Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan B
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-02-2024
Beste mede tweakers,

Eventueel ben ik bereid een begin te maken aan een topic met alle ins en outs van energie opslag en omzettingen. Dit doe ik natuurlijk alleen als dit iets toevoegt. Mijn vraag is dan ook: Hoeveel animo is hier voor?

Groeten,

Christiaan

Gewenste inhoud:

Chemische energie (AGM, lood en lithium batterijen, waterstof)
Kinetische energie (vliegwiel)
Potentiële energie (principe van water de berg op pompen of een gewicht in de schoorsteen ophijsen)
Thermische energie (warm water, gesmolten zout)
Druk (gecomprimeerde lucht)
Elektrostatische energie (capacitor / supercap)
Elastische energie (Springveren / elastieken)

Voor t weekend zal ik een aanzetje maken. Als je informatie hebt op bovenstaande gebieden hoor ik het graag. Wat betreft AGM / lood / lithium heb ik zelf al een en ander op papier staan, dit zal ik vertalen naar het Nederlands.

Mocht iemand zin hebben om een stukje te schrijven over een van de andere onderwerpen, zeer graag. Ik zal het samenvoegen.

[ Voor 58% gewijzigd door Christiaan B op 29-04-2014 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unity2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:29
Ik ben zelf ook voorzichtig op dit vlak aan het inlezen. Wat mij betreft dus een topic wat ik op de voet zal volgen en in zal bijdragen als dat zinvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:26

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

*MELD*. Lijkt me ontzettend interessant!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 21:32
Count me in!

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-09 18:28
Ik ben ook geïnteresseerd! Volg ook al het topic over het op termijn afschaffen van de saldering...

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

+1

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:32

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Oké +1

Zoals gezegd zie ook andere topic maar dat gaat uit van alleen PV. Algemene energie opslag is beter om het blikveld open te houden.

Zullen we allemaal een voorzet doen voor een deel en dat jij de TS aanpast. Of wil je met meer personen aanpassen?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

+heelveel. Zeer in geïnteresseerd:)

Automatiseren kun je leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 16:37
+1

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper623
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Lijkt me interessant!
+1

“Time is a drug. Too much of it kills you.” ― Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan B
ollie1965 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:40:
Zoals gezegd zie ook andere topic maar dat gaat uit van alleen PV. Algemene energie opslag is beter om het blikveld open te houden.

Zullen we allemaal een voorzet doen voor een deel en dat jij de TS aanpast. Of wil je met meer personen aanpassen?
Algemeen lijkt me inderdaad beter. Ik zit zelf te denken aan:

Chemische energie (AGM, lood en lithium batterijen, waterstof)
Kinetische energie (vliegwiel)
Potentiële energie (principe van water de berg op pompen of een gewicht in de schoorsteen ophijsen)
Thermische energie (warm water, gesmolten zout)
Druk (gecomprimeerde lucht)
Elektrostatische energie (capacitor / supercap)
Elastische energie (Springveren / elastieken)

Vanavond heb ik helaas geen tijd (honkbal hoera!), voor t weekend zal ik een aanzetje maken. Als je informatie hebt op bovenstaande gebieden hoor ik het graag. Wat betreft AGM / lood / lithium heb ik zelf al een en ander op papier staan, dit zal ik vertalen naar het Nederlands.

Mocht iemand zin hebben om een stukje te schrijven over een van de andere onderwerpen, zeer graag. Ik zal het samenvoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:40
Vorig jaar ben ik naar een themabijeenkomst over energieopslag geweest (link). Dit gebied is niet waar ik normaal in thuis ben maar ik was met iemand mee gegaan die daar wel meer in bezig was.
Bij deze dag zijn verschillende presentaties gehouden over energie opslag. Onder andere is daar behandeld energie opslaan met een vliegwiel, Power2Gas en chemische opslag. De presentaties hiervan kan ik wellicht online zetten, maar ik moet even kijken of dat zomaar mag.

Onder andere over de energieopslag in vliegwielen waren concrete voorbeelden gegeven maar dit was alleen geschikt voor kortstondige opslag (bijvoorbeeld OV of hijskranen) waarbij normaal veel kinetische energie verloren gaat. Helaas zijn ze moeten stoppen met praktijk testen omdat een vliegwiel gebroken was tijdens het draaien (scheur in composietmateriaal).

Ik zal even kijken of ik interessante gegevens kan opduikelen en vervolgens delen.

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als er webspace nodig is voor plaatjes oid hoor ik het wel :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een e-scooter, daarin past 4,8kWh, hij laad gewoon via ac.
ik had eens het plan gewoon met een victron (camper solution) een autonome buffer of autonome ups achtige groep te maken.
ik heb ook een ups, en daarmee heb ik wat grid-bridging testen gedaan (bridge open als grid wegvalt, ups houd de netspanning als master in de lucht)

voor de scooter had ik eens een dc->ac lader gekocht. (auto aansteker naar 230Vac oplossing)
werkt allemaal super.
echter expliciet verboden door mijn netbeheerder en op papier bevestigd gekregen.
ik heb de verzekering verder maar niet gevraagd, dat kan ik wel raden.

rest mij slechts onder het zadel een stopkontakt te maken, en van de escooter een grote rijdende ups te maken....die af en toe komt tanken aan het grid.

lokaal mag dus niet...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 09:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

+1!
Is de insteek opslag op dagniveau voor een huishouden (<10kWh) of gaan we ook kijken naar grid-stabilisatie en seizoensopslag met MWhs?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan B
Proton_ schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:34:
+1!
Is de insteek opslag op dagniveau voor een huishouden (<10kWh) of gaan we ook kijken naar grid-stabilisatie en seizoensopslag met MWhs?
Ik wil alles schaalbaar houden, potentiële energie kan vandaag maar ook in december weer gebruikt worden. Denk aan kWh / m3 of kWh / kg. Voor accu's en vliegwielen is het minder interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unity2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:29
Beetje out-of-the-box, maar een van de dingen waar ik nieuwsgierig naar ben is het volgende:

Hetgeen zo jammer is aan opslag van energie is dat er zoveel energie verloren gaat in de omzetting. Maar elke twee weken staan er 8 volle groencontainers met tuinafval op de verzamelplaats. Dit tuinafval bevat natuurlijk ook energie. Als ik nu met electriciteit (overschot van pv bijvoorbeeld) dit tuinafval kan omzetten in brandstofkorrels of iets dergelijks zou dat ideaal zijn. Deze brandstofkorrels kunnen dan weer gebruikt worden om in de winter te stoken. Nog totaal niet uitgedacht verder, maar het lijkt me dat op die manier de energie in het groenafval het energieverlies bij omzetten (een deel) kan compenseren. Verder kunnen korrels redelijk eenvoudig opgeslagen worden. Nogmaals, het is een brainfart zonder onderbouwing en dergelijke maar misschien is er wat te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
Waar ik zelf al een tijd aan denk, maar alleen toepasbaar bij nieuwbouw, is een gelijkstroom net in huis.
Zonnepanelen zijn gelijkstroom, computer, led/halogeen verlichting, tablet, mobieltjes ook. Gewoon alle omzettingen er uit halen.

Denk dat veel elektrisch vermogen verloren gaat door alle omzettingen in huis.

Gelijkstroom motoren welke best voor ventilatie of koeling kunnen worden gebruikt hebben vaak beter rendement dan hun vac varianten.

@Eric-pvt
De eerste NUL woningen in Heerhugowaard (van voor 1990) hadden gewoon Victron atlas combi omvormers/acculaders die gemodificeerd waren voor het 230 net terug levering.. 8)7
Victron is wel een stap hoger dan de camper markt. ;)
(jammer dat hun zonnepaneel omvormers nooit goed aangeslagen zijn, mastervolt heeft die slag wel van ze gewonnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Unity2 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:00:
Beetje out-of-the-box, maar een van de dingen waar ik nieuwsgierig naar ben is het volgende:

Hetgeen zo jammer is aan opslag van energie is dat er zoveel energie verloren gaat in de omzetting. Maar elke twee weken staan er 8 volle groencontainers met tuinafval op de verzamelplaats. Dit tuinafval bevat natuurlijk ook energie. Als ik nu met electriciteit (overschot van pv bijvoorbeeld) dit tuinafval kan omzetten in brandstofkorrels of iets dergelijks zou dat ideaal zijn. Deze brandstofkorrels kunnen dan weer gebruikt worden om in de winter te stoken. Nog totaal niet uitgedacht verder, maar het lijkt me dat op die manier de energie in het groenafval het energieverlies bij omzetten (een deel) kan compenseren. Verder kunnen korrels redelijk eenvoudig opgeslagen worden. Nogmaals, het is een brainfart zonder onderbouwing en dergelijke maar misschien is er wat te halen.
Dit gebeurt al maar dan in het groot. Bij zulke projecten is schaal toch wel goed voor de efficiency.

Voor de rest is warmteopslag bijzonder interessant. In de zomer valt meer dan genoeg energie op je huis om je huis mee te verwarmen in de winter, maar hoe sla je het op?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ATS79 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:49:
@Eric-pvt
De eerste NUL woningen in Heerhugowaard (van voor 1990) hadden gewoon Victron atlas combi omvormers/acculaders die gemodificeerd waren voor het 230 net terug levering.. 8)7
Victron is wel een stap hoger dan de camper markt. ;)
(jammer dat hun zonnepaneel omvormers nooit goed aangeslagen zijn, mastervolt heeft die slag wel van ze gewonnen)
ik heb daar veel vrienden en kennissen wonen(ook vroonermeer), vandaar dat ik niet malle eppie ben, maar aardig geinformeerd.
ik ga ik elk jaar naar de opendag van het ecn, en als je dan ziet hoeveel techniek betaald in de mottenballen gaat..... en dat maakt me erg verdrietig, omdat die industrie ook vaak de fondsen geeft voor het onderzoek, dan komt het patent, en dan de mottenballen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
Offt topic
@eric-pvt, ik zie je zeker niet als malle eppie.

Probeer alleen te zeggen dat wat jou verboden is, komt hun commercieel goed uit.
Maar als ze en goede sier willen maken regels opzij worden gezet.
De altas heeft geen beveiliging tegen weg vallen grid. dus levering loopt gewoon door.

Ecn, daar is idd een berg kennis waar weinig mee gedaan wordt. Of alleen als het de overheid uit komt
On topic.
gas is niet oneindig, dus de verwarming en energie toevoer zal in een aantal jaren moeten veranderen.
De mogelijkheden om als particulier er wat aan te doen worden jammer genoeg snel om zeep geholpen.

Wat mij wel eens verteld is dat duurzame energie te wisselvallig is. De pieken en dalen zijn te snel om een centrale op te laten reageren. Dus laten ze er 1 stand-by staan. Dus kortstondige energie opslag zou dit al kunnen verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Laatst online: 06-09 21:36

JW1

Zeer interessant topic. Wordt een bookmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 16:38
Ik denk dat dit soort onderwerpen eigenlijk altijd interessant zijn om iets over te lezen/delen. Kan zelf helaas niks bijdragen maar lezen zal ik het zeker.

+1

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan B
ATS79 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 08:31:
Wat mij wel eens verteld is dat duurzame energie te wisselvallig is. De pieken en dalen zijn te snel om een centrale op te laten reageren. Dus laten ze er 1 stand-by staan. Dus kortstondige energie opslag zou dit al kunnen verminderen.
Dit is precies het voorgestelde onderwerp van het topic. Mag ik hier uit opmaken dat je ook interesse hebt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roviaro
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:16
Zeker interesse voor toekomstige projecten als ik verhuisd ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zeker interesse, ik ben benieuwd naar mogelijke alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
yep, ik volg het topic zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met name in het gebied van thermische warmteopslag heb ik me de afgelopen tijd flink kunnen verdiepen. Helaas heb ik in de maand mei nog weinig tijd, maar daarna wil ik zeker wel bijdragen met een stukje over de (on-)mogelijkheden van vooral langdurige warmteopslag in sorptiematerialen. Het onderzoek hiernaar is voorlopig nog behoorlijk in het experimentele stadium, maar te interessant om niet te benoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan B
Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 20:17:
Met name in het gebied van thermische warmteopslag heb ik me de afgelopen tijd flink kunnen verdiepen. Helaas heb ik in de maand mei nog weinig tijd, maar daarna wil ik zeker wel bijdragen met een stukje over de (on-)mogelijkheden van vooral langdurige warmteopslag in sorptiematerialen. Het onderzoek hiernaar is voorlopig nog behoorlijk in het experimentele stadium, maar te interessant om niet te benoemen.
Dat klinkt zeer goed, het zou heel fijn zijn als je op dit gebied een en ander kan toevoegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 07:13
Zat zojuist ook het topic van Schilder26 te lezen (Nieuw te bouwen huis zonder gasaansluiting).
Interessant topic hetgeen hier ook lijkt aan te sluiten.

Vraag me af of je dit ook kunt doen in een bestaande woning voorzien van een kruipruimte?
Als ik naar de foto's kijk op de site van www.dshh.info liggen de leiding maar 15cm onder de grond, dit zou achteraf nog wel aan te brengen zijn. Vind dit idee met name interessant omdat het low tech en voor de DIY low budget is.
Lost ook meteen mijn huidige probleem van stagnatie op in de heatpipes.

Isoleren van de fundering wordt wel lastig.
Waar ik niets over lees in de FAQ is het uitzetten van de grond bij het opwarmen, is dit geen risico?

Ook vraag ik me af of een dergelijk systeem in Nederland wel wordt toegestaan na het besluit vorig jaar maart betreffende bodemenergiesystemen. Geloof dat je maar met maximaal 30 graden vloeistof de bodem in mag.

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Bij het zoeken naar een user manual van voor mei 2013 voor lead crystal batterijen kwam een link naar http://enipedia.tudelft.nl/wiki/Electricity_Storage#Technologies. Daar staat in één tabel de verschillende energieopslag technologieën, de minimale en maximale efficiency, levensdoor en kosten genoemd.

Daarnaast is er nog een tweede tabel met 137 (februari 2015) concrete productimplementaties van de verschillende energieopslagtechnieken en de daarbij behorende efficiency en cycle life.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 22:01
Ik ben ook geïnteresseerd. Topic loopt al een tijdje zie ik

[ Voor 4% gewijzigd door Joris 407 op 24-02-2015 22:38 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohana
  • Laatst online: 17-09 13:49
Topic lijkt vorig jaar stilgevallen te zijn, maar er is blijkbaar best veel interesse voor (geldt uiteraard ook voor mij!). Om meteen maar een (klein) steentje bij te dragen: afgelopen jaar kwam ik dit systeem tegen http://www.solarfreezer.nl/ . Het is ook geschikt voor bestaande bouw en je kunt je gasaansluiting laten vervallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

mux schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:58:
[...]
Loodaccu's zijn efficiënt te laden door ze op C/100 of C/300 te laden, en met pulsladen zijn float charge-verliezen vrijwel geheel te vermijden.
Als ik toch nog zelf eens wil (na)meten wat de efficiëntie verliezen van loodzuuraccu's zijn bij verschillende laadstromen, aan welke minimale vereisten moet zo'n Wh-accu-efficiëntie meting voldoen?

Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
- accu capaciteit, kan ik een 1.2Ah of 1.3Ah model nemen?
- nauwkeurigheid, hoeveel digits meetnauwkeurigheid moet de meetapparatuur minimaal hebben?
- meetfrequentie/resolutie, hoeveel volt/ampere metingen moeten er minimaal per seconde gebeuren bij laden en ontladen?
- last, mag ik een Itech 8512+ electronische last gebruiken om de accu te ontladen?
- aantal testaccu's, moet iedere verschillende laadstroommeting op een afzonderlijk accu examplaar gebeuren?
- welk aantal cycles?
- temperatuur noteren en proberen zo constant mogelijk te houden
- nog iets vergeten?

Met de Metrahit Energy denk ik voldoende nauwkeurig te kunnen meten.

Als 1.2 of 1.3Ah volstaat, welke accu zal ik nemen?
  • Yuasa NP1.2-12FR = VRLA = charge: < 0,25CA => CC: < 0,30A / CV: 2,45V; discharge: 0,05CA-3CA
  • Yuasa Y 1.2-12FR = VRLA = charge: <= 0,3CA => CC: <= 0,36A / CV: 2,42V;
  • RS 537-5444 = AGM = charge: CC: <= 0,36A / CV: <= 2,45V; discharge: 0,05CA-3CA
  • Fiamm FG20121 = AGM = charge: CC: <= 0,3A / CV: 2,45V ; discharge: 0,06A - 2,4A
  • Panasonic LC-R121R3PG = VRLA AGM = charge: CC: <= 0,52A / CV: 2,45V; discharge: 0,065A - 3,9A
  • Dyno Europe DAS12-1.3 = VRLA AGM = charge: CC: <= 0,325A / CV: 2,4V;

[ Voor 21% gewijzigd door cj1 op 03-03-2015 00:02 . Reden: aantal cycles en temperatuur; metrawatt + accufabrikant charge/discharge waardes toegevoegd toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:39
Ohana schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:53:
Topic lijkt vorig jaar stilgevallen te zijn, maar er is blijkbaar best veel interesse voor (geldt uiteraard ook voor mij!). Om meteen maar een (klein) steentje bij te dragen: afgelopen jaar kwam ik dit systeem tegen http://www.solarfreezer.nl/ . Het is ook geschikt voor bestaande bouw en je kunt je gasaansluiting laten vervallen...
Ik snap de interesse voor dit systeem niet zo. De claim mbt de warmtepomp (hoge COP en bizar temperatuurbereik) lijkt mij niet erg realistisch. En als je al een warmtepomp hebt met die specificaties, dan zou ik hem gewoon met buitenlucht 'voeden'.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohana
Het gaat er bij dit systeem natuurlijk om dat de warmte van de zomer wordt opgeslagen in die zak in de kruipruimte zodat je daar in de winter je huis mee kunt verwarmen. Met een warmtepomp op lucht zul je in de winter zonder bijstook nooit je huis warm kunnen krijgen en heb je dus nog steeds een gasaansluiting nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 22:57
Ohana schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:05:

Met een warmtepomp op lucht zul je in de winter zonder bijstook nooit je huis warm kunnen krijgen en heb je dus nog steeds een gasaansluiting nodig.
Als dat zo is, waar haal je die wijsheid vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 09:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ohana schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:05:
Met een warmtepomp op lucht zul je in de winter zonder bijstook nooit je huis warm kunnen krijgen
Is dat niet gewoon een kwestie van een grotere warmtepomp? Op een huisaansluiting kan je makkelijk een 9kW (thermisch, 3 kW elektrisch) warmtepomp kwijt. Mijn tussenwoning kan hij dan makkelijk warmhouden, mijn hoogste weekgemiddelde gasvermogen is minder dan 4kW.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decalies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-09 16:48
Zeker interessant topic om te volgen. Word een bookmarkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:15

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Dit wordt de volgende stapsteen. Een zeer actueel onderwerp. Regelmatig zie ik oplossingsgerichte topics langskomen, maar eentje die het breed aanvliegt kan een nog onverwachte bijdrage gaan leveren.

Met de zonnepanelen is de geest nu uit de fles. Onze overheid en energieleveranciers (bijna in een adem te noemen) voegen zich nog wat ongemakkelijk naar de nieuwe mores. Van die kanten verwacht ik zelf niet veel stimulans om tot opslag te komen. De enige drijfveer die vanuit die hoek komt is een negatieve: "het moet afgelopen zijn met het voeden van overschotten aan het net". Mijn vermoeden is dat onze overheid de repercussies nog niet overziet mocht opslag succesvol raken.

We moeten het dus zelf gaan doen. Opslag maakt trouwens ook nog meer energieopwekking mogelijk (de vlucht naar voren). Mijn ideaal zou een uiteindelijk energie-neutrale of -positieve woning zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 02-03-2015 22:35 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohana
Limojo schreef op maandag 02 maart 2015 @ 21:56:
[...]

Als dat zo is, waar haal je die wijsheid vandaan?
Dat is een terechte vraag. Die "wijsheid" is eigenlijk alleen maar gebaseerd op dit soort verhalen op het internet. Daar zit dus niet zo heel veel research achter... :$
Proton_ schreef op maandag 02 maart 2015 @ 21:56:
[...]

Is dat niet gewoon een kwestie van een grotere warmtepomp? Op een huisaansluiting kan je makkelijk een 9kW (thermisch, 3 kW elektrisch) warmtepomp kwijt. Mijn tussenwoning kan hij dan makkelijk warmhouden, mijn hoogste weekgemiddelde gasvermogen is minder dan 4kW.
Een beetje googlen levert inderdaad zwaardere lucht-water warmtepompen op van meer dan 10kW. Daar hoort dan ook wel een stevig prijskaartje bij.
Ik vraag me wel af hoe een dergelijk apparaat presteert als het weer wel eens een keer heel de week vriest. Hoe kouder de buitenlucht, hoe slechter het rendement (COP). Een gemiddeld vermogen van minder dan 4kW zegt namelijk niet alles. Het gaat er om, dat je ook de pieken (of dalen in dit geval?) op kunt vangen.

Maar eigenlijk raken we een beetje off-topic, want het gaat hier over energie-opslag. Die bufferzak in de kruipruimte blijf ik in de gaten houden. Ipv bodem of grondwater, heb je gewoon je eigen bron in de kruipruimte liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat ik me een beetje afvraag is wat het daadwerkelijk toevoegt. An sich een mooie discussie, maar wordt het niet een enorm papieren exercitie? Uiteindelijk is het alleen maar relevant wat binnen nu en een paar jaar echt op de markt komt en dan het liefst nog in de buurt van consumenten. Anders kunnen we namelijk elke wetenschappelijk publicatie over batterijen, waterstofopslag, ... etc hier gaan melden.
Als professional krijg je die informatie al op andere plaatsen.

Er zijn overigens genoeg leuke partijen om te bespreken in een dergelijk topic, een paar mooie voorbeelden: http://www.aquionenergy.com/
http://www.ambri.com/
http://zincairinc.com/

Maar inhoudelijk wordt het lastig om er meer over te zeggen dan zoiets. Een website die dit soort ontwikkelingen prima volgt, wat kan dit topic daaraan toevoegen?

Ps. ik zou trouwens heel graag van een van die partijen een gridless systeem willen. Gewoon zo'n container onder de oprit en alles voor de rest afsluiten. Nog even geduld denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door TheGhostInc op 06-03-2015 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stfnlln
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:45
Om de discussie op te starten, Tesla komt met e-opslag voor thuis:

nieuws: Tesla Energy toont accu voor thuisgebruik en voor bedrijfsleven

Ben benieuwd of er situaties in NL zijn waarbij dit lonend is. Met de salderingsregeling en geen variabele e-prijzen zie ik het nog niet zo snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Misschien nu niet direct lonend om een Powerwall te nemen maar wat gebeurd er met de prijs van een Powerwall wanneer ze wat populairder worden?

Ik heb een paar jaar terug hetzelfde gehad met mijn PV panelen, mijn zonneboiler en warmtepomp. Alle drie heb ik destijds uitgesteld omdat ik niet "durfde". Het gevolg is dat ik ze nu jaren later wel heb, er veel meer voor heb betaald, en mezelf voor mijn hoofd sla dat ik er niet eerder mee ben begonnen.

Precies datzelfde gevoel heb ik nu ook met de Powerwall. Nu misschien niet de meest logische keuze maar waarschijnlijk wel een keuze waar je spijt van gaat krijgen als je nu niet in stapt.

* mkleinman overweegt er dus nu serieus 1 aan te schaffen als de centjes er weer zijn.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 13:05
ik twijfel ook
maar wacht met aanschaffen

-rendement wordt hopelijk beter de komende 1,5 jaar
-prijs per kWh zakt hopelijk de komende 1,5 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:58
Nedap heeft ook al een tijd de powerrouter, dat schijnt niet al te best te lopen, maar volgens mij een prima alternatief voor de Powerwall. Bovendien al een tijd verkrijgbaar.

http://www.powerrouter.com/nl/powerrouter-nederland.html

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:46
Zeker animo. Eigen verbruik vergroten en meer warmtepompen zijn de twee dingen waar ik op in zet voor de volgende grote slag in de verduurzaming.

Kwam hier een heel interessante grafiek tegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.sma-sunny.com/wp-content/uploads/2015/04/BatterieZyklen_SBSE.png

En deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.pv-magazine.com/typo3temp/pics/11071_Which_degree_of_own_consumption_2sppdf_c5810fba84.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pv-magazine.com/typo3temp/pics/11071_Which_autarky_degree_2sppdf_f3ff4e1ee3.jpg
van: http://www.pv-magazine.co...as-landed-_100009059/501/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

storeman schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 09:34:
Nedap heeft ook al een tijd de powerrouter, dat schijnt niet al te best te lopen, maar volgens mij een prima alternatief voor de Powerwall. Bovendien al een tijd verkrijgbaar.

http://www.powerrouter.com/nl/powerrouter-nederland.html
Alleen liggen de prijzen van Nedap hoger. http://www.nifecu.nl/shop/winkel/power-router-kits.html. Overigens is de vergelijking niet helemaal fair, er zit namelijk ook een PV omvormer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stfnlln
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:45
mkleinman schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 09:54:
[...]

Alleen liggen de prijzen van Nedap hoger. http://www.nifecu.nl/shop/winkel/power-router-kits.html. Overigens is de vergelijking niet helemaal fair, er zit namelijk ook een PV omvormer bij.
En Nedap kan, volgens mij, niet zijn eigen 50/60Hz opwekken, dus zal bij stroomstoring ook op zwart gaan.

Maar jij geeft aan dat WP, PV en zonneboiler duurder geworden zijn de afgelopen tijd? Kan ik me bijna niet voorstellen met alle nieuwsberichten. Of doel je dan op subsidies die afliepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Stfnlln schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:28:
[...]

En Nedap kan, volgens mij, niet zijn eigen 50/60Hz opwekken, dus zal bij stroomstoring ook op zwart gaan.

Maar jij geeft aan dat WP, PV en zonneboiler duurder geworden zijn de afgelopen tijd? Kan ik me bijna niet voorstellen met alle nieuwsberichten. Of doel je dan op subsidies die afliepen?
Prijzen van zonneboilers en de warmtepomp zijn in elk geval gestegen. Voor de warmtepomp geldt ook dat er een paar jaar terug nog ruim 2000 euro subsidie op zat. Had ik 3 jaar terug een warmtepomp genomen dan was ik voor nog geen 1000 euro klaar geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:09
mkleinman schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 09:54:
[...]
Van MyReserve van Solarwatt zijn de prijzen nog niet bekend, die vanaf juni leverbaar is en met elke omvormer zou werken.

Maar net als Powerwall is niet bekend in welke config-modes ze kunnen werken als bijv eiland met change-over switch, zodat in theorie ook >80% autarkie graad gehaald kan worden dan met FNN-richtlinie in Duitsland zoals van mooie grafieken hier boven.

Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/BEE.jpg
Etwa die Hälfte der Speicherbetreiber nimmt die KfW Förderung nicht in Anspruch (s.Abbildung 2.1). Dadurch werden viele Batteriespeicher installiert, denen über die FNN-Richtlinie hinaus keine Fahrweise vorgeschrieben ist.Bron

[ Voor 22% gewijzigd door Domba op 06-05-2015 23:39 . Reden: rapport+link toegevoegd ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyverhoef
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:02
Stfnlln schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:28:
[...]

De powerouter gaat niet op zwart hoor, heb er zelf eentje hangen.In eerste instantie zonder batterijopslag, maar das niet werkbaar, een wolkje voor de zon en het spul schakeld uit. Heb er nu dus een Hoppecke 7.4 Kwh battery pack aanhangen, werkt perfect, geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Domba schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 23:16:
[...]
Van MyReserve van Solarwatt zijn de prijzen nog niet bekend, die vanaf juni leverbaar is en met elke omvormer zou werken.
[...]
Klein schopje.

5499 euro voor 4,4 kWh variant.

Nog ff door sparen ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Paul C schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 09:44:
Zeker animo. Eigen verbruik vergroten en meer warmtepompen zijn de twee dingen waar ik op in zet voor de volgende grote slag in de verduurzaming.

Kwam hier een heel interessante grafiek tegen:
[afbeelding]

En deze:
[afbeelding]
[afbeelding]
van: http://www.pv-magazine.co...as-landed-_100009059/501/
Die laatste 2 grafieken kun je ook min of meer laten berekenen met de Sunny Design van SMA, als je hun power-bank oplossing in zou zetten.
Dan kun je ook wat spelen met de accu-capaciteit daarvan en zodoende uitrekenen wat je aan eigen verbruik zou kunnen doen.
Het mooiste zou natuurlijk zijn wanneer je dergelijke apparaten (PV-omvormer en power-bank) kunt koppelen aan je hoofdmeter, zodat je steeds rond de 0 Watt kunt uitkomen. 's Winters (ruwweg oktober-maart ;) ) zou het prima te doen moeten zijn, je eigen opbrengst verbruiken, maar 's zomers zit je al snel op meer opbrengst dan je in een dag zelf verbruikt. Dan lijkt mij die 70% eigen verbruik bij een 4 kWp PV-set en 4 kWh accupack nog vrij optimistisch. Qua volume is 4 kWh aan accu's nog niet eens zoveel. Dat is ruwweg 4 auto-accu's van 80 Ah.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
TD-er schreef op donderdag 12 november 2015 @ 22:24:
[...]

Die laatste 2 grafieken kun je ook min of meer laten berekenen met de Sunny Design van SMA, als je hun power-bank oplossing in zou zetten.
Dan kun je ook wat spelen met de accu-capaciteit daarvan en zodoende uitrekenen wat je aan eigen verbruik zou kunnen doen.
Het mooiste zou natuurlijk zijn wanneer je dergelijke apparaten (PV-omvormer en power-bank) kunt koppelen aan je hoofdmeter, zodat je steeds rond de 0 Watt kunt uitkomen. 's Winters (ruwweg oktober-maart ;) ) zou het prima te doen moeten zijn, je eigen opbrengst verbruiken, maar 's zomers zit je al snel op meer opbrengst dan je in een dag zelf verbruikt. Dan lijkt mij die 70% eigen verbruik bij een 4 kWp PV-set en 4 kWh accupack nog vrij optimistisch. Qua volume is 4 kWh aan accu's nog niet eens zoveel. Dat is ruwweg 4 auto-accu's van 80 Ah.
Met Li-ion is het nog veel minder. Ongeveer 20kg voor niet bijzonder high-density accu, dan zit je wel aan de 4kWh!

Ik denk trouwens dat er wel een markt is voor plug-n-play accu's. Net als de 2,25A omvormertjes die we in NL gewoon met een stekker aan het stopcontact hangen kan dat ook met kleine accu's. Max 2kW laden en dan weer met max ~500W terug voeden als er vraag is. Met een interface aan de "slimme" meter en dan proberen zoveel mogelijk het eigenverbruik te optimaliseren. Is weliswaar minder efficient dat integreren in een omvormer, maar wel veel eenvoudiger te implementeren en als anders toch maar een kolenfooi krijgt voor je teruggeleverde stroom (e.g. Duitsland of NL in post-salderen tijdperk) dan is het een goede deal!

[ Voor 22% gewijzigd door Paul C op 23-11-2015 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Epex spot prijzen vandaag

Zowel gisteren als vandaag verschillende uurblokken met zowel negatieve als sterk positieve contracten. Dit ziet er toch wel uit als een goede business case voor netgekoppelde opslag!

Vooral vanochtend in het blok van 7u zowel €-20 als €+110! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Interessant. Ik heb zeker interesse. Alleen (nog) niets bij te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met eenvoudige middelen doe ik al aan opslag. Warmte en koude.

Met een plugwise schema stuur ik mn LWwp, vriezer en close-in boiler aan in de daglichtperiode.
In de 4 maanden winter gebruik ik overdag dan al meer dan de opwekking.
En dat met 5,5 kwp aan paneeljes.

Voor de rest sla ik veel hout op dat ik gedurende het jaar tegenkom :-)

Wat we nog uit moeten vinden is een manier al die kg's papieren reclame-meuk goed brandbaar te maken.
Reclame Ja graag 8)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2015 22:56 . Reden: fik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 22:47:
met eenvoudige middelen doe ik al aan opslag. Warmte en koude.

Met een plugwise schema stuur ik mn LWwp, vriezer en close-in boiler aan in de daglichtperiode.
In de 4 maanden winter gebruik ik overdag dan al meer dan de opwekking.
En dat met 5,5 kwp aan paneeljes.

Wat we nog uit moeten vinden is een manier al die kg's papieren reclame-meuk goed brandbaar te maken.
Reclame Ja graag 8)
Voor je vriezer is het geen bezwaar als deze maar een deel van de dag is ingeschakeld? Heb je dit onderzocht? Laat je hem dan gedurende de daglicht periode extra diep koelen, zodat hij 's nachts niet te ver opwarmt?

Heb je ook nog intelligentie in het systeem zitten? Past het zich aan op de lengte van de dagen of houd het systeem rekening met de actuele PV-productie?

Verwijderd

de vriezer piept wel een uurtje. Dat doet hij als de temp te hoog is. Ik heb gemeten: het is maar rond 1-2C dus ik maak me er niet druk over.

Er is geen (electrische) intelligentie. Als ik nog eens een plc scoor ergens, dan zou ik een temp meting buiten willen. Dan met de gemeten graaddag en tijd/kalender een tijdswindow bepalen.

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-09 08:04
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 22:47:

Reclame Ja graag 8)
Dit is toch het 'Duurzame Energie' forum? Hout en papier verzamelen en verbranden klinkt niet echt duurzaam ;)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
fruitbakje schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:40:
[...]

Dit is toch het 'Duurzame Energie' forum? Hout en papier verzamelen en verbranden klinkt niet echt duurzaam ;)
en toch zijn het niet de foutste energie bronnen. ;)

met gas,olie,kolen:
dan laat je planten groeien, die vangen dan allerlei co2 op,
die laat je dan een +10.000jaar in de grond zitten tot ze omgevormd tot gas/olie/kolen zijn. en bij verbranding komen de co2's weer vrij.
we verstoken allen gas/kolen/olie wat zich heeft gevormd in 10.000de jaren even op in een >200 jaar tijd.
en we doen niks om er voor te zorgen dat er weer nieuw gas/olie/kolen worden gevormd.
niet echt duurzaam te noemen.
(de lange verstoorde kringloop.)

je laat een boom groeien met zon licht, die vangt dan co2 op en zo maak je een accu van energie gevangen in hout.
je kapt de boom en verbrand hem voor wat warmte, wat co2 produceert.
die weer met behulp van de zon een nieuwe boom kan laten groeien.
dus zolang er dan weer een nieuwe boom kan groeien is het best duurzaam.
of anders gezegd, dit proces kun je weer herhalen tot in de eeuwigheid (tot dat de zon er ook mee ophoud, natuurlijk)
(de korte kringloop.)

eigenlijk zijn bijna alle energie bronnen die we gebruiken wel ergens van de zon afhankelijk.
zoals PV panelen het rechtstreeks doen, is wind een resultaat van de zon net zo als regen.
en zijn olie/kolen/gas/hout gevormd door planten gevoed met zon.
de zon is onze grootste kernreactor die we hebben, geheel gratis en voor niks.
(blij dat de zon dus vergenoeg van de aarde staat, lol)
(een uitzondering is natuurlijk getijden energie, die komt van de maan. ;) )

je mag dan wel gerust twijfels stellen of je dat zou moeten doen met restanten van de maatschappij.
zoals resthout, papier (als je daarvoor reclame wil, ben je natuurlijk niet echt handig bezig) of ander afval.
het is wel beter als weg gooien natuurlijk.
maar ach als iemand het op die manier wil doen heeft hij mijn zegen.
hij doet te minste iets en dat is beter als niets. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 26-11-2015 11:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:25
migjes schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:34:
[...]

je mag dan wel gerust twijfels stellen of je dat zou moeten doen met restanten van de maatschappij.
zoals resthout, papier (als je daarvoor reclame wil, ben je natuurlijk niet echt handig bezig) of ander afval.
Als je het weg gooit, wordt er tegenwoordig ook weer energie mee opgewekt. Dat gaat echter een stuk schoner dan thuis in de openhaard. Voor de CO2 kringloop maakt dat niets uit, voor de luchtkwaliteit in de buurt echter wel.

• ollie1965
  • Laatst online: 09:32

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[...]

blissard schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:50:
[...]

Als je het weg gooit, wordt er tegenwoordig ook weer energie mee opgewekt. Dat gaat echter een stuk schoner dan thuis in de openhaard. Voor de CO2 kringloop maakt dat niets uit, voor de luchtkwaliteit in de buurt echter wel.
Ik dacht dat het verboden is om papier als particulier te verbranden.
Snelle Google gaf dit als resultaat Er is iemand veroordeeld op punt(en) van Milieuwet en Economisch delict...........
Auw daar wil je niet voor veroordeeld worden

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Verwijderd

sja reclame papier brand niet lekker, dus ik gooi het ook netjes in de papiercontainer.
maar het blijft zonde. Ben je nu gerust? mooi.

Gooi ff ik een vet blok in mn haard. Want ik heb net gelezen dat ik aan alle bouwvoorwaarden voldoe :-)

Natuurlijk woon ik landelijk, mn buren stoken ook hout.
Laten we ons druk maken over zaken die er toe doen, Is enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-09 08:04
[...]
en toch zijn het niet de foutste energie bronnen. ;). [...] dus zolang er dan weer een nieuwe boom kan groeien is het best duurzaam. Of anders gezegd, dit proces kun je weer herhalen tot in de eeuwigheid (tot dat de zon er ook mee ophoud, natuurlijk)

Ik vergelijk het niet met energieproductie met fossiele brandstoffen. Ik vegeleek de praktijk van 'RECLAME HIER!' en lekker de fik erin voor warmte, met de praktijk van uberhaupt geen reclamefolders maken. Als er immers geen vraag is (en na verloop van tijd hopelijk zelfs irritatie bij papieren reclamefolders) zal het aanbod en dus de productie van de foldermakers ook inzakken. En dan heb je opeens geen energie meer nodig voor de productie van folders. Dat is altijd beter dan er wel energie voor gebruiken.
Daarnaast kan je veel betere dingen doen met papier dan verbranden, zoals recyclen. Dus alsjeblieft gooi het WEL weg (in de papierbak dan). En plak alsjeblieft WEL een sticker 'geen reclame' op je brievenbus.
Dus volgens mij kan hij beter niets doen, dan datgene wat ie nu doet.
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:15:
Natuurlijk woon ik landelijk, mn buren stoken ook hout.
Kijk, dat wist ik niet. Massaal geld steken in verduurzamen van die ene procent van Nederland die zo woont zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Daarvoor moet je bij meer dichtbevolkte gebieden zijn. Dus over die procent hoor je mij niet klagen.
Laten we ons druk maken over zaken die er toe doen, Is enzo.
Dat is een kortzichtige visie... Prins Charles (de expert op het gebied natuurlijk) zei deze week nog dat de situatie deels te danken is aan klimaatveranderingen (oftewel, al die kolencentrales en mensen die nog met hout stoken ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hmmm... Iemand al berekend wat de terugverdientijd zou zijn van een Powerwall die je aan nachttarief oplaadt en overdag z'n energie laat afgeven? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:31

ATS

Slonzo schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 15:16:
Hmmm... Iemand al berekend wat de terugverdientijd zou zijn van een Powerwall die je aan nachttarief oplaadt en overdag z'n energie laat afgeven? :+
Lang. Heel lang. Denk aan een jaar of 100.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

indeed het best is geen papier reclame, en niet 3 buurtkrantjes(met allemaal hetzelfde nieuws)
Ook geen papieren persoonlijk aanbod voor pv (terwijl ik al geregisteerd sta als pv producent)
Er zit ierdere keer zeker 20kg in mn papiercontainer.
(dat zal ongeveer 20x4=80 kWh zijn, toch 8 kuubjes gas.) dat ik helaas weggooi.

maaar back on topic:

leuk he, met eenvoudige middelen je eigen pv verbruik vergoten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ATS schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 17:08:
Lang. Heel lang. Denk aan een jaar of 100.
Haha oké, dus niet interessant zonder zonnepanelen :)
Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier alvast de installatie en gebruikers handleiding voor de Powerwall.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-02-2016 09:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1