4770K vs 4820K

Pagina: 1
Acties:

• TheK1ng
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe pc, het grootste deel van de componenenten ben ik ondertussen wel uit, ik twijfel alleen nog over welke processor ik zal kopen. De 4770k of de 4820k. Op de interwebz heb ik wel wat info gevonden over beide processoren en ook een aantal reviews waarin ze vergeleken worden. Hier komt echter geen duidelijke winnaar uit naar voren. Meestal eindigen ze met de conclusie dat er geen winnaar is en dat het aan je persoonlijke eisen ligt :+

Wat mag het gaan kosten?
Ongeveer 300 euro voor de cpu en 150-170 voor het moederbord (mag natuurlijk wel goedkoper).

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Ik twijfel tussen de i7-4820k in combinatie met dit http://tweakers.net/price.../gigabyte-ga-x79-ud3.html moederbord of een i7-4770k. Het moederbord hierbij is dan de volgende stap. Hier twijfel ik tussen de volgende vier:Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Ik ben van plan twee 290's aan te schaffen, als ik nu zou moeten kiezen zou dit de msi of de sapphire tri-x versie zijn.Dit doe ik echter niet direct bij de aanschaf van de rest van de pc, ik wil nog even wachten tot de prijzen wat dalen.Tot die tijd zal ik mijn "oude" Sapphire 7850 gebruiken. Omdat ik dus van plan ben deze in crossfire te zetten leken mij de 40 pci lanes van de 4820k een voordeel ten opzichte van de 20pci lanes van de 4770k. Ik vraag me alleen af of dit verschil merkbaar is. Op internet kan ik hier niet veel informatie over vinden in combinatie met deze kaarten. Verder zal ik 8Gb 1600Mhz ram in het mobo prikken om dit later te upgraden met 8Gb extra.
Iets anders dat ik op internet heb gelezen is dat de hasswells niet zo fijn overclocken. Over de overclockprestaties van de 4820k kan ik niets duidelijks vinden. Is hier meer prestatie uit te halen wanneer deze goed overgeclockt is of ben ik dan alsnog beter af met een 4770k? Ik ga de processor koelen met een corsair h100i.

In het kort: een 4770k of een 4820k en welk van de bovenstaande drie moederborden wanneer de 4770k een betere keuze is?

Als ik iets ben vergeten laat het me weten! (hej dat rijmt :+ )

Edit: vergeten erbij te zetten wat ik met mn pc van plan ben te gaan doen. Ik ga vooral gamen en internetten. Ook zal ik wel eens een virtual machinetje draaien en wat dingetjes compilen etc (al is dit tegenwoordig geen probleem meer geloof ik). Ook vind ik het leuk om gewoon een beetje te overclocken etc.

[ Voor 5% gewijzigd door TheK1ng op 06-02-2014 20:18 ]

• miyazakiman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-08-2025
Zou even kijken hoe belangrijk een virtual machine voor je is want volgens mij is deze optie niet aanwezig iig op de 4770K om meer ruite te maken voor OC.

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
miyazakiman schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 20:27:
Zou even kijken hoe belangrijk een virtual machine voor je is want volgens mij is deze optie niet aanwezig iig op de 4770K om meer ruite te maken voor OC.
Semi correct VT-x is wel beschikbaar maar VT-d op devices door te geven (zoals videokaart etc) naar je vm zonder grote overhead is niet beschikbaar. op de 4770k

• TheK1ng
Het is geen vereiste, ik gebruik nu wel eens een Virtualbox om linux te draaien. Dit zal niet meer nodig zijn vanaf september/october. Tot die tijd kan ik wel af met uberaude laptop voor linux dus het is geen vereiste maar het zou mooi meegenomen zijn.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51
Als je niet gaat overklokken kun je de 4770 overwegen, die heeft wel VT-d, weet niet welke eis/wens belangrijker is.

De 4820k klokt vaak net wat hoger dan de 4770k, maar daarmee is hij niet opeens veel sneller (stock wint de 4770k de meeste benchmarks), het verschil tussen beide is redelijk verwaarloosbaar imo.

Het verschil zit hem dus voornamelijk in het moederbord.
Persoonlijk denk ik niet dat je/jij de features van een 2011 moederbord nodig hebt, door voor 1150 te kiezen bespaar je direct 50-75 euro op een 'vergelijkbaar' moederbord.

Of zoals 'we' het vaak samenvatten:
Als je geen quad channel geheugen nodig hebt, geen 3 of meer videokaarten gebruikt en geen 6-core processor neemt kun je beter voor het goedkopere 1150 platform kiezen.

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 06-02-2014 21:02 ]

• TheK1ng
Bedankt voor je reactie, overclocken is een belangrijkere eis dan VT-d, zoals in de volgende post zal ik tot ongeveeer sept-oct gebruik maken van VT-d en hierna niet meer. Dus voor de 4770k gaan volgens jou dan? Welk moederbord zou je aanraden? Het lieftst zou ik gaan met een zwart/zwart-rood/zwart-geel colorscheme voor het moederbord.

Edit:
Wat ik me ook nog afvroeg trouwens of het misschien het wachten op hasswell-e/hasswell refresh waard is. Deze komen ook ergens dit jaar uit toch?

[ Voor 18% gewijzigd door TheK1ng op 06-02-2014 21:52 ]

Pagina: 1