Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-07-2024
Mede-auteur:
  • Tweakjur
  • Laatst online: 05-05 20:53

Tweakjur

We hebben vijf goedkope gaming headsets naast elkaar gelegd en daarbij geprobeerd om de geluidsweergave van de sets op te meten. De methode die we gebruikt hebben is vast niet de enige manier om headsets te testen, dus mocht je suggesties hebben hoe we de methode kunnen verbeteren, dan horen we die graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Ik zou het prettig vinden om ergens een tabel met de kengetallen te zien. Zoiets als wat de Consumentenbond gebruikt bijvoorbeeld:
- Merk/Type headset
- Prijs
- Waardering per onderdeel (ergonomie, geluidskwaliteit, microfoon, software, etc.)
- Totaal waardering

Voor mij is een volledige review lezen wat te veel. Maar aan de hand van de tabel kan ik dan kijken welke headset mij het interessantst lijkt en de paginas van die headsets in detail lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07-2024
Audio is hoogst subjectief. Je merkte het zelf al op in de review; ook al is de gemeten frequentiewaarde soms wat vreemd, het kan bijdragen aan 'voor het oor' betere helderheid of beter onderscheid. Wat dat betreft is geluidskwaliteit denk ik niet zo goed weer te geven door de gebruikte grafieken. Wat hier telt, is ervaring en dit laten doorklinken in de review. 'Meten is weten' werkt heel goed bij GPU's en andere componenten, maar niet bij randapparatuur. Randapparatuur onderscheidt zich op veel andere en uiteenlopende manieren en die ga je never nooit in een vastomlijnde meting terugzien.

Bij dit soort tests, en ik denk veel andere soorten randapparatuur, zou het veel meer waarde kunnen hebben om te werken met een 'testpanel'. Echte mensen dus, die het object in kwestie in een serie testomgevingen in gebruik nemen. Bijvoorbeeld; een FPS, het beluisteren van een paar stukken muziek zowel akoestisch als electronisch uit uiteenlopende genres, eigenschappen van de microfoon en hoe het voor de ontvanger klinkt, en hoe goed de headset zich houdt in een omgeving met veel 'ruis' zoals op de achtergrond jengelende kinderen of een draaiende wasmachine.

Geluidskwaliteit is één ding, maar gamers zijn over het algemeen geen audiofielen. Het zal moeten gaan om praktische eigenschappen. De geluidstest bij deze review valt een beetje te vergelijken met een review over mechanische toetsenborden waarbij een test zou zitten met 'hoeveel aanslagen per minuut haal je' - volstrekt overbodige informatie die eigenlijk helemaal niet te vertalen valt naar de praktijk en real-life gebruik. Daar gaat het om handigheden, het gaat om degelijkheid, het gaat om gemak, comfort en dan misschien ook nog wel een beetje om de geluidskwaliteit ja.

Kortom, ik zou bij de reviews over randapparatuur vrijwel zonder uitzondering de gehele tweakers-redactie inschakelen, of de vele ervaringsdeskundigen op het forum vragen om testpanels te vormen. Daarmee vang je ook de eeuwige 'kritiek' af van de vele mensen die hun eigen, subjectieve waarneming ventileren als feiten - je hebt namelijk je eigen setje (hopelijk redelijk representatieve) waarnemingen verzameld om op terug te vallen. Dat is voor de reviewer ook prettig, je staat niet meer alleen namelijk, en je kunt er veel van leren. Dat levert meerwaarde op voor de lezer.

[ Voor 8% gewijzigd door Vayra op 28-04-2014 09:34 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-05 00:05

mr.paaJ

generatie cmd+z

Voor de frequentiemetingen is een logaritmische weergave een stuk overzichtelijker dan drie losse.

Afbeeldingslocatie: http://www.innerfidelity.com/images/skullcandy_aviator_graph_fr.jpg

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5089

Wat mij bij deze test erg opvalt is dat de Plantronics GameCom780 7.1 niet is meegenomen. Momenteel ligt de prijs tussen de 40 en 50 euro en hij ondersteund 7.1 Surround. Staat qua populariteit bovenaan zelfs bij de Gaming Headsets in de Pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:13
Kabel? Sennheiser heeft bij bepaalde headsets van dat snoer wat niet in de knoop raakt, misschien handig om daar nog wat over te vertellen (type materiaal gebruikt in kabel, lengte kabel etc)

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 28-04-2014 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:12
EDIT: Verplaatst naar reacties

[ Voor 82% gewijzigd door Thomasvt op 28-04-2014 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Daar ben ik het zelf mee oneens, juist bij audio is er al voldoende wat met de natte vinger en tussen de oren wordt beoordeeld. Een kritische noot dat een vlak frequentiespectrum niet alles zegt lijkt me goed, maar dat is wel het doel van een headset: Als een gebruiker zelf voorkeuren heeft bij meer bas, of juist meer hoog, dan kan diegene dat prima met een equalizer doen.

Dat is net als bij een TV: Ieman kan er best voorkeur voor hebben dat groen meer aanwezig is, maar uiteindelijk beoordeel je hem gewoon op de harde feiten. En als iemand bij een headset heel veel bas wilt, kan hij dat er prima zelf uit de grafiekjes halen. En sowieso, in de tekst wordt nog gewoon de indruk gemeldt.

Wat ik vooral me afvraag is hoe een grafiekje van een test met een high-end koptelefoon het doet. Want die grafieken stuiteren enorm veel op en neer, 40dB is gigantisch.

En uiteindelijk mis ik een overzichtelijke vergelijking, maar misschien ook een tabelletje per headset, waar dingen als prijs, gewicht, geluid, maar ook mic, etc worden vergeleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 21:28
Ten eerste: Erg leuk dat de redactie nu ook randapparatuur gaat testen! _/-\o_ :D
Anoniem: 5089 schreef op maandag 28 april 2014 @ 09:50:
Wat mij bij deze test erg opvalt is dat de Plantronics GameCom780 7.1 niet is meegenomen. Momenteel ligt de prijs tussen de 40 en 50 euro en hij ondersteund 7.1 Surround. Staat qua populariteit bovenaan zelfs bij de Gaming Headsets in de Pricewatch.
Volledig mee eens, ik had deze ook graag getest gezien. Misschien kan hij nog toegevoegd worden aan de (geschreven) review?

Misschien kunnen jullie het stroomverbruik ook even meten? Want als ik op een laptop/tablet zit zonder voeding is het best interessant te weten hoeveel een headset verbruikt.

En voor de volgende keer: Zorg voor een onbevooroordeeld test-panel! Sleep een aantal medewerkers uit hun kantoren, blinddoek ze, zet ze alle headsets in willekeurige volgorde even op en laat ze voor elke headset een cijfer geven van 1 tot 10 op de gebieden comfort en geluidskwaliteit. Want ondanks dat die grafiekjes zeker interessant zijn, draait is geluidskwaliteit uiteindelijk subjectief en moet je dus bij echte mensen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous Copra
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:02
Croga schreef op maandag 28 april 2014 @ 08:49:
Ik zou het prettig vinden om ergens een tabel met de kengetallen te zien. Zoiets als wat de Consumentenbond gebruikt bijvoorbeeld:
- Merk/Type headset
- Prijs
- Waardering per onderdeel (ergonomie, geluidskwaliteit, microfoon, software, etc.)
- Totaal waardering

Voor mij is een volledige review lezen wat te veel. Maar aan de hand van de tabel kan ik dan kijken welke headset mij het interessantst lijkt en de paginas van die headsets in detail lezen.
Hier ben ik ook voorstander van, verder wil ik bij een gaming headset ook een microfoon en dat hadden sommige modellen niet of het werd niet (voldoende) getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

De blind testen van balance zou ik zeker leuk vinden om terug te zien. Zelfde voor de tabel die eerder genoemd is.

Daarnaast had ik persoonlijk graag de creative fatal1ty headset in de review gezien, omdat die al zo lang mee gaat, goedkoop is, maar toch goed aangeschreven. De vraag zou dan dus zijn; komt hij nog mee met de nieuwe harde headsets?

[ Voor 11% gewijzigd door Gropah op 28-04-2014 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-04 10:37
Even mijn reactie met betrekking tot het artikel.

De reden dat de Razer en de Steelseries een wat dikkere snoer hebben is omdat de geluidskaart in de hoofdtelefoon zit ingebouwd in tegenstelling tot de andere met 3,5 inch plug. Zo leverd Soundblaster bijvoorbeeld een losse USB geluidskaart mee en kan deze zowel via USB als 3,5 inch plug worden aangesloten.

Het was misschien leuk om te zien dat er ook wat headsets met fysiek 5.1 werden meegenomen zoals de CM Storm Sirus, dan kan er ook de zin (en misschien wel onzin) van fysiek surround in hoofdtelefoons worden meegenomen.

Ook had er misschien 1 pagina gewijd kunnen worden aan het testen van een normale koptelefoon (zoals een HD201 van sennheiser) waarin de geluidskwaliteit vergeleken wordt met de gaming headsets. Veel headsets krijgen vrij slechte recensies op het gebied van geluid en het is misschien wel leuk om dit te vergelijken met een echte hoofdtelefoon en deskmic (ik snap wel dat dit niet voor iedereen een optie is).

Misschien kan er dan ook getest worden wat het effect is van het ingebouwde 3d of virtuele surround in een geluidskaard t.o.v. een hoofdtelefoon met softwarematige surround via een stuurprogramma. Het voordeel van een geluidskaart is vaak dat er een dedicated hoofdtelefoonversterker in zit die koptelefoons tot 600 ohm kan aansturen (zoals de duurdere sennheiser, AKG's etc.)

Wat ook erg van belang is en wat ik vooral vroeger vaak zag op tweakers.net zijn de hardware specificaties van een apparaat. Zo is grootte van de driver (speaker) vaak van invloed op hoe hard een koptelefoon kan zonder te vervormen, ook het gebruikte materiaal (bijvoorbeeld neodymium drivers) kunnen invloed hebben.

Wat ik goed vind aan jullie review is dat het gewicht en draagcomfort wel vermeld wordt, het is erg vervelend om een hoofdtelefoon op te hebben die veel druk uitoefend of juist te los zit, te zwaar is of juist te licht is (hoewel dat laatste mij nooit een vervelende zaak lijkt ;)).

Op de conclusiepagina kan het handig zijn om een tabel te zetten met de verschillende sterke en zwakke punten van de koptelefoons op een rij zodat deze nog even met elkaar vergeleken kunnen worden (geluidskwaliteit, draagcomfort).

Ik zal proberen in het vervolg wat genuanceerder te zijn in mijn reacties. De reden dat ik comment is voornamelijk om mijn mening te geven over het artikel, ik zie graag dat een Nederlandse website kwalitatief hogere reviews heeft dan bijvoorbeeld en anandtech oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casparvl
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Erg leuk en relevante review, thanks! Een aantal ideeën van mijn kant (sommige overlappen met wat mensen al in hun comments op de review hebben gezegd):

- Comfort van een headset bij het dragen van een bril
- Vervangbaarheid van het snoer (en de prijs van een vervangend snoer!). Aangezien het snoer vaak het eerste onderdeel is dat stuk gaat is dit, zéker voor de wat duurdere headsets, een hele relevante parameter. Ik vind het niet erg om 100E aan een mooie headset uit te geven als ik weet dat die dan ook écht lang mee kan en een vervangbaar snoer helpt daarbij veel.
- Enige vorm van randomisatie / blindering lijkt me bij zo'n subjectieve meting gerechtvaardigd (zoals al eerer genoemd). Wellicht lastig, afhankelijk van hoe goed de rest van de redactie op de hoogte is van welke modellen je hebt en hoe duur die zijn, maar het zou bijdragen aan de waarde van de review.
- Ter vergelijking zou het leuk zijn om van één high end koptelefoon een meting te doen met jullie meetopstelling. Duur staat natuurlijk niet per se gelijk aan goed, maar het zal ten minste een idee geven van wat 'haalbaar' is aan (objectieve) kwaliteit.
- Een al veel genoemd overzichtstabelletje. Dit zorgt ook dat je subjectieve zaken als kwaliteit van lage tonen, onderscheidend vermogen etc met een schaal van -- tot ++ kunt waarderen. Dat maakt vergelijken (voor de lezer) makkelijker dan nu dit soort zaken in tekst wordt omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uqrax
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-12-2024
Waar ik zelf als gamer al tijden erg benieuwd naar ben is goede informatie over eventuele toegevoegde waarde van
  • virtueel surround; of
  • daadwerkelijk aparte speakers ingebouwd in de headset
ten opzichte van gewoon stereo geluid. Alhoewel lastig objectief te testen (het blijft de wereld van audio) misschien iets om mee te nemen in een followup over duurdere headsets?

Achtergrond: Ik heb een paar jaar geleden wat gelezen vooraf aan het aanschaffen van een nieuwe headset en gezien dat (buiten veel tegenstrijdige verhalen) vooral door audiofielen virtueel surround wordt aangeraden, en aparte drivers als kwaliteitsverlagende gimmick worden afgedaan. Het argument is een volledig nauwkeurige geluidsweergave prima mogelijk is via stereo, je hebt immers ook slechts 2 oren. De geinige Virtual Barber Shop wordt vaak als bewijs gebruikt. De mening is dat software de positiebepaling moet regelen m.b.v. de twee speakers, en dat inbouwen van meerdere kleine speakers in de schelpen de geluidkwaliteit alleen maar nutteloos slechter maakt ten opzichte van 2 relatief grote speakers.

Na mijn aanschaf van een mooie Sennheiser 363D met virtueel 7.1 geluid vraag ik me af of die audiofielen ooit een FPS hebben opgestart 8)7 De 7.1 via Dolby Virtual headphone is een leuke gimmick bij het luisteren van muziek, de kwaliteit gaat iets achteruit maar het klinkt echt alsof de muziek wordt afgespeeld in de ruimte waar je luistert. In games galmt het geluid na inschakelen van virtual surround ook overal om je heen... Maar met positiebepaling in 1e persoon of 3e persoon heeft het niets te maken. Mijn vermoeden is dat 3D games enkel in theorie twee speakers even nauwkeurig zouden moeten kunnen aansturen als surround, maar dat dit in de praktijk nooit het geval is omdat nauwkeurig overbrengen van dergelijk geluid in een interactieve 3D wereld totaal andere koek is dan een statische opname zo bewerken dat deze mooi surround geluid nabootst. En mijn vermoeden is dat games dit best wel eens automatisch beter zouden kunnen doen met aparte speakers in de koptelefoon... Maar vermoeden is iets anders dan weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakjur
Anoniem: 5089 schreef op maandag 28 april 2014 @ 09:50:
Die populariteit is er nu, maar bij het selecteren was dit nog niet het geval. Bedenk dat een test als deze niet uit de lucht komt vallen. Tussen de uiteindelijke publicatie en de eerste aanvragen zit ongeveer anderhalve maand. Dit komt niet alleen omdat het testen en uitwerken tijd kost, maar ook omdat fabrikanten tijd nodig hebben om samples aan te leveren en omdat wij als redactie natuurlijk niet 100% van onze tijd op deze test konden alloceren: de normale previews en reviews stoppen natuurlijk niet...

Dat gezegd hebbende: wij beseffen ons ook wel dat deze manier van selecteren behoorlijk arbitrair is, omdat de populariteit van headsets in de Pricewatch, zeker buiten de top 2 of 3, sterk wisselt. Het is daarom ook zeker niet gezegd dat we hierna geen aandacht meer besteden aan overige modellen. Zie deze round-up als een beginnetje. We hebben immers nooit eerder content over headsets gemaakt. Het is absoluut de bedoeling dat er meer uit voortkomt.

...en op termijn ook andere categorieën gaming randapparatuur, maar dat is voor nu nog even wat 'verdere toekomst'-muziek.

[ Voor 26% gewijzigd door Tweakjur op 28-04-2014 13:43 ]

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elley
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-06-2021
Aangezien het wel een onderwerp is waar ik me toevallig de laatste tijd in verdiept heb, toch eens naar het forum afdalen. Ik miste wel wat technische artikels op tweakers toen ik laatst op zoek ging naar audio setups voor mijn pc. Dus denk zeker dat er daar wat coverage over mag komen, maar ik vind wel vreemd voor de gekozen manier.

Ten eerste is de headset maar een klein deel van de volledige setup. Als je een geweldige headset in een 3.5mm jack steekt die van een of andere onboard soundcard komt, krijg je meestal bagger geluid. Om maar te zeggen dat een DAC / amplifier / soundcard ook een deeltje is van een goede setup, al dan niet ingebouwd. Zou leuk zijn als dit dan ook eens netjes uitgelegd wordt, zodat toekomstige testen hier steeds naar kunnen linken.

Ook vind ik het een beetje vreemd dat het eerste artikel dan niet gaan over 'de beste' setups in verschillende prijsklassen, maar gewoon een review betreft van veel verkochte somewhat budget toestellen. Ik had dan liever een mooie weergave gezien van de beste toestellen in verschillende prijsklassen, zowel voor toestellen, als toebehoren.

Ik zou ook niet gaan voor headsets. Een aparte micro kost quasi niets, en nogal wat headphones komen zonder micro mee, en zijn qua audio vaak top. Zou jammer zijn om deze te missen.

Ook de prijs is een beetje jammer, gezien je net in het 100-200 segment immens veel goede keuze krijgt qua goede weergaves. Na enkele jaren met 'gaming' headsets rond te lopen, is de overschakeling naar een headphone die audio wat getrouwer weergeeft gewoon een openbaring. Waar de game-headsets voornamelijk de bas boosten, krijg je dan veel helderder geluid, wat ook tijdens het gamen gewoon veel aangenamer is. Ook zitten die qua draagcomfort vaak hoger.

In kort; zeker meer audio artiekels maken. :)
Maar dan ook vollediger in wat de hele audio setup is, en wat opener kijken in prijsklasses en 'segmenten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:05
Is er contact geweest met Negakinu uit Het grote Headphones topic
Hij heeft veel contacten in de headphone-wereld en is naast enthousiasteling geloof ik zelf ook reviewer voor head-fi.

Hij kan jullie vast verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:29
mr.paaJ schreef op maandag 28 april 2014 @ 09:40:
Voor de frequentiemetingen is een logaritmische weergave een stuk overzichtelijker dan drie losse.

[afbeelding]
Dit wil ik nog even extra benadrukken. Ik was ook enigsinds verbaasd dat de frequentiemetingen niet logaritmisch waren aangezien dit toch redelijk standaard is in mijn ogen. Verder ben ik zelf ook wel benieuwd in hoeverre er nog rekening is gehouden met de invloed van het hoofd zelf op de metingen. Alhoewel het wel consistent is tussen de vergeleken headphones is vergelijken met externe metingen misschien wat lastig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:06
Ik heb ooit een 'gaming' headset gekocht (via een webshop) omdat letterlijk alle reviews lovend waren over de geluidskwaliteit. Toen ik het ding echter ging vergelijken met mijn Sony stereo koptelefoon die ik toen had sloeg het geluid van het ding werkelijkwaar nergens op.
Ik denk dat dit belangrijk is om te vermelden en de beste manier waarop men dat kan doen is het toevoegen van een high end (lees +- €150/€200,-) koptelefoon in alle grafieken en vergelijkingen. Vooral aangezien de gaming headsets van tegenwoordig ook al snel richting deze prijs gaan.

Daarnaast zijn natuurlijk zaken zoals draagcomfort (vooral voor grote hoofden) en vervangbaarheid van oorkussens, kabels, etc belangrijk omdat het een gebruiksvoorwerp is.

Misschien een idee om te kijken hoe de mensen bij sites zoals head-fi het aanpakken?

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
JJJur schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:40:
[...]

Die populariteit is er nu, maar bij het selecteren was dit nog niet het geval. Bedenk dat een test als deze niet uit de lucht komt vallen. Tussen de uiteindelijke publicatie en de eerste aanvragen zit ongeveer anderhalve maand.
...
Nu geen onzin gaan verkopen s.v.p.

Ik heb http://tweakers.net/categorie/563/gaming-headsets/producten/ van elke week in februari en maart opgevraagd.

7 februari: http://wayback.archive.or...aming-headsets/producten/
14 februari: http://wayback.archive.or...aming-headsets/producten/
21 februari: http://wayback.archive.or...aming-headsets/producten/
28 februari: http://wayback.archive.or...aming-headsets/producten/
7 maart: http://wayback.archive.or...aming-headsets/producten/
14 maart: http://wayback.archive.or...aming-headsets/producten/
21 maart: http://wayback.archive.or...aming-headsets/producten/
28 maart: http://wayback.archive.or...aming-headsets/producten/

Hij stond op elke datum nr. 1 of nr. 2 in de Pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-05 13:01

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Noem je ons nu een leugenaar? Ik was er bij dat de selectie werd gemaakt en deze stond niet in de top-5 die wij bekeken. Dat betekent niet dat we 'm nooit gaan testen, maar om nu te gaan roepen dat we onzin verkopen gaat me te ver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakjur
toon volledige bericht
Ah, ik zie het al. Het ligt niet aan de populariteit, maar aan de eerste prijsvermelding. Die was in 2012. We hebben, zoals overigens ook gewoon duidelijk vermeld op pagina 1 van het artikel, producten gekozen die binnen het laatste jaar zijn verschijnen. Kortom: verschenen op 1 april 2013 of later.

Verder sluit ik me trouwens aan bij Wilbert. Dat jij er direct van uit gaat dat ik onzin probeer te verkopen en het niet mogelijk acht dat ik een vergissing maak (het ging dus niet om populariteit maar om de datum) vind ik... een beetje jammer. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Wilbert de Vries schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:18:
Noem je ons nu een leugenaar? Ik was er bij dat de selectie werd gemaakt en deze stond niet in de top-5 die wij bekeken. Dat betekent niet dat we 'm nooit gaan testen, maar om nu te gaan roepen dat we onzin verkopen gaat me te ver...
JJJur schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:21:
[...]

Ah, ik zie het al. Het ligt niet aan de populariteit, maar aan de eerste prijsvermelding. Die was in 2012. We hebben, zoals overigens ook gewoon duidelijk vermeld op pagina 1 van het artikel, producten gekozen die binnen het laatste jaar zijn verschijnen. Kortom: verschenen op 1 april 2013 of later.

Verder sluit ik me trouwens aan bij Wilbert. Dat jij er direct van uit gaat dat ik onzin probeer te verkopen en het niet mogelijk acht dat ik een vergissing maak (het ging dus niet om populariteit maar om de datum) vind ik... een beetje jammer. :N
Excuses, ik had iets genuanceerder moeten zijn. Ik vond het alleen ontzettend raar dat een van de populairste headsets op Tweakers niet getest werd.
die ergens binnen de afgelopen twaalf maanden op de markt zijn gebracht.
Oké, volledig mijn fout. Stond inderdaad in het artikel. Nogmaals excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 23:55

M2M

medicijnman

misschien is het voor een volgende review een idee om wat meer marketinggeblaat af te schieten. Zeg nu zelf, zo'n 7.1 headset heeft geen subwoofer...

+ wellicht wat uitleg over geluidsvervorming zodat je met twee luidsprekers de illusie kunt creeren dat geluid vanachter, voor of boven komt.

ow ja, en neem voor de grap eens een losse mic + koptelefoon mee in de vergelijking.

[ Voor 13% gewijzigd door M2M op 28-04-2014 15:28 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:25
Ik vond vooral de selectie te klein. Je wordt doodgegooid met midrange headsets en juist een aantal waarover ik zat te twijfelen zaten er niet bij. Geen een Sennheiser bijvoorbeeld? Er staat er 44 in de pricewatch waarvan ongeveer een derde gaming headsets zijn.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Aller eerst vind ik het top dat jullie dit nu ook doen, klasse! d:)b
De opzet vind ik goed, op de meting heb ik alleen nog wat punten van verbetering, vanuit mijn kijk als natuurkunde student. :P

Ik weet niet hoe de binnenkant van het hoofd van 'Henk' eruit ziet, maar het lijkt me goed om te kijken naar de weg die het geluid aflegt. De wanden van de buis waar het geluid vanaf de headset naar de microfoon gaat heeft een belangrijke rol in welke frequenties worden geabsorbeerd en welke juist niet en in welke mate deze absorptie plaats vindt. Hierdoor kan het namelijk zo zijn dat de headset bepaalde frequenties met een hogere intensiteit uitzendt dan dat jullie gemeten hebben. :)

Om een zo realistisch mogelijke meting te doen lijkt het me goed om te kijken naar het oor van een levend mens en dat te vergelijken met jullie testopstelling (oftewel het hoofd van Henk) en aan de hand van de verschillen Henk aan te passen, of eventueel te vervangen met een meer realistisch exemplaar.

Verder lijkt het me goed om aan bedrijven die ervaring hebben met het meten van geluid te vragen hoe zij dat doen en van hun te leren. Misschien hebben frabrikanten (denk het wel) ook wel manieren om hun headsets te meten en willen dit met jullie delen. :) Oftewel: jullie zullen vast en zeker niet de eerste zijn die dit doen.

Life is too short to drink bad whisky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
De testmethode is niets op aan te merken maar ik denk dat naast mij een hoop anderen meer gebaat zouden zijn met een zooi reviews in de 100-200 euro klasse.

DT 770's, ATH-M50's, Pro One's, etc

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-03 12:40

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Waarom zit er eigenlijk geen scorekaart bij deze review? Er zijn toch een aantal criteria waarop beoordeeld kan worden? Denk oa aan Weergavekwaliteit, Spraakkwaliteit, Gebruiksgemak, Bouwkwaliteit, Comfort en Prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Heren , Leuke review dit !

Ik heb hieronder misschien wat opbouwende kritiek / suggesties waar jullie iets mee kunnen?

- Jullie testmethode in het filmpje werd niet echt verduidelijkt, terwijl het best intressant zou zijn voor de kijker om daar wat meer van te zien wat jullie bedacht hadden om het te testen. Hierdoor zou ons beeld een stuk vollediger worden. Dit zou natuurlijk niet aan het begin van het filmpje hoeven maar misschien kunnen jullie 1-2 minuten achter het filmpje plakken zodat eventuele geintresseerden dit zouden kunnen zien. Eventueel zouden jullie misschien (?) kunnen controleren of iemand het filmpje volledig afkijkt dan hebben jullie ook weer wat opbouwende cijfertjes om te zien of het zin heeft of aanslaat.

- Het tweede punt is de microfoon's, Zeker bij gamingsets is een microfoon heel belangrijk. Dat de logitech zo slecht scoorde wist ik niet dus dat is mooi om bij te leren. Misschien is het een idee om voor een toekomstige sessie de voice services erbij te pakken om kortmondig te laten horen hoe iemand erdoor klinkt ? (al weet ik niet hoe technisch het haalbaar is mbt video etc). Een demo van Mumble/Teamspeak/ventrilo met de headsets terwijl 1 van de presentators erdoor praat zou misschien dingen zoals het metalen geluid van de logitech goed naar voren halen.

- Als laatste , Als je in de reviews kijkt van de producten zie je al meteen dat er heel wat tweakers zijn die een bril dragen. Sommige hebben er last van bij product a terwijl andere er weer geen last van hebben.

Het zou toch heel fijn zijn als daar in de toekomst ook naar gekeken kan worden. Immers zitten wij gamers/iters/tweakers lang achter de pc en gaan onze oogjes toch wel wat sneller achteruit van naar al dat tweakers.net staren.

De review is zeker niet slecht , ik vind het 1 van de betere reviews in een langere periode. Als brildrager zou het toch wel heel fijn zijn als er in de toekomst naar het comfort met een bril kan worden gekeken bij dit soort reviews. Dat is ook een mooie insteek wat jullie weer wat unieker maken op deze world wide web.

Thx for reading !

Keep it up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qlum
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-05 16:25
Hoewel ik reviews van randapperatuur best een goede insteek vind denk ik dat audio reviews toch net wat te complexe materie is voor de gemiddelde tech site, de reviews moeten altijd subjectief zijn en op het moment dat je 7.1 zou gaan noemen als theoretisch voordeel dan zit het er toch wel een beetje scheef.

5.1 en 7.1 bij headsets is in bijna alle gevallen downsampling naar 2.0 gezien bijna alle koptelefoons maar 2 speakers hebben en de uitzonderingen daar op nu niet bepaald als goed ervaren zijn al is het maar omdat een koptelefoon direct op je oren zit en je daar toch maar twee van hebt en op die afstand je vrij weinig kan met meer dan 2 speakers.

er is voor gamen geen daadwerkelijk voordeel om eerst 5 of 7 audiokanalen aan te maken en die vervolgens weer te mixen, een spel kan dat net zo goed gewoon meteen 2 kanalen maken.

Voor films die daadwerkelijk met meer dan 2 microfoons zijn opgenomen zou je daar misschien een voordeel kunnen behalen maar ik vraag me ten sterkste af of een geluidskaart in een koptelefoon dat daadwerkelijk beter real time kan mixen dan een productiestudio. dus ook hier niet echt een voordeel.

Maar goed dat ter zijde
ik denk dat het schrijven van goede audio review gezien deze echt subjectief is vooral af hangt van ofwel een goed getraind oor of nog beter een lekker groot panel waarbij je op die manier een score kan bepalen, nodig tweakers uit om langs te komen en laat ze at random koptelefoons uitproberen, het liefst blind, misschien zelfs met iets als een occullus rift om ze blind te laten gamen.

Persoonlijk denk ik echter dat tweakers zich beter met wat makkelijker te beoordelen onderwerpen kan bezighouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Fijn dat tweakers dit doet :)

een paar puntjes, die vaak al eerder aangehaald zijn:
  • Op tweakers.net is het fijn als je iets ieper ingaat op de technische kant: hoe werken de headphones en wat zijn de verschillen in de gebruikte technikeken, daar wat meer duiding bij geven. Wat is nu een gimmick, wat kan mits wat moeite zelf behaald worden zonder €100 extra te moeten neerleggen etc.
  • Ipv je op een bepaalde productcategorie te spitsen, kijken wat je met een koptelefoon/headset doet en daar de opties evalueren. Zo hoeft (ik durf dit zelfs al een feit te stellen) een headset in het algemeen niet beter te zijn dan een koptelefoon + losse mic voor gamen.
  • Meer kijken naar totaalpakket ipv gamen, veel mensen gebruiken hun headset/koptelefoon namelijk ook voor video/muziek.
  • Verder gaan dan enkel headsets/koptelefoon, zoals de invloed (of juist beperkte invloed) van
    • Verschil tussen gesloten en (half)open
    • onboard sound ↔ geluidskaart ↔ losse dac + amp ↔ andere bronnen (zoals smartphones). Dit heeft namelijk een zeer grote invloed.
    • De gebruikte kabels
    • bronbestanden: losless vs hoge/lage-compressie lossy, het verschil hierbij tussen vergevende vs niet-vergevende sets
Wat de prijsklasse betreft, ik heb hier geen enkel probleem mee. De doelgroepen van €0-100 en 100-200 zijn denk ik veruit het meest relevant voor tweakers.net (we zijn tenslotte geen site voor de die-hard audiofielen).

[ Voor 5% gewijzigd door bertp1 op 28-04-2014 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:43

Jag

Vistiaantje schreef op maandag 28 april 2014 @ 16:04:
Ik weet niet hoe de binnenkant van het hoofd van 'Henk' eruit ziet, maar het lijkt me goed om te kijken naar de weg die het geluid aflegt.
Ik denk dat dit idd een goede suggestie is. Ik denk dat het veel toevoegt om ook metingen toe te voegen aan dit soort reviews. Audio reviews blijven anders toch enorm subjectief.

Alleen denk ik wel dat de meetmethode verbeterd kan worden. Allereerst is het gebruikelijk om ook voor de frequentie as een logaritmische schaal te gebruiken zoals iemand al eerder opmerkte. Ten tweede is meten van een respons van een koptelefoon best ingewikkeld. Dit omdat je niet in het vrije veld kan meten zoals met luidsprekers en tegelijkertijd de gehoorgang de respons beinvloedt. Hier meer hierover. Als laatste staat de ECM8000, heb hem zelf ook :P, toch niet bekend om zijn lineaire respons. Bij near field metingen wijkt ie redelijk af, met name >10KHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Ha, leuk, audiotestjes!

Leuk dat jullie het proberen! (niet cynisch bedoelt)
Er is alleen nogal wat fout met jullie testopstelling en methodes die in het artiekel worden beschreven.
Gelukkig weten jullie dat ergens ook en leunen jullie bewust niet op de metingen. Goed zo!

Ik denk dat het dan alsnog wel goed is om wat fouten in deze meting eens onder de loupe te nemen.

Dus:
Ten eerste jullie callibratie.
Jullie zeggen de geluidskaart te hebben gecallibreert maar dat is een optelling van de afwijkingen van de in EN de uitgang. Daar is op zich niet zoveel mis mee ALS je vervolgens ook diezelfde in- EN uitgang voor je metingen gebruikt.
Maar jullie meten met alleen de ingang want de uitgang wordt in de tests vervangen door de ongemeten geluidskaart die in de headsets zit ingebouwt. Hierdoor compenseren jullie onnodig voor de uitgang van de soundblaster en dat beinvloed de metingen.
Gelukkig is het wel zo dat de soundblaster waarschijnlijk het meest lineaire stukje is van jullie opstelling dus deze callibratie zal weinig tot niks bijdragen aan de uiteindelijke metingen. Maar je bent denk ik (als je een goede geluidskaart gebruikt) beter af door het helemaal weg te laten en aan te nemen dat het een lineair systeem is.

Dan de calibratie van de microfoon. Dat is dus geen calibratie van de microfoon, maar een calibratie van het DA-Speaker-Acoustiek testruimte-(Acoustiek Henk, als de microfoon samen met Henk werdt gecalibreert)-Microfoon-AD systeem.
Hierbij is met name de speaker en de acoustiek essentieel.
Als de speaker niet gecalibreert is en je niet in een anechoische situatie test dan weet je nog geen bal over de microfoon zelf. Je weet dan alleen iets over de hele keten.
Het is dan veel beter om een fabriekscalibratiegrafiek van de microfoon te gebruiken als data dan zelf een slechte/vage/gemengde meting te doen waarbij andere factoren dan de microfoon een grotere rol spelen.

Dan is er het geval pink noise.
Deze ruisvorm is NIET hoe wij geluid waarnemen.
Dit is een ruistype dat het natuurlijke gedrag van geluid volgt, n.l. 1/f (zie: Wikipedia: Pink noise)
Dit betekent dat de hoeveelheid energie in een bepaalde frequentie gelijk wordt gehouden aan die van andere frequenties. Golven met een hogere frequentie bezitten werkelijk meer energie en moeten dus met een kleinere amplitude worden afgespeeld om dezelfde intensiteit te bereiken.
En dit is nog gewoon de natuurkunde die bij geluid van toepassing is.
Het is dus eerder een compensatie voor hoe geluid in zn algemeenheid werkt dan een compensatie voor menselijk gehoor.
Bij horen komt er nog een extra vervorming aan te pas.
Zie: Wikipedia: Equal-loudness contour
Zoals je in het grafiekje kunt zien horen mensen steeds minder goed naarmate de frequenties erg hoog of erg laag worden.
Daarnaast horen wij wat slechter rond de 1.5kHz en juist een stuk beter rond de 3kHz.
Verder kun je zien dat wij ERNSTIG slechter gaan horen in het hoog en laag naarmate het volume lager wordt.
En DAT komt overeen met hoe het menselijk gehoor frequenties waarneemt.
Met pink noise heb je dus alleen gecompenseerd voor hoe energie in golven wordt opgeslagen maar het heeft eigenlijk niks te maken met hoe mensen geluid horen.
Om dat te vinden moet je er nog een 'weighted' curve overheen doen. Zie: Wikipedia: A-weighting
En dat zijn dan nog redelijk groffe (maar gestandariseerde) equalizing curves die maar enigzins een compensatie doen voor een gemiddeld oor.

Dan de microfoonopstelling.
Ik weet niet of jullie dat gedaan hebben maar de test zou je per kant van de koptelefoon los moeten doen. Als je de speakers tegelijk test dan zullen per definitie sommige frequenties elkaar uitdoven in het midden van Henks brein waar de microfoon zit.
Verder zullen er vanwege het gebruikte materiaal allerlei andere staande golven optreden in dat hoofd. Anderen hebben dit al aangekaart, maar jullie meten dus niet de microfoon, maar de microfoon PLUS het hoofd. En ook nog eens de speaker die jullie voor de calibratie van de microfoon hebben gebruikt., :)
Gelukkig dat je voor koptelefoons de invloed van de oorschelp redelijk kunt verwaarlozen, maar de menselijke gehoorgang werkt eveneens als een filter met een bepaalde frequentiekarakteristiek. En die zal voor Henk anders zijn dan voor Ingrid, of voor Kees. Maar ik denk dat Henk wel enorm afwijkt van een gemiddeld mens en daar zou je rekening mee moeten houden.
Jullie zouden eens kunnen testen of de paar gaten die bij sommige metingen in het spectrum vallen kunnen worden verschoven als je de koptelefoon dichter of juist verder weg van de oren van Henk houden. Daarmee kun je bepalen of die gaten worden veroorzaakt door de opstelling en de eigenschappen van Henk (de dalen verschuiven of verdwijnen als de positie van de koptelefoon anders is) of door de eigenschapen van de drivers van de koptelefoon (de positie van de gaten in het spectrum blijft onverandert).

Dan is er nog het Proximity Efect dat een enorme invloed heeft of het frequentiebereik.
Zie: Wikipedia: Proximity effect (audio)
Nu staat er leuk in dat wiki artikel dat het effect optreed bij gerichte microfoons terwijl jullie een omni gebruiken.
MAAR het menselijk oor is geen omnidirectionele microfoon! :)
Er geldt voor het oor (vanwege de oorschelp en de gehoorgang) een vij nadrukkelijk effect van dichtbijheid.
Hierdoor zal er een verschil ontstaan tussen hoe een gemiddeld mens hoort en hoe Henk hoort.
Hierbij is het dus ook belangrijk om het 'binnenwerk' genoeg op de natuur te laten lijken om iets te kunnen zeggen over hoe het ongeveer gaat klinken.

Verder is er nog invloed van de ruimte tussen de driver in de koptelefoon en de gehoorgang, waarbij er een erg grote invloed is van de richting van afstraling van de driver. Met alle (grote en meestal dure) koptelefoons die ik getest heb is er een enorm verschil in geluid en frequentie als ik de koptelefoon een centimeter naar voren of naar achteren verschuif op mn hoofd. Meestal is er een soort optimum dat ik op gehoor on the fly opzoek. Maar dat is in jullie opstelling niet goed te doen en dus zal de positie waarschijnlijk grote gevolgen hebben voor de gemeten frequenties. Het beste dat je dan kan doen is de koptelefoons er lichtelijk 'sloppy' op te doen en de meting meerdere keren herhalen en er een gemiddelde van nemen.

Gelukkig wagen jullie je niet aan absoluute uitspraken over jullie metingen. Je kunt inderdaad alleen wat uitspraken doen over relatieve verschillen.
Ik hoop wel dat iedereen wat meer inzicht heeft gekregen in het soort problemen die je tegen kan komen bij dit soort metingen. Ik heb hier wat opzichtige fenomenen genoemd, maar het houdt hier natuurlijk niet op (mijn kennis daarintegen wel ;) ) Iemand die er werkelijk meer van af weet zal zeker nog wel wat factoren kunnen noemen

Maar mijn conclusie is dat de waarde van dit soort metingen niet zo heel groot is. Waar het vooral aan mist is referentie waardoor je eigenlijk alleen beperkt relatief kunt vergelijken.
Maar zoals jullie al hadden gezien is referentie een duur woord in de meettechniek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik denk allemaal valide punten. Alleen is het promixity effect niet van toepassing om omni's zoals de ECM8000. En het menselijk gehoor is ook een "omni" en heeft niet een vergelijkbaar proximity effect zoals cardioide microfoons dat hebben. Dus dat is hier niet van toepassing. Verder eens met dat Pink noise niet is zoals wij horen, het bevat alleen evenveel energie per octaaf. Een A weighting op je metingen is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Je oor is helemaal geen omni hoor! :)
Er is een sterke directionele filtering die wordt gevormd door de reflecties van de oorschelpen en de gehoorgang. Dit is ook waarom we richting kunnen horen met slechts 1 oor (kun je makkelijk zelf testen door 1 oor af te sluiten).
Je oor doet dit filteren voor verschillende frequenties. Dus afhankelijk van de richting van de bron worden andere groepen frequenties gefilterd.

Dat er een proximity effect is kun je zelf nagaan.
Iemand die zacht in je oor praat heeft veel meer bas dan iemand die verderop wat harder spreekt.
Of druk je koptelefoon maar eens langzaam dichter op je oren en ervaar dat de bas meer wordt.
En als eens luistert hoe een koptelefoon op 10 centimeter klinkt dan hoor je eigenlijk alleen maar hoog.
Allemaal het gevolg van het feit dat onze oren geen puntmeting doen.

Over de weighting, het zou nut hebben als je de klank op basis van metingen wilt beoordelen.
Tegenwoordig zou je eigenlijk zelfs een mooie Fletcher-Munson curve kunnen gebruiken die je calibrert o.i.d. in plaats van zo'n gebrekkige weighting.
Waarom ik hieraan dacht was omdat er in het artikel wordt verteld dat de hoop was dat de geluidservaring kon worden bevestigd met de metingen. Dan zou een gewogen meting meer overeen moeten komen met de ervaring.
Maar ben het eens dat als je alleen de transfer functie van de koptelefoons zelf wilt weten dat je niet hoeft te weighten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 20:29

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik mis dus de pricewatch: Plantronics GameCom 780 7.1 in de review. Ja er staat van het afgelopen jaar en daar valt die dan buiten, maar hoe relevant is dat? Het is geluid, 7,1 en USB, hoeveel maakt het dan uit dat die 2 jaar oud is?
Tevens staat deze in de top 5 qua populariteit en is dan ook extreem populair met 39 'reviews' (al noemen ze dat in de rest van de wereld 5 reviews en 34 beoordelingen). Ook gezien de prijs is die erg aantrekkelijk.
Heb hem juist ook om die redenen zelf een maandje geleden gekocht.

Dus een beetje een tekortkoming imo.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CanoCookie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-04 14:41
Mooi om dit soort reviews eens te zien, sowieso vind ik de video's een vermakelijk tijdverdrijf.

In navolging hiervan, ben ik uit nieuwsgierigheid eens gaan kijken bij de steelseries headset, en zag op hun website dat ze ook een crossplatform variant hebben uitgebracht. Deze zal qua populariteit in de pricewatch niet zijn oorspronkelijke versie overstijgen, maar aangezien deze ook nog eens een paar euro goedkoper is en dus voor zowel PC, Xbox als PS3 geschikt is, lijkt me dit wel een gemiste kans.

pricewatch: Steelseries Siberia V2 PS3 multiplatform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

koelpasta schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:12:
Je oor is helemaal geen omni hoor! :)
Toch wel, de achterkant is gesloten dus er wordt puur op luchtdruk gereageerd in het gehoorkanaal. Je oorschelp geeft idd een "schaduw" waar je een beetje richting mee kan horen, maar dat staat er verder los van. De effecten van meer laag van dichtbij, zijn allemaal eigenschappen van de weergever en niet van de ontvanger zoals met het proximity effect.

Je hebt wel gelijk dat het heel belangrijk om met deze eigenschappen van de weergever rekening te houden. Dus de aansluiting/afsluiting op/van het oor is wel heel erg belangrijk.

Wat betreft een weighting over de transer function gooien, ik zie niet in hoe dat gaat bijdragen. Je bent toch alleen geinteresseerd wat voor afwijking de weergever geeft?

Ik denk dat iig de grafieken van de respons met logaritmische schaal moeten worden weergegeven en met 1/6 octaaf smoothing (en dan ook in 1 grafiek). Dat zou ik nog voor deze review aanpassen. En voor de volgende review zou ik proberen de meetopstelling verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 15:26
En dan de Creative fatal1ty gaming headset niet meenemen in de test? -O-

pricewatch: Creative Fatal1ty Gaming Headset

Echt onbegrijpelijk :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Voor deze eerste test hebben we vijf headsets naast elkaar gelegd die allemaal voor minder dan honderd euro in de Pricewatch staan. We hebben gezocht naar de modellen die populair zijn in de Pricewatch en die ergens binnen de afgelopen twaalf maanden op de markt zijn gebracht.
Die headset is al vanaf 2007 in onze pricewatch te vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Kees op 29-04-2014 16:39 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakjur
Die opmerking hoort eigenlijk thuis in Praat mee: suggesties over de testmethode van headsets

We hebben gekozen voor een datumgrens om het aantal in aanmerking komende modellen enigszins af te bakenen. Bovendien schrijven we bij voorkeur over actuele artikelen. Ik sluit niet uit dat er nog wel een keer een moment komt dat we aandacht gaan besteden aan wat voor oudere modellen er zoal te krijgen zijn, maar dat was voor deze (en de eerstvolgende round-up) niet het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Jag schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:37:
[...]

Toch wel, de achterkant is gesloten dus er wordt puur op luchtdruk gereageerd in het gehoorkanaal. Je oorschelp geeft idd een "schaduw" waar je een beetje richting mee kan horen, maar dat staat er verder los van.
Niet alleen schaduw, hoor. Er is ook echt filterwerking door de vorm.
Die rare vormen in onze oorschelpen zijn echt niet voor niks geevolueerd. :) Ze werken een beetje zoals een satelietschotel maar reflecteren dan ook nog eens afhankelijk van inkomende hoek selectief frequenties wel of niet de gehoorgang in.
Zonder deze filtering zou jij hoogteverschillen bijvoorbeeld veel moeilijker waarnemen.
De effecten van meer laag van dichtbij, zijn allemaal eigenschappen van de weergever en niet van de ontvanger zoals met het proximity effect.
Nee, dat effect is er OOK! :)
Alleen is het zo dat een speaker meestal een vrij open constructie is waar weinig omheen zit om tegengolven aan de voorkant te produceren. Hierdoor is het effect een stuk minder dramatisch dan het effect dat ons oor veroorzaakt. Maar grappig genoeg ervaren wij dat effect van onze oren nauwelijks omdat dat voor ons de norm is.

Het feit dat het oor aan de achterkant gesloten is maakt het niet tot een omni maar meer een aan de achterkant afgeplatte cardioid. Je hoort dus in een halve bol en niet in een hele zoals een omni dat zou doen. Dit levert volgens mij per direct al een heftig proximityeffect op. Ik denk dat dit feit eigenlijk nog het sterkste element is dat hieraan bijdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:00

WoutF

Hoofdredacteur
Mag om te beginnen even zeggen dat ik het verschrikkelijk tof vind dat jullie met zoveel opbouwende kritiek komen? _O_ Er zitten heel veel goede posts tussen waar we zeker iets mee kunnen. Voor een uitgebreide inhoudelijke reactie moeten jullie nog even geduld hebben want Paul is met een weekje welverdiende vakantie, maar we komen er zeker op terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 15:26
Het is een wel een zeer goede headset :+

Ik zal eens naar de SteelSeries Siberia V2 uit gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 20:29

Benjamin-

CrazyGunner#2385

JJJur schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:40:
[...]Die populariteit is er nu, maar bij het selecteren was dit nog niet het geval. Bedenk dat een test als deze niet uit de lucht komt vallen. Tussen de uiteindelijke publicatie en de eerste aanvragen zit ongeveer anderhalve maand.
Ik heb die headset ruim een maand geleden gekocht nadat ik hier had gekeken naar de headsets. Ook toen stond deze in de top van de lijst.

Ik sluit me dan ook geheel aan bij de andere, dat deze er absoluut in had moeten zitten, voor deze prijs en kwaliteit, kan je hem gewoon in geen enkele serieuze review negeren.

Verder wel goed dat jullie deze review hebben gedaan, er wordt zoveel gesproken over videokaarten enz, terwijl dit eigenlijk helemaal niet zo relevant is, want over het algemeen kan je daar niet echt een miskoop doen. Met randapparatuur wel, deze worden vaak ook nog veel belangrijker gebruikt en worden ook vaak slecht vergelijkt.
De Creative Fatality bijvoorbeeld, een headset die extreem populair was, maar ik een rampzalig ding vond, die knelde zo hard op mijn hoofd dat ik hem nooit op deed. Zonder goede vergelijking accepteren mensen dit.

Zowel meer met producten, gebruik nu al 5 jaar een Logitech G11 toetsenbord, maar vind hem eigenlijk niet zo fantastisch typen, ik wil dan ook een keer een andere kopen, maarja waar doe ik dan echt verstandig aan?

Verder zou het leuk zijn om nog een onderwerp te doen over extra accessoires, zo gebruik ik de Roccat Apuri, een gewelding ding voor wanneer je draad nog weleens vast kom te zitten, een stuk over allerlei unieke extra's zou leuk zijn.

Trouwens heeft dit allemaal weinig te maken met de testmethode, maar vond dit toch wel relevant voor toekomstige reviews op dit vlak. ;)

Tevens wat was de gedachte over het stukje van de videoreview die over de microfoon ging, vooral over de stilte met de opmerking van Jurian "nu verwacht je dat ik de Tritton noem". Het voelde een beetje geforceerd grapje die naar mijn idee niet helemaal goed tot zijn recht kwam.

Nog 1 puntje, zijn jullie nog van plan om de headsets om verschillende maten hoofden te gebruiken, volgens mij kan de comfort hierbij heel verschillend zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door Benjamin- op 30-04-2014 00:19 ]

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
We zullen in volgense tests met een aantal van jullie kritiekpunten en suggesties rekening proberen te houden. Vermoedelijk worden het er niet zozeer meer per test, maar gaan we gewoon vaker tests publiceren. De volgende test wordt waarschijnlijk headsets tussen 100 en 200 euro.

Wat testpubliek betreft hebben we expres al meer redacteuren betrokken. Doorgaans test 1 iemand een voorwerp, in dit geval doen we dat met twee redacteuren, al volgen we sowieso de suggestie Balance om gewoon wat voorbijgangers te laten luisteren. Hun mening teslt ook zeker mee in ons oordeel.

Wat de opmerking van casparvl betreft; van de twee vaste testers heeft één een bril, dus - hoewel we dat expliciet niet benoemd hebben. Dat kan beter :-)

Tot slot; de weergave van de grafiek. Een logaritmische weergave wordt vaker gebruikt in dit soort garfieken.. Ik vind die echter niet overzichtelijker dan een lineaire. Bij een logaritmische weergave lijkt het of bepaalde frequenties belangrijker zijn dan andere en dat lijkt me niet het geval. Vandaar dat wij voor een lineaire gekozen hebben. Een logaritmische schaal is wat ons betreft meer van toepassing op de weergave van het volume (dB) dan op de frequentieschaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Met een lineaire schaal beslaat het bovenste octaaf de helft van je plot. Dan ga je enorm de nadruk leggen op de hoge frequenties. Terwijl eigenlijk elk octaaf belangrijk is. Alle octaven in 1 grafiek weer gegeven vergemakkelijkt enorm het aflezen ervan. Verder denk ik dat koelpasta ook goede suggesties heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Paul Hulsebosch schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 16:05:

Bij een logaritmische weergave lijkt het of bepaalde frequenties belangrijker zijn dan andere en dat lijkt me niet het geval.
Dit is denk ik een misvatting. Eigenlijk is het andersom, met een logaritmische schaal krijgen alle frequentiegebieden de juiste benadrukking. Door lineair weer te geven, krijgt het gebied tussen bijvoorbeeld 50 en 150Hz evenveel "ruimte" op de grafiek als het gebied tussen 16000 en 16100 Hz. En waar 50 en 150 echt twee compleet, overduidelijk en totaal verschillend klinkende tonen zijn, met daartussen tientallen makkelijk te onderscheiden tonen (luister maar eens naar 50 en 55Hz, dat hoor je prima), zijn 16k en 16,1K bijna hetzelfde. En het gebied daartussen is eigenlijk helemaal niet zo boeiend. Dat er daartussen iets piekt of dalt is niet goed, maar veel minder relevant dan in de lage regionen.

Dus door een lineaire schaal toe te passen duidelijker maken hoe een product presteert is gewoon een misvatting. Het hele belangrijke stuk tussen de 200 en 2Khz kan je er amper fatsoenlijk mee beoordelen, en de lage tonen kan je er uberhaupt niet mee beoordelen. Los van het feit dat je de plots niet kan vergelijken met elke andere plot.

Elke octaaf is even belangrijk en hoort evenveel ruimte te krijgen. Dat levert vanzelf een logaritmische schaal op.

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 06-05-2014 21:28 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 21:26:
[...]

Dit is denk ik een misvatting. Eigenlijk is het andersom, met een logaritmische schaal krijgen alle frequentiegebieden de juiste benadrukking.
Ik kan dit beamen. Wij mensen nemen frequenties waar op een log schaal. Een octaaf is een verdubbeling van frequentie en dat is een exponentiele curve en niet een lineaire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zie: reviews: Vijf midrange gameheadsets - Op zoek naar de beste set tussen 100 en 200

Goede vooruitgang dat er nu in een van de vier grafieken logaritmische schalen worden gebruikt. Ik wil toch nog benadrukken dat de eerste drie grafieken gewoonweg geen goede illustratie van de werkelijkheid zijn. Voor de reden zie mijn post 2 hierboven.

Ik snap echt niet hoe dit zo kan. De audio wereld zit vol met fabels en sages, maar een frequentieplot op de logaritmische schaal zetten is gewoon hoe het hoort. Zelfs Binas doet dat zo :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

De logaritmische schaal is idd een verbetering. Smoothing zou denk ik ook nog een goede toevoeging zijn. Gangbaar is om tenminste op 1/6e octaaf te smoothen, maakt met name de hoge frequenties leesbaarder.

Maar ook gaat er meettechnisch iets niet goed. Er zit een verloop van gemiddeld zo'n 50dB (!!!) in de frequentie repons plots. Het verloop van het laag naar de midrange bedraagt gemiddeld zon 20dB voor alle koptelefoons en voor het hoog nog een stuk meer. Dit wijst op een systematische fout in het meten. Ter indicatie, hier is de respons voor de Corsair koptelefoon door iemand anders. Ik snap dat dit soort audio metingen niet de core business zijn van t.net en zijn lezers, echter is enige correctheid denk ik wel op zijn plek voor een kwaliteits site als t.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik herhaal wat ik de vorige keer te zeggen had.

Ik zou graag een review willen zien van de echte goede headsets. Er is zogezegd een budget van 100-200 euro gepakt maar de duurste is maar 130 euro.

Een Beyerdynamic Custom One Pro had in dit budget gepast en had alle concurrentie het veld uit geblazen.

Custom One Pro:
http://www.thomann.de/nl/beyerdynamic_custom_one_pro.htm
145 incl verzending

Moet je er echt een microfoon bij dan bij deze een dozijn losse usb mic's die gemiddeld beter zullen zijn dan menig ingebouwde mic.
http://www.thomann.de/nl/...embraan_microfoons&oa=pra

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Jag schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 20:29:Er zit een verloop van gemiddeld zo'n 50dB (!!!) in de frequentie repons plots. Het verloop van het laag naar de midrange bedraagt gemiddeld zon 20dB voor alle koptelefoons en voor het hoog nog een stuk meer. Dit wijst op een systematische fout in het meten.
Yup... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
We hebben - hier en via andere kanalen - weer veel feedback gekregen op de tweede headsettest die we gedaan hebben. Dank daarvoor. Altijd welkom. We hebben er niet voor niets expliciet om gevraagd.

We gaan ons best doen om bij een volgende test opnieuw nauwkeuriger te meten en opnieuw de resultaten nauwkeuriger weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Paul Hulsebosch schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:27:
We gaan ons best doen om bij een volgende test opnieuw nauwkeuriger te meten en opnieuw de resultaten nauwkeuriger weer te geven.
Je snapt het probleem niet helemaal.
Nauwkeurigheid is helemaal geen probleem, jullie meten al met goede tools die veel meer opvangen dan jullie kunnen verklaren. Zoals al door anderen is geopperd zouden jullie eigenlijk de spectrale nauwkeurigheid zelfs terug kunnen nemen om een beter beeld te krijgen van de karakteristieken.
Verder zijn de resultaten slechter dan bij de vorige test. Er zit nu een enorme meetfout in die er de vorige keer niet inzat. :'(

Blijkbaar weten jullie niet goed wat jullie aan het doen zijn anders zouden jullie zelf al gesnapt hebben dat deze meting niet goed was verlopen en dat de resultaten eigenlijk in de prullebak thuishoren.
Dit feit maakt dat jullie die metingen in de toekomst eigenlijk achterwege moeten laten totdat jullie genoeg ervaring en kennis hebben opgebouwd om te snappen waar jullie mee bezig zijn.
Audiometingen doen gaat verradelijk makkelijk, maar een zinnige gecontroleerde test ontwerpen, waar je achteraf werkelijk wat informatie uit kunt halen, is andere koek.
Met name koptelefoons presenteren een zeer complexe acoustische situatie waarbij je goed moet snappen waar bepaalde effecten door veroorzaakt worden om een zinnige meting te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

reviews: Vijf dure gamingheadsets - Duur is niet altijd goed

Het foutje van de lineaire frequentisschaal is er weer ingeslopen. Misschien ergens vastleggen dat dit bij audio grafieken oplevert waarin je eigenlijk alleen de bovenste octaven kan beoordelen en dat logaritmisch de juiste wijze is bij audio?

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 15-01-2017 09:32 ]

Pagina: 1