Game PC idee

Pagina: 1
Acties:

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-01 12:27
Mijn desktop is verouderd, standaard systeem uit 2007, Windows XP, defecte onderdelen.
Besloten om dus iets nieuws aan te schaffen en zelf in elkaar te zetten.
Wordt de eerste keer dus ik ga zien of het lukt, zo niet heb ik een kennis die me vast wel een handje wilt helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Enkele games spelen, tekstverwerking, surfen, films kijken/muziek luisteren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een limiet, het hoeft geen low budget pc te worden maar richting het extreme hoeft ook niet. Alhoewel het moederbord, processor en videokaart de prijs in mijn opzet al redelijk bepalend is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nee, het systeem is verouderd en deels defect.
Scherm wil ik wel vervangen maar is misschien voor een half jaar later.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, processor, grafische kaart, ssd, hdd, voeding etc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, zolang de onderdelen maar goed met elkaar communiceren en drivers beschikbaar zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
-

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 279,50€ 279,50
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Formula (C2)€ 246,94€ 246,94
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 427,51€ 427,51
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,86€ 46,86
1Aerocool Mechatron Zwart€ 64,90€ 64,90
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 80,30€ 80,30
1Corsair Hydro H100i€ 91,54€ 91,54
1Corsair Air Series SP120 PWM High Performance Edition Twin Pack, 120mm€ 24,-€ 24,-
1Kingston HyperX Beast KHX18C10AT3K2/16X€ 145,44€ 145,44
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,95€ 14,95
1Corsair RM850€ 119,-€ 119,-
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 94,99€ 94,99
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 163,04€ 163,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.798,97

Moederbord
Ik heb gekozen voor dit bord omdat er o.a. al een goede geluidskaart aanwezig is, een WiFi antenne bijgeleverd wordt met 802.11ac, een SSD erase functie aanwezig is.
De mogelijkheid om later waterkoeling in te bouwen met acryl.

Processor:
Goeie processor, overklokbaar en deze optie wil ik graag open houden.

Processorkoeler:
Waterkoeling dus lagere temperaturen, wat volgensmij een bijdrage levert aan levensduur.

Geheugen:
Zal wel genoeg zijn voorlopig.

Grafische kaart:
Ik keek eerst naar de ASUS Mars 760, maar na een tijdje rondneuzen adviseren ze een single GPU kaart i.p.v. meerdere, daarbij het verschil tussen de 780 en 780Ti is voor mij erg onduidelijk.

SSD #1:
128 GB, genoeg om Windows op te zetten en Office, virusscanner etc.
Gekozen voor Pro versie omdat dit MLC is.

SSD #2:
256 GB, voor games etc.
Gekozen voor Pro versie omdat dit MLC is.

HDD #1:
1 TB, opslag voor films/muziek/documenten.
Ik heb namelijk nog een 1TB externe harde schijf, deze werkt via USB.

Behuizing:
Zag er wel mooi uit, veel ruimte.

Voeding:
Een voeding met 850 Watt is volgensmij ruim genoeg, is nog uitbreidingsmogelijkheid.

Besturingssysteem:
Windows 7/8.1, zit alleen te twijfelen tussen 7 of 8.1.

Optische drives:
Simpel CD/DVD brander

Ik heb voor een tweede SSD gekozen omdat meer activiteit qua lezen/schrijven/verwijderen de levensduur/snelheid van een SSD achteruit haalt, dus met een kleine SSD als opstartschijf leek mij verstandig.
Verder zie van verschillende merken grafische kaarten die eenzelfde chip gebruiken maar zitten de verschillen dan in de koeling/prestaties?

• teunw
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Voor grafische kaarten heb ik altijd nog voor MSI gekozen, vooral omdat ze vaak de goedkoopste zijn.
Daarnaast koelt mijn MSI GTX 660 prima, van andere merken weet ik niet veel af.
Al hoor ik van veel mensen dat ASUS ook een goede keus is.
Maar volgensmij koelen ze allemaal even goed, en met de GTX 780 zou je makkelijk alle games moeten kunnen spelen.

Als je eventueel nog het geld over hebt, zou je voor een nieuw Z97 moederbord kunnen gaan.
Deze komen eraan, kijk bij het nieuws.

[ Voor 25% gewijzigd door teunw op 07-05-2014 19:01 ]

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Als je alleen gaat gamen en overklocken is een i5 goed genoeg: http://tweakers.net/product/327143/intel-core-i5-4670k/.

Het moederbord is VEEL te duur en is het extra geld niet waard. Dit is een mooi bordje met hele goede audiochip en kost meer dan de helft; pricewatch: Gigabyte G1.Sniper Z87. Als je pér se een 802.11Ac WiFi antenne erbij wil kun je ook deze nemen: pricewatch: ASRock Z87 Extreme6/ac

Het geheugen kan ook goedkoper en beter: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU. Lager stroomverbruik, strakkere timings en low-profile.

Je kunt veel beter één pricewatch: Crucial M500 2,5" 480GB nemen waar je alles op zet. Een 840 PRO is hartstikke overbodig, alleen als je een workstation hebt kan het handig zijn. Het prestatieverschil met de M500 zul je nauwelijks merken.

Een MSI Gaming variant is stiller, dus ik zou die nemen.

Een goede luchtkoeler koelt ook prima en is bovendien een stuk stiller. Met deze koeler kun je ook overklocken: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition.

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-12-2025
Er staat "Enkele games". Als dit gaat over wat simpele games heb je genoeg aan de IGG of een wat goedkopere videokaart. Je gebruikt trouwens wel heel veel extreem dure componenten, waar is dit goed voor?

• oscarw

oscarw

kazuyakevin schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 19:06:
Er staat "Enkele games". Als dit gaat over wat simpele games heb je genoeg aan de IGG of een wat goedkopere videokaart. Je gebruikt trouwens wel heel veel extreem dure componenten, waar is dit goed voor?
Waarschijnlijk wil hij die wel op hoge resoluties spelen en aangezien hij niet echt een budget heeft kan dit ook wel.

• J_aimy
Ik heb voor deze componenten gekozen na wat doorzoeken en wil de pc toch een tijd laten draaien zonder om de paar jaar iets te vervangen omdat deze achterblijft.
Verder ooit aan tv aansluiten met een vaste kabel.

Pro series als SSD gekozen vanwege MLC i.p.v. de normale welke nog TLC is.
Spellen speel ik meestal zo hoog mogelijk.

Z97 heb ik over gelezen, maar omdat deze nieuw is wacht ik af met bestellen om reviews te lezen of eventuele prijsdrops.

• oscarw

oscarw

J_aimy schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 20:21:
Ik heb voor deze componenten gekozen na wat doorzoeken en wil de pc toch een tijd laten draaien zonder om de paar jaar iets te vervangen omdat deze achterblijft.
Verder ooit aan tv aansluiten met een vaste kabel.

Pro series als SSD gekozen vanwege MLC i.p.v. de normale welke nog TLC is.
Spellen speel ik meestal zo hoog mogelijk.

Z97 heb ik over gelezen, maar omdat deze nieuw is wacht ik af met bestellen om reviews te lezen of eventuele prijsdrops.
De Crucial M500 is ook MLC...

Verwijderd

Ik zou toch kijken naar een goedkoper moederbord en dan een aparte geluidskaart kopen
http://www.overclock.net/...ecommended-audio-products

• Chris__
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-04 17:05
Ik zou je er graag op willen wijzen dat de gekozen voeding, een voeding uit de de Corsair RM serie, geen goede naam heeft op het forum. Dit komt door het gebruik van slechte/matige condensatoren in combinatie met een semi-passieve voeding waardoor de temperatuur (te hoog) oploopt.

Hier kun je een lijst met voedingen vinden die wel goed aangeschreven staan.

Enkele voorbeelden/mogelijkheden uit deze lijst zijn:
pricewatch: Seasonic G-Serie 650Watt
pricewatch: Seasonic M12II Evo 620W

• oscarw

oscarw

Chris__ schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 21:01:
Ik zou je er graag op willen wijzen dat de gekozen voeding, een voeding uit de de Corsair RM serie, geen goede naam heeft op het forum. Dit komt door het gebruik van slechte/matige condensatoren in combinatie met een semi-passieve voeding waardoor de temperatuur (te hoog) oploopt.

Hier kun je een lijst met voedingen vinden die wel goed aangeschreven staan.

Enkele voorbeelden/mogelijkheden uit deze lijst zijn:
pricewatch: Seasonic G-Serie 650Watt
pricewatch: Seasonic M12II Evo 620W
Bij semi-passieve voedingen gaat de ventilator gewoon aan als de temperatuur te hoog oploopt, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

• oscarw

oscarw

Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 20:59:
Ik zou toch kijken naar een goedkoper moederbord en dan een aparte geluidskaart kopen
http://www.overclock.net/...ecommended-audio-products
De G1 Sniper heeft al een hele goede chip erin zitten die ook in veel aparte geluidskaarten zitten, overbodig dus om een aparte te kopem.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:26

br00ky

Moderator Harde Waren
oscar2oktober schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 21:05:
[...]

Bij semi-passieve voedingen gaat de ventilator gewoon aan als de temperatuur te hoog oploopt, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Uit grote voedingentopic:
Verwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 17:24:
[...]

De RM850 heeft Ltec condensators idd deze zijn van mindere kwaliteit, daarnaast is het ook nog een vrij warme voeding wat ook slecht is voor de levensduur van de condensators.

• oscarw

oscarw

Dat van de condensators geloof ik ook wel, maar de fan begint na 20% of zoiets al te draaien, dus de temperatuur kan nooit heel hoog oplopen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

oscar2oktober schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 21:05:
[...]

Nou, eer een RM aanslaat, zijn die matige/slechte caps al behoorlijk heet geworden. De levensduur van die dingen is al niet best, en met de toch behoorlijk hoge temp gaat die alleen maar nog verder naar benee. Zijn al zat reviews over geschreven overigens.

Overigens zou ik gewoon 1 SSD nemen, desnoods een mooie M500 480GB, gezien die bijna even veel kost als een 256GB Samsung Pro.

Als videokaart vind ik zelf de R9 290 een stukje interessanter qua prijs-prestatie.

Geheugen is dikke overkill, 8GB is prima voor gamen, en 1600mhz is snel zat. Scheelt je bijna een honderdje.

Als voeding is een degelijke 550w al meer dan zat, als je maar 1 videokaart wilt nemen.

Behuizing vind ik echt oerlelijk, en Aerocool staat voor mij niet echt gelijk aan kwaliteit. Zelf zou ik, wil je toch nog een beetje een gamerskast hebben, kijken naar een FD Arc R2 of een Corsair 500R. Erg goede kasten zijn dat.

People as things, that’s where it starts.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
voeding is matig.
moederbord veel te duur, koop een externe wifi die heeft beter bereik, koop een externe geluidskaart die is veeeeel beter.
cpu is ook aardig duur kan ik nog inkomen als je er veel gebruik van maakt.
casefans zijn herrie dingen.
h100i is wel een goede keus.
dubbele ssd heb je niets aan, levert geen prestatiewinst op en is duurder voor minder schijfruimte.

Nukezone FTW

• oscarw

oscarw

Powrskin schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 21:24:
voeding is matig.
moederbord veel te duur, koop een externe wifi die heeft beter bereik, koop een externe geluidskaart die is veeeeel beter.
cpu is ook aardig duur kan ik nog inkomen als je er veel gebruik van maakt.
casefans zijn herrie dingen.
h100i is wel een goede keus.
dubbele ssd heb je niets aan, levert geen prestatiewinst op en is duurder voor minder schijfruimte.
Beetje kort door de bocht allemaal dit.
1. Moederbord is idd te duur, maar de geluidschips in redelijk betaalbare aparte geluidskaarten zijn niet zoveel beter dan de Creative Soundcore 3D van de G1 Sniper.
2. Als hij de CPU veel gebruikt voor gamen gaat hij echt niet opeens wel een goede keus worden :P Wel ben ik het met je eens dat de CPU VEEL te duur is voor wat hij nodig heeft.
3. In zijn OP staat dat hij geluidsproductie niet extreem belangrijk vindt. Deze casefans produceren wel een hele goede airflow en TS vindt dat belangrijker lijkt mij, dus zijn ze prima.
4. Een goede luchtkoeler koelt bijna net zo goed als een waterkoelset. Ook heb ik veel verhalen gelezen over fabricagefouten van de H100I, dus als je echt graag waterkoeling wil zou ik de H110 nemen, die schijnt dat een stuk minder te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door oscarw op 07-05-2014 21:37 ]

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-04 10:13
De kast (smaak is persoonlijk natuurlijk) krijgt een niet al te beste review op techpowerup :

http://www.techpowerup.com/reviews/Aerocool/Mechatron/6.html

Dan zou ik een andere behuizing zoeken. Vooral het feit dat bovenop en aan de zijkant gaas zit zonder enige stoffiltering is niet best.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tja, ik ken wel meer mensen die "geluid niet zo erg vinden", totdat ze ontdekten dat er ook behoorlijk luide fans bestaan.

Mijn overstap van Antec 900 naar FD Define R4 deed ik niet zo zeer om het geluid, maar ik was heel aangenaam verrast. Nu wil ik echt niks anders meer.

People as things, that’s where it starts.

• oscarw

oscarw

VasZaitsev schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 21:41:
Tja, ik ken wel meer mensen die "geluid niet zo erg vinden", totdat ze ontdekten dat er ook behoorlijk luide fans bestaan.

Mijn overstap van Antec 900 naar FD Define R4 deed ik niet zo zeer om het geluid, maar ik was heel aangenaam verrast. Nu wil ik echt niks anders meer.
Daar heb je een punt. Zelf kan ik er ook niet tegen als ik een opstijgende Boeing onder mijn bureau heb staan, maar er zijn mensen die het juist prettig vinden als hun PC klinkt alsof hij goed gekoeld wordt :p

• J_aimy
Toch al enkele dingen veranderd in de lijst (moet eerste post nog updaten, gebeurdt binnenkort weleens)
Een 2e SSD wil ik toch wel proberen, bevalt dit niet heb ik er een nieuw adres voor dus valt te proberen.
Uiteindelijk toch voor de R9 920 gekozen.
Iemand ervaring met Kingston HyperX 3K, erg veel reviews van eigenaren kan ik niet vinden.

Behuizing: FD Define R4 Pearl Black Stoffilters en geluidsdempend materiaal is dan een extra voordeel.
Extra fan voorkant: FD Silent R2 140mm Extra intakefan aan de voorkant (2 voor, 1 outtake achter volgensmij)
SSD #1: Kingston HyperX 3K
SSD #2 : Crucial M500 2,5" 480GB
Grafische kaart: ASUS R9 920 DC2 OC 4GD5

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-03 09:37

Swordlord

Act first, think never

Wil je weten hoe een Kingston HyperX is, zoek dan een review van bijna elke willekeurige Sandforce gebaseerde SSD... Of de gewone Kingston HyperX...
Het verschil tussen HyperX en HyperX 3k is het levensduur van het NAND geheugen.

Al met al zijn het een 13 in een dozijn SSDtjes kwa performance... Gewoon middenmoot... maar wel met alle rare sandforce compabiliteits fratsen soms...

Je 2de keuze SSD is wel een goede en zou zeggen dat je daar alleen al goed genoeg mee zit.

Het is niet zo dat je workloads hoeft te verdelen zoals met HDD's 1 disk het OS andere games/downloads whatever... 1 SSD is snel genoeg voor OS + Games tegelijk af te handelen.

Wil je dan toch echt een SSD voor speciaal je OS (neem aan her-installatie gemak). Kies dan gewoon de 120 GB variant van de M500, is een stuk goedkoper.

[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 10-05-2014 20:39 ]

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-12-2025
Wat ik zelf zou aanraden is een kleine (120/240GB) SSD voor het OS en wat games/programma's en een HDD voor al het andere. Over het betere moederbord tegen aparte geluidskaart zou ik kiezen voor een aparte geluidskaart. Voor onder de 50 euro heb je genoeg perfecte geluidskaarten die zeker meer prestaties opleveren dan on-board geluidskaarten. Met al het nieuwe heb ik even een lijstje gemaakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 187,50€ 187,50
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 78,90€ 78,90
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 349,-€ 349,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,91€ 45,91
1Asus Xonar DG€ 21,96€ 21,96
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 80,30€ 80,30
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 12,52€ 12,52
1Seasonic M12II Evo 620W€ 67,10€ 67,10
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.118,59

Laten we beginnen met het moederbord. Deze is op dit moment nog niet uit maar dat zal zeer binnenkort wel het geval zijn. Ik heb speciaal voor dit moederbord gekozen met deze chipset omdat hij ook compatibel zal zijn met de opkomende broadwell processoren. Hierdoor zal de computer nog meer futureproof en beter up te graden zijn.

Nu de processor, toch voor de I5 gekozen omdat een I7 in jouw geval totaal nutteloos zou zijn. Deze is in dit geval wel overklokbaar.

Op naar de opslag. Zoals ik al zei heb ik gekozen voor één SSD en één HDD. Wel voor de crucial gekozen omdat een Samsung niet echt veel beter is, net als de kingston.

Verder zou ik ook eerder kiezen voor de AMD R9 290 in plaats van de GTX 780. Veel verschil zit er niet in maar het prijsverschil is wel veel te noemen.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
dat ziet er beter uit, behalve de overkill voeding en de xonar DG is ook niet echt veel bijzonders.

Nukezone FTW

Pagina: 1