Welk moederbord voor de i7 en bestaand componenten?

Pagina: 1
Acties:

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-02 17:32

klaaz

it's me!

Topicstarter
Ik heb een kleine twee jaar geleden met de hulp van @kroegtijger mijn systeem geupgraded met de volgende spullen:
(Vorig topic)
  • Asus M5A97 EVO R2.0. Memory slots type: DIMM, Supported memory types: DDR3-SDRAM, Memory channels support: dual. Processorfam..
  • XFX AMD Radeon HD 6570 1GB, Radeon HD 6000 Series. Grafische processor: Radeon HD6570, Maximum resolutie: 2560 x 1600 Pixels..
  • G.Skill 16GB DDR3-1866. Geheugen: 16384 MB, DDR3, 1866 MHz, 2 x 8192 MB, PC/server, 240-pin DIMM, PC3-14900, DIMM, dual. Energie..
Ik wilde toen graag ivm de kosten mijn AMD Phenom II X4 955 handhaven. De voornaamste reden voor deze upgrade was destijds stabiliteit, daar ontbrak het met mijn oude componenten aan en werd verbeterd met de upgrade.

Nieuwe upgrade
Nu overweeg ik de stap naar een 4th gen Intel i7. Ik heb het gevoel en zie in testen dat deze Intel een stuk sneller is dan mijn huidige CPU. Dan moet ik in ieder geval het moederbord en de CPU aanschaffen. Ik heb verder een Samsung 830 256Gb erin zitten en wil vanwege de stilte van een fanloze videokaart de huidige handhaven.

Vragen:
  • Kan ik mijn geheugen (zie boven) opnieuw gebruiken?
  • Welk (betaalbaar) mainbord is een goede keuze?
  • Is er een i7 met de beste prijs/prestatieverhouding (the one to have)?
Eisen:
  • Stil
  • Stabiel
  • Snel(ler).
Ik wil een vlot en stabiel systeem wat zonder thermische problemen 24/7 aan kan staan maar ook eenvoudig en soepel vanuit de slaapstand moet kunnen komen, het hoeft geen top of the bill te zijn. Er wordt NIET met de PC gegamed en dat gaat ook niet of nauwelijks gebeuren. Ik werk zo'n 10 uur per dag met het ding en ik wil een stille, betrouwbare en vlotte PC. Videoperformance is ondergeschikt. Is de de upgrade naar en Intel i7 voor mij de moeite waard? :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:21

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat doe je er wel mee? Een i7 is met name interessant voor zaken die baat hebben bij die extra cores.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 06-05-2014 17:25 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Gezien je al een GPU hebt, is de beste i7 deze: pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed. Ja, het is een i7, alleen zonder overklokmogelijkheden en igp. pricewatch: ASRock B85M Pro4 is een prima doch eenvoudig plankje voor erbij.

Echter, waarom zou je een i7 nodig hebben? Wat doe je er zoal mee? i7's zijn pas leuk als je veel aan bijv. videobewerking doet, met programma's die HT ook daadwerkelijk ondersteunen. Voor officebezigheden volstaat een Athlon 5150 al.

People as things, that’s where it starts.

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Dat weet ik. Ik bouw webapplicaties, fabriceer wel eens een mooie graphic, maar ik waag me ook wel eens aan videobewerking. Of twee a drie keer per jaar een rondje in flightsimulator. Ik wist niet dat de i7 ook een GPU bevatte eerlijk gezegd, te weinig voorwerk gedaan, het mezelf niet gerealiseerd.

Misschien is een geschikt bord met i7 en dan de huidige GPU laten vervallen een goeie optie? Alhoewel, ik moet wel twee monitoren aan kunen sluiten dus twee keer DVI is wel het minimum. Zijn er mainbords die dat hebben die passen in het plaatje?

Een i7 boven een i5? Tja, ik wil er toch graag een jaartje of drie mee vooruit kunnen. Dan is 100 extra voor de cpu nu een slimmere investering dan later een hypothetische i8 willen die een andere socket heeft. De ervaring leert dat computers er met elke upgrade niet sneller op worden.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:05

D4NG3R

kiwi

:)

klaaz schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 20:43:
Een i7 boven een i5? Tja, ik wil er toch graag een jaartje of drie mee vooruit kunnen.
Hyperthreading is al een paar jaar oud, en er zijn nauwelijks applicaties (bij gekomen) welke er baat bij hebben. Voor jouw eisen is een i7 (of Xeon) onzin - ook over 3 jaar.
De ervaring leert dat computers er met elke upgrade niet sneller op worden.
Vreemde ervaring heb jij dan :X

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Aanvulling: (software!) upgrade ;-)

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Ik heb even wat onderzoek gedaan en de i5 lijkt me voor mijn situatie idd goed genoeg. Dank voor het advies!

Ik ben voornemens deze componenten te bestellen. Volgens mij gaat mijn bestaande geheugen daar gewoon inpassen / op werken. Is zo'n boxed cooler een beetje stil?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 179,99€ 179,99
1Gigabyte GA-Z87-D3HP€ 101,49€ 101,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,48

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:05

D4NG3R

kiwi

:)

klaaz schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:34:
Ik heb even wat onderzoek gedaan en de i5 lijkt me voor mijn situatie idd goed genoeg. Dank voor het advies!
Slimme zet!
Ik ben voornemens deze componenten te bestellen. Volgens mij gaat mijn bestaande geheugen daar gewoon inpassen / op werken.
Inpassen: Ja. Op werken: Misschien.Af en toe is een DDR3 (SO)DIMM niet helemaal lekker compatibel met een moederbord.
Is zo'n boxed cooler een beetje stil?
Niet onder load.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 179,99€ 179,99
1Gigabyte GA-Z87-D3HP€ 101,49€ 101,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,48
Pak een B85 moederbord of neem de 4570K. Een non-k (Unlocked) processor met een Z87 moederbord is nogal zonde van het geld.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Ik weet het, maar ik vind de Intel Ethernet chip en het aantal USB 3.0 aansluitingen belangrijk. Als ik dan B of H moederborden er bij pak met die twee zaken dan praten we over maximaal 3 tientjes verschil. Daarbij meegenomen dat dit bord goed uit de test kwam bij hardware.info ben ik wel bereid over dat verschil heen te stappen. Overklokken ga ik niet doen is mijn ervaring, ik wil gewoon een stabiele PC die probleemloos 24 uur per dag aan kan staan en me niet al te veel van zijn aanwezigheid op de hoogte stelt door een hoop lawaai van de ventilatoren.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Voor lawaai hoef je denk ik niet te bang te zijn. De boxed intel koelers zijn bij licht gebruik fluisterstil. Niet onder load inderdaad, maar zo te horen zal dat in jouw situatie niet zo'n probleem zijn. En zo wel, kun je er altijd nog een goeie aftermarket cooler opzetten.

"3 tientjes verschil" betekent wel dat je moederbord bijna 50% duurder is dan noodzakelijk. Sja je moet zelf weten wat je met je centen doet maar echt economisch is het niet.
Of je PC stabiel en probleemloos 24/7 kan draaien zal vooral aan de software liggen. Ik heb een mini-ITX systeem met een Asrock H61 bord en als ik dat ding 1x per maand reboot is het veel (doe ik eigenlijk alleen als er updates zijn die een reboot vereisen).

• Vinky1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-07-2024
Als je dan toch NU iets wilt upgraden, lijkt me een Z97-chipset geen overbodige luxe.

Same price, better specced, latest generation... Lijkt me interessant :)

Mooie nieuwe Z97-A van ASUS is geen verkeerde keus. Weer helemaal klaar voor de toekomst.
Plus de nieuwe Z97-borden van ASUS zien er wel weer errug gelikt uit!
Pagina: 1