I7 4770K vs I7 4820K

Pagina: 1
Acties:

• timviv
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-12-2022
Wanneer ik de I7 4770K vs I7 4820K bekijk neig ik naar de I7 4820K, Welk moederboard zouden hier het best bij passen, er moet een high end videokaart op, en 16 tot 32 gb RAM geheugen.

Verwijderd

De i7 4770k is maar paar euros duurder en performt beter. De 4820k is een socket 2011, die moederborden zijn veel duurder dan die voor de 4770k. Dus uiteindelijk ben je beter en goedkoper gediend met de 4770k!

Wat heb je nodig op je mobo? Wifi, bluetooth, overklokmogelijkheden, raid... ?

• timviv
Ik wil een stabiel stand alone workstation , wifi is niet nodig, bluetooth is niet nodig, overklokmogelijkheden zijn ook niet nodig, Wel een hoop stabiel werkgeheugen voor lange render en cfd calculatie sessies ( dag of meer)
Het moet dus echt een workstation worden met een flinke grafische kaart zoals de NVIDIA GeForce GTX 760
met Open GL 4,0 of hoger ondersteuning.
Kort door de bocht, Veel reken kracht en werkgeheugen voor kortere calculatie sessies.
Flinke grafische kaart voor soepel werken met grote complexe 3d tekeningen (rhinoceros)

Is het niet erg fijn voor dit soort werk dat de 4820K 4 memory kanalen heeft ipv 2 zoals de 4770K?

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:04

two

timviv schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 21:53:
Ik wil een stabiel stand alone workstation , wifi is niet nodig, bluetooth is niet nodig, overklokmogelijkheden zijn ook niet nodig, Wel een hoop stabiel werkgeheugen voor lange render en cfd calculatie sessies ( dag of meer)
Het moet dus echt een workstation worden met een flinke grafische kaart zoals de NVIDIA GeForce GTX 760
met Open GL 4,0 of hoger ondersteuning.
Kort door de bocht, Veel reken kracht en werkgeheugen voor kortere calculatie sessies.
Flinke grafische kaart voor soepel werken met grote complexe 3d tekeningen (rhinoceros)

Is het niet erg fijn voor dit soort werk dat de 4820K 4 memory kanalen heeft ipv 2 zoals de 4770K?
Neem een 4820k, vanwege de acht geheugensloten en de mogelijkheid om up te graden naar een hexacore.

Signature

Verwijderd

K versies zijn voor overklokken, die heb jij dus niet nodig. Voor zo een toepassingen lijkt me een xeon veel beter: pricewatch: Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed
Komt veel goedkoper uit.

Als je een hexacore denkt nodig te hebben, koop je dat beter direct, maar is natuurlijk veel duurder!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:04

two

Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 22:06:
K versies zijn voor overklokken, die heb jij dus niet nodig. Voor zo een toepassingen lijkt me een xeon veel beter: pricewatch: Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed
Komt veel goedkoper uit.

Als je een hexacore denkt nodig te hebben, koop je dat beter direct, maar is natuurlijk veel duurder!
Je koopt niet om de 2 jaar een workstation. Tegen de tijd dat het echt traag wordt kun je er simpelweg 4 modules bijzetten en 2e hands een i7-4930k kopen.

Signature

• timviv
de Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed valt eigenlijk al af. CFD en Render prestaties worden bepaald door het aantal memory kanalen. Wel zou een optie zijn om een dual socket te bekijken maar ik verwacht dat dat nogal prijzig gaat worden.

• TheK1ng
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2022
Lees dit topic ook eens ik heb het een tijdje geleden ook al hier gevraagd.
4770K vs 4820K\
Uit deze info komt dus ongeveer het tegenovergestelde advies van wat er voor mij uitkwam. Koop een 4820k, mocht je later nog je cpu willen upgraden is dit mogelijk. Ook 8 ram slots, je geeft zelf al aan veel geheugen nodig te hebben. En quad channel natuurlijk...

Verwijderd

Heb eens nagekeken en de 4820k geeft inderdaad meer performance. Had verkeerde benchmarks bekeken (in game, niet echt van toepassing) :F
Maar hij blijft duurder door het moederbord. Goed punt is wel dat je meer upgrademogelijkheden hebt nadien...
Dus dat is het wel waard waarschijnlijk.

Dan is dit wel wat voor het moederbord pricewatch: ASRock X79 Extreme6 niet te duur en 8 sockets voor ram.

EDIT: voor 2 cpu's is dit het goedkoopste pricewatch: Asus Z9PA-D8 weet niet of zoiets werkt met maar 1 processor en nadien een tweede erbij?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2014 10:33 ]

• TheK1ng
Dan kun je in plaats van extra geld uitgeven voor een dual socket moederbord, en een 2e cpu beter over een tijdje upgraden naar een duurdere enkele cpu lijkt mij. Je bent nml al 100euro extra kwijt voor het moederbord plus nog grofweg 300 voor een 4820k. Dan kun je beter later je 4820k upgraden en een (2ehands) hogere tier Extreme processor kopen hetzij ivy-e of zelfs haswell-e (wat deze zomer uitkomt).

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:52
Voor twee cpu's moet je een xeon nemen. Met die i7's gaat dat niet lukken volgens mij.

@hierboven: Haswell-E krijgt naar alle waarschijnlijkheid een ander socket. Intel doet twee generaties met deze sockets. Dus je upgrade mogelijkheden blijven beperkt tot deze series.

[ Voor 52% gewijzigd door analogworm op 02-05-2014 10:43 ]

Verwijderd

Ik zou gaan voor de i7 4770k omdat je dan een high end moederbord kan kopen. Maar als je een socket 2011 koopt is uw moederbord zeker ook heel wat duurder.

• TheK1ng
Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 10:45:
Ik zou gaan voor de i7 4770k omdat je dan een high end moederbord kan kopen. Maar als je een socket 2011 koopt is uw moederbord zeker ook heel wat duurder.
Het gaat er heel erg om hoe de ts z'n ram wilt hebben, hij geeft aan veel ram nodig te hebben.ALs dit meer dan de 32Gig die een 4770k ondersteund is is toch de 4820k een betere optie. Ook omdat hij dan quad channel support heeft.
analogworm schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 10:41:
Voor twee cpu's moet je een xeon nemen. Met die i7's gaat dat niet lukken volgens mij.

@hierboven: Haswell-E krijgt naar alle waarschijnlijkheid een ander socket. Intel doet twee generaties met deze sockets. Dus je upgrade mogelijkheden blijven beperkt tot deze series.
Ik bedoelde als de ts nog een paar maandjes kan wachten, dan kan ie de 5280k (heet ie zo?) 6-core kopen voor het geld dat nu een 4820k kost.

[ Voor 34% gewijzigd door TheK1ng op 02-05-2014 10:56 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:52
Oow zo, ja da kan ook. Haswell-E staat voor q2 dit jaar op de planning geloof ik inderdaad. Dat zou idd weer een upgrade path vrijmaken.

• TheK1ng
analogworm schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 11:24:
Oow zo, ja da kan ook. Haswell-E staat voor q2 dit jaar op de planning geloof ik inderdaad. Dat zou idd weer een upgrade path vrijmaken.
Ja op die manier :) er wordt gerumoured dat ddr4 zelfs met hasswell-e tegelijk uitkomt. Maar persoonlijk zou ik in het begin nog even weg blijven van ddr4. Maar dat is ook weer een deel van/soort upgrade path.
Pagina: 1