Aanschaf DAC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:51
Hallo,

Al een aantal jaar is mijn audio setup als volgt:

speakers: Jamo S606
versterker: Yamaha AX-497
Input: Asrock X79 Extreme4-M met Realtek ALC898 chip.

Muziek smaak is heel breedt: Soul, Dance, jazz, Rap, Klassiek en dergelijke :P
Heb ook veel muziek in FLAC format.

Nu heb ik meermaals gelezen dat een DAC het geluid erg ten goede kan komen. Daarom wil ik graag een goedkope DAC aanschaffen op Ebay om te proberen.

Nu kan ik de volgende DAC aanschaffen voor €22
http://www.ebay.com/itm/3..._trksid=p3984.m1497.l2649

Ga ik veel verschil horen met zo'n setje?
Als jullie betere suggesties hebben hoor ik het ook graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik verwacht zelf dat het verschil 0,0 zal zijn. Maar de prijs is laag en als jij denkt dat je verschil hoort, is het toch prima. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je geen fatsoenlijke driver hebt voor je DAC, dan zal het hele zaakje niet eens werken of het zal voor geen meter klinken. Ik denk dat je met een Pci kaart beter resultaat behaald.

Dit is mijn suggestie:

http://www.asus.com/Sound...erters/Xonar_Essence_STX/
http://www.esi-audio.com/products/julia/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebest106
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-05-2024
Verschil in geluidsweergave zal je waarschijnlijk niet gaan vinden, maar het is wel een stabielere manier van aansluiten als een 3,5 jack naar rca tulp. Waardoor de kans op eventuele ruis afneemt, en dit als een mogelijke verbetering wordt waargenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:51
Dan laat ik het toch maar bij de huidige setup. Heb momenteel namelijk vrijwel geen last van ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:12

Videopac

Rommelt wat aan.

Bouw een Raspberry PI i.c.m. Een ESS Sabre 9023 Dac (connectie van i2S). Kost je max. 100 euro en is de beste oplossing voor als je beter geluid wil. Speelt tot 192kHz/24bit af, ook flac. Heb je dit er niet voor over: laat het dan zoals het nu is.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 21:04

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Wat gaat die Raspberry Pi toevoegen eigenlijk? Je kunt voor zo'n i2s DAC toch ook gewoon een USB convertertje aansluiten?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

mentalmadnizz schreef op woensdag 30 april 2014 @ 08:57:
Wat gaat die Raspberry Pi toevoegen eigenlijk? Je kunt voor zo'n i2s DAC toch ook gewoon een USB convertertje aansluiten?
Omdat je dan allerlei onnodige en kwaliteitsverliesgevende conversies uit gaat voeren.
Zie bijvoorbeeld: http://volumio.org/raspberry-pi-i2s-dac-sounds-so-good/

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:45

mr.paaJ

generatie cmd+z

Op de RPi moet je wel als je wil streamen omdat USB en LAN elkaar hinderen. USB DAC op de RPi was geen succes hier, constant tikjes in het geluid.
Een goede asynchrone USB DAC zet ook pas in het apparaat zelf het signaal om in een timinggevoelig I2S richting DAC chip.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

mr.paaJ schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:52:
Op de RPi moet je wel als je wil streamen omdat USB en LAN elkaar hinderen. USB DAC op de RPi was geen succes hier, constant tikjes in het geluid.
Een goede asynchrone USB DAC zet ook pas in het apparaat zelf het signaal om in een timinggevoelig I2S richting DAC chip.
De essentie is juist dat je die hele USB conversieslag x2 voorkomt, dus dat er helemaal geen USB aan te pas komt. Dat voorkomt problemen (niet alleen bij een RPi), komt de geluidskwaliteit ten goede en kost minder. Neem bv. een RPi i.c.m. Hifiberry: voor 80 euro heb je dan echt goed geluid (alleen nog een goede versterker toevoegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Zie voor discussie over het nut van een externe DAC dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 21:04

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Videopac schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:23:
[...]

Omdat je dan allerlei onnodige en kwaliteitsverliesgevende conversies uit gaat voeren.
Zie bijvoorbeeld: http://volumio.org/raspberry-pi-i2s-dac-sounds-so-good/
Ik gebruik zelf deze:

http://www.diyinhk.com/sh...s9018-ak4399-pcm1794.html

Als het er al is merk ik weinig van kwaliteitsverliesgevende conversie. Gebruik 'm samen met een BB PCM5102A DAC van dezelfde toko aan m'n laptop. Waarom zou direct via I2S aan een Rpi zoveel beter zijn?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebest106
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-05-2024
mentalmadnizz schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:39:
[...]

Ik gebruik zelf deze:

http://www.diyinhk.com/sh...s9018-ak4399-pcm1794.html

Als het er al is merk ik weinig van kwaliteitsverliesgevende conversie. Gebruik 'm samen met een BB PCM5102A DAC van dezelfde toko aan m'n laptop. Waarom zou direct via I2S aan een Rpi zoveel beter zijn?
Ik draai al bijna een jaar met de dddac1794 die ook aangestuurd wordt via een usb->i2s converter (waveio), van de week toch maar eens een Rpi direct aangesloten via i2s naar aanleiding van de lovende verhalen op DIYaudio.com. Conclusie: het klinkt beter (meer bas, meer dynamiek, meer sprakeling), en dan te denken dat de waveIO 99euro kost t.o.v. de 35euro kostende rpi (en dan hebben we het nog niet over de htpc gehad om de muziek te streamen). Maar het grote nadeel is het gemis aan spotify ondersteuning :(.

Voor een goede conclusie natuurlijk ook een test gedaan tussen Rpi->waveio(usb>I2s)->dac en Rpi->dac, laatste is duidelijk de aansluiting met de meeste kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
Ik heb ook een vraagje mbt de aanschaf van een (goedkope) DAC:

Ik heb een setje hepta springs aangesloten op een Denon set (losse voor- en eindversterker). Nu gaat het geluid van htpc via hdmi naar tv en dan terug via (standaard rood-wit-tulp naar mn voorversterker. Liever zou ik het geluid direct van de htpc naar de versterker sturen, echter mis ik hiervoor een toslink of andere digitale aansluiting op de htpc of op de versterker.

Mijn idee is: beeld via hdmi naar tv, en voor het geluid een simpele usb-dac die weer met een korte, kwalitatief hoogwaardige tulp (heb ik nog liggen) naar mijn versterker. De dac komt niet in het zicht overigens, dus het mag gewoon een klein, onzichtbaar kastje zijn.

Is dat de moeite waard? Ik mis nu naar mijn idee wat helderheid, tov cd en lp (beiden dus direct op de versterker aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ja dat is zeker de moeite waard. Althans, het ligt aan je TV, maar de DACs in sommige TV's zijn echt heel slecht. En tja, je nieuwe DAC moet een beetje goed zijn.

Je kan in principe ook gewoon een USB geluidskaart overwegen, of een audio extractor zoals deze:
http://www.onlinekabelsho...dmi-converter-delock.html

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 14:13
Kijk eens op eBay naar de Xiang-Sheng DAC01A (of een equivalent). Is een relatief goedkoop DACje met een aardige connectiviteit en klinkt echt super. Helemaal met een goed buisje erin, echter wel wat duurder dan $22,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:21
Enige tijd geleden heb ik eens gezocht naar hoe het nou precies in elkaar steekt met de diverse DAC's en waar nu de grote verschillen in zitten. Het blijkt dat een echt goede DAC gewoon nog steeds een klein kapitaal kost (500,- of meer is absoluut geen uitzondering, en ook 1000,- of meer zie je met regelmaat toch voorbij komen). Dit heeft met name met de beschikbare features te maken, en kwaliteit van afwerking, en nog niet eens zo zeer met de daadwerkelijke verwerking van digitaal naar analoog. Immers is dat ook maar een vrij beperkte (en relatief simpele) handeling voor de chip die dit uitvoert. De verschillen zitten wat betreft geluidskwaliteit dan ook met name in de connectors, solderingen en kwaliteit van gebruikte onderdelen, maar dit is slechts een deel van het prijs-verschil. Het andere deel wordt veroorzaakt door "slimme" toepassingen zoals het regelen van volume, gescheiden outputs etc. Een heel duidelijke uitleg, en een uitgebreide test tussen DAC's varierend van $2,- tot $ 2000,- kun je vinden op http://www.tomshardware.c...end-pc-audio,3733-19.html

De vraag is dan ook eerder of een DAC je ook echt iets gaat opleveren, en welke DAC dan het meest geschikt is. Aangenomen dat je bron (de muziek-bestanden) van hoge kwaliteit zijn en je gehoor ook goed genoeg is om het te kunnen waarnemen, zou je dan inderdaad ook daadwerkelijk winst kunnen halen uit een setup met losse DAC. Om te bepalen welke DAC dat dan zou moeten gaan worden is de beste oplossing nog altijd gewoon door te luisteren. Bij de betere Hi-Fi zaken kan je deze vaak wel beluisteren (neem wel je eigen muziek mee), of nog beter kan je vaak een DAC wel op proef mee krijgen om in je eigen set, met eigen akoustiek te beluisteren. Uiteraard gaat dat niet op bij een DAC van een paar tientjes, maar kom je voor een DAC van 1000,- of hoger, dan is er plots een hele hoop mogelijk op dat gebied ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
LiquidT_NL schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 14:50:
Ja dat is zeker de moeite waard. Althans, het ligt aan je TV, maar de DACs in sommige TV's zijn echt heel slecht. En tja, je nieuwe DAC moet een beetje goed zijn.

Je kan in principe ook gewoon een USB geluidskaart overwegen, of een audio extractor zoals deze:
http://www.onlinekabelsho...dmi-converter-delock.html
TV is een relatief eenvoudige 37" Sony. Gevoelsmatig verlies ik detail en diepte in het geluid. Ga de opties eens bekijken dan, wordt er nu nog niet helemaal wijs uit. Ik zoek dus gewoon een 'eenvoudig' kastje die het digitale signaal (via USB?) omzet naar analoog, en dus niets verder doet met het volumeniveau etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

kroegtijger schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 16:40:
Enige tijd geleden heb ik eens gezocht naar hoe het nou precies in elkaar steekt met de diverse DAC's en waar nu de grote verschillen in zitten. Het blijkt dat een echt goede DAC gewoon nog steeds een klein kapitaal kost (500,- of meer is absoluut geen uitzondering, en ook 1000,- of meer zie je met regelmaat toch voorbij komen). Dit heeft met name met de beschikbare features te maken, en kwaliteit van afwerking, en nog niet eens zo zeer met de daadwerkelijke verwerking van digitaal naar analoog. Immers is dat ook maar een vrij beperkte (en relatief simpele) handeling voor de chip die dit uitvoert. De verschillen zitten wat betreft geluidskwaliteit dan ook met name in de connectors, solderingen en kwaliteit van gebruikte onderdelen, maar dit is slechts een deel van het prijs-verschil. Het andere deel wordt veroorzaakt door "slimme" toepassingen zoals het regelen van volume, gescheiden outputs etc. Een heel duidelijke uitleg, en een uitgebreide test tussen DAC's varierend van $2,- tot $ 2000,- kun je vinden op http://www.tomshardware.c...end-pc-audio,3733-19.html

De vraag is dan ook eerder of een DAC je ook echt iets gaat opleveren, en welke DAC dan het meest geschikt is. Aangenomen dat je bron (de muziek-bestanden) van hoge kwaliteit zijn en je gehoor ook goed genoeg is om het te kunnen waarnemen, zou je dan inderdaad ook daadwerkelijk winst kunnen halen uit een setup met losse DAC. Om te bepalen welke DAC dat dan zou moeten gaan worden is de beste oplossing nog altijd gewoon door te luisteren. Bij de betere Hi-Fi zaken kan je deze vaak wel beluisteren (neem wel je eigen muziek mee), of nog beter kan je vaak een DAC wel op proef mee krijgen om in je eigen set, met eigen akoustiek te beluisteren. Uiteraard gaat dat niet op bij een DAC van een paar tientjes, maar kom je voor een DAC van 1000,- of hoger, dan is er plots een hele hoop mogelijk op dat gebied ;)
Wat is je punt nou precies :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je wat meer over DAC's wil lezen op HIFI gebied kijk eens op hifi.nl gaat van betaalbaar tot niveau dat de engeltjes eraan meegeknutseld hebben maar is wel interessant lees voer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1