Advies voor aankoop 27"

Pagina: 1
Acties:

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-02 15:44
Beste tweakers,

Ik zit met een aantal vragen met betrekking tot het aanschaffen van een 27" scherm. Ik heb al het één en ander proberen op te zoeken (zowel op het got forum als de rest van het internet), maar ik lees nogal verschillende antwoorden op mijn vragen.

Ten eerste, is gamen op een 27" met een 1080p resolutie goed te doen, of wordt het snel erg pixel-erig? Ik lees nogal uiteenlopende antwoorden. Ik zit zelf denk ongeveer 70cm vanaf mijn scherm. Ik heb nagedacht over 1440p schermen, maar vind deze nog te duur.

Heb er rond gekeken in verschillende winkels, echter heeft geen enkele winkel een 27" staan waar ik het op zou kunnen testen :(

En in hoeverre ga ik het verschil tussen input tijden van 1 tot 5ms merken? Valt me op dat schermen met lagere input tijden veel duurder zijn, maar ga ik het verschil merken in shooters? En ga ik het verschil tussen 60 en 75hz merken met mijn XFX7970 kaart (bepaalde games halen wel meer dan 60FPS)?

Twijfel zelf tussen deze 3 schermen, maar op- en aanmerkingen hoor ik graag!

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus VE278Q Zwart€ 244,-€ 244,-
1BenQ GW2760HS Zwart€ 235,30€ 235,30
1LG IPS277L-BN Zilver, Zwart€ 229,-€ 229,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 708,30

edit; gebruik nu een 23" LG scherm, typenummer weet ik niet precies, maar de response tijd is 2ms en heeft 60hz

Bvd!

[ Voor 3% gewijzigd door co2301 op 30-04-2014 15:19 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zat zelf met exact hetzelfde probleem. Mijn 24" LG scherm was aanvervanging toe en ik wilde ook graag een slag groter hebben, dus ik kwam ook bij 27" uit. Na veel research en ook eigen ervaringen kan ik zeggen dat 1920 x 1080 verre van prettig is bij 27", deze resolutie past echt niet bij het schermformaat.

Een 1440p scherm is echter vrij prijzig, en zodoende ben ik uitgekomen bij een Koreaanse monitor, een Qnix 27" met 2560 x 1440 resolutie én IPS paneel. Ze zijn op Ebay te vinden en je betaalt een erg lage prijs voor wat je krijgt. Je moet echter de gok aandurven om in zee te gaan met een Koreaanse verkoper.

Zie dit topic: Koreaanse IPS monitors

Die van mij arriveert vandaag of morgen via DHL dus dan kan ik wellicht meer info geven over mijn bevindingen. Maar als je het niet aandurft dan begrijp ik dat ook wel. Dit zou in ieder geval mijn advies zijn :D

Edit: Deze bijvoorbeeld http://r.ebay.com/uVE7rD

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• co2301
stin00 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:24:
Ik zat zelf met exact hetzelfde probleem. Mijn 24" LG scherm was aanvervanging toe en ik wilde ook graag een slag groter hebben, dus ik kwam ook bij 27" uit. Na veel research en ook eigen ervaringen kan ik zeggen dat 1920 x 1080 verre van prettig is bij 27", deze resolutie past echt niet bij het schermformaat.

Een 1440p scherm is echter vrij prijzig, en zodoende ben ik uitgekomen bij een Koreaanse monitor, een Qnix 27" met 2560 x 1440 resolutie én IPS paneel. Ze zijn op Ebay te vinden en je betaalt een erg lage prijs voor wat je krijgt. Je moet echter de gok aandurven om in zee te gaan met een Koreaanse verkoper.

Die van mij arriveert vandaag of morgen via DHL dus dan kan ik wellicht meer info geven over mijn bevindingen. Maar als je het niet aandurft dan begrijp ik dat ook wel. Dit zou in ieder geval mijn advies zijn :D

Edit: Deze bijvoorbeeld http://r.ebay.com/uVE7rD
Heb je een tijdje gewerkt of gegamed met een 1080p 27" scherm? En wat was de afstand tot het scherm ongeveer, merkte je verschil als je verder afstand nam van het scherm?

Ja dat topic had ik ook inderdaad gezien, maar durf het eigenlijk niet aan om zoiets van ebay te bestellen, ben sowieso niet heel erg happig op ebay en buitenlandse webshops. Dus dat houdt voor mij helaas op..

Bedankt voor je reactie!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:20
Ik heb op mijn werk een 27" 1080p scherm en hier een 1440p scherm uit het Koreaanse IPS monitor topic. Full HD op 27" is overkill. Ik denk dat dit nog wel leuk is als kiosk-scherm o.i.d. maar vooral als je gaat gamen wordt het allemaal erg pixelig. Doe jezelf een plezier en koop een 1440p, ben je gelijk even klaar. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:43

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb nu tijdelijk een 32" 1080P scherm voor mn neus, en ik zit er 70CM vanaf, en ik kan niet zeggen dat het er overdreven "pixelig" uitziet, dus op 27" helemaal niet, aangezien dit weer een bak kleiner is dan 32".

pricewatch: LG IPS277L-BN Zilver, Zwart

Zeer mooi scherm, dat van mij staat nu tijdelijk even bij oom omdat zn scherm kaduuk is en hij vind het ook geweldig, kleuren zijn "spot-on", geen ghosting, AH-IPS, groot enz. enz.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:20
kuusj98 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:13:
Ik heb nu tijdelijk een 32" 1080P scherm voor mn neus, en ik zit er 70CM vanaf, en ik kan niet zeggen dat het er overdreven "pixelig" uitziet, dus op 27" helemaal niet, aangezien dit weer een bak kleiner is dan 32".

Zeer mooi scherm, dat van mij staat nu tijdelijk even bij oom omdat zn scherm kaduuk is en hij vind het ook geweldig, kleuren zijn "spot-on", geen ghosting, AH-IPS, groot enz. enz.
Ik heb een 32" tv op de slaapkamer (FHD) en dat is vanuit bed (2-3m) al bijna pixelig te noemen...

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:43

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

chaoscontrol schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:20:
[...]

Ik heb een 32" tv op de slaapkamer (FHD) en dat is vanuit bed (2-3m) al bijna pixelig te noemen...
Dan heb je overduidelijk of ultra-goede ogen, of je hebt geen fatsoendelijk signaal, want bij mn 46" Sony kan ik op 3-4M nog geen pixels zien (CI+ /1080i), en ik heb 5% meer/scherper zicht dan de "mainstream" en dus ook geen bril of niks, en ik denk dat we allemaal een andere visie hebben over pixelig, want een TV signaal is natuurlijk wel even wat anders dan je PC die elke pixel weergeeft zonder compressie oid.

pricewatch: Philips 272C4QPJKAB Zwart

Hier, de goedkoopste en nog steeds erg goede monitor met 1440P en IPS (PLS is de naam die Samsung gebruikt maar dit is gewoon IPS)

Ik bedoel, mijn Nexus 5 heeft iets van 440 PPI, en daar moet je 1CM boven het scherm gaan hangen en daar zie je eigenlijk amper pixels.

Een iPad mini 1 vind IK pixelig, daar zie je nog duidelijk de pixels als je het ding bijv. 75CM weg houd.

[ Voor 12% gewijzigd door Kuusj op 30-04-2014 12:29 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Soundless
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-10-2025
Op de V&A staat een Dell Ultrasharp U2711 voor €350. Heb er zelf 1. Prachtig IPS scherm met 1440p

• co2301
kuusj98 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:13:

Dat is een TV wat je nu gebruikt? Jij gamet ook met dat LG scherm? Kan je iets vertellen over de response tijd?
chaoscontrol schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:20:
[...]

Dat is wel erg overdreven, heb zelf een 46" TV op die resolutie, als ik op 3-4 meter zit merk ik daar helemaal niks van.
Soundless schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:29:
Op de V&A staat een Dell Ultrasharp U2711 voor €350. Heb er zelf 1. Prachtig IPS scherm met 1440p
2e hands doe ik ook liever niet, maar bedankt voor je input.

Merk nu ook al dat de meningen erg verdeeld zijn, over het 'pixel-erig' gedeelte. Moet het eigenlijk zelf even testen, misschien toch maar even kijken of ik ergens een mogelijkheid vind.

Iemand die nog wat kan vertellen over de response tijd / Hz?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De responstijd van een scherm moet je eigenlijk even zelf meemaken in een winkel óf objectieve benchmarks nachecken. Fabrikanten sjoemelen heel veel met deze cijfers om maar zo laag mogelijk uit te komen. Er is namelijk geen 'universele' manier van testen, vaak testen fabrikanten bijvoorbeeld alleen de grey-to-grey waarde. Zo zijn er schermen die beweren over 4 ms te beschikken maar na een test toch bijv. 13 ms hebben, of 6 ms blijkt ineens >20 te zijn. Je moet die waarden eigenlijk met een korreltje zout nemen.

Het aantal Hertz heb ik zelf wel positieve ervaringen mee, ik merk echt een groot verschil tussen 60 Hz en 120 Hz. Maar ook dit moet je zelf even checken in een winkel, het gaat namelijk om je eigen voorkeur natuurlijk :D Dus ik raad je aan het even zelf te gaan testen!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Emphast
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:26
stin00 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:24:

Heb er zelf ook eentje en wel een waarschuwing, heb uiteindelijk nog een 150 euro aan FedEX moeten betalen. Wanneer ik naar de totaalprijs keek (500-550), besefte ik dat ik evengoed in België op dat moment een HP kon vinden waar je tenminste wat meer zekerheid qua garantie erbij hebt.

Desalniettemin ben ik wel zeer tevreden over de kwaliteit van het scherm :)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:03

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, los van pixelig of niet, ik zal je gewoon zeggen: de werkruimte is niet prettig. Een 23" scherm op 96DPI standaard is "ongeveer goed" (hoewel ik gewend ben geraakt aan dat op een 15,6" schermpje..., op 27" is de werkruimte gewoon niet beter. Zelfde voor games, je kan je UI niet kleiner zetten! Vooral voor RTS en MMO games is het fijn om je UI kleiner te kunnen zetten zonder dat het kleiner is.

In Windows op zo'n 27" scherm zal ik de DPI ook op 80%... dan is de werkruimte weer "goed" voor een 27", alleen dan zul je gewoon zien dat je detail mist...

Mijn advies is dan ook, als je 1080p wilt, neem het op een klein scherm (tenzij je ogen slecht zijn), en bespaar je het geld van een grotere lichtbak, want je schiet er toch niks mee op qua ruimte. 1080p claustrofobie op 23" is niks minder/meer dan die claustrofobie op 27". En daar heeft pixelachtigheid weinig mee van doen (hoewel ik het pixelachtig vind, maar goed, vind ik 1440p op 27" EIGENLIJK ook wel...)

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:05

Zenix

BOE!

De AOC Q2770PQU misschien wat? Is 60 a 80 euro goedkoper dan concurrent, goed scherm zie reviews.

• co2301
stin00 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:24:
De responstijd van een scherm moet je eigenlijk even zelf meemaken in een winkel óf objectieve benchmarks nachecken. Fabrikanten sjoemelen heel veel met deze cijfers om maar zo laag mogelijk uit te komen. Er is namelijk geen 'universele' manier van testen, vaak testen fabrikanten bijvoorbeeld alleen de grey-to-grey waarde. Zo zijn er schermen die beweren over 4 ms te beschikken maar na een test toch bijv. 13 ms hebben, of 6 ms blijkt ineens >20 te zijn. Je moet die waarden eigenlijk met een korreltje zout nemen.

Het aantal Hertz heb ik zelf wel positieve ervaringen mee, ik merk echt een groot verschil tussen 60 Hz en 120 Hz. Maar ook dit moet je zelf even checken in een winkel, het gaat namelijk om je eigen voorkeur natuurlijk :D Dus ik raad je aan het even zelf te gaan testen!
Weinig winkels hebben 27" schermen staan, helaas.

Zie nu ook dat dit scherm pricewatch: LG IPS277L-BN Zilver, Zwart een goldaward heeft gekregen op hardware.info. Ben nu wel erg aan het twijfelen.
Umbrah schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:31:
Tsja, los van pixelig of niet, ik zal je gewoon zeggen: de werkruimte is niet prettig. Een 23" scherm op 96DPI standaard is "ongeveer goed" (hoewel ik gewend ben geraakt aan dat op een 15,6" schermpje..., op 27" is de werkruimte gewoon niet beter. Zelfde voor games, je kan je UI niet kleiner zetten! Vooral voor RTS en MMO games is het fijn om je UI kleiner te kunnen zetten zonder dat het kleiner is.

In Windows op zo'n 27" scherm zal ik de DPI ook op 80%... dan is de werkruimte weer "goed" voor een 27", alleen dan zul je gewoon zien dat je detail mist...

Mijn advies is dan ook, als je 1080p wilt, neem het op een klein scherm (tenzij je ogen slecht zijn), en bespaar je het geld van een grotere lichtbak, want je schiet er toch niks mee op qua ruimte. 1080p claustrofobie op 23" is niks minder/meer dan die claustrofobie op 27". En daar heeft pixelachtigheid weinig mee van doen (hoewel ik het pixelachtig vind, maar goed, vind ik 1440p op 27" EIGENLIJK ook wel...)
Wat bedoel je precies met werkruimte? Ik snap dat de resolutie hetzelfde blijft, dus alles wat je ziet wordt wat groter, maar dat is ook precies mijn wens. Het gaat mij er alleen erg om dat ik geen pixel wil tellen tijdens het gamen. Gebruik de PC alleen om te downloaden, gamen en af en toe browsen. Voor de rest doe ik er niks op. Van interfaces ingame zal ik niet veel last hebben, speel eigenlijk alleen shooters, daarbij is de interface niet belangrijk.

Thanks voor je input iig!
Zenix schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:32:
De AOC Q2770PQU misschien wat? Is 60 a 80 euro goedkoper dan concurrent, goed scherm zie reviews.
Hmm, dat scherm is 450 euro? :P Verkeerde gekopieerd? Of bedoel je met concurrent andere 1440p monitors? Daar zijn er zat van in die prijsklasse..

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Groter, korreliger, dat is een ding, maar een groter scherm koop je vooral... voor het groter, het meer kunnen... je productiviteit verhogen. Stel, je bent een programmeur... je werkt in visual studio. Titelbalk + werkbalken bovenaan zijn 102 pixels hoog, en de startbalk + statusbalk zijn 65 pixels hoog... je komt dan uit op 167 pixels voor je UI, en dat is al vrij weinig... 913 pixels voor je code... delen door 16 (ruime schatting) en je komt op ongeveer 55 regels code/tekst.

Kom je echter op 1440 pixels hoog, kun je ineens 80 regels code kwijt...

Dat soort vergelijkingen. Je kunt ook meer lezen met minder oogbewegingen. Je kunt omdat je meer breedte hebt (2560 ipv 1920) meer vensters naast elkaar kwijt (stackoverflow er naast ofzo...). Zelfde voor games. Nu zijn shooters meestal niet zo uitdagend, maar voor bepaalde spellen die ik speel kan een guide er naast wel handig zijn!

Uitdaging om je beslissing voor jezelf te vormen

Laat ik het je zo voorstellen, om het verschil uit te leggen... 1920*1080 = 2,07mln pixels. 2560*1440 = 3,68mln pixels. Ongeveer 56% dus. Laat 1366*768 nou net ongeveer net zo'n verhouding zijn tegenover de traditionele 27" resolutie...

Mijn ervaring is dat je pas merkt wat je mist, als je terug moet naar waar je op zat. Als je nu dus op 1920*1080 werkt, zet je resolutie dan handmatig lager naar 1366*768. Als je na een week denkt: dat maakt niet zo veel verschil/is het me niet waard, koop dan een 27"-er met dezelfde resolutie waar je nu op zit. Heb je echter het gevoel dat je blij bent dat die week voorbij is, koop dan 1920*1080... mijn gok is dat je gillend naar de bank loopt om een hypotheek aan te vragen op een 4K scherm.

[ Voor 3% gewijzigd door Umbrah op 30-04-2014 14:03 ]

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:59
Ik zit ook te twijfelen. Ik vind de 400-500 euro voor zo'n 2560x1440 scherm toch wel een hoop geld. Maar fullHD op 27" (kost de heflt) zal het net niet zijn en dan zie je natuurlijk dat over een paar maanden de prijzen gezakt zijn. Ik wacht nog maar even.
Ik heb fullHD op mijn laptop en dat is net niet breed genoeg om echt twee applicaties naast elkaar te zetten.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik snap het, heb zelf 3x 27" op m'n werk, en thuis eentje, maar het is een heel oud beestje wat opzich nog wel volstaat. Ik hou persoonlijk meer het geld in de zak voor techniek, nu ik moderne OLED's op telefoons zie, tests zie van grote TV's hoe goed de kleurechtheid is (terwijl er nog steeds monstercontrast en veel betere helderheid in zit), en als ik dan in de Samsung Store zie hoe "soepel" ze bewegen en hoe dat contrast alles 10x beter maakt...

Ik wil een 27" OLED met minimaal 2560*1600 of liever 3840*2160. Nog minder ghosting dan een moderne LCD!

• co2301
Umbrah schreef op woensdag 30 april 2014 @ 14:01:
Groter, korreliger, dat is een ding, maar een groter scherm koop je vooral... voor het groter, het meer kunnen... je productiviteit verhogen. Stel, je bent een programmeur... je werkt in visual studio. Titelbalk + werkbalken bovenaan zijn 102 pixels hoog, en de startbalk + statusbalk zijn 65 pixels hoog... je komt dan uit op 167 pixels voor je UI, en dat is al vrij weinig... 913 pixels voor je code... delen door 16 (ruime schatting) en je komt op ongeveer 55 regels code/tekst.

Kom je echter op 1440 pixels hoog, kun je ineens 80 regels code kwijt...

Dat soort vergelijkingen. Je kunt ook meer lezen met minder oogbewegingen. Je kunt omdat je meer breedte hebt (2560 ipv 1920) meer vensters naast elkaar kwijt (stackoverflow er naast ofzo...). Zelfde voor games. Nu zijn shooters meestal niet zo uitdagend, maar voor bepaalde spellen die ik speel kan een guide er naast wel handig zijn!

Uitdaging om je beslissing voor jezelf te vormen

Laat ik het je zo voorstellen, om het verschil uit te leggen... 1920*1080 = 2,07mln pixels. 2560*1440 = 3,68mln pixels. Ongeveer 56% dus. Laat 1366*768 nou net ongeveer net zo'n verhouding zijn tegenover de traditionele 27" resolutie...

Mijn ervaring is dat je pas merkt wat je mist, als je terug moet naar waar je op zat. Als je nu dus op 1920*1080 werkt, zet je resolutie dan handmatig lager naar 1366*768. Als je na een week denkt: dat maakt niet zo veel verschil/is het me niet waard, koop dan een 27"-er met dezelfde resolutie waar je nu op zit. Heb je echter het gevoel dat je blij bent dat die week voorbij is, koop dan 1920*1080... mijn gok is dat je gillend naar de bank loopt om een hypotheek aan te vragen op een 4K scherm.
Nee ben systeembeheerder, geen programmeur :P Nee maar zonder ongein, ik heb een laptop met 768p reso, vind het geen probleem, en speel hier af en toe games op (als ik bij vrienden ben). Stoor me niet aan hoe het er uit ziet of wat dan ook.

Het gaat me niet om werkruimte, dat vind ik helemaal niet zo belangrijk, het is puur en alleen voor het gamen.

Maar ik vind het een goeie van je, ik zal een tijd m'n 23" op 768p zetten, kijken hoe het bevalt, de vergelijking met 1080p op 27" komt wel overeen denk. Thanks voor de tip!
stefijn schreef op woensdag 30 april 2014 @ 14:10:
Ik zit ook te twijfelen. Ik vind de 400-500 euro voor zo'n 2560x1440 scherm toch wel een hoop geld. Maar fullHD op 27" (kost de heflt) zal het net niet zijn en dan zie je natuurlijk dat over een paar maanden de prijzen gezakt zijn. Ik wacht nog maar even.
Ik heb fullHD op mijn laptop en dat is net niet breed genoeg om echt twee applicaties naast elkaar te zetten.
Hahah ja daar ben ik ook bang voor, net als ik iets gekocht heb dalen de prijzen.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:59
Ja dat heb je altijd (mijn TV van 2500 euro koop ik nu voor 1000) maar het gaat erom wat je uit wil geven. Ik wilde destijds 2500 euro voor een TV uitgeven, ik wil nu geen 500 euro voor een scherm uitgeven (omdat ik toch vnl. op mijn laptop werk). 250-300 euro is de max...dan nog maar even geen nieuw scherm.

Ik zit overigens hier op een 24" inch fullHD en dat is echt prima qua puntgrootte. Ik heb hele goede ogen maar vanaf 70cm zijn de pixels zo goed als niet meer te zien bij een zwarte lijn op witte achtergrond.
No way dat dat op 27 inch ineens niet meer werkbaar is. Wel zijn de letters dan wat aan de grote kant om in Windows bezig te zijn, maar imho is dat voor gamen geen enkel probleem, zeker niet met 8 of 16x FSAA.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 30-04-2014 15:40 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviessubfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• co2301
stefijn schreef op woensdag 30 april 2014 @ 15:38:
Ja dat heb je altijd (mijn TV van 2500 euro koop ik nu voor 1000) maar het gaat erom wat je uit wil geven. Ik wilde destijds 2500 euro voor een TV uitgeven, ik wil nu geen 500 euro voor een scherm uitgeven (omdat ik toch vnl. op mijn laptop werk). 250-300 euro is de max...dan nog maar even geen nieuw scherm.

Ik zit overigens hier op een 24" inch fullHD en dat is echt prima qua puntgrootte. Ik heb hele goede ogen maar vanaf 70cm zijn de pixels zo goed als niet meer te zien bij een zwarte lijn op witte achtergrond.
No way dat dat op 27 inch ineens niet meer werkbaar is. Wel zijn de letters dan wat aan de grote kant om in Windows bezig te zijn, maar imho is dat voor gamen geen enkel probleem, zeker niet met 8 of 16x FSAA.
Helaas wel ja. Scheelt dat met anti-aliasing? Heb opzich een redelijke videokaart dus die settings kan ik altijd wel vol gas zetten.
dion_b schreef op woensdag 30 april 2014 @ 20:45:
Ahum:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviessubfora.

Move VB -> CAA
Oh my bad, dacht aangezien ik ook wat technische vragen stel dat ik het topic in VB kon zetten.

Maar even terugkomend op het Hz verhaal, als vsync gecapt wordt op 60fps dan is er geen verschil te merken tussen een 60hz en 75hz monitor?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

co2301 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 08:03:

Helaas wel ja. Scheelt dat met anti-aliasing? Heb opzich een redelijke videokaart dus die settings kan ik altijd wel vol gas zetten.
Stel je een wit veld voor, met een diagonale lijn van zwarte pixels... anti-aliasing bedenkt er dan aan de zijkanten een "gemiddelde" kleur-lijn naast, om te maskeren dat het een pixelig geheel is. Met een lage resolutie op een groot scherm zorgt anti-aliasing er niet voor dat je automatisch meer pixels hebt. Vergelijk het een beetje met cleartype op lettertypes.
Oh my bad, dacht aangezien ik ook wat technische vragen stel dat ik het topic in VB kon zetten.

Maar even terugkomend op het Hz verhaal, als vsync gecapt wordt op 60fps dan is er geen verschil te merken tussen een 60hz en 75hz monitor?
Op een 75Hz monitor zal vsync je cappen op 75fps en halfwaardes daarvan. Waarom? VSync: Verticale synchronisatie. De tekensnelheid van een frame wordt gelijk gesteld met de tekensnelheid van je scherm. Teken je me meer frames dan dat je monitor weergeeft, dan heb je af-en-aan frames met de helft van het volgende frame "erbij". En dat ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qC2Bgv9c0qp47oMKMBMbBtCz/full.jpg

Dat kan bloed irritant zijn... vsync zet het "gelijk".

• co2301
Umbrah schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 08:21:
[...]

Stel je een wit veld voor, met een diagonale lijn van zwarte pixels... anti-aliasing bedenkt er dan aan de zijkanten een "gemiddelde" kleur-lijn naast, om te maskeren dat het een pixelig geheel is. Met een lage resolutie op een groot scherm zorgt anti-aliasing er niet voor dat je automatisch meer pixels hebt. Vergelijk het een beetje met cleartype op lettertypes.

[...]

Op een 75Hz monitor zal vsync je cappen op 75fps en halfwaardes daarvan. Waarom? VSync: Verticale synchronisatie. De tekensnelheid van een frame wordt gelijk gesteld met de tekensnelheid van je scherm. Teken je me meer frames dan dat je monitor weergeeft, dan heb je af-en-aan frames met de helft van het volgende frame "erbij". En dat ziet er ongeveer zo uit:
[afbeelding]

Dat kan bloed irritant zijn... vsync zet het "gelijk".
Bedankt voor je uitleg! Nu heb ik tenminste een goed idee hoe dat precies in elkaar steekt!

Begin nu te twijfelen om misschien toch maar wel voor de 1440p te gaan. Eerst maar is wat benchmarks bekijken hoe dat draait op een 7970. Die kaart gekocht om iig paar jaar vooruit te kunnen, lijkt me dat het geen probleem zal zijn op die resolutie?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Zoals altijd, hangt er vanaf wat je doet. Reflecties een stapje lager zetten in bepaalde games kan er voor zorgen dat een kaart weer een paar generaties mee kan! Ik draai zelf al een tijd op een 6970, en eigenlijk niet gelijk de noodzaak om een nieuwe te kopen, maar goed: ben niet zo'n shooter-whore.

• Zenix

Zenix

BOE!

[Voordeel van 42161400,noline]co2301 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:47[/message]:
[...]

Hmm, dat scherm is 450 euro? :P Verkeerde gekopieerd? Of bedoel je met concurrent andere 1440p monitors? Daar zijn er zat van in die prijsklasse..
Nu is die weer 450, was afgelopen dagen in aanbieding bij centralpoint voor 398. Heb hem dus ook gekocht voor dat bedrag. Als je voor 1440p gaat, dan zou ik voor Asus ilyama of de AOC gaan hebben iets nieuwer paneel dan Dell. Voordeel van de Asus en AOC zijn dat je ze meer zakelijk zijn, en je dus ook zakelijke features krijgt zoals swivel. iiyama heeft wat meer looks, maar zijn wel wat problemen mee met backlight bleeding en fluiten. Nadeel van Asus is dat kabels aan zijkant lopen, nadeel van AOC dat overdrive niet sterk staat ingesteld, maar dat kan worden aangepast. Ik zou met de huidige prijzen en beschikbaarheid voor de Asus PB278Q gaan.

[ Voor 48% gewijzigd door Zenix op 01-05-2014 15:17 ]

• co2301
Zenix schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:00:
[...]

Nu is die weer 450, was afgelopen dagen in aanbieding bij centralpoint voor 398. Heb hem dus ook gekocht voor dat bedrag. Als je voor 1440p gaat, dan zou ik voor Asus ilyama of de AOC gaan hebben iets nieuwer paneel dan Dell. Voordeel van de Asus en AOC zijn dat je ze meer zakelijk zijn, en je dus ook zakelijke features krijgt zoals swivel. iiyama heeft wat meer looks, maar zijn wel wat problemen mee met backlight bleeding en fluiten. Nadeel van Asus is dat kabels aan zijkant lopen, nadeel van AOC dat overdrive niet sterk staat ingesteld, maar dat kan worden aangepast. Ik zou met de huidige prijzen en beschikbaarheid voor de Asus PB278Q gaan.
Enig idee hoe deze monitoren presteren tijdens gamen? Ik zal natuurlijk een hoop reviews gaan checken, maar altijd fijn om verschillende meningen te horen!

• Zenix

Zenix

BOE!

co2301 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 07:58:
[...]

Enig idee hoe deze monitoren presteren tijdens gamen? Ik zal natuurlijk een hoop reviews gaan checken, maar altijd fijn om verschillende meningen te horen!
Ik heb geen idee, want ik hem de AOC nog niet binnen :) Heb wel ervaring met de pricewatch: Dell Ultrasharp U2311H Zwart. Dat is dan geen 1440p maar wel een IPS scherm. Heb hiermee competitie gespeeld in Wolfenstein - Enemy territory, Enemy territory Quake wars en Battlefield 3, en dat ging prima. Maar als het echt puur om gamen gaat, dan gaat er niks boven een 120Hz of 144Hz paneel. Voor mij persoonlijk was dat toentertijd ook een moeilijke keus 120Hz of IPS.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 02-05-2014 12:08 ]

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-02 07:13
Heb zelf 3x : pricewatch: LG 27EA73LM-P Zwart

Geen idee waarom je hem niet in je pricewatch meenam, maar ik kan hem zeker aanraden. Geweldig 27'' scherm voor relatief weinig geld.

Bovendien vind ik het design erg mooi met de dunne bezels. Maar dat is persoonlijk.

• co2301
Zenix schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 12:06:
[...]

Ik heb geen idee, want ik hem de AOC nog niet binnen :) Heb wel ervaring met de pricewatch: Dell Ultrasharp U2311H Zwart. Dat is dan geen 1440p maar wel een IPS scherm. Heb hiermee competitie gespeeld in Wolfenstein - Enemy territory, Enemy territory Quake wars en Battlefield 3, en dat ging prima. Maar als het echt puur om gamen gaat, dan gaat er niks boven een 120Hz of 144Hz paneel. Voor mij persoonlijk was dat toentertijd ook een moeilijke keus 120Hz of IPS.
Verwacht niet dat ik in de toekomst bij alle nieuwe games 120 of 144 FPS ga draaien, dan hebben die refresh rates ook geen zin toch? Maar dat is sowieso iets wat ik niet perse hoef te hebben.
rolandos582 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 00:41:
Heb zelf 3x : pricewatch: LG 27EA73LM-P Zwart

Geen idee waarom je hem niet in je pricewatch meenam, maar ik kan hem zeker aanraden. Geweldig 27'' scherm voor relatief weinig geld.

Bovendien vind ik het design erg mooi met de dunne bezels. Maar dat is persoonlijk.
Hmm weet ik eigenlijk ook niet, m'n oog was er niet opgevallen denk. Ziet er wel goed uit eigenlijk, even wat reviews checken!

Was tevergeefs nog een saturn en mediamarkt langs geweest, nergens is een 27" scherm te vinden. Krijg overal het antwoord: "U kunt wel online dat soort schermen bestellen" Ja ik wil eerst zo'n scherm zien voordat ik er 1 koop :(
Pagina: 1