Thuisserver / nas Aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-04 10:22
hoi medetweakers,

na een tijdje een raspberry pi gebruikt te hebben als thuisserver merk ik toch dat het net te traag is om meerdere dingen op te laten lopen. ik wil dus een nieuw, relatief zuinig systeempje bouwen waarop ik bijvoorbeeld sickbeard/couchpotato kan laten lopen, transmission-QT en een webserver voor thuisgebruik. ook zit ik te twijfelen of ik windows server of debian er op zal laten lopen
het liefst hou ik het het goedkoopst mogenlijk maar mijn maximumprijs is ongeveer 400 euro,
de enige componenten die ik al heb zijn 2 1tb WD-Red harde schijven.
na wat browsen ben ik op dit lijstje uitgekomen wat zou kunnen werken,

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 31,84€ 31,84
1Asus H81T€ 64,44€ 64,44
1Fractal Design Core 1000 USB 2.0€ 28,99€ 28,99
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU€ 57,73€ 57,73
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,94€ 29,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 212,94

het liefst hou ik het energieverbruik zo laag mogenlijk omdat hij 24/7 aan zal staan, met dit in mijn achterhoofd neem ik ook aan dat ik niet ga overclocken
wat kan ik het beste aan dit systeem verbeteren?

• jurrejonker
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09-2024
Even aan het DAA beleid aanpassen, dan helpen we je vrolijk verder!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

jurrejonker schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 12:42:
Even aan het DAA beleid aanpassen, dan helpen we je vrolijk verder!
Sorry, maar ik vind dat zn wensen en eisen duidelijk zijn, en hij heeft eigen research gedaan, niets mis mee.
Ik zou voor een server die 24/7 aanstaat wel kijken naar een zuinige voeding, en dan eentje die het bij extreem lage belastingen oom nog goed doet.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-04 16:16
Het mooie van het moederbord uit de TS is dat je er een 19V adapter op aan kan sluiten. Deze zijn zeker bij lage belasting zuiniger (efficiënter) dan een 300W ATX voeding.

Verder is de CPU prima, je kan nog overwegen of je genoeg hebt aan 4GB RAM. Voor de taken die je in de TS beschrijft is 4GB iig genoeg. De behuizing is prima (en lekker goedkoop), maar bied niet heel veel plaats voor HDD's. Iets om rekening mee te houden bij mogelijke toekomstige upgrades.

Echter heeft AMD op het moment ook een erg interessant platform. Wat denk je van:
pricewatch: ASRock AM1H-ITX met een pricewatch: AMD Athlon 5150 Boxed
Dit platform is goedkoper en ook erg zuinig. Ook heeft dit moederbord een aansluiting waar je laptopvoeding adapter op aan kan sluiten (geen ATX voeding nodig).

Lees ook zeker onderstaand topic door!
Het grote zuinige server topic

• Ron
@ jurrejonker, wat mis je in de op waar je uitleg over wil?

@ jaapsander

met de laptopvoeding is interessant, maar heb ik dan niet alsnog een aparte voeding nodig voor mijn harde schijven?

ook vraag ik me af of ik genoeg heb aan een picopsu, ivbm Sata-power

• K!wi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-04 23:06
Ik heb zelf een soortgelijke intel download-server en die draait ook prima op 2Gb, de andere reep is kapot gegaan :( dus aan 4gb heb je voldoende.

Die case is wel interessant maar wat 'jaapsander' al zegt, weinig ruimte voor extra HDD's. Ik gebruik zelf nog de be quiet! L7 300 watt voeding, en dies heel zuinig bij lage belasting (max 32watt). Voor de voeding van de 3,5" schijven heb je idd een probleem met de 12v voeding. Mscn kun je eens kijken naar een ander moederbord. Bijvoorbeeld de ASRock B85M-ITX.

• jaapsander
Dat ligt er natuurlijk aan wat je er allemaal op aan wilt sluiten. 2 HDD's zijn voor een 90W adapter geen probleem. Bij het moederbord zit een stekker waarmee je je sata apparaten van power kan voorzien. Waar je op moet letten is dat de piekbelasting bij het opstarten met meerdere HDD's wat hoger op kan lopen (~10W per 3.5' HDD). Er zijn natuurlijk ook mogelijkheden om de disks softwarematig 1 voor 1 te laten opspinnen.

Overigens heb je bij bovenstaande moederborden juist geen pico PSU nodig. Die zit dus al ingebouwd in het moederbord. Hierdoor hoef je alleen maar een adapter te gebruiken zoals http://www.logicsupply.nl...c-adapters/pw-19v4a74-eu/

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-01 09:10
jaapsander schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 16:23:
Dat ligt er natuurlijk aan wat je er allemaal op aan wilt sluiten. 2 HDD's zijn voor een 90W adapter geen probleem. Bij het moederbord zit een stekker waarmee je je sata apparaten van power kan voorzien. Waar je op moet letten is dat de piekbelasting bij het opstarten met meerdere HDD's wat hoger op kan lopen (~10W per 3.5' HDD). Er zijn natuurlijk ook mogelijkheden om de disks softwarematig 1 voor 1 te laten opspinnen.

Overigens heb je bij bovenstaande moederborden juist geen pico PSU nodig. Die zit dus al ingebouwd in het moederbord. Hierdoor hoef je alleen maar een adapter te gebruiken zoals http://www.logicsupply.nl...c-adapters/pw-19v4a74-eu/
Ik zou uitgaan van 15W tijdens spinup van disks: http://www.wdc.com/wdprod...Sheet/ENG/2879-771442.pdf

12v@1.2A = 14.4W (de 2, 3 en 4TB disks zitten dichter tegen de 20W aan)

• Ron
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 31,84€ 31,84
1Asus H81T€ 64,44€ 64,44
1Fractal Design Core 1000 USB 2.0€ 28,99€ 28,99
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU€ 57,73€ 57,73
1Seasonic Power Adapter 120Watt (19V)€ 41,50€ 41,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 224,50

dus de power supply vervangen voor zo'n 12v dc adapter?

ook maak ik me niet heel veel zorgen om het lage aantal harde schijven dat ik hierin kwijt kan.
als deze 1tb schijven aan vervanging toe zijn zullen (waarschijnlijk/hopelijk) 6tb schijven al veel goedkoper zijn

Van wat ik onder andere op tweakers heb gelezen zou ik met deze combinatie een idle verbruik van ongeveer 30 watt moeten kunnen realiseren toch?

[ Voor 21% gewijzigd door Ron op 01-05-2014 20:46 ]

• jaapsander
30W moet geen probleem zijn. Wanneer je de software goed instelt zou lager zelfs geen probleem zijn. Lees mux' blog maar eens.

• Ron
@ jaapsander

bedankt, ik had mux's blog al eerder gelezen, harware mods zijn nou niet helemaal mijn ding :)
ook vraag ik me af of een msata ssd in termen van power usage een groot verschil maakt, ('t zou zonde zijn om het niet te gebruiken)

• jaapsander
Mux doet niet alleen hardware mods, maar heeft tegenwoordig ook een BBG voor zuinige servers. In het artikel die ik linkte wordt het moederbord dat jij hebt uitgekozen besproken mbt zuinigheid.

Verwijderd

Hoe uitgebreid is nodig?

Ik heb mediaspeler mede8er 800x aangesloten op reciever (onkyo) die weer is aangesloten op tv. Alles via hdmi. Momenteel sluit ik iedere keer een externe harde schijf via usb op mediaspeler voor films, foto en muziek. Ipv iedere keer het gesleep wil ik dus via netwerk werken en iets van opslag aansluiten.

Functionaliteit netwerkopslag: gemakkelijk installeren, eenvoudig in gebruik, eenvoudig bestanden op te plaatsen, vooral snel, extern toegankelijk via internet ( bijv vanuit frankrijk) om foto oid op te plaatsen, beetje robuust voor toekomst, via ipad/ iphone af te spelen cq. Up te loaden. Ik stel me opstelling voor door nas aan te sluiten op router. Mediaspeler is al aangesloten op router. Beide bekabeld.

Ik heb een tijd met nas systemen als synology, qnapgy voor ogen gehad. Maar, los van de kosten, is dit wellicht wat overdone met apparatuur die ik al heb. Kortom zou een " eenvoudige" nas al voldoende zijn? Ik denk aan WD MyCloud 4T.

1)Wie kan me adviseren gezien de functionaliteit die ik wil.
2) is snelheid afhankelijk van apparaat of van netwerk ? hoe kan ik snelheid van netwerk dan verhogen?

Alvast bedankt
Pagina: 1