Nieuw Windows8 geoptimaliseerd AM3 mainboard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-07 08:25

klaaz

it's me!

Topicstarter
Ik heb al een jaar of twee een PC in gebruik.

Bij het opbouwen wat problemen gehad met de 4x2 Gb geheugen modules en daarom destijds 2 van de 4 modules eruit gehaald om de boel stabiel te krijgen. Zo draait hij al een jaar of twee.

De huidige specs:
Moederbord: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
Geheugen: 4Gb (2 x 2Gb DDR3 1333)
Viodeokaart: ATI Radeon HD 4600 (stille kaart)
SSD: 256 Gb SAMSUNG SSD 830 Series
HD: Western Digital 512 Gb

Coolermaster kast en voeding zijn nog prima.

Ik ben geen veeleisende gebruiker maar ik zou toch graag mijn systeem van meer geheugen willen voorzien. Om dan gelijk de snelheidsvoordelen van de SSD beter te kunnen benutten en de voordelen van specifiek op Windows 8 gerichte biosfuncties mee te kunnen nemen overweeg ik het moederbord te vervangen, eventueel inclusief een paar reepjes geheugen.

Windows 8 voordelen wegen zwaar, sneller opstarten, inloggen etc.

Overclock mogelijkheden zijn leuk maar absoluut niet belangrijk voor mij. Stabiliteit staat voorop! onboard sound is goed genoeg.

Welk moederbord (ik heb een normale ATX kast van coolermaster) zouden jullie mij adviseren? AM3 of kan AM3+ ook? Eventueel met nieuwe, bijpassende geheugenmodules (Liever de bestaande erin natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je niet eerst kijken waar het probleem met het geheugen vandaan komt?
Vaak werken 4 DIMMen wat lastiger, maar als je iets meer stroom op je geheugencontroller zet werkt het soms ineens een stuk beter, heb je dat al eens geprobeerd.

Wil je een nieuw mobo halen, neem dan *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:09:
Kun je niet eerst kijken waar het probleem met het geheugen vandaan komt?
Vaak werken 4 DIMMen wat lastiger, maar als je iets meer stroom op je geheugencontroller zet werkt het soms ineens een stuk beter, heb je dat al eens geprobeerd.

Wil je een nieuw mobo halen, neem dan *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? eens door.
Alles BIOS instellingen destijds wel geprobeerd. Ga ik niet weer overnieuw aan beginnen ;-) Een nieuw Mobo geeft me ook Sata600 en USB3, en een BIOS wat geschikter is voor Win8. De vraag is alleen in welke richting ik moet zoeken, enkele hints (types) zouden welkom zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauwsa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 16:59
Asrock heeft instance boot, start je Pc in circa 4-6 seconden op. Bios + Windows is dat. Mischien handig voor jou? Die bordjes kosten circa 80 euro.

Geheugen voor 16 gb is circa 60 euro, 8 gb is crica 30 euro dus voor 110 - 140 euro zou je dan klaar zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door lauwsa op 01-11-2012 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Misschien een stomme vraag, maar welke processor heb je er nu op zitten, en wil je die ook blijven behouden?? Want een advies voor een bord geven zonder te weten welke processor het is, wordt lastig.
Het voordeel bij AMD is dat er veel downwards compatible is met elkaar, maar ook maar tot op zekere hoogte uiteraard.
Aangezien je nu een 790-chipset op je bord hebt zitten ga ik er voorzichtig vanuit dat je met een AM3+ ook prima uit de voeten kan. Ik neem aan dat je er ook nog wel iets op vooruit wilt gaan, dus kom je al snel uit bij een 970-chipset. Je zou dan eens kunnen kijken naar bijvoorbeeeld een Asus M5A97 EVO R2.0, maar dat is uiteraard onder een enorm voorbehoud. Eerst zal je iets meer duidelijkheid moeten verschaffen over CPU, eventuele additionele hardware, en wat je precies op je systeem wilt gaan doen.
Aan te raden is, is om dan ook je geheugen te upgraden naar 2x4GB DDR3-1600 of DDR3-1866

[ Voor 48% gewijzigd door kroegtijger op 01-11-2012 14:38 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Nee, geen stomme vraag. Een heel goeie zelfs. Stond in mijn verhaal maar is schijnbaar gesneuveld in de laatste wijziging;

AMD Phenom II X4 955

Ik kijk iig alvast naar je suggesties!

@lauwsa: ik ga alvast kijken bij Asrock. Zijn dat niet de budgetbordjes van Asus? Heeft dat geen gevolgen voor de kwaliteit?

[ Voor 7% gewijzigd door klaaz op 01-11-2012 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Een Phenom II X4 955 kan zonder problemen op AM3+-bord.
De borden van AsRock waren, toen het merk net pas begon, inderdaad een echte asus-budget-versie. Inmiddels is AsRock wel tot een echte speler uitgegroeid en maakt kwalitatief best goede producten, maar richten zich niet echt op de high-end markt. Daarvoor kom je vaak toch weer bij Asus uit (overigens rolt pakweg 75% van alle mobo's uit de fabrieken van Asus).

Wat betreft een specifiek bord, uitgaande van de gepostte hardware, kun je zoals ik al eerder aangaf naar de M5A97 kijken. Zijn diverse uitvoeringen van, waarbij de EVO R2.0 imho het meeste bang for buck geeft van deze serie.
Wil je een high-end bord, waarbij je serieus met overclocken bezig kan gaan, en kwalitatief wat betere componenten aan boord heeft, dan zou ik voor een Sabertooth 990FX (eventueel R2) kijken. Dit bord heeft (deels) military class componenten aan boord, wat inhoud dat ze wat degelijker zijn over het algemeen. Dit geldt niet voor het gehele bord, maar alleen voor bepaalde (essentiele) componenten.
Het verschil tussen de gewone 990FX en de R2 is o.a. de 2e SATA-controller, en het bios. Zelf zie ik weinig meerwaarde in de R2 t.o.v. de gewone 990FX.
Wil je het nóg gekker maken, dan kom je bij bordjes uit als de Crosshair V Formula of Formula-Z, maar eerlijk gezegd lijkt dat me geen goed plan. Die zijn dermate duur dat de grap er wel vanaf begint te gaan. Een 990FX is al bijna 150,- en heeft al een overkill aan opties voor je.
Ik zou niet naar borden onder de 970-chipset gaan kijken. Dan kan je net zo goed je huidige bord behouden.

Geheugen zou ik minimaal upgraden naar 2x4GB DDR3-1600, en als je wilt gaan overclocken naar DDR3-1866. 8GB zou voldoende moeten zijn, maar 16GB kan natuurlijk ook altijd ;)

Verwacht verder geen wonderen qua prestatie-verbeteringen, want dat kan je vergeten met een dergelijke upgrade. Als je er qua performance echt op vooruit wilt gaan doe je er verstandiger aan om de videokaart te upgraden, bijvoorbeeld naar een HD6000-kaart. Daar zijn ook wel wat passief gekoelde modellen in te vinden (bijvoorbeeld XFX HD6570), en ben je voor een tientje of 6 klaar... Bord en geheugen upgrade kost je voor een Sabertooth al gauw 200,- en zal wel wat performance geven ,maar neit zo veel als je videokaart.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Wonderen verwacht ik er niet van, ik wil gewoon verder kunnen upgraden qua geheugen en iig alles uit mijn SSD proberen te halen. Daarnaast vindt ik het gewoon fijn om de BIOS voordelen te kunnen benutten in Windows 8 (sneller opstarten)

De M5A97 EVO is volgens mij ook goed genoeg voor mij. Ik kan in de pricewatch echter niet goed achterhalen of het een R2 bordje is die men aan biedt:

bijvoorbeeld deze

mmm, ik zie nu dat ze er wel bij staan maar nog niet onder moederborden ;-)

Ik zal ook zeker een HD6000 overwegen in een passief gekoelde versie. Dan wordt een rondje in Flightsimulator ook weer leuk als ik me een keer verveel ;-)

Qua geheugen moet ik DDR3 SDRAM hebben neem ik aan?

[ Voor 5% gewijzigd door klaaz op 01-11-2012 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
DDR3-1866 zou ik nemen, (zeker als je wilt gaan overclocken), maar je kan op zich ook wel met DDR3-1600 af.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Thanks! Nu nog een HD6000 of 7000 vinden met twee DVI connectoren. Dat is tegenwoordig meestal eentje zie ik. Dan zal er wel weer een converter bij zitten voor een tweede monitor maar daar is vaak geen duidelijkheid over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
klaaz schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 09:40:
Thanks! Nu nog een HD6000 of 7000 vinden met twee DVI connectoren. Dat is tegenwoordig meestal eentje zie ik. Dan zal er wel weer een converter bij zitten voor een tweede monitor maar daar is vaak geen duidelijkheid over...
De XFX HD6750. Deze bestaat in 2 uitvoeringen; passief en actief. De passieve versie volstaat prima (let op, want is wel erg groot en past niet altijd even goed!), en heeft 2x DVI-I en 1x miniHDMI.

In de pricewatch kom ik alleen de actief gekoelde versie tegen, maar je kan m oa hier bestellen:
http://www.alternate.nl/h...NH3)/864142/?tk=7&lk=4029

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Je bent een topper! Thanks!

Update:

Besteld:
  • Asus M5A97 EVO R2.0. Memory slots type: DIMM, Supported memory types: DDR3-SDRAM, Memory channels support: dual. Processorfam.. € 77,59 € 77,59
  • XFX AMD Radeon HD 6570 1GB, Radeon HD 6000 Series. Grafische processor: Radeon HD6570, Maximum resolutie: 2560 x 1600 Pixels.. € 43,47 € 43,47
  • G.Skill 16GB DDR3-1866. Geheugen: 16384 MB, DDR3, 1866 MHz, 2 x 8192 MB, PC/server, 240-pin DIMM, PC3-14900, DIMM, dual. Energie.. € 62,85 € 62,85
  • OCZ 60GB Vertex 2 SSD. Schijf: 60 GB, 63.5 mm (2.5 "), Serial ATA II, 0.1 ms. Data-uitwisseling: 285 MB/s, 275 MB/s, 3.. € 36,98 € 73,96
De SSDtjes staan los van de upgrade en zijn voor mijn mediacenter en oude laptop. Die hebben geen Sata600, dus deze zijn goed genoeg voor een redelijke performanceboot denk ik. Data staat op een Synology 1512+ ;-)

[ Voor 94% gewijzigd door klaaz op 06-11-2012 10:34 . Reden: aanvulling met bestellijst ]

Pagina: 1