Toon posts:

Voor de expert: onverklaarbare krimp HDD capacity

Pagina: 1
Acties:
  • 385 views

Verwijderd

Topicstarter
Enige tijd geleden heb ik een aantal verschillende OS uitgeprobeerd: zowel linux distro's als windows, zowel single- als dual-boot.

Nu heb ik Windows 8.1 single boot geinstalleerd, maar toont mijn C: schijf slechts 465 gig capaciteit te hebben waar dat 500 moet zijn. Heeft iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Het volgende is het iig niet:

- Er is geen unallocated space zichtbaar in de disk partitioner
- Er is geen ext partitie die windows niet zou kunnen lezen (ben teruggegaan naar linux, maar nog steeds 465 gig capaciteit.
- Er is geen windows .old folder

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Staat in de FAQ: OM FAQ

Ey!! Macarena \o/

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
In werkelijkheid moet je de rekenfactor van 1 KB = 1024 B nemen. Dus 500 GB = 500.000.000.000 bytes. Dit getal drie keer delen door 1024 levert 465,66 GB op.

[ Voor 3% gewijzigd door rikadoo op 03-05-2014 14:22 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:02
Lekker eigen onderzoek gedaan. Uitleg van Rikadoo is correct.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken de rekenmethode, maar dit laat onverlet dat bij aankoop van de laptop er wel degelijk 500 gig werd weergegeven. Is deze rekenmethode veranderd tussen windows 7 en windows 8?

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:14
Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 13:19:
Ik ken de rekenmethode, maar dit laat onverlet dat bij aankoop van de laptop er wel degelijk 500 gig werd weergegeven. Is deze rekenmethode veranderd tussen windows 7 en windows 8?
Denk dat je je vergist.. Ik heb bijv 5 1TB schijven op mijn Windows 7 bak.. Allemaal 931 GB, 931 / 2 = 465,5 GB ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet zeker dat het ooit 500gb was maar dat kan er ook mee te maken hebben dat de fabrikant er iets aan gefixt heeft. De rekenmethode snijdt inderdaad wel hout. Net iets te toevallig dat het precies klopt.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:14
Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 13:32:
Ik weet zeker dat het ooit 500gb was ....
Ja, want dat stond op de verpakking O-)
Wikipedia: Terabyte

[ Voor 15% gewijzigd door analogworm op 03-05-2014 13:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
analogworm schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 13:42:
[...]

Ja, want dat stond op de verpakking O-)
Nee beste vent, ik ben niet helemaal gek. Zeker weten gaf disk utilities eerst 500gb aan. Maakt ook niet uit. Ik moest het gewoon even zeker weten voor een dual-boot projectje, gecombineerd met een post-mbr encryptie van de hele schijf. Dan wil je niet een deel missen. :)

Verwijderd

Beste Gelder,

Dit is niet de manier waarop we op GoT met elkaar om gaan. Ook is dit niet de manier waarop we topics aanmaken. We doen eigen onderzoek voordat we een topic openen en posten ook onze reeds genomen stappen in de startpost. Beide stappen heb jij kennelijk overgeslagen, en daarom gaat je topic dicht.

Dit is een vraag die vaak langskomt en wil je er meer over lezen, kan dat op deze pagina: Wikipedia: Binary prefix.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.