Computer opstart probleem gerelateerd RAM?

Pagina: 1
Acties:

• Radijsjes
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb het volgende systeem:

pricewatch: Sharkoon Vaya
pricewatch: WD Blue WD5000AAKX, 500GB
pricewatch: Sony Optiarc AD-7280S Zwart
pricewatch: Cooler Master GX-Lite 500W
pricewatch: Crucial Ballistix BLT2CP4G3D13337DT1TX
pricewatch: AMD Phenom II X4 965 Black Edition
pricewatch: Asus M5A78L-M LX V2
pricewatch: XFX HD7850

En heb dit systeem zonder enige problemen nu ong. anderhalf jaar. Een paar dagen geleden kreeg ik echter een aantal crashes met o.a. een blue screen of death. Bleek dat een aantal drivers verouderd waren. Ik was bezig met deze te updaten en te testen toen mijn pc wederom crashte maar ik bij de reboot niet verder kwam dan het laden (of de poging daarvan) van het moederbord. Ik krijg dan telkens een enkele beep code. (ik heb een filmpje van de beep code en zal dit later plaatsen) Ik heb dit opgezocht op internet en volgens deze site: http://pcsupport.about.co...lem/tp/ami-beep-codes.htm betekend dit het volgende: "1 Beep
A single beep from an AMI based BIOS means there has been a memory refresh timer error. The solution is often to replace the RAM in the computer."

Voordat ik een nieuwe ga kopen vroeg ik me af of dit a) klopt (het ligt aan de ram) en b) of ik een betere/goedkopere versie ram kan kopen waardoor mijn pc iets beter wordt. Ik ben een behoorlijke leek als het aankomt op het afstellen van componenten. Wel heb ik dit systeem zelf in elkaar gezet.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:27
Hoeveel ram latjes heb je er in zitten? 2? Dan zou ik met 1 proberen en dan de andere.
Wellicht kun je uitsluiten dat 1 van de twee kapot is, dat scheelt weer.

Heb je 1 latje, dan even in de verschillende sloten proberen. Misschien is het slot stuk en kun je op de andere verder draaien.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Je hebt twee latjes, dus zoals al gezegd was, haal je er één uit, start die dan nog niet, dan stop je die er weer in en haal je de andere uit. Ik denk dat de kans heel groot is dat het probleem dan verholpen is, al had ik een systeem waarbij het in het moederbord zat.

Mocht het in het geheugen zitten, heb je levenslang garantie, dus kan je zo een nieuwe claimen. Tenzij je echt geheugenintensieve dingen doet, is 8 GB heel mooi voor jouw systeem. Tweakers kwam in een review ook al tot de conclusie dat voor normaal gebruik 2 * 4 GB perfect is. Als je het echter tijdelijk (terwijl hij in de garantiefase zit) met 1x 4GB moet doen, is dat verder ook niet echt een probleem, ik zou er geen nieuwe voor kopen ofzo.

Maar eerst dus testen of het een geheugenlatje, of bankje op het mobo, is.

• Radijsjes
Oke, dus als het aan een v/d latjes ligt dan kan ik sowieso garantie krijgen? Als er twee inzitten en één latje of bankje is kapot betekend dit dan dat het systeem sowieso niet opstart? Ik had namelijk wel al eerder de latjes omgewisseld om te kijken of dit iets op zou leveren..

• Radijsjes
Met andere woorden als één van de staafjes of bankjes een error geeft betekend dit dan dat de andere (wel functionerende) staafje en bankje niet uitmaakt en het systeem reset/reboot?

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-02 22:52
Als één van de latjes niet goed is start de pc inderdaad niet op, Maar het kan ook aan het slot waar het latje inzit liggen.

In princiepe komt het erop neer dat als de bios wel geheugen latjes detecteerd maar niet kan uitlezen dan start de pc niet op.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• Radijsjes
oke, bedankt, ik ga dit vanmiddag/avond even testen en dan laat ik wel weten of dit gelukt is. Weet iemand overigens of ik bij de leverancier of bij de producent moet zijn voor de garantie?

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-02 22:52
Leverancier sowieso het eerste jaar, Volgens mij ook de rest van je garantie maar dat kun je het beste bij de leverancier navragen. (Kans is groot dat als je de fabricant direct aanschrijft zij jouw weer naar de leverancier verwijzen.)

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• Radijsjes
oke het opstarten met 1 vd latjes werkt niet. Ik heb alle vier de mogelijke combinaties (2x2) geprobeerd maar elke keer krijg ik weer die beep te horen en begint het opstartprocess weer opnieuw. Betekend dit dat het niet aan de latjes ligt? of kan het dat ze allebei kapot zijn? Om te checken dat ik de foutmeldingsbeep goed begrijp heb ik op deze link een filmpje ervan gezet:
https://www.dropbox.com/s...507_181510.mp4?n=52957013

Zou iemand willen kijken of het inderdaad die foutmelding is?

Zo ja, hoe kom ik erachter waar het precies aan ligt? aan mijn RAM of aan mijn Moederboard?

• Radijsjes
Heeft iemand een suggestie?

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-02 23:20
Al geprobeerd RAM uit te wisselen met een ander systeem?

• Radijsjes
Ik heb helaas geen ander systeem... Ik neem de staafjes wel mee maandag en test ze bij iemand anders. Goed idee! ik neem aan dat bankjes universeel zijn?

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-02 23:20
Het enige waar je op moet letten is dat jouw RAM van de nieuwste generatie is (DDR3). Je zult vantevoren wel moeten checken dat het andere moederbord ook DDR3 bankjes betreft. Is het DDR2 (deze kans blijft aanwezig) dan gaat het NIET passen.

• Radijsjes
Hoe kan je dat fysiek zien? als je naar het moederbord kijkt bedoel ik. Is het bankje waarneebaar anders? Of moet ik de computer eerst opstarten en dan kijken watvoor DDR erin zit?

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-02 20:14
Check gewoon in de specs van je ram? pricewatch: Crucial Ballistix BLT2CP4G3D13337DT1TX
=ddr3

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren

• Radijsjes
Bas-r Ik bedoelde bij iemand ander z'n computer niet de mijne dat had ik er even bij moeten zetten ^^.

Bedankt br00ky, wel lastig ddr2 en ddr3 wat betreft de inkeping. Als je de ene spiegelt is het bijna precies dezelfde locatie... Ik zal het wel zien.

• Radijsjes
oke, ik heb mijn staafjes in een andere pc geprobeerd en toen deed die pc het niet, vervolgens heb ik twee andere staafjes (ddr3) in mijn pc geprobeerd en toen deed mijn pc het nog steeds niet. Betekend dit dan dat en mijn staafjes en mijn MB kapot zijn? is dat realistisch of doe ik misschien iets verkeerd?

• Radijsjes
IK heb nogmaals mijn DDR staafjes getest. Dit maal deden ze het. Het ligt dus ah moederbord. Hoe kom ik erachter wat er mis is?

[ Voor 5% gewijzigd door Radijsjes op 15-11-2014 16:43 ]

• Radijsjes
Nou we zijn weer even wat verder. Ik ben er dus achter dat de staafjes werken, kan ik er dan dus vanuit gaan dat het aan het MOBO ligt? zo ja kan iemand mij vertellen watvoor nieuwe MOBO werkt met de bestaande figuratie?

Alvast bedankt.

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-01 17:41

r44

Kan ook aan de bios liggen.
Probeer het door eerst je bios te resetten naar de standaard waarden.
En dan opstarten

Welke versie Bios heb je.
Wie weet help een update van de bios

http://www.asus.com/Mothe..._LX_V2/HelpDesk_Download/

[ Voor 36% gewijzigd door r44 op 15-11-2014 16:27 ]

44

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025

• Radijsjes
r44 schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 16:15:
En dan opstarten
Heb dit geprobeerd, probleem blijft, alleen wordt nu niet meer het scherm van American Megatrends getoond na het Moederbord scherm.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Je zegt dat je tijdens het installeren van drivers is gecrasht. Kan het njet zo zijn dat je windows is gecrasht door een kapot.latje en dat je door die crash ook een bsod krijgt doordat de driver installatie niet is voltooid?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Radijsjes
Ik heb de latjes apart getest in een ander systeem, ze werken allebei nog. Met latje bedoel je een DDR staafje toch?

Ik denk dan aan deze MOBO: pricewatch: Asus M5A78L-M/USB3

Denken jullie dat er dan geen problemen optreden met alle andere onderdelen? zoals mn grafische kaart.

[ Voor 73% gewijzigd door Radijsjes op 15-11-2014 16:40 ]

• r44

r44

Probeer te starten met een bood dvd of Bootable USB stick
Of met een Windows opstart dvd

44

• r44

r44

Hier zie je hoe een Ultimate boot DVD/USD te maken is

http://www.ultimatebootcd.com/

44

• Radijsjes
r44 schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 16:15:
En dan opstarten

Welke versie Bios heb je.
Wie weet help een update van de bios

http://www.asus.com/Mothe..._LX_V2/HelpDesk_Download/
Ik heb version 0601 (M5A78L-M LX v2 Bios Setup Version 0601) of v02.61 (v02.61 (c) Copyright 1985-2011, American Megatrends, inc). Geen idee welke van de twee het is maar als ik de nummers op jouw link vergelijk denk ik version 0601.

• Radijsjes
r44 schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 16:58:
Hier zie je hoe een Ultimate boot DVD/USD te maken is

http://www.ultimatebootcd.com/
Ehm oke, maar welke van de laaange lijst gebruik ik? BIOS? oh haha oops. Ben nu aan UBCD aan het downloaden

[ Voor 8% gewijzigd door Radijsjes op 15-11-2014 17:32 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar PMG.

• r44

r44

De laatste Bios update dus de 1602 24-10-2014 daar zijn alle vorige updates in verwerkt.
Ik zou eerst proberen te starten met een Ultimate Boot Cd op een DVD of USB
Of met een windows DVD/USB

44

• Radijsjes
r44 schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 17:41:
De laatste Bios update dus de 1602 24-10-2014 daar zijn alle vorige updates in verwerkt.
Ik zou eerst proberen te starten met een Ultimate Boot Cd op een DVD of USB
Of met een windows DVD/USB
Ben ik nu mee bezig, heb alleen nog nooit een ultimate boot cd op een USB gezet/gebruikt. Dus kan even duren.

• Radijsjes
Het lukt me maar niet om een boot cd op een usb te krijgen. Ik volg stap voor stap de instructies. ik heb het bestand gecheckt met de checksum, vervolgens naar c:ubcd-extracted uitgepakt en vervolgens in command prompt het volgende ingetypt:
cd \ubcd-extracted\ubcd\tools\win32\ubcd2usb
ubcd2usb c:\ubcd-extracted x:

Maar command prompt zegt: wordt niet herkend als een interne of externe opdracht programma of batchbestand.

Ik heb geeen idee wat ik fout doe, command vind het programma maar kan er niks mee..

[ Voor 9% gewijzigd door Radijsjes op 15-11-2014 19:42 ]

• r44

r44

Wat heb je nodig:
1 een UBCD iso bestand
2 een USB Stick
2 Het programma Universal USB Installer zie link
http://www.pendrivelinux....-installer-easy-as-1-2-3/

Wat moet je doen:
1 start Universal USB Installer
2 Bij step 1 selecteer ultimate Boot CD
3 bij step 2 navigeer naar de UBCD iso bestand en selecteer het
4 bij step 2 selecteer je USB stik en klik op create. en wacht tot het klaar is.
5 Start het systeem op en kies voor starten vanaf USB.

44

• Radijsjes
Oke ik heb de boot usb gebruikt, maar hou hetzelfde probleem (opstarten laat het moederboord scherm zien, geeft één piep en begint opnieuw). De boot volgorde is usb als eerst (daarnaast heb ik met f8 handmatig boot via usb opgestart) dit gaf hetzelfde resultaat.

Wat bewijst dit precies? dat het niet aan de harde schijf ligt?

• r44

r44

Dat is moeilijk te zeggen.
Ik heb ook de AMI Bios en krijg altijd een beep en daarna wordt Windows gestart.
Zie link voor betekenis van de beeps
http://www.bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm

Een kort beep is probleem met de Memory Dat wil niet direct zeggen dat de geheugen stuk is.
een lange beep wil zeggen dat de POST start goed verlopen is.

Vraag:
- kan je in de Bios komen?
- Hoe heb de bios gerest.
- Hoeveel harde schijven heb in het systeem
- Krijg je de fout melden over de memory nog of herstart hij direct na de beep?

Bios resetten:
- probeer het door de batterij van de moederbord voor een paar minuten eraf te halen.

Plaats de batterij weer herstart de PC en druk op de DEL toets in de bios kies voor
Load Setup Default en kies voor Save en exit.

Als het nog steeds niet lukt probeer dan zonde HD te starten

44

• Radijsjes
- Ik kom in de Bios door op del te drukken bij het tonen van het scherm van het moederboord. Daar heb ik de default settings geladen en vervolgens opgeslagen.

- Ik heb één harde schijf

- Heb nu de batterij eruit gehaald (moest ook mn grafische kaart eruit halen omdat die over de batterij hangt) en zo gereset. Vervolgens met F1 tijdens het AMI scherm de bios settings geladen en de default settings ingesteld. Bij opstarten vervolgens het oude probleem.

- Ik krijg een biepje heb sowieso nooit een fout melding gehad apart van het ene korte biepje dat DRAM refresh failure weergeeft.

Update: heb nu ook de harde schijf losgekoppeld van het moederboord en opnieuw opgestart. Geeft wederom hetzelfde probleem. Opstart, kort piepje, toont MOBO scherm, vervolgens begint het van voor af aan.

[ Voor 21% gewijzigd door Radijsjes op 17-11-2014 02:20 ]

Verwijderd

Mobo moet nornaal niet herstarten.
Beste is om ook in bios optimized defaults te laden en te saven na een bios reset.

Wat doet het mobo zonder geheugen? Ik zou alles cheken voor de zekerheid zoals kabels. Mobo uit de kast halen. 1 staaf, lat, reep, dimm geheugen erin.

Nadat je hardware ( cpu geheugen mobo gfx card ) wisselt altijd bios resetten om problemen te voorkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2014 15:55 ]

• Radijsjes
Zonder het geheugen (Dimm) start de computer, geeft geen beeld, en geeft 1 lange en 2 korte piepjes (de bios beep codes zegt dat dat iets met het video bios te maken heeft?) en blijft dit snel na elkaar herhalen. Verder gebeurd er vrij weinig.

Met mobo uit de kast halen bedoel je dat alles dan wel nog verbonden blijft aan de mobo?

Ik heb na het in elkaar zetten van deze setup nooit iets veranderd/verwisseld. Het probleem is "ineens" ontstaan.

hoe stel je de bios in in optimized default settings? Onder de tab exit staat alleen default settings.

Wat me nu opvalt en ook in de foto te zien is is dat het laatste wat de AMI toont checking NVRAM is.

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/44c3oosen/AMI_18_11_14.jpg

De instellingen van de bios. Doe ik iets verkeerd?

Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/4chai8hyv/Boot_device_priority.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/vth9e0v69/HDD.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Radijsjes op 18-11-2014 17:33 ]

Verwijderd

Je moet alles zo simpel mogelijk houden. Het liefste test je 1 dimm geheugen in een andere pc met memtest86 voor een uurtje of meer. Dan weet je dat die werkt. Maar zelfs half gaar ram werkt meestal nog.

Met het mobo uit de kast halen doel ik het minimale. Geen contact met kast. Alleen mobo, voeding, cpu en ram, gfx kaart. Geen hdd of ssd of usb.

Optimized default is geloof ik van MSI. Defaults is goed en natuurlijk saven.
je kunt een andere videokaart proberen of als je onboard gpu hebt die gebruiken.

Mss bios nog een keer resetten met jumper. Zie handleiding mobo. Heb wel eens een foute bios reset meegemaakt maar daar lijkt het niet op.

Ik gok iig op mobo of gfx kaart defect.

• Radijsjes
Helaas heb ik geen andere pc behalve een zeer oude laptop (met 1 gb want de andere 1e gb is nu net kapot gegaan). Dus dat zal even duren voordat ik dat kan testen.

hirenbootcd boot usb werkt ook niet, misschien ligt het aan het type usb maar ik heb geen idee. Zijn er in de tussentijd andere mogelijkheden die ik kan checken?

Als ik mijn grafische kaart uit het MOBO slot haal, weet ik dan niet gelijk of het daaraan ligt?

[ Voor 13% gewijzigd door Radijsjes op 18-11-2014 19:27 ]

Verwijderd

Zo te zien heeft je mobo onboard gpu en kun je die proberen. Videokaart eruit halen dus. Monitor direct op mobo aansluiten. Als het goed is moet die dan igp aan zetten. Uiteraard kan opnieuw bios resetten weer nodig zijn.

• Radijsjes
Heb zojuist de gpu eruit gehaald en het mobo gereset door de batterij eruit te halen. Tijdens het AMI scherm werd gevraagd of ik de bios instellingen wou laden of de default instellingen wou laden. ik heb de default instellingen geladen. Maar kreeg weer dezelfde loop.

Verwijderd

Dan ligt de oorzaak van het probleem waarschijnlijk bij het mobo.

• Radijsjes
Ik heb de afgelopen avond memtest86+ gedraaid over de afzonderlijke dimm staafjes. De ene had vier runs en nul errors de ander 3 om nul. Dus aan de dimm staafjes ligt het sowieso niet. De enige resterende optie is volgens mij om te flashen. En als dat niet lukt een nieuwe mobo te kopen. Of zijn er nog andere opties?

• Radijsjes
Ik zie op internet veel verhalen over de ingewikkeldheid van flashen, ik heb het zelf nog nooit gedaan. Dus ik zou graag weten wat de risico's zijn. Als het alleen een risico betreft voor mijn moederboard, dan wil ik het wel proberen. Als het ook een risico is voor andere onderdelen van mijn pc, dan koop ik liever een nieuw moederboard.

Verwijderd

Alleen de stroom moet niet uitvallen tijdens de flash.
Je flashed alleen je moederbord en flashen is zo gedaan. Mogelijk heb je dual bios en mogelijk is dat een extra veiligheid.

• Radijsjes
Oke, ik heb bios bestand gedownload en uitgepakt op mijn usb stick van deze site( http://www.asus.com/Mothe..._LX_V2/HelpDesk_Download/) en onder windows 7, 64 bit.

Nou heb ik dit stappen plan gekregen op een ander forum: http://vip.asus.com/forum...70215223109668&board_id=1

Nou heb ik twee vragen:

1 Is dit een goed stappenplan?

2 Er staat in dat als je bestand b.v. 'P5B-ASUS-Deluxe-1101.ROM' heet je het moet veranderen naar 'P5BD1101.ROM' omdat er een max is van 8 tekens. betekend dit dat ik mijn bestand met de naam 'M5A78L-M-LX-V2-ASUS-1602' moet veranderen naar een 8 teken lange naam? Zo ja hoe? M5A78LMLX1602 is al te lang.. en ik heb geen idee welke letters ik wel en niet weg kan laten...

Alvast bedankt.

• Radijsjes
Even been update. Het blijkt dat er been chip op De mobo kapot is. Ik kan deze laten repareren voor 96 euro. Of ik kan been nieuwe mobo kopen. Min vraag is nu welk moederboord vergelijkbaar is met De huidige, welke niet meer verkocht wordt. En uiteraard compatible is met De rest van het systeem.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:53
Je kan toch gewoon zoeken in de Pricewatch op AM3+?

• Radijsjes
Maar dan weet je toch alleen of De processor erop kan? Ik heb namelijk geen idee aan welke vd Andere eisen De mobo Moet voldoen om compatible te zijn met De rest van het system.

Ik heb De drie goedkoopste mobo die ik kon vinden even gelinkt. Kan iemand voor mij chicken of die in min system passen?

pricewatch: MSI 970A-G43

pricewatch: Asus M5A78L-M/USB3

pricewatch: ASRock 980DE3/U3S3

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:53
Radijsjes schreef op zondag 04 januari 2015 @ 19:04:
Maar dan weet je toch alleen of De processor erop kan? Ik heb namelijk geen idee aan welke vd Andere eisen De mobo Moet voldoen om compatible te zijn met De rest van het system.

Ik heb De drie goedkoopste mobo die ik kon vinden even gelinkt. Kan iemand voor mij chicken of die in min system passen?

pricewatch: MSI 970A-G43

pricewatch: Asus M5A78L-M/USB3

pricewatch: ASRock 980DE3/U3S3
Ze zijn alle drie compatibel met de rest van je systeem, het is alleen aan jou om te kijken welke features ze voor de rest hebben en welke jij graag wilt (zoals USB poorten, geluidsaansluitingen, PCI(e) sloten etc.), maar dit kun je mooi vergelijken in de pricewatch (alle drie aanvinken en klikken op "vergelijken") of gewoon even naar de specificaties op de website van de fabrikant kijken. Asrock biedt over het algemeen veel features voor zijn geld. Ik zou overigens wel voor een nieuwere chipset gaan, dus niet weer die 760G, maar de 970 bijvoorbeeld. En hooguit dat je een BIOS update moet doen, maar dat doe ik standaard sowieso altijd. Er passen ook de FX processoren op, dus je kan je processor in de toekomst nog upgraden ook.

PS: Je voeding is trouwens niet van al te beste kwaliteit, dus ik weet niet hoe lang die meegaat. Zie ook [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29.

[ Voor 3% gewijzigd door chim0 op 05-01-2015 03:46 ]

• Radijsjes
Ik heb ondertussen De as rock gekocht en geinstalleerd. Het systeem red het nu tot en met het windows icoontje. Daarna start ie opnieuw op. ook geeft De computer aan dat er geen devices gevonden zijn. Dit heeft denk ik met De sata3 aansluiting the maken.

Volgens reacties op het internet komt het niet kunnen laden van win 7 doordat het nieuwe moederbord als een nieuw system wordt gezien en zal ik win 7 opnieuw Moeten installeren.

Weet iemand of er nog Andere mogelijkheden zijn?

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:35
Als je je moederboard vervangen hebt zou je windows opnieuw moeten installeren.
Dit door een andere drivers die je nodig hebt.

2250 WP Zuid PVoutput

• Radijsjes
Als ik Windows opnieuw installeer, behoud ik dan wel de gegevens die op de harde schijf staan?
Pagina: 1