Overclocken van LG xxUM65-P
Risico's
Voor zover ik weet kan je met het overclocken van een monitor geen schade aanbrengen, aangezien je niks hardwarematig aanpast aan het scherm. Mocht er schade ontstaan door het overclocken ben ik hier niet aansprakelijk voor

Benodigdheden
- Een monitor die een paneel bevat wat een hogere refreshrate bied dan standaard (de UM65 serie heeft een 75Hz paneel)
- Software om mee over te clocken, ik heb dit tooltje gebruikt [download]
- Software om frame skipping te testen*, bijvoorbeeld dit programma [download]
- Een camera met instelbare sluitertijd*
* alleen nodig indien je op frame skipping wilt testen, niet noodzakelijk.Overclocken
Start CRU.exe en selecteer je monitor (die als active staat). Kies vervolgens bij detailed resolutions de gewenste resolutie, druk op edit, en kopieer die settings. Vervolgens maak je een nieuwe detailed resolution aan en plak je de settings.
Nu kun je zelf een custom refreshrate instellen, let alleen op het volgende: de daadwerkelijke refreshrate wordt afgerond, dus zorg in ieder geval dat die niet boven de 75Hz komt (dus niet 75,001 bijvoorbeeld), dan krijg je gegarandeerd screen tearing.
Screenshots |
 |  | |
Ik had zelf niet heel veel succes met 74,997Hz, dat veroorzaakte soms screen tearing bij het uit slaapstand komen, dus ik heb mijn monitor op 73,998Hz draaien, en tot nu toe nog geen enkel probleem gehad.Frame skipping detecteren
Als de overclock niet helemaal perfect is kan er frame skipping optreden, waarbij sommige frames gewoon overgeslagen worden.
Om dit te testen heb ik de '6 by 10 grid.bat' test van de RefreshRateMultitool gebruikt, en mijn camera (Nexus 5 met app) op 0,8 seconden ingesteld (het maximale). Eigenlijk is alles tot aan 1 seconde prima (hoe langer hoe beter).
Vervolgens maak je een foto van je scherm, en als de lange stroken witte vlakjes worden onderbroken door zwarte vlakjes worden er frames overgeslagen. In dit geval zal de overclock minder voordeel hebben dan geen overclock (of een andere overclock).
Veel plezier met je overgeclockte monitor!
anathema schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 11:42:
[...]
Ik heb ook wat geprobeerd te overklokken via Nvidia control panel en getest met deze frameskipping test:
http://www.testufo.com/#test=frameskipping
Hier dus foto's gemaakt met lange sluitertijd, als ik dit moet geloven werkten die overkloks niet goed.. zowel 65 als 70 hz geven geskipte frames op de foto's. Zelfs 62 hz laat dit af en toe zien.
Standaard 60 hz gaat gewoon goed.
Is er nog iets anders wat ik in moet stellen in de settings om dit te laten werken of is de monitor (34UM65-P dus) gewoon niet geschikt?
Die website ondersteund alleen 30, 60 en 120Hz, dus waarschijnlijk krijg je dan inderdaad slechte resultaten. Probeer het tooltje uit mijn tutorial anders even.
[
Voor 14% gewijzigd door
Kiwi op 08-09-2015 20:04
]