Socket 2011 systeem

Pagina: 1
Acties:

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-04 18:48
Nu Haswell-E er aan zit te komen (2014H2 is wat je op veel plekken leest) probeer ik een beeld te krijgen van wat er nodig is om een leuk systeem te bouwen hieromheen. Ja, momenteel zijn dit allemaal nog Ivy Bridge-E onderdelen, maar ik ga er niet vanuit dat Haswell-E echt héél veel duurder word. En dan bedoel ik meer dan 10~20% over de prijs van een "vergelijkbaar" Ivy Bridge-E systeem.

Voor ik de standaard vragen ga beantwoorden wil ik alvast dit zeggen: Ja, het is overkill maar ik heb een leuke meevaller waardoor dit kan. En gezien de verwachting dat deze machine ook gebruikt word voor video streaming (3+ HD camera's tegelijk) heb ik liever teveel power dan te weinig :)

Wat ga je doen met het nieuwe systeem?
Primair gamen, development (C# en Python) en video editing/streaming. Dit laatste icm Blackmagic Design PCI-e kaarten of Thunderbolt (ik neem even aan dat dat op Haswell-E borden komt).

Qua games vooral dingen als Civilization, Total War, Half Life, Remember Me, Mirror's Edge (2).

Wat mag het systeem kosten
Dit is een wat lastig punt. Ik wil sowieso de top-of-the-line Haswell-E CPU hebben en bijpassend moederbord. Maar het budget is zeker niet onbeperkt. Ik denk dat €2000 als soft limit en €2500 als absolute harde limiet een goed beginpunt is.

Laat ik het zo zeggen: Luxe systeem ja, enkel de duurste componenten nee ;)

Zijn er nog componenten die je mee wil/kan nemen?
Jazeker. Scherm, toetsenbord en dergelijke. Daarnaast moet ik nog "ergens" een aantal SATA DVD branders en een SATA Bluray player hebben liggen. Ook extra schijven zijn aanwezig. En eventueel een nVidia GTX285 als ik zonder GPU al over budget ga... 8)7

Ook heb ik nog een Zalman ZM850HP voeding uit 2009 liggen, maar ik denk niet dat het slim is om die te hergebruiken :P

Wat denk je nodig te hebben te willen hebben? :+
Ik kom uit op onderstaand systeem. Ik weet dat een aantal dingen hieraan zelfs voor bovenstaande usecase erg overkill zijn (kast is erg duur, geheugen is erg veel) en dat de voeding waarschijnlijk voor 60-70% van de prijs kan.

Ik ben wel een grote fan van de Asus (ROG) borden zoals die er nu zijn, vooral omdat uit verschillende reviews naar voren komt dat er eigenlijk geen enkel ander merk in de buurt komt qua kwaliteit van de UEFI/BIOS GUI. Ik zal er niet veel in rommelen, maar het is wel erg fijn om daar een fatsoenlijke interface te hebben.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4960X Boxed€ 875,-€ 875,-
1Asus Republic Of Gamers Rampage IV Black Edition€ 382,99€ 382,99
1Silverstone Fortress FT02B USB 3.0€ 228,19€ 228,19
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 82,25€ 82,25
1Noctua NH-D14 Special Edition (LGA 2011)€ 63,04€ 63,04
1Mushkin Blackline 32GB (4x8GB) DDR3 UDIMM PC3-14900 CL11€ 256,-€ 256,-
1Seasonic Platinum Series 760 Watt€ 149,99€ 149,99
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,90€ 92,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.130,36

Ik wéét dat ik hier nog geen GPU bij heb zitten, maar dat is primair omdat ik eerst wil kijken op welk van de componenten ik kan besparen (excl. CPU en moederbord) om te proberen onder de €2000 uit te komen. Dit zonder dat het merkbaar ten koste gaat van de kwaliteit (dus geen Sweex voeding erin :P).

Waar twijfel je nog over?
Er zijn een paar dingen waar ik nog oprecht over twijfel. De kast is hierbij nummer een. Ik vind dit een erg mooie kast (net als de Silverstone Raven RV02-E). Zijn er misschien meer kasten die het moederbord 90° draaien? Een snelle Google zoektocht levert op dat dit eigenlijk alleen door Silverstone gedaan word.

Ook de voeding twijfel ik nog over, vooral omdat er in het Geschikte onderdelen kiezen topic ook de Seasonic G-Serie 650Watt aangeraden word. Maar, kan die voeding genoeg leveren op een efficiente manier? Persoonlijk verwacht ik niet dat er (veel) meer dan 600W getrokken word. De CPU schijnt iets zuiniger te zijn dan de Ivy Bridge-E modellen op ~150W. Dan zou er dus 400~450W over zijn voor de rest van het systeem.

Daarnaast vraag ik me oprecht af of een AMD R9 280X daadwerkelijk winst oplevert boven een nVidia GTX285 op resoluties onder Full HD. Ja, ik weet dat AMD Eyefinity heeft, en triple screen gaming lijkt me ontzettend leuk. Maar niet als dat ten koste gaat van andere componenten. Dit is echter wel iets wat ik over ~6 maanden nog eens kan upgraden natuurlijk.

Heb je alles gelezen? Dan alvast bedankt, en een hier is een kitten in marshmallows ;)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:42
Ik heb gelezen dat Haswell-E DDR4 gaat ondersteunen. Dus houdt er rekening mee dat als dat zo is, de prijs van het geheugen ook nog behoorlijk hoger kan zijn dan dat van DDR3.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Xudonax
Klopt. Daarom heb ik hier ook gekozen voor in totaal 32GB RAM. Waarschijnlijk begin ik zometeen met 16GB RAM om het geheel "betaalbaar" te houden. Want hoewel hogere prijzen normaal zijn, ga ik er toch niet vanuit dat de prijzen 2x zo hoog zijn per GB. Aan de andere kant, ik heb hier eerlijk gezegd geen directe ervaring mee.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:42
Om maar een bezuinigingstip te geven; de kast is veels te duur. Daarnaast ondersteunt deze geen EATX wat het moederbord in je lijstje wel is. Je kunt al een goede kast voor minder dan €100 kopen dus daar zal je grootste besparing in zitten.

De voeding is ook overkill tenzij je videokaarten in SLI/Crossfire gaat gebruiken. TDP van de processor is 130Watt, van een high-end videokaart maximaal 300Watt (tenzij je bijvoorbeeld ATI's nieuwste beest neemt die 500Watt ofzo verstookt, belachelijk), Dan zit je op 430Watt, tel daar de rest van het systeem bij op en 600Watt zou al voldoende moeten zijn, waarschijnlijk is 520/550Watt ook al ruim voldoende.

Zie hier voor een lijstje met goede voedingen; [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-04 15:16
Als je perse een s2011 build wil maken, dan zou ik je in ieder geval aanraden niet het i7 x960X model te nemen, maar het i7 x930K. Qua performance scheelt het meestal net een paar procent (als het dat al is), maar je geeft wel 500++ euro extra uit. Voor dat geld kun je heel wat leuke andere dingen halen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Xudonax
NitroX infinity schreef op maandag 28 april 2014 @ 11:47:
Om maar een bezuinigingstip te geven; de kast is veels te duur. Daarnaast ondersteunt deze geen EATX wat het moederbord in je lijstje wel is.
Het moederbord is 12 inch bij 10,7 inch terwijl de kast 12 bij 11 inch als maximum heeft. En hoewel ik dit echt een mooie kast vind, is het wel erg duur ja. Als ik deze vervang door de Raven RV02-E dan scheelt dit al wat.
NitroX infinity schreef op maandag 28 april 2014 @ 11:47:
De voeding is ook overkill tenzij je videokaarten in SLI/Crossfire gaat gebruiken. TDP van de processor is 130Watt, van een high-end videokaart maximaal 300Watt (tenzij je bijvoorbeeld ATI's nieuwste beest neemt die 500Watt ofzo verstookt, belachelijk), Dan zit je op 430Watt, tel daar de rest van het systeem bij op en 600Watt zou al voldoende moeten zijn, waarschijnlijk is 520/550Watt ook al ruim voldoende.
Ben ik het mee eens. Ik dacht dat ik een ~600W voeding gekozen had, maar schijnbaar toch 720 gepakt voor de zekerheid. Het "vreemde" is alleen dat verschillende voedingscalculatoren op 750+W uitkwamen voor een dergelijke setup. Deze is in ieder geval vervangen voor de goedkoopste Seasonic ~600W voeding die ik zag in dat lijstje.
Moi_in_actie schreef op maandag 28 april 2014 @ 19:29:
Als je perse een s2011 build wil maken, dan zou ik je in ieder geval aanraden niet het i7 x960X model te nemen, maar het i7 x930K. Qua performance scheelt het meestal net een paar procent (als het dat al is), maar je geeft wel 500++ euro extra uit. Voor dat geld kun je heel wat leuke andere dingen halen.
Klopt zeer zeker, het zou (op dit moment) ~25% van de totaalprijs afhalen. Het is ook zeer zeker iets wat ik overweeg, maar niet iets dat ik nu al wil doorvoeren. De reden hiervoor is dat dit slechts een idee is, en een uiteindelijke versie van het lijstje kan ik pas maken als de Haswell-E onderdelen uitkomen. En hey, ik kan voor nu beter teveel geld alvast reserveren dan te weinig :+

Voorlopig systeem komt dan op zoiets uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4960X Boxed€ 875,-€ 875,-
1Asus Republic Of Gamers Rampage IV Black Edition€ 382,99€ 382,99
1Silverstone RAVEN RV02-E€ 162,64€ 162,64
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 80,30€ 80,30
1Noctua NH-D14 Special Edition (LGA 2011)€ 63,04€ 63,04
1Mushkin Blackline 32GB (4x8GB) DDR3 UDIMM PC3-14900 CL11€ 256,-€ 256,-
1Seasonic M12II 620W€ 66,55€ 66,55
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.979,52

Blijf ik wel zitten met een "belangrijke" vraag. Ga ik op Full HD of lagere resoluties verschil merken tussen een nVidia GTX285 en een GTX760?
Natuurlijk heeft die laatste meer kracht en tesselation en dat soort gein, maar merk je verschil in een gemiddelde RPG/FPS (zeg nieuwe Dragon Age, Mirror's Edge 2, Skyrim etc.)?

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 14:38
Je stelt een pc van 2000 euro samen maar je gaat et geen fatsoenlijke videokaart in doen? :o

Ik zou er een gtx 780 in stoppen.
En ja je gaat flink wat merken met de 760
Pagina: 1