", 16ms, D-Sub/DVI-I, Zwart)€ 0,-€ 0,-
1HP Compaq LA2405WG Zwart€ 0,-€ 0,-
1Prolimatech Megahalems CPU-Cooler Rev B.€ 49,95€ 49,95
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 68,25€ 68,25
1Cooler Master Silent Pro M2 620W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 163,04€ 163,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 437,28

Wat wil ik veranderen en wat ga ik ermee doen?
M'n moederbord en CPU lijken me aan vervanging toe. Ik ga overclocken, dus sowieso komt er een K-versie CPU in mijn systeem en daarmee ook een Z87 chipset, tenzij de huidige K CPU's op de Z97 chipset kunnen natuurlijk. Een i7 lijkt me te ver gezocht (hyperthreading is niet nodig), maar een i3 lijkt me iets te zwak. Ik ga er VM's mee draaien, redelijk wat video's converteren (originele DVD5 rips naar een formaat dat mijn telefoon wel lust) en gamen op 1920x1200 (Tomb Raider, Crysis, Far Cry etc. (Ook Flatout: UC, maar daarvoor voeldoet een NUC ook wel denk ik ^^))
Ook wil ik downsizen qua kast en harde schijven. Een Phantom 630 is GROOT, te groot eigenlijk. Het onderhouden van al die HDD's is ook een gedoe én het zorgt voor een heel slecht cablemanagement, want zo'n beetje alles zit op elkaar gepropt. Qua harde schijf heb ik nog wel wat liggen (onder andere in een oude NAS), dus dat komt wel goed.
Dan als laatste zou het mooi zijn als de kast stil is én stoffilters bevat, aangezien ik niet weet waar ik als student terecht zal komen. Wat ik wel weet is dat mijn kamer vakkundig stofvrij wordt gehouden door me myself and I.

Mijn ideeën:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 187,50€ 187,50
1MSI Z87-G45 Gaming€ 117,10€ 117,10
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Gelid Solutions SpeedTouch 6 Fan Controller€ 29,50€ 29,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 418,05

Motivatie:
1. Waarom deze CPU? Het is de enige overclockbare i5, hij is krachtig genoeg voor wat ik ermee ga doen en hij is toekomstbestendig.
2. Waarom dit moederbord? Er is veel keuze en veel borden lijken mij ook wel goed. Ik heb dit bord genomen omdat de reviews best positief waren. Jammer van de 2 SATA kabels, maar ik vind ergens wel wat andere.
3. Waarom deze kast? Niet te groot, mooi en stil. Dat zijn de redenen dat ik deze kast gekozen heb.
Misschien ook wel omdat ik half-Zweeds ben...
4. Waarom de fancontroller? Omdat ik graag zelf de snelheden van de fans kan kiezen. Ik weet dat de kast een soort-van fancontroller heeft, maar ik weet niet of het zoveel soeps is.

Wakostda?
Het zou fijn zijn als het totaal zo rond de €450,00 (liefst minder natuurlijk) zou kunnen komen.

En je vraag is nu dus...
Of jullie denken dat ik hier goed aan doe, of dat bijvoorbeeld het moederbord toch niet je van het is en het wat beter kan.

Update:
Dat ik mijn PC wil upgraden blijft een gegeven, net als het budget van zo'n €450,00 (maximaal €500,00).
Dat ik wil gaan overclocken blijft ook een gegeven, dus een Intel-based build zou wel zo fijn zijn. Ik wil me graag verder verdiepen in de basis van de aansturing van een PC (bclk, multiplier, voltages etc.). Daardoor zal best wat gedissipeert worden en daar zat ik even mee. Er is geen fatsoenlijke nieuwe, niet al te grote kast te vinden binnen het budget die de eventuele hoeveelheid aan warmte af kan voeren zonder als een opstijgende F16 te klinken.
Wat verandert er dan ten opzichte van wat hierboven staat? Ik behoud de huidige kast en ga de ingewanden omgooien. Wat schijven eruit (vervangen door grotere doch tragere uit de NAS die nu best wel overleden is, bedoeld als opslag voor muziek, video's en wat games) en de CPU koel houden met een Kraken X60. Die kan namelijk heel makkelijk in de Phantom 630 (tussen het frame van de kast en de topcover zelfs - heck, daar past een 360 rad sans problème, als ik het goed heb) en de airflow van dat ding is gewoon goed. Met de fans aangesloten op de fanheaders van het VII Hero moederbord moet alles goedkomen, aangezien het moederbord variabele DC en PWM aansturing heeft. 3-pins en 4-pins ventilatoren kunnen dus beiden geregeld worden.
Voorlopige lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO€ 179,99€ 179,99
1NZXT Kraken X60€ 129,49€ 129,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 309,48

Jamaar OP! Je mist de CPU!
Ja, dat weet ik. Als het goed is wordt op 2 juni de Devil's Canyon-generatie aangekondigd (De Haswell Refresh K-serie) en het zou sonde zijn daar niet op te wachten aangezien ze een nieuw TIM (Thermal Interface Material, stoff tussen de kern en het lid, if I am not mistaken) hebben en daarmee het overclockpotentieel ook vergroot wordt.

Dit is dus de huidige stand van zaken. Lijkt dit jullie een goed plan als upgrade na de P55 die ik nu draai? En dan twijfel ik nog even of ik de standaard X60 fans behoud. Push-pull lijkt me geen idee, aangezien het maar een 27 mm rad is en er dus niet veel variatie in temperatuur zal zijn.
/Update

[ Voor 26% gewijzigd door Zalmanman op 05-11-2014 23:37 . Reden: Update ]

and thanks for all the fish.

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-01 22:18
niks meer aan doen, ziet er goed uit.

ga je extreem overklokken? dan zou je een andere moedebord moeten overwegen
zo niet, lekker laten zo.

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

• Zalmanman
Nope, zeer zeker niet extreem. Ik hoop zo rond de 4,1GHz uit te komen, da's een winst van 300MHz en vooralsnog voor mij genoeg.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-02 22:48
Persoonlijk ben ik toch meer te spreken over Asus dan over MSI.
De ROG lijn van Asus is wel duurder dan je huidige keuze, maar op internet is er ook meer vindbaar over.
Daarnaast komen de ROG borden met "leuke extra's" zoals OC-en van onderdelen via USB kabel (zodat je bijv via een laptop de settings kan aanpassen).

Leuke suggestie: pricewatch: Asus Republic Of Gamers Maximus VI Hero

Het kan wat overkill zijn, maar dat is afhankelijk hoe ver je wil gaan :P

2) Over je VM's: Is dat meer een beetje spelen of wil je er ook echt serieuze dingen mee doen? (bijv via een Linux VM de LPT / COM poort aanspreken ? )

Voor de rest een mooie build :)

[ Voor 50% gewijzigd door D_Jeff op 08-05-2014 15:56 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Zalmanman
Het is meer spelen met de VM's, maar dan op de serieuzere manier dat het wel goed moet draaien. Ik help regelmatig vrienden/kennissen met Linux problemen en dan is het wel zo makkelijk om even het OS in een VM te zetten en proberen het probleem te reproduceren/zelfde situatie te creëren/kijken waar de menu's verstop zitten. USB zal wel aangesproken worden maar meer dan dat vooralsnog niet.

En kan je vertellen waarom je Asus over MSI kiest? Ik heb zelf altijd Gigabyte moederborden gehad, dus zo bekend in de moederbordwereld ben ik nu ook niet (meer). Mijn redenatie was dat als /u/TERW_DAN zo'n review geeft dat het geen slecht bord zal zijn.

EDIT: Ik zie nu je edit pas -_- Ik zal mijn post er zo op bewerken!

EDIT 2: Het is inderdaad wat duurder, dat moet toegegeven. Maar is het een stabieler bord? Als student wil ik geen problemen krijgen met falende hardware. Ik heb nog een backup laptop, maar niets werkt fijner dan je eigen desktop met fatsoenlijk toetsenbord, scherm en muis IMHO.

[ Voor 19% gewijzigd door Zalmanman op 08-05-2014 16:08 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik vind zelf de fancontroller van de Define goed genoeg, uit mijn hoofd kun je 3 fans ermee regelen door ze op 5, 7 of 12v te laten lopen. Niet traploos per fan instelbaar dus, maar voor mij goed genoeg.

Wil je meer controle, dan is een extra controller geen overbodige luxe.

Dat MSI mobo heeft volgens mij een fase-verdubbelaar, iets wat je liever niet hebt bij overklokken.

pricewatch: Gigabyte G1.Sniper Z87 is een erg goed plankje die nu best goedkoop is bij Azerty. Erg goede Intel NIC en goede geluidschip. Ik heb al in een paar topics gelezen dat de killer-lan van MSI problemen geeft.

People as things, that’s where it starts.

• D_Jeff
MSI P45 Platinum (Top of line) ging bij mij letterlijk in Rook * op, MSI G41 bord met instabiele voedingsverdeling, enz.

Dat zijn de redenen dat ik een beetje klaar ben met MSI. Zoals in meerder draadjes vindbaar is, is geen enkel merk perfect. Echter heb ik nog nooit een Asus onderdeel retour moeten sturen ;)

* GoT draadje: MSI 7512 Moederbord Defect?

[ Voor 11% gewijzigd door D_Jeff op 08-05-2014 16:12 ]

• Zalmanman
VasZaitsev schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 16:05:
Ik vind zelf de fancontroller van de Define goed genoeg, uit mijn hoofd kun je 3 fans ermee regelen door ze op 5, 7 of 12v te laten lopen. Niet traploos per fan instelbaar dus, maar voor mij goed genoeg.

Wil je meer controle, dan is een extra controller geen overbodige luxe.

Dat MSI mobo heeft volgens mij een fase-verdubbelaar, iets wat je liever niet hebt bij overklokken.

pricewatch: Gigabyte G1.Sniper Z87 is een erg goed plankje die nu best goedkoop is bij Azerty. Erg goede Intel NIC en goede geluidschip. Ik heb al in een paar topics gelezen dat de killer-lan van MSI problemen geeft.
Dat neem ik mooi de fancontroller mee.

En ik snap nu dat de MSI een no-go is, oké. Dan de Asus tegen de Gigabyte. Ik heb net wat zitten zoeken en het lijken beiden verdraaid mooie borden te zijn. Ik ben best wel een audiofiel, en daarom draai ik ook een Logitech Media Server op mijn PC (die via ethernet spreekt met een Squeezebox), dus qua output zal ik de 3,5mm jack niet veel gebruiken en maakt het verschil in geluidschip met deze twee borden niet veel uit.
D_Jeff schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 16:11:
MSI P45 Platinum (Top of line) ging bij mij letterlijk in Rook * op, MSI G41 bord met instabiele voedingsverdeling, enz.

Dat zijn de redenen dat ik een beetje klaar ben met MSI. Zoals in meerder draadjes vindbaar is, is geen enkel merk perfect. Echter heb ik nog nooit een Asus onderdeel retour moeten sturen ;)

* GoT draadje: MSI 7512 Moederbord Defect?
Dan heb je helaas nog geen kennis gemaakt met mijn Asus laptop :+ Net voor het einde van de garantie terug moeten sturen voor een kapot touchpad, gaar moederbord en slechte speakers. Alles is vervangen trouwens, dus hulde voor Asus.
Maar om weer even terug op aarde te komen ben ik mij inderdaad gaan beseffen dat de MSI geen geweldige keus is.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

de huidige CPU's gaan ook op een Z97 chipset passen, jammer van die kast; ik vind 'm namelijk prachtig (in 't wit).

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Zalmanman
Het is ook een prachtige kast, begrijp me niet verkeerd, maar hij is gewoon te groot eigenlijk. Ik heb 'm in het zwart en het bevalt prima als grote kast en waarschijnlijk kan je er ook prachtige waterkoeling in kwijt, maar voor mij is het niet zo veel.

Je stelt dat die CPU's ook op de Z97 passen, oké. Is dat het wachten dan waard? Volgens mij is de Z87 chipset prima namelijk, of zie ik iets verkeerd?

Oké, ik kijk nog even naar de aankomende prijzen van pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO.

[ Voor 27% gewijzigd door Zalmanman op 08-05-2014 20:17 ]

• Zalmanman
Ik ga nu even hardop nadenken:
Ik wacht even tot zondag omdat dan officieel de nieuwe Z97 chipset uitkomt, en daarmee dus ook de Maximus VII Hero prijs (die er trouwens on-ge-lo-fe-lijk mooi uit ziet!). Dan is natuurlijk de vraag of ik ga wachten op de nieuwe Haswell Refresh-K serie. Die komt namelijk niet op 11 mei uit, maar het intro wordt verwacht in juni. Is de Haswell Refresh het dan waard? Als het prijsverschil niet te groot is, zou ik op zich wel willen wachten. Helaas is er van de K-serie nog geen voorlopige prijsopgave bekend.
En dan als laatste: er zit een beest van een lucht koeler op mijn CPU nu (Met óf twee Papst fans of twee Scytes). Als ik toch aan het upgraden ben, zou het dan een idee zijn om voor closed loop watercooling te gaan, gezien het te verwachten TDP?

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-02 22:19
Je kunt ook voor de Cooler master 690 III kast gaan.
Reviews zijn vrij lovend, en koeling + geluidsproductie zijn erg goed (zelf iets beter dan de R4 op sommige vlakken)

pricewatch: Cooler Master CM 690 III Closed
pricewatch: Cooler Master CM 690 III Window

Ik heb echter laatst dezelfde keuze moeten maken en heb voor de R4 gekozen, puur omdat ik de CM690 qua uiterlijk minder vindt.

• mike30
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-12-2025
Heb zelf nu bij dezelfde upgrade gedaan. Alleen m'n 2 videokaarten worden vanaf volgende week 1 780Ti. Enige probleem wat ik heb is met het moederbord. Ik persoonlijk vind het raar voor een SLI bord dat zodra je meer als 1 kaart gaat gebruiken de bandbreedte van de PCI-E sloten gehalveerd word. Bij 1 = x16
Bij 2 = x8 x8 Bij 3 = x8 x4 x4. M'n rampage III had 4 x16 sloten. Verder is het audio boost ledje verschrikkelijk irritant. 2 goedkope ledjes die niet het logo verlichten maar je ziet ze gewoon zitten. Lijkt op die ouderwetse gekleurde kerstverlichting :)
Maar ik denk dat je voor 117 euro niet echt veel mag eisen. Ik persoonlijk zing het wel een jaartje uit maar denk toch dat ik met de tijd voor een iets duurder bord ga kijken.

* Haal ook de nieuwste drivers voor je killer NIC op bij de site van killer zelf. Niet van de site van MSI want
die zijn hopeloos verouderd. Krijg je leuke memory leaks van :)

[ Voor 10% gewijzigd door mike30 op 10-05-2014 05:08 ]

Verwijderd

Die refresh, tja beter clocks en (VEEL) betere overclockbaarheid, als je extreem gaat zou je moeten wachten, maar als je maar 0.3 ghz doet zou ik niet wachten, ik zou wel als ik jou was wachten op zo'n nieuw mobo, kun je altijd nog n refresh erop zetten als je niet tevreden bent, maar dit weet ik niet zeker want heb nog steeds geen koffie...
Maar anyway GL met je opleiding, ik gun het je;)

• Zalmanman
itsme9x schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 15:44:
Je kunt ook voor de Cooler master 690 III kast gaan.
Reviews zijn vrij lovend, en koeling + geluidsproductie zijn erg goed (zelf iets beter dan de R4 op sommige vlakken)

pricewatch: Cooler Master CM 690 III Closed
pricewatch: Cooler Master CM 690 III Window

Ik heb echter laatst dezelfde keuze moeten maken en heb voor de R4 gekozen, puur omdat ik de CM690 qua uiterlijk minder vindt.
Hmm, hmm. Met twee weken krijgt een kameraad van mij die kast ook binnen. Ik ga 'm dan eens goed bekijken.
mike30 schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 05:07:
Heb zelf nu bij dezelfde upgrade gedaan. Alleen m'n 2 videokaarten worden vanaf volgende week 1 780Ti. Enige probleem wat ik heb is met het moederbord. Ik persoonlijk vind het raar voor een SLI bord dat zodra je meer als 1 kaart gaat gebruiken de bandbreedte van de PCI-E sloten gehalveerd word. Bij 1 = x16
Bij 2 = x8 x8 Bij 3 = x8 x4 x4. M'n rampage III had 4 x16 sloten. Verder is het audio boost ledje verschrikkelijk irritant. 2 goedkope ledjes die niet het logo verlichten maar je ziet ze gewoon zitten. Lijkt op die ouderwetse gekleurde kerstverlichting :)
Maar ik denk dat je voor 117 euro niet echt veel mag eisen. Ik persoonlijk zing het wel een jaartje uit maar denk toch dat ik met de tijd voor een iets duurder bord ga kijken.

* Haal ook de nieuwste drivers voor je killer NIC op bij de site van killer zelf. Niet van de site van MSI want
die zijn hopeloos verouderd. Krijg je leuke memory leaks van :)
Ik ga niet meer voor de MSI, zoals eerder al gezegd is ;) Hoogstwaarschijnlijk ga ik richting de Asus Maximus VII Hero.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 09:20:
Die refresh, tja beter clocks en (VEEL) betere overclockbaarheid, als je extreem gaat zou je moeten wachten, maar als je maar 0.3 ghz doet zou ik niet wachten, ik zou wel als ik jou was wachten op zo'n nieuw mobo, kun je altijd nog n refresh erop zetten als je niet tevreden bent, maar dit weet ik niet zeker want heb nog steeds geen koffie...
Maar anyway GL met je opleiding, ik gun het je;)
Misschien ga ik ook wel verder dan dat, ik heb namelijk best wel veel tijd om er mee bezig te gaan en ik begin te neigen naar een closed loop, zoals een H80i of een Nepton 140XL. Maar, zoals gezegd, eerst even de prijzen afwachten.
Wat bedoel je eigenlijk met je koffie? Ik kan het niet zo goed volgen...

En waarom staat de NZXT Sentry 3 nu nog niet in de pricewatch? Hij is al wel te koop namelijk...

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-02 18:38
Ik heb zelf het eerst voorgestelde msi bord en geen problemen. Mijn cpu draait als een zonnetje op 4.4 met dezelfde processor.

• mike30
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik heb nu ook geen problemen met het bord. Er zijn alleen wat dingen in de afwerking wat me niet bevalt. Ik weet niet of je het audio boost logo hebt branden? Ik zie dus duidelijk 2 ledjes. Het logo is niet verlicht alleen twee felle ledjes zie ik. En dat verhaal met de PCI-E lanes vind ik raar. En de heatsink boven en links van m'n processor moest ik even nalopen, zaten net niet helemaal vast.

• Zalmanman
Zo ziet het er vooralsnog uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 89,04€ 89,04
1Cooler Master Nepton 140XL€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 164,99

Ik wacht de Refresh CPUs nog even af die unlocked zijn. Het ziet er overigens naar uit dat de meegeleverde fans van de R4 3 pins zijn. Kan ik ze dan nog aansturen via het moederbord? Ik dacht van niet, omdat je voor dat soort dingen 4 pins (aka PWM) nodig hebt. Klopt dat?

Zet ik de VII Ranger erin in plaats van de VII Hero. Spuutelf da 'k d'r bin :/

[ Voor 3% gewijzigd door Zalmanman op 11-05-2014 14:36 ]

• Zalmanman
Toch gek dat de buren de VII Hero al wel geindext hebben, maar de Tweakers pricewatch nog niet.

(Overigens, als ik mijn huidige desktop aanzet nadat hij van de 230V af gehaald is, slaat hij eerst aan (pre-POST), valt weer uit en gaat weer aan om normaal door te booten. Ik snap er niets van. Nergens BIOS errors of reset van het BIOS. Na 1x opgestart te zijn kan ik hem aanzetten en uitzetten zoveel als ik wil zonder deze rare reboot.)

EDIT: Ah, there we go:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO€ 179,99€ 179,99
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 89,04€ 89,04
1Cooler Master Nepton 140XL€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 344,98

[ Voor 60% gewijzigd door Zalmanman op 13-05-2014 17:01 ]

• MAMBA5
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10-2024
ik denk dat je bios batterij leeg is effe een nieuwe kopen :)

• Zalmanman
Dat lijkt me vrij onlogisch als de data van het BIOS wel opgeslagen blijft. Klok blijft gewoon goed lopen, net als de bootorder.

• D_Jeff
Klinkt als je Energiebeheer.
Doorloop je bios eens goed en zoek in Windows of je Energiebeheer settings goed staan ;)

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
Als je voor de hero vii gaat hoef je geen fan controller te kopen ;) fan controll op de nieuwe borden zijn te regelen vanuit het os met fanexpert 3

gametag: estruqiarixs

• Zalmanman
@D_Jeff: Het komt voor als ik de stekker eruit trek na afgesloten te hebben via Linux en Windows.

@Harm30: Serieus? Geldt dat ook voor 3 pins headers?

• Harm30
Meende van wel. Kan op het moment niet het filmpe zoeken. Kijk maar yt naar teksyndicate en dan de z97 rog series. Iemand van asus geeft hierin veel info over deze series.

volgens mij was het dit filmpje:
YouTube: ASUS Z97 ROG Motherboards: Hero & Maximus VII Gene

[ Voor 31% gewijzigd door Harm30 op 14-05-2014 13:40 ]

• Zalmanman
Harm30 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 12:10:
Meende van wel. Kan op het moment niet het filmpe zoeken. Kijk maar yt naar teksyndicate en dan de z97 rog series. Iemand van asus geeft hierin veel info over deze series.

volgens mij was het dit filmpje:
YouTube: ASUS Z97 ROG Motherboards: Hero & Maximus VII Gene
Je hebt compleet gelijk! Fancontroller valt bij deze dus af, oké. Dan zullen we 2 juli zien wat de Devil's gaan kosten.

10 dagen later is de examenuitslag

• Harm30
Scheelt weer 30 euro nou:)

• Daantje19
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-02 13:03
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 156,01€ 156,01
1MSI 990FXA-GD65€ 92,99€ 92,99
1Corsair Carbide SPEC-03 Red Led€ 48,04€ 48,04
1Corsair CS650M€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 372,04

Where is my Oscar for acting like my life isn't falling apart?

• Zalmanman
Hmz, wat is er mis met mijn huidige PSU? Die is nog geen jaar geleden aangekocht.

Verder ga ik toch liever voor Intel, vanwege het OC potentieel. Ik wil me er verder in verdiepen en meer leren over de "basis" van de PC. Ook loop ik nu te twijfelen of ik de kast uberhaupt wel weg ga doen. Het feit dat er zo makkelijk een Kraken X60 in kan is wel een grote plus namelijk.

En motivatie voor de hardware was leuk geweest...

• D_Jeff
@AK: Jouw voorstel is een achteruitgang qua prestaties en je hebt het topic NIET gelezen.

1) De i5-4670k doet op single core al ongeveer 40 % meer dan de FX.
FX kan aardig meekomen vanwege zijn standaard klok van 4 Ghz en 8 cores en zal het daarom in sommige benches ook winnen. Echter is de FX een echt heethoofd en een goeie stroomvreter. Niet wenselijk ;)

2) MSI is bij TS niet gewenst meer.

@TS: Je voeding is een prima voeding, dus in mijn optiek hoef je daar niets aan te veranderen.
Misschien het praktisch om je First Post even bij te werken met je huidige ideeën ;)

[ Voor 30% gewijzigd door D_Jeff op 18-05-2014 10:26 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:16
Hoe kun je nu de FX een heethoofd noemen ten opzichte van de i5? Die laatste wordt veel heter (volgens de sensor) en loopt eerder tegen een temperatuur limiet aan voor het overklokken.
De i5 is singlecore inderdaad sneller, maar het gros van wat de TS noemt draait prima op 8 cores, waarbij de FX doorgaans sneller is.

Een MSI moederbord is inderdaad niet gewenst, voornamelijk niet bij een AMD setup (ook al zijn ze tegenwoordig misschien van prima kwaliteit, de vorige twee generaties waren dat niet).

• Zalmanman
D_Jeff schreef op zondag 18 mei 2014 @ 10:19:
@AK: Jouw voorstel is een achteruitgang qua prestaties en je hebt het topic NIET gelezen.

1) De i5-4670k doet op single core al ongeveer 40 % meer dan de FX.
FX kan aardig meekomen vanwege zijn standaard klok van 4 Ghz en 8 cores en zal het daarom in sommige benches ook winnen. Echter is de FX een echt heethoofd en een goeie stroomvreter. Niet wenselijk ;)

2) MSI is bij TS niet gewenst meer.

@TS: Je voeding is een prima voeding, dus in mijn optiek hoef je daar niets aan te veranderen.
Misschien het praktisch om je First Post even bij te werken met je huidige ideeën ;)
Goeie, gaat gebeuren! En bedankt voor de bevestiging dat hij nog meekan.
mitsumark schreef op zondag 18 mei 2014 @ 12:09:
Hoe kun je nu de FX een heethoofd noemen ten opzichte van de i5? Die laatste wordt veel heter (volgens de sensor) en loopt eerder tegen een temperatuur limiet aan voor het overklokken.
De i5 is singlecore inderdaad sneller, maar het gros van wat de TS noemt draait prima op 8 cores, waarbij de FX doorgaans sneller is.

Een MSI moederbord is inderdaad niet gewenst, voornamelijk niet bij een AMD setup (ook al zijn ze tegenwoordig misschien van prima kwaliteit, de vorige twee generaties waren dat niet).
De huidige i5 is relatief gezien een heethoofd, ja. Daarom wacht ik ook even op de Devil's Canyon i5 met het vernieuwde TIM. Dat zou het overclockpotentieel aanzienlijk moeten verhogen.
Overigens dissipeert de i5-4760K voor 84W (de i5-4790K voor 88W) en de FX-8350 voor 125(!)W. Daar zit toch een best verschil tussen. Ook heet tweakers.net de FX-8350 een 1-ster beoordeling gegeven op warmteproductie. Dat wijst toch wel op een behoorlijke warmteproductie. Het is daarnaast wel weer waar dat TW de 4670K niet gereviewd heeft, maar 1 ster voor waarmteproductie lijkt me niet aannemelijk.

EDIT: FiPo is geupdate.

offtopic:
Moederbord, CPU en CPU koeler komen binnenkort in V&A als alles goed gaat. Hier hoort u het nieuwste nieuws voor het eerst!

[ Voor 3% gewijzigd door Zalmanman op 18-05-2014 13:54 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:16
Alle i5's worden heet / hebben een hogere temperatuur (vergeleken AMD cpu's), maar ze kunnen ook meer hebben (wellicht zit de sensor gewoon op een andere plek).

Warmteproductie (bestaat dat wel?) is iets anders dan heet worden.
De FX8350 verbruikt meer energie en moet daardoor meer afvoeren, maar zit kwa koeling wel goed in elkaar (die extra 'warmte' vormt dus geen enkel probleem)

Ik denk eerlijk gezegd dat de 4670k niet veel hoger zou scoren bij een eventuele tweakers review, de koeling is gewoon ondermaats vergeleken oudere generaties.

Als je het vervelend vindt dat je game pc 340W verbruikt in plaats van 300W dan moet je inderdaad voor een intel gaan. Maar ik zie daar op basis van verbruik/warmte eigenlijk geen enkele reden voor.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 18-05-2014 20:11 ]

• Zalmanman
Ja, daar heb je wel een punt inderdaad. Desalniettemin is de 4670K op dit moment niet zo van belang, aangezien ik waarschijnlijk toch de 4690K neem - en andere CPUs presteren ook weer anders.
Wat ik me nog afvraag is hoe ik die 4690K stil ga houden. Ik neig heel erg naar een closed loop systeem, maar het is zo lastig kiezen tussen de systemen. Mijn voorkeur gaat uit naar de NZXT Kraken X60 omdat 'ie toch best wel goed presteert. Zijn jullie het daarmee eens of zou jullie voorkeur naar een andere AIO gaan? En voor de rest, zijn de fans van de X60 goed genoeg, of zou ik beter voor Noctua's kunnen gaan? Waar ik zelf aan dacht is om twee van deze jongens te nemen (pricewatch: Noctua NF-A14 PWM, 140mm) ter vervaning van die van NZXT zelf.

• D_Jeff
Als ik even naar mn eigen build kijk:
Zalman Z7 plus ( pricewatch: Zalman Z7 Plus (Zwart) ) + Artic Freezer ( pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro ) + QX9770

Ik heb bij de CPU koeler wel een kleine "tweak" gedaan. Omdat ik altijd ruzie had met die drukpinnen, heb ik deze verwijderd en vervangen voor 4 cm schroeven (zonder punt), 8 rubberen ringen en 8 moertjes.
veel makkelijker en ik kan de koeler dichter op de heatsink plaatsen.

---
Ik hoor die alleen wanneer ik de cpu boven 50% load over 4 cores de fans iets harder draaien. Maar het idee van een opstijgende F16, dat niet. De HDD's (WD BC) maken soms meer "lawaai' dan wanneer de fans aan het werk moeten.

En ja, De QX9770 heeft onder load toch wel "prescot prikkelen" , better known als "heethoofd".

Dus ik verwacht voor jouw build ongeveer hetzelfde. Voorwaarde is wel dat je de fan periodiek schoonmaakt (bijv eens per maand / kwartaal).

[ Voor 14% gewijzigd door D_Jeff op 20-05-2014 11:28 ]

• Zalmanman
Dan ben ik er bij deze uit:
4690K, VII Hero en de NZXT Kraken X60. Als de fans teveel van zich laten horen koop ik later nog wel andere fans. Is er nog iemand die hier heel erg tegen in gaat?

• Zalmanman
Zo. Ondergetekende is weer terug, deze keer met VWO diploma. Het feest kan dus doorgaan!

Ik zit nog altijd te azen op een VII Hero en een 4690K, maar de Kraken X60 kan eigenlijk niet meer nu de Kraken X61 er is (Thankyou, Computex...). In de VS is dat jochie inmiddels te koop, maar de TW Pricewatch of bij de buren kijken levert (nog) niets op. Als jullie kijken naar de rest van de uitgebrachte AIO coolers, zouden jullie dan de X61 nog nemen of liever kiezen voor iets anders? Ik heb de Fractal Design gezien, die nog mogelijkheden heeft om uit te breiden, maar ik ben de komende jaren nog niet van plan om echt zo diep in waterkoeling te duiken.

Pagina: 1