Hallo allemaal!
Een vriend van mij heeft laatst een vervelend probleem zien opduiken
. Zijn bijna 10 jaar oude pc is aan het swappen... Dit betekent dus dat hij te weinig RAM is en hij besefte zelf dus ook dat het misschien wel eens tijd wordt op de bende up te graden of een nieuwe pc te kopen. Hij heeft maar een erg gelimiteerd budget wat het allemaal wat moeilijk maakt voor zijn eisen. Ik zal de onderdelen in elkaar zetten, maar heb jullie hulp weer eens nodig!
Eisen aan systeem:
Hij is een fanatieke gamer en kijkt graag youtube video's op een 24" monitor met een resolutie van 1920x1080.
Games die hij speelt:
Budget:
Het budget is tussen de 350 en 450 euro. Kan iets opgeschroefd worden als de upgrade in verschillende fases wordt gedaan.
Componenten van oude systeem:
Sinds ik op dit moment ver van mijn vriend vandaan ben kan ik niet precies zeggen wat alle componenten precies zijn, maar dit is wat ik van hem kreeg:
Intel Core 2 Duo E6550
Moederbord onbekend
2GB DDR2 RAM (Merk en type is nog onbekend)
Nvidia 9600GT (Onbekend of Custom kaart is)
Voeding onbekend (Zal ook vervangen moeten worden)
80GB HDD 5400 RPM
Een standaard ATX kast
Van dit lijstje wil ik de videokaart in het nieuwe systeem stoppen tot hij weer geld heeft om die up te graden.
Benodigdheden:
Ik zit nog te twijfelen of we moeten gaan upgraden of een nieuw systeem kopen die geen videokaart bevat.
Als het inderdaad verstandiger is om te upgraden, dan zal het volgende op zijn minst nodig zijn:
Absoluut niet. Zolang het maar werkt en goedkoop is!
Overige eisen:
Enigsinds stil zijn en voeding moet eventuele upgrades aankunnen (o.a. nieuwe videokaart).
Energie verbruik boeit niet echt, maar hoe minder hoe beter!
Verder is hij niet van plan te overclocken.
Lijstje:
Optioneel:
Reden van component keuze:
CPU:
Deze zal met name veel baat hebben bij spellen zoals LOL en geeft ook enigsinds extra mogelijkheden in de toekomst zonder de cpu + mobo weer te moeten vervangen. (Is I5 beter vanwege lager stroomverbruik?)
Mobo:
Na wat rondkijken leek me dit toch de beste voor zijn prijs. (Zal een usb-stickie bij kopen voor Wi-Fi verbinding)
RAM:
Ik zie deze regelmatig op het forum langskomen.
PSU:
Ik heb voor 620W gekozen i.p.v. de 520W versie omdat die erg populair is en dus in veel webshops volledig uitverkocht.
Processor koeler:
Deze is zeer populair op de forums.
HDD:
Standaard 1TB 7200RPM harde schijf.
Dit is mijn plan, maar wat vinden jullie ervan? Is het misschien niet beter om nieuw (Compleet systeem uit een winkel) te kopen?
Zijn de gekozen componenten goed en zullen deze enigsinds future proof zijn?
Een vriend van mij heeft laatst een vervelend probleem zien opduiken
Eisen aan systeem:
Hij is een fanatieke gamer en kijkt graag youtube video's op een 24" monitor met een resolutie van 1920x1080.
Games die hij speelt:
- League of Legends
- Banished
- Civilization V
- En verder nog veel indie spellen die vaak niet geweldig geoptimaliseerd zijn.
Budget:
Het budget is tussen de 350 en 450 euro. Kan iets opgeschroefd worden als de upgrade in verschillende fases wordt gedaan.
Componenten van oude systeem:
Sinds ik op dit moment ver van mijn vriend vandaan ben kan ik niet precies zeggen wat alle componenten precies zijn, maar dit is wat ik van hem kreeg:
Intel Core 2 Duo E6550
Moederbord onbekend
2GB DDR2 RAM (Merk en type is nog onbekend)
Nvidia 9600GT (Onbekend of Custom kaart is)
Voeding onbekend (Zal ook vervangen moeten worden)
80GB HDD 5400 RPM
Een standaard ATX kast
Van dit lijstje wil ik de videokaart in het nieuwe systeem stoppen tot hij weer geld heeft om die up te graden.
Benodigdheden:
Ik zit nog te twijfelen of we moeten gaan upgraden of een nieuw systeem kopen die geen videokaart bevat.
Als het inderdaad verstandiger is om te upgraden, dan zal het volgende op zijn minst nodig zijn:
- Voeding
- Processor
- Moederbord (WiFi verplicht of aparte netwerkkaart)
- RAM
- HDD
- CPU koeler
Absoluut niet. Zolang het maar werkt en goedkoop is!
Overige eisen:
Enigsinds stil zijn en voeding moet eventuele upgrades aankunnen (o.a. nieuwe videokaart).
Energie verbruik boeit niet echt, maar hoe minder hoe beter!
Verder is hij niet van plan te overclocken.
Lijstje:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD FX-8350 Black Edition | € 158,- | € 158,- |
| 1 | ASRock 970 Pro3 R2.0 | € 55,55 | € 55,55 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 54,99 | € 54,99 |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 620W | € 56,70 | € 56,70 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 325,24 | |
Optioneel:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 46,86 | € 46,86 |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 22,95 | € 22,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 69,81 | |
Reden van component keuze:
CPU:
Deze zal met name veel baat hebben bij spellen zoals LOL en geeft ook enigsinds extra mogelijkheden in de toekomst zonder de cpu + mobo weer te moeten vervangen. (Is I5 beter vanwege lager stroomverbruik?)
Mobo:
Na wat rondkijken leek me dit toch de beste voor zijn prijs. (Zal een usb-stickie bij kopen voor Wi-Fi verbinding)
RAM:
Ik zie deze regelmatig op het forum langskomen.
PSU:
Ik heb voor 620W gekozen i.p.v. de 520W versie omdat die erg populair is en dus in veel webshops volledig uitverkocht.
Processor koeler:
Deze is zeer populair op de forums.
HDD:
Standaard 1TB 7200RPM harde schijf.
Dit is mijn plan, maar wat vinden jullie ervan? Is het misschien niet beter om nieuw (Compleet systeem uit een winkel) te kopen?
Zijn de gekozen componenten goed en zullen deze enigsinds future proof zijn?