Complete duurzame multicomputer voor +/- 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• Shantii
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-02 10:35
Edit: Even bijwerken wat ik inmiddels bij elkaar gezet heb.. dit is een kopie van een post later in deze thread.

Dit is overigens wat ik bij elkaar geschraapt heb momenteel:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 179,99€ 179,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,04€ 69,04
1BitFenix Ronin€ 72,99€ 72,99
1BitFenix Shinobi€ 49,94€ 49,94
1Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart€ 143,80€ 143,80
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,45€ 81,45
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,30€ 13,30
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 788,36

Ik heb 2 kasten gekozen want ik kan nog niet kiezen :P
De videokaarten had ik vorige week ergens gekozen.. Weet ik helaas echt niet meer te verantwoorden:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 210,90€ 210,90
1MSI Radeon R9 270X GAMING 2G€ 172,95€ 172,95
1MSI Radeon R9 270X GAMING 4G€ 193,04€ 193,04
1MSI Radeon R9 270X HAWK€ 183,10€ 183,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 759,99

En dan had ik nog de keuze uit bovenstaande moederborden.

Nu nog een muis, een voeding en een toetsenbord.. + natuurlijk de keuzes die ik al had gemaakt en ik ben klaar!

edit: voor de mooi doe ik gewoon ook even mijn mobolijst erbij.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 75,29€ 75,29
1MSI B85-G43 Gaming€ 80,99€ 80,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 156,28

edit: het word waarschijnlijk dit moederbord pricewatch: ASRock Z87 Extreme4

Intro
Ik had eerst het geniale plan om een pc in elkaar te zetten.
Ik wist er niks van. Het proces leek me leuk.
Nu kom ik er elke keer weer achter dat als ik het zelf ga uitzoeken ik veel duurder uit ben.
Ik heb daarom besloten om het op te geven en gewoon een pc te kopen.
Denk ik.
Ik heb nog steeds een hele lieve vader die mij wel een handje wil helpen als ik toch besluit losse onderdelen te kopen. Maar ziet toch liever dat ik gewoon een pc koop.. Hij bleef maar hameren over de gevaren van het zelf bouwen als je niet weet wat je doet (Boem, processor!)
Maar eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer...

Budget
Mijn budget is 1000 euro voor een complete pc, toetsenbord, muis, beeldscherm, boxen alles.
Ik heb ooit al mijn onderdelen gedoneerd na lange verstoffing in een huis zonder internet met bijbehorende leefstijl.

Wat ga ik ermee doen?
Ik ga nu weer braaf terug naar school maar ik ben ook niet vies van een spelletje en wil nu ook wel eens weten wat die ultragraphics inhouden. Ik heb Morrowind gespeeld op de laptop van mijn moeder en dat vond ik erg leuk, nu wil ik Skyrim spelen, en the Sims haha.
Verder ben ik ook van plan om muziek te producen. Dus de computer moet ook Ableton kunnen draaien. De mogelijkheid tot goed geluid vind ik daarom ook belangrijk.
Ik vind het niet erg om nu iets minder geluid te hebben, als ik er altijd maar een geluidskaart op kan zetten om het te verbeteren. Misschien vind ik het niet eens leuk om te doen en dan zit ik met mijn dure geluidskaart. (ok ze waren niet zo duur, maar toch.) Maar ik had begrepen dat het iets met bits te maken heeft op je moederbord maar mijn vader wist het zelf ook niet helemaal, maar het is wel even een puntje om op te letten, het leek mij niet handig als het moederbord al niet in staat was om het te vertalen.
De mogelijkheid tot uitbreiden vind ik ook erg belangrijk. Extra videokaartje oid. Dus het hoeft geen ubersupercomputer te worden vanaf het begin, daar heb ik het budget niet voor maar ik kan uiteraard later nog sparen.
Ik twijfel nog erg over overklokken in de toekomst. Ik wil vooral dat deze investering 10 jaar meegaat.

Eigen bedenkingen
Om de duurzaamheid zat ik dus te denken aan een intel i7
Bij het moederbord werd het mij eigenlijk een beetje teveel
en nu ik naar complete systemen kijk word ik ook niet echt vrolijk.
Ik zie niet wat nou precies precies de specificaties zijn en dat frustreert mij.
Ik zag op hardwareoutlet een gaming pc maar de videokaart is slecht en op tweakers zie ik deze:
pricewatch: Medion Akoya Gaming PC P5232 E
Maar echt vrolijk word ik er ook niet van. Want ik wil weten wat ik koop en ik vind de specificaties niet specifiek genoeg.
Het probleem zit hem er vooral in dat als ik zelf ga kiezen ik echt ver boven mijn budget uit kom en ik eigenlijk niet weet of hij iets te goed is.
(Ik heb gister met mijn vader wat onderdelen bekeken en opgeteld en poe. Daar ging mijn opleiding :P)

Hulpvraag
Is er iemand die mij gewoon iets goeds kan aanraden, met in acht neming van deze eisen?
En dan ook kan vertellen waarom. Ik wil zelf namelijk ook het gevoel hebben dat ik de juiste keuze maak.
Ben nou al 2 weken bezig en eigenlijk wil ik mijn eigen computer gewoon graag aanraken. Al helemaal nu mijn leenfluttop niet meer aangaat zonder aan de voeding te zitten.

Alvast heel erg bedankt voor het helpen!

Edit: Overzichtelijker maken van post

[ Voor 68% gewijzigd door Shantii op 16-05-2014 14:42 ]

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-04 09:54
reviews: Desktop Best Buy Guide: mei 2014
^ Dat als basis, en dan een leuke 24" monitor erbij uitzoeken en wat leuk randapparatuur.

Te duur? Kies hier en daar wat goedkopere/minder snelle onderdelen van die PC.

i7 heb je niet nodig. Goedkoopste moderne i5 is ruim snel genoeg.
2e hands kan je meer power krijgen voor hetzelfde geld, alleen is het al gebruikt.

[ Voor 34% gewijzigd door Gamebuster op 07-05-2014 15:07 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Shantii
Ja die heb ik inderdaad bekeken, maar ik zie dat ze de i5 aanraden en eigenlijk wil ik een i7 waardoor het in mijn opinie niet meer allemaal in elkaar past (niet qua socket, maar verhouding processor/moederbord)

Ik zie overal terugkomen dat de i7 niet nodig is maar ik vind dat toch wel echt lekker klinken, quad-core.

Dan ben ik ook meteen helemaal voorbereid op de toekomst

[ Voor 28% gewijzigd door Shantii op 07-05-2014 15:10 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoezo wil je een i7? Wat denk je daarmee te winnen?

• Shantii
Sorry, ik was iets te snel met reageren en heb het nu ge-edit.
Maar voor de duurzaamheid dus.

Ik wil nog 10 jaar met deze pc kunnen doen

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Voor gamen is dat momenteel echt reclamepraat waar je kennelijk intrapt (kan gebeuren!). Voor wat je omschrijft is een i5 meer dan voldoende. En die is ook quad core!

• Shantii
Haha, ik snap dat ik erin trap..
Maaaarrr...
Ik weet dan nog steeds niet wat jij weet..
Want waarom is het reclamepraat?
Wat is er dan zo overdadig aan de i7?
Over 5 jaar nog steeds?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Simpel uitgelegd, een i7 is pas echt nodig als je met name de extra threads die een i7 méér heeft dan een i5 gaat gebruiken. Games doen dat nu niet. In sommige games presteert de i7 zelfs slechter dan een i5 (bron even niet bij de hand). Daarbij is een i7 wel een stuk duurder. En zeker als je budget "maar" 1000 euro is, heb je veel meer aan een dikke videokaart, nog los van de games die je daadwerkelijk gaat spelen en de resolutie van je monitor.

[ Voor 42% gewijzigd door br00ky op 07-05-2014 15:31 ]

• Shantii
echt 20 euro maar.... :P

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed vs goedkoopste i7 pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed.

Games worden amper gebottleneckt door CPU (tenzij ze zwaar op de CPU leunen) dus kan je makkelijk af met de 4440, vandaar deze vergelijking.

Kijk ter illustratie eens in andere topics op dit subforum. Je zal zien dat er bijna nergens een i7 wordt aanbevolen.

En hier nog de link naar review dat i7 geen voordeel heeft (klik).

[ Voor 30% gewijzigd door br00ky op 07-05-2014 15:28 ]

• Shantii
Maar dan ben ik wel benieuwd, waarom je dan eigenlijk een i7 zou kopen als persoon

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je bijvoorbeeld veel video rendert of VM's draait hebben die extra cores threads zin. Voor een enkel youtube filmpje in elkaar knutselen is een i7 dus ook al overkill.

[ Voor 37% gewijzigd door br00ky op 07-05-2014 15:31 ]

• Shantii
ahaaaaa....
geen video aspiraties.
Dus ik snap je punt.

Dan nu.
dus toch een i5
Nou, dat scheelt al in de kosten.
Maar dan zit ik nog met het geluidsmoederbord dilemma...

En verder is het gewoon een kwestie van geheugentje, harde schijfjes (ik heb overigens mijn oude harde schijf bewaard die vol staat met foto's en muziek die erop moet kunnen maar dat schijnt geen probleem te zijn) voeding en videokaart.
Als ik het goed heb begrepen.
Ja en de kast en randapparatuur.

En windows.
En toen dacht ik, ik koop er wel gewoon 1 en dan zit alles erop.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-04 09:56

Flappiewappie

Hier nog meer

Ja of je knikkert de bestbuy guide bij een pc winkel bij jou in de buurt over de balie en vraag hoeveel het kost als zij het voor je doen.

Kun je altijd nog kijken of de medion voordeliger is.

Hier staat wat

• teunw
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Het toevoegen van de oude schijf zal geen probleem moeten zijn, daar zoek je dan een moederbord voor.
Van het geld dat je bespaart met de i5, zou je ook een SSD kunnen kopen voor wat extra snelheid in het algemeen. :P
Deze zijn vaak nogal klein als je < 100 euro wil uitgeven, dan zou je er nog een normale schijf naast kunnen kopen.
En dan zet je Windows op de SSD.

En voor RAM geheugen zou ik gaan voor 8GB, dat is voor komende jaren genoeg.

[ Voor 20% gewijzigd door teunw op 07-05-2014 15:56 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan kom je voorlopig op zoiets uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 149,90€ 149,90
1ASRock B85M Pro4€ 52,90€ 52,90
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 265,50€ 265,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,86€ 46,86
1Cooler Master Silencio 352€ 52,-€ 52,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 63,-€ 63,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,99€ 46,99
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 792,15

CPU: goede i5, meer dan voldoende. Je kan natuurlijk naar een duurdere 4570/4670, maar je zit met deze al rond de 800 en dan moet de monitor/toetsenbord/muis er nog bij.
Mobo: mATX bordje met prima geluidschip en optische out!
GPU: kan ook minder, maar dat ligt eraan wat voor games je uiteindelijk wil gaan spelen en op welke resolutie/instellingen(high/ultra).
HDD: kan je eventueel eruit laten als je je oude schijf meeneemt en die voldoende is voor al je data (je programma's en windows komen op de SSD).
Case: wat je mooi vindt is natuurlijk persoonlijk. Ik vind deze mooi. Klein en "errug" stil.
CPU koeler: houdt de processor lekker koel zonder geluid te maken.
RAM: standaard low profile kitje, past daardoor onder die koeler.
Voeding: erg goede voeding. Eventueel vervangen door een OCZ ZS voeding, maar die lijken nu weer duurder te worden (waren paar weken erg goedkoop).
SSD: voor Windows en je meest gebruikte programma's.

Toetsenbord/muis is een beetje eigen voorkeur. Monitoren heb ik geen verstand van.

• teunw
Je kunt er een mooi 24" schermpje bij doen voor +- 200 euro, zoals dit misschien?
pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart

• Shantii
En over welke data gaat het dan als alles eigenlijk al op die ssd komt te staan?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Video/foto/muziek/"mijn documenten". Opslag dus, dingen die niet per se snel geladen hoeven te worden.

[ Voor 82% gewijzigd door br00ky op 07-05-2014 16:00 ]

• Shantii
O wat vreemd, komt dat niet op de ssd te staan?
En ik kan later altijd nog een extra harde schijf, of een externe aanschaffen mocht ik meer ruimte nodig hebben..
En als ik voor een duurdere i5 ga, hoe zit het dan met alle andere dingen?
maakt dat dan nog uit?

• teunw
Shantii schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 15:59:
En over welke data gaat het dan als alles eigenlijk al op die ssd komt te staan?
Dingen als Windows, een paar drivers, en wat programma's die je veel gebruikt komen op de SSD.
Normale data, zoals videos, muziek op de harde schijf, samen met de grotere programma's.

• Shantii
En waar zou je dan een spelletje of ableton op zetten?

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Lijkt me verstandig dat je de pc laat assembleren. Dit kan tegen vergoeding o.a. bij Alternate en Azerty. Kost tussen de €40 en €60. Pc wordt dan volledig gemonteerd en indien gewenst met besturingsssyteem geleverd.

Zelf bouwen is vaak iets duurder omdat je €90 euro kwijt bent voor de Windows licentie (OEM) en normaal gesproken ook nog Office nodig hebt. Bij een kant en klare pc zit dat bij de prijs inbegrepen.

Naast de hardware ben je dus ongeveer €140 euro extra kwijt exclusief office.

Daarnaast is zelf een pc samenstellen vooral veel benchmarks bekijken:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph7003/55339.png

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 07-05-2014 16:04 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• teunw
Shantii schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 16:01:
O wat vreemd, komt dat niet op de ssd te staan?
Doordat zo'n SSD niet groot is, als je niet veel uitgeeft tenminste.
Anders zit de SSD zo vol.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
No offence, maar dit zijn wel beginnersvragen. Er wordt ook eigen inzet verwacht :)!

Data op een SSD is ook vrij nutteloos, omdat die relatief nog duurder zijn dan een gewone harde schijf en je de snelheid niet nodig hebt om een liedje of foto te openen, terwijl die wel veel plek in beslag kunnen nemen. Je wil de snelheid die een SSD biedt dus alleen gebruiken voor dingen die die snelheid nodig hebben, zoals windows of (veelgebruikte) programma's.

[ Voor 75% gewijzigd door br00ky op 07-05-2014 16:07 ]

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-03 19:07
Deze thread doet me aan een andere topic denken............de opzet doet vermoeden dat we met dezelfde persoon te maken hebben (andere alias)....

(update)Gevonden:
ik wil een AMD game pc bouwen met een budget van €500-€700

[ Voor 26% gewijzigd door poehee op 07-05-2014 16:13 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Shantii
br00ky schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 16:03:
No offence, maar dit zijn wel beginnersvragen. Er wordt ook eigen inzet verwacht :)!

Data op een SSD is ook vrij nutteloos, omdat die relatief nog duurder zijn dan een gewone harde schijf. Je wil de snelheid die een SSD biedt dus alleen gebruiken voor dingen die die snelheid nodig hebben, zoals windows of (veelgebruikte) programma's.
Ghehe ja sorry, je hebt gelijk.
Maar ik was daar gewoon nog niet aan toegekomen om uit te pluizen.
Ik vind het ook gewoon veel fijner om het pratend te leren ipv al die informatie te krijgen die ik niet snap en dat weer te moeten snappen tot ik uiteindelijk tot de conclusie kom waar ik windows op moet opslaan :)

Maar in ieder geval alvast heel erg bedankt voor alle moeite!
Goed om te weten dat ik bij assembleren ook Windows krijg.
Ennnn.. ik denk dat ik met openoffice wel gewoon goed af ben :)
En ik denk dat ik wel wat geheugen nodig heb, ik moet ook nog linux installeren om in eerste instantie op mijn huidige harde schijf te kunnen komen.
Wat mogelijk dus wel een probleem gaat worden als ik niet een andere harde schijf erbij neem

• Shantii
poehee schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 16:08:
Deze thread doet me aan een andere topic denken............de opzet doet vermoeden dat we met dezelfde persoon te maken hebben (andere alias)....
haha, sorry.
maar nee.
grappig.
naja, niet grappig.
maar wel grappig.

Ik heb ooit wel eens eerder hier wat gepost als je graag bewijs wilt.
Ik heb ooit op een ander forum hulp gevraagd.

Maar het punt is toch dat ik me wil verdiepen.
Maar er graag hulp bij wil.
En gewoon wat beginnersvragen heb die me wat beter een richting op kunnen sturen waar ik naar moet zoeken.
En dat ik eigenlijk al aangeef dat ik het een beetje zat ben om alles uit te zoeken want ik zie door de bomen het bos niet meer. En ik ga teveel geld uitgeven.
Maar helaas heb ik me er al in verdiept en ben ik een kritische koper die niet graag haar spaarcentjes uitgeeft aan iets waar ik niet achter sta.
Dus vandaar deze vragen.
Ik leer gewoon net even anders denk ik.
Ik zoek die klik, de opbouw. de ik weet het niet maar ik heb echt mijn best gedaan.
Jammer dat het op deze manier benaderd wordt.

Ik ben in ieder geval alweer een stukje opgeschoten en zou het toch fijn vinden als mijn vragen alsnog beantwoord worden.

[ Voor 52% gewijzigd door Shantii op 07-05-2014 16:26 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat zijn je vragen nu nog dan? Volgens mij hebben we in de loop van de thread alles wel beantwoord. Er staat zelfs een aardige build, die eventueel nog te tweaken is.

Verwijderd

Waarom geen AMD?

• Shantii
Als ik geen harde schijf koop en die met linux erop wil zetten, gaat dat problemen geven?

Ik ben inmiddels weer aan het lezen geslagen.
alvast bedankt voor de opties.
Als ik heb bedacht wat ik allemaal wil zal ik wel een nieuw topic aanmaken indien nodig.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Shantii schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 16:42:

Als ik heb bedacht wat ik allemaal wil zal ik wel een nieuw topic aanmaken indien nodig.
Dit vooral niet doen, die zal direct worden gesloten. Daarbij is het zonde van al het advies dat je hier al hebt gekregen (gratis en voor niks!) en gaan er twee topics naast elkaar lopen, wat het niet duidelijker maakt. Als je bent ingelezen, maak dan een nieuwe post in dit topic en beantwoord deze vragen: DAA beleid (dat had eigenlijk al aan het begin van dit topic gedaan moeten worden).

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 07-05-2014 16:48 ]

• Shantii
Alright, ik blijf in het topic.
En neem het advies absoluut mee.
Maar ik ben nog steeds benieuwd naar het harde schijf dilemma (vraag ik me echt al tijden af)
Het is sowieso wel een verouderd gevalletje van vast 10 jaar geleden dus ik denk dat ik wel iets beters nodig heb maar daar kom ik later op terug als ik er iets meer over weet.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:10
Let er wel op dat je oude harddisk misschien geen SATA verbinding heeft, waardoor het lastig kan worden om deze op een modern moederbord aan te sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Basekid op 07-05-2014 17:00 ]

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03 21:22
Raar dat iedereen er overheen stapt over het feit dat hij hem 10 jaar wil gebruiken. Dat gaat sowieso niet lukken TS. Over 4 of 5 jaar is het systeem echt rete traag geworden. Dat is altijd al zo geweest met computers.
Maar om eerlijk te zijn denk ik dat de TS beter een pc kan kopen aan de balie van een computerwinkel. Hij komt op mij niet over alsof hij zelf een pc gaat kunnen bouwen. Neem de adviezen mee die je van ons hebt gekregen en ga naar een computerwinkel :)
Mocht de computerwinkel een offerte overleggen, dan kun je die altijd nog hier bespreken :)

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-04 14:24
Wou net zeggen, met deze build kan je echt niet 10 jaar vooruit. Met geen enkele PC kan je 10 jaar vooruit, kijk maar wat er 10 jaar geleden te koop was. En idd kan TS beter een systeem laten bouwen dan deze zelf in elkaar zetten, je krijgt garantie op een kast en als er een onderdeel niet werkt wordt deze vervangen.

• Shantii
Ok, ik wil hem misschien niet in zijn compleetheid 10 jaar kunnen gebruiken maar ik wil wel dat hij gewoon up te graden is en dat ik misschien over 10 jaar een nieuwe processor en moederbord moet kopen..
Dat was eigenlijk het uitgangspunt.

En ik zat inderdaad te twijfelen of ik hem gewoon laat bouwen. Dan krijg je er vaan windows bij. Maar ik heb ook een vader die wel de nodige ervaring heeft met computers bouwen en elektronica over het algemeen dus het leek mij ook wel een leuk vader-dochter moment. + dan leer ik er ook genoeg over om over een paar jaar te kunnen besluiten ik gooi er iets nieuws in en ik klik het er gewoon zelf even in.
In mijn optiek is het gewoon een grote puzzel die je voorzichtig in elkaar moet zetten.

Maar in ieder geval.
Ik ben nu toch een computer virtueel bij elkaar aan het zoeken, de guide op tweakers vind ik erg handig en deze site doet echt wonderen: http://nl.wikibooks.org/w...derdelen_van_een_computer
Het hele vergelijksysteem hier is ook gewoon handig. Veel fijner dan hardwareoutlet, die treedt echt in zoveel details....

Als ik klaar ben laat ik jullie mijn overwegingen weten.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Spiek ondertussen ook in andere topics in dit subforum, vooral naar wat het uiteindelijk wordt. Veel mensen beginnen met veel de zware/dure onderdelen!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:28
Shantii schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 14:34:
Ok, ik wil hem misschien niet in zijn compleetheid 10 jaar kunnen gebruiken maar ik wil wel dat hij gewoon up te graden is en dat ik misschien over 10 jaar een nieuwe processor en moederbord moet kopen..

En ik zat inderdaad te twijfelen of ik hem gewoon laat bouwen. Dan krijg je er vaan windows bij. Maar ik heb ook een vader die wel de nodige ervaring heeft met computers bouwen en elektronica over het algemeen dus het leek mij ook wel een leuk vader-dochter moment. + dan leer ik er ook genoeg over om over een paar jaar te kunnen besluiten ik gooi er iets nieuws in en ik klik het er gewoon zelf even in.
In mijn optiek is het gewoon een grote puzzel die je voorzichtig in elkaar moet zetten.

Maar in ieder geval.
Ik ben nu toch een computer virtueel bij elkaar aan het zoeken, de guide op tweakers vind ik erg handig en deze site doet echt wonderen: http://nl.wikibooks.org/w...derdelen_van_een_computer
Het hele vergelijksysteem hier is ook gewoon handig. Veel fijner dan hardwareoutlet, die treedt echt in zoveel details....

Goed bezig TS! Wanneer je alles op je gemak eerst zelf uitpluist zul je merken dat het veel sneller te begrijpen is dan wanneer je van 20 kanten allerlei adviezen krijgt zonder de basis te weten.

Nog een paar dingen:

-De periode van 10 jaar die je noemt is over het algemeen niet realistisch voor PC's. Afhankelijk van of je alle nieuwste games wil kunnen blijven spelen moet je ongeveer rekening houden met een termijn van 5 jaar. Na die tijd zul je waarschijnlijk wel een aantal onderdelen willen/moeten upgraden.

-Zelfbouw met je vader is sowieso een leuk idee en leerzaam voor de toekomst. Je kunt op youtube bergen met instructie filmpjes vinden over hoe je verschillende onderdelen moet inbouwen/monteren. Echter heeft layz hierboven wel een punt: als je de PC in elkaar laat zetten krijg je hier vaak wel garantie op, het zou zonde zijn als een van je onderdelen kapot gaat door verkeerd inbouwen..

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03 21:22
Shantii schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 14:34:

Maar in ieder geval.

Over tien jaar een nieuwe processor en moederbord? :o
Over 4 a 5 jaar kun je waarschijnlijk de behuizing/voeding en misschien de hardeschijven meenemen, maar de rest is echt te zwaar verouderd dan.

Mocht je wel zelf willen gaan bouwen, lees de handleiding van de behuizing die je koopt en het moederbord alvast door online. Meestal zijn die wel in pdf te vinden. Mocht het toch wat tegenvallen, dan kun je altijd nog kiezen om het toch te laten doen.
En ik zat inderdaad te twijfelen of ik hem gewoon laat bouwen. Dan krijg je er vaan windows bij.
Windows ga je er echt niet gratis bij krijgen. Geen idee wat een OEM versie van Windows 8 Home edition ofzo precies kost, maar dat zal rond de 100 euro liggen vermoed ik.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
Ossi schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:47:
Windows ga je er echt niet gratis bij krijgen. Geen idee wat een OEM versie van Windows 8 Home edition ofzo precies kost, maar dat zal rond de 100 euro liggen vermoed ik.
Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit
ong 80€ dus. ;)

PC laten bouwen kost je meestal ongeveer 50€. Vaak is software installatie van Windows daar trouwens niet bij inbegrepen. (check de details dus goed)

• Shantii
Ok, ik ben alweer een aantal werkdagen verder met uitzoeken en kom maar niet uit het moederbord.
Om kosten te besparen ben ik aan het kijken naar een B85 chipset. Nu zie ik ineens dat het bij de moederborden die ik heb uitgekozen niet mogelijk is om 2 videokaarten in te steken. ter verificatie heb ik hier de moederborden: pricewatch: ASRock Fatal1ty B85 Killer en pricewatch: MSI B85-G43 Gaming
Maar het vreemde is dat ze wel crossfire ondersteunen, in mijn optiek had dat te maken met het gebruiken van 2 videokaarten.
Ik dacht dat het voor mijn budget ook handiger was om nu een iets goedkopere videokaart te nemen en later er nog 1 bij te stoppen... maar als dat niet kan moet ik misschien een duurder moederbord nemen en een goedkopere videokaart.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen, ook met betrekking tot de moederborden. Ik ben er namelijk nog niet helemaal uit welke het gaat worden en zie niet veel verschil behalve wat ingangen en de reviews zijn niet heel talrijk.

edit: even ter verduidelijking, ik heb specifiek voor die moederborden gekozen omdat ze de beste audiochip erin hebben zitten

[ Voor 5% gewijzigd door Shantii op 14-05-2014 20:05 ]

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Zover ik zie heeft dat Asrock bord toch gewoon 2 PCI-E sloten?

• Shantii
Ja.. 2x PCI-E 2.0 sloten, ze hebben beide maar 1x pci-e 3.0 slot
Dus dan is eigenlijk de vraag...

Is het beter om een duurder moederbord te nemen met een goedkopere videokaart en die later te upgraden door er 1 bij te stoppen?

Of..

Is het mogelijk om toch nog een videokaart in deze te steken?

Ik vond het namelijk vreemd dat er toch crossfire wordt ondersteund.

[ Voor 71% gewijzigd door Shantii op 14-05-2014 20:43 ]

• Shantii

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 788,36

De videokaarten had ik vorige week ergens gekozen.. Weet ik helaas echt niet meer te verantwoorden:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 759,99

Nu nog een muis, een voeding en een toetsenbord.. + natuurlijk de keuzes die ik al had gemaakt en ik ben klaar!

Ik zag wel voorbij komen dat 2 juni de nieuwe serie haswells uitkomen, is het dan ook zo dat de vorige versies goedkoper worden?
Dan wacht ik liever nog wel 2 weken en dan build ik de pc voor mijn verjaardag :)

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 156,28

[ Voor 9% gewijzigd door Shantii op 14-05-2014 21:02 ]

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-03 13:31
Shantii schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 21:01:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 788,36

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 759,99

Ik zag wel voorbij komen dat 2 juni de nieuwe serie haswells uitkomen, is het dan ook zo dat de vorige versies goedkoper worden?
Dan wacht ik liever nog wel 2 weken en dan build ik de pc voor mijn verjaardag :)

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 156,28
Die lijst die je post zou opzich goed werken, maar het kan efficienter. Voor 1000 euro kan je een beest van een pc bouwen, alleen je keuzes kunnen ietsjes beter.
Op dit moment is dit: pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 het meest populaire b85 moederbord. Het is 70 euro, dus duurder dan een basisgeval, maar toch heeft het features als een speciale audiochip, wat goed uit kan komen als je iets met muziek wil doen zonder al te veel uit te geven. Ook ondersteunt het crossfire, mocht je willen upgraden.

Het nadeel aan crossfire is dat je eigenlijk gedwongen wordt om AMD te pakken met dit moederbord. Aangezien ik je hoorde praten over linux, wil je dit dagelijks gaan gebruiken? zoja, dan kan je beter gaan voor een kaart van nVidia, aangezien die betere drivers hebben voor linux.

Wil je veel FPS gaan doen? indien dat zo is heb je het goede scherm, als je meer games die niet zo leunen op reactietijd wilt doen, dan kan je beter een IPS scherm pakken, aangezien die betere kijkhoeken en kleuren hebben, zoals deze: pricewatch: LG D2343P Zwart

Voeding: seasonic, of iets dat door hun ontworpen is/uit hun fabrieken afkomstig is. Sommige corsairs zijn ook goed, maar aangezien ik niet precies weet welke zou ik je: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W of pricewatch: XFX Pro 550W willen adviseren.
Mocht je vrij zeker zijn dat je je gpu gaat upgraden/eentje bij gaat zetten/beide, dan zou ik iets meer watt nemen, vooral als je richting een 290/780 wilt gaan, dus dan zou ik voor pricewatch: Seasonic M12II 620W gaan.

Dat de nieuwe haswells uitkomen betekent niet dat de oude goedkoper worden. Ze blijven gewoon op hun prijs, met misschien een keer een aanbieding van 10 euro, dus daarop hoef je niet te wachten. Ook is tegenwoordig het verschil in performance niet echt spannend, dus daarvoor hoef je het ook niet te doen.

Ook zag ik nog een vraag over randapparatuur. Dit hangt er maar net af hoeveel je eraan uit wilt geven.
Gezien de rest van je budget zal het budget voor tobo en muis niet al te hoog zijn, dus ik zou voor pricewatch: CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo dit setje gaan. Als je nog een headset nodig hebt kan je het beste deze: pricewatch: Creative Fatal1ty Gaming Headset pakken. Mocht je meer te besteden hebben, dan ben ik fan van logitech.
Voor een gemiddeld budget(150 euro) zijn dit van hun de beste keuzes:
Tobo: pricewatch: Logitech Gaming Keyboard G105
Muis: pricewatch: Logitech G400s Gaming Mouse
Headset: pricewatch: Logitech G230 Stereo Gaming Headset
Als alle remmen los mogen dan heb je zeker 10 jaar plezier aan dit(niet dat je dat niet aan bovenstaande hebt hoor):
Tobo: pricewatch: Logitech G510s Gaming Keyboard of als je mechanisch wilt: pricewatch: Logitech G710+ Mechanical Gaming Keyboard maar corsair maakt ook goede: pricewatch: Corsair Vengeance K70 Anodized Black, Cherry Red (US layout) Als je mechanisch wilt moet je je daarover inlezen, want dat is heel erg persoonlijk.
Muis: pricewatch: Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse
Headset: pricewatch: Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset

• Shantii
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Hoe weet je trouwens dat je met deze moederborden beter een amd in kan steken? Komt dat door de crossfire?
Ik wil toch de 1150 audio chip, volgens mij is dat momenteel de beste die er te krijgen is, dus ik ga dan op zoek naar een bordje wat die heeft en ook nvidia is, want ik wil inderdaad ook Linux kunnen draaien.. Anders kan ik niet bij mijn oude foto's en muziek.
Ik denk niet dat ik veel FPS ga doen dus bedankt voor de tip!
De voeding is ook een handige.. Ik heb geen idee hoeveel watt ik moet gebruiken en met de website waar je het kunt berekenen kwam ik al gauw op 700 uit.. Als ik jouw aanraders zie denk ik dat ik veel te ruim denk...
En het is mooi dat ik niet hoef te wachten.. ben hier nou al zo lang mee bezig dat ik eigenlijk echt niet kan wachten..
De muis en het toetsenbord denk ik nog wel even over na.. waarschijnlijk hebben we hier nog wel ergens een muis liggen en dan kan ik voor nu even een mooier toetsenbord uitkiezen.

Ik zal mijn openingspost ook wijzigen voor de nieuwe meelezers
En dan puzzel ik nog even met het moederbord.
Dan nog een grafische kaart kiezen en ik ben klaar! yesss!

Ik denk dat ik voor dit moederbord ga:
pricewatch: ASRock Z87 Extreme4

[ Voor 6% gewijzigd door Shantii op 16-05-2014 14:41 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
Als je een GTX 760 gaat nemen als GPU (lijkt mij voor uw budget en gebruik een goede keuze), dan lijkt het mij niet de moeite om speciaal voor de mogelijkheid van SLI een duurder moederbord en voeding te nemen. Tegen de tijd dat je die tweede GPU er zou willen bijsteken, gaan er veel betere single GPU oplossingen zijn.

Neem dus nu gewoon een goed, maar goedkoop B85 moederbord en een goede 450 tot 550W voeding.
Dat is ruim genoeg voor een i5 4670 en een GTX 760.

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-03 13:31
Shantii schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 14:09:
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Hoe weet je trouwens dat je met deze moederborden beter een amd in kan steken? Komt dat door de crossfire?
Ik wil toch de 1150 audio chip, volgens mij is dat momenteel de beste die er te krijgen is, dus ik ga dan op zoek naar een bordje wat die heeft en ook nvidia is, want ik wil inderdaad ook Linux kunnen draaien.. Anders kan ik niet bij mijn oude foto's en muziek.
Ik denk niet dat ik veel FPS ga doen dus bedankt voor de tip!
De voeding is ook een handige.. Ik heb geen idee hoeveel watt ik moet gebruiken en met de website waar je het kunt berekenen kwam ik al gauw op 700 uit.. Als ik jouw aanraders zie denk ik dat ik veel te ruim denk...
En het is mooi dat ik niet hoef te wachten.. ben hier nou al zo lang mee bezig dat ik eigenlijk echt niet kan wachten..
De muis en het toetsenbord denk ik nog wel even over na.. waarschijnlijk hebben we hier nog wel ergens een muis liggen en dan kan ik voor nu even een mooier toetsenbord uitkiezen.

Ik zal mijn openingspost ook wijzigen voor de nieuwe meelezers
En dan puzzel ik nog even met het moederbord.
Dan nog een grafische kaart kiezen en ik ben klaar! yesss!

Ik denk dat ik voor dit moederbord ga:
pricewatch: ASRock Z87 Extreme4
De 1150 is geen audiochip, dat is een socket(leuk detail, dat getal staat voor het aantal pinnetjes, maar dat even terzijde), dus de houder voor de CPU. Die chip moet je gewoon rondkijken, maar die gigabyte die ik aanraadde is de beste keuze. Mocht je toch willen oc'en, dan is dit pricewatch: Gigabyte G1.Sniper Z87 de z87 versie.
Nvidia is niet per sé nodig voor linux, maar als je wilt gaan gamen met steamos/steam for linux dan krijg je betere performance met nVidia. Afhankelijk van je gpu zal je nooit hoger dan 600 watt goede kwaliteit hoeven gaan met een single gpu. Ik heb ook even mijn advies gemaakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 182,80€ 182,80
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 69,-€ 69,-
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 209,05€ 209,05
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 34,-€ 34,-
1LG 22M35A Zwart€ 97,01€ 97,01
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo€ 33,95€ 33,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 57,95
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 819,61

Het is ietsjes duurder dan je budget, maar eventueel kan je nog de processor iets goedkoper maken of het moederbord.

• Shantii
Robbedem schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 16:05:
Als je een GTX 760 gaat nemen als GPU (lijkt mij voor uw budget en gebruik een goede keuze), dan lijkt het mij niet de moeite om speciaal voor de mogelijkheid van SLI een duurder moederbord en voeding te nemen. Tegen de tijd dat je die tweede GPU er zou willen bijsteken, gaan er veel betere single GPU oplossingen zijn.

Neem dus nu gewoon een goed, maar goedkoop B85 moederbord en een goede 450 tot 550W voeding.
Dat is ruim genoeg voor een i5 4670 en een GTX 760.
Ik ga inderdaad niet zo moeilijk meer doen en gewoon voor een GTX760 gaan. Bedankt voor het voedingsadvies.. Dan is mijn masterpiece eindelijk compleeet! :D
hydrargyrum schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 23:19:
[...]

De 1150 is geen audiochip, dat is een socket(leuk detail, dat getal staat voor het aantal pinnetjes, maar dat even terzijde), dus de houder voor de CPU. Die chip moet je gewoon rondkijken, maar die gigabyte die ik aanraadde is de beste keuze. Mocht je toch willen oc'en, dan is dit pricewatch: Gigabyte G1.Sniper Z87 de z87 versie.
Nvidia is niet per sé nodig voor linux, maar als je wilt gaan gamen met steamos/steam for linux dan krijg je betere performance met nVidia. Afhankelijk van je gpu zal je nooit hoger dan 600 watt goede kwaliteit hoeven gaan met een single gpu. Ik heb ook even mijn advies gemaakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 182,80€ 182,80
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 69,-€ 69,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 34,-€ 34,-
1LG 22M35A Zwart€ 97,01€ 97,01
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo€ 33,95€ 33,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 57,95
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 819,61

Het is ietsjes duurder dan je budget, maar eventueel kan je nog de processor iets goedkoper maken of het moederbord.
En het inderdaad een realtek ALC1150 audiochip.. maar ik kan begrijpen dat al die getallen een hoop verwarring met zich meebrengt.
Wel leuk feitje over die pinnetjes.. Had mijn vader inderdaad ook al wat over uitgelegd

Mijn pc tot nu toee:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z87 Extreme4€ 116,-€ 116,-
1Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart€ 145,15€ 145,15
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 63,-€ 63,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.041,87

Ik ben ietsjes duurder uit dan ik gehoopt had maar ik heb gelukkig genoeg gespaard om dat te kunnen bekostigen.. Dan maar een paar schoenen minder, haha.

Oja, het beeldscherm nog en de voeding dus.. en even een toetsenbord/muis comboo..

Als iemand nog enige schoonheidsfoutjes ziet hoor ik dat graag! (dingen die niet goed in de doos passen.. aansluitingen die niet kloppen, dat soort dingen.)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren

• Shantii
Nope, geen overklok aspiraties.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Neem dan een B85 moederbord, bijv. pricewatch: ASRock B85 Pro4 of die eerder genoemde pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5, maar die is slecht leverbaar.

[ Voor 37% gewijzigd door br00ky op 18-05-2014 21:12 ]

• Shantii
Dat snap ik..... maarrr.... de audiochip.....
Purity sound klinkt very flashy...
En ik las dat hij beter was dan de 898 of de 892 in dit geval dus.
En ik wil muziek gaan maken dus het is wel echt een dingetje voor mij.
En er is geen B moederbord wat die audiochip heeft

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Laat je niet in de luren leggen door dat soort marketingpraatjes :P.

pricewatch: ASRock Fatal1ty B85 Killer heeft trouwens ook de ALC1150 audiochip en puritysound voor wat het waard is.

[ Voor 59% gewijzigd door br00ky op 18-05-2014 21:19 ]

• Shantii
really?
Maakt het echt niet zoveel uit?
Want ik had het op een forum gelezen..
en tja.
het scheelt wel wat 10tjes...

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Check nog even mijn edit. Ik ben geen audiofiel en hoor echt geen verschillen tussen de on board geluidschips.

[ Voor 62% gewijzigd door br00ky op 18-05-2014 21:26 ]

• Shantii
O wauw, how did I miss that?!
Verkocht!
Nah ok, ik ga nog even een review opzoeken maar thanks!

• Shantii
Voor de liefhebbers... Ik ben eruit! :D
Allemaal bedankt voor alle tips en duwtjes en whatever.
Nu ga ik alles bestellen en gezellig een middagje bouwen.
Ik heb er zin an!
Mijn creatie:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 74,58€ 74,58
1TP-Link TL-WN822N€ 10,03€ 10,03
1LG D2343P Zwart€ 149,90€ 149,90