Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beter leren programmeren zonder computer?

Pagina: 1
Acties:

• Gideonnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 00:55
Tijdens de vakantieperiode ga ik een heerlijke tien dagen naar Italië! Natuurlijk is dat erg afkicken van mijn dagelijks computergebruik, dus had ik een geniaal idee om een goed boek mee te nemen.

Mijn eerste keuzes waren The C Programming Language en/of Operating System Concepts. Wat natuurlijk erg vervelend is is dat ik nauwelijks een computer ter beschikking heb om mijn code/ideeën te testen.

Nu vroeg ik me af of andere mensen tips voor me hebben wat voor (ander) soort boek het handigst is in dit geval. Aangezien mijn smaak toch wel neigt naar wat lower level programmeren zijn bovenstaande boeken misschien niet het handigst.

De reden dat ik dit niet post in het Centraal boekentopic is dat ik niet zozeer een boek zoek, maar eerder een categorie boeken.

Verwijderd

Alles van Uncle Bob lijkt mij perfect

• Brainscrewer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-10 18:13
Voor mijn studie heb ik ook Operating System Concepts moeten lezen/bestuderen. Hierin staat vooral veel theorie over hoe OS'en en wordt er, imo, weinig in geprogrammeerd.
Alles wordt voor de rest wel echt uitvoerig besproken en het is zeker een interessant boek. Als je dus weinig wilt programmeren kan ik je deze wel aanraden :)

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Je moet gewoon een notitieblok meenemen en al je ideeën eerst op papier zetten. Veel mensen die vroeger Informatica studeerden kregen eerst twee jaar theorie voordat ze voor het eerst achter een TTY mochten gaan zitten.

Ik denk dat jij zoals ik en de meeste andere mensen meteen begint met programmeren met hooguit een grof idee van de archtictuur om meteen te kunnen voelen hoe complex bepaalde problemen zijn om op te lossen of om een bepaalde aanpak uit te testen. Om het eens radicaal over een andere boeg te gooien dat kan hele interessante inzichten geven.
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 12:34:
+ 1 omdat je hier geen posts kunt upvoten

[ Voor 29% gewijzigd door BikkelZ op 08-05-2014 15:38 ]

iOS developer

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 21:44

P_Tingen

omdat het KAN

Op vakantie probeer ik altijd boeken mee te nemen die een beetje afstand nemen tot het werk. Dat kan dus iets zijn van een deelgebied waar ik niks mee doe (bv objectgeorienteerd programmeren of testen) of verdiepend op mijn eigen vakgebied.

Een van de beste reads die ik gehad heb was Code Complete van Steve McConnell (http://www.bol.com/nl/p/code-complete/1001004002107135/).

Maar ander leuk leesvoer vond ik bv "The Mythical Man-Month" van Frederick Brooks (http://www.bol.com/nl/p/m...nth-the/1001004009239629/). Deze laatste is erg oud maar nog steeds actueel. En een klassieker.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-11 22:57
The Mythical Man-Month is leuk, maar erg dun (ben je dus in één dag doorheen, op vakantie) en gaat niet echt over programmeren. Ik vond zelf het boek over Smalltalk-80 wel interessant, maar dat is vooral vanuit historisch perspectief.

(Overigens heb ik ook nog een oude editie van Operating Systems Concepts over uit m'n studie-tijd. Als je interesse hebt wil ik je die wel opsturen.)

• Gideonnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 00:55
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 12:34:
Als ik Google kom ik uit op Robert C. Martin, klopt dit? }:O Vanwaar de naam Uncle Bob?
Brainscrewer schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:54:
Voor mijn studie heb ik ook Operating System Concepts moeten lezen/bestuderen. Hierin staat vooral veel theorie over hoe OS'en en wordt er, imo, weinig in geprogrammeerd.
Alles wordt voor de rest wel echt uitvoerig besproken en het is zeker een interessant boek. Als je dus weinig wilt programmeren kan ik je deze wel aanraden :)
Komt dat even goed uit! Als het boek nu minder zou wegen dan anderhalve kilo was het misschien een echt vakantie boek. :+
BikkelZ schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:36:
Je moet gewoon een notitieblok meenemen en al je ideeën eerst op papier zetten. Veel mensen die vroeger Informatica studeerden kregen eerst twee jaar theorie voordat ze voor het eerst achter een TTY mochten gaan zitten.

Ik denk dat jij zoals ik en de meeste andere mensen meteen begint met programmeren met hooguit een grof idee van de archtictuur om meteen te kunnen voelen hoe complex bepaalde problemen zijn om op te lossen of om een bepaalde aanpak uit te testen. Om het eens radicaal over een andere boeg te gooien dat kan hele interessante inzichten geven.

[...]

+ 1 omdat je hier geen posts kunt upvoten
Het klopt inderdaad dat ik vaak meteen de code induik. Normaal gesproken is dat ook redelijk te doen aangezien je met een beetje Googlen op syntax je al een heel eind komt, dat zal hiermee niet het geval zijn.

Bedankt voor alle aanraders so far!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:50
Gideonnn schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 20:01:
[...] Als ik Google kom ik uit op Robert C. Martin, klopt dit? }:O Vanwaar de naam Uncle Bob? [...]
Die ja. Ik ben ook wel benieuwd waarom dat zijn bijnaam is. Ik dacht altijd dat het gewoon een inside joke was of anders iets uit lang vervlogen tijden (lees ~1970, prehistorie in computer tijdperk :P)

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Gideonnn schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 20:01:
[...]

Als ik Google kom ik uit op Robert C. Martin, klopt dit? }:O Vanwaar de naam Uncle Bob?
Because Wikipedia: Bob's your uncle

iOS developer

Pagina: 1