Toon posts:

Audio voor niet audiofielen... wat is nodig... de basis!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.727 views

• johnkessels87
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-02 09:59
Mede-auteur:

461943

Dag mede tweakers,

Ik ben al een tijdje actief op tweakers en mijn interesse gaan onder meer uit naar audio. Er zijn vele topics en fora te bekennen die door mede audiofielen worden gedomineerd, echter voor de starters/geïnteresseerde is het vaak lastig te bepalen hoe en wat er nodig is om deze hobby/lifestyle te kunnen beoefenen of te snappen. Vandaar dit topic }:O Hifi

Ik ga niet pretenderen de beste oren of de meeste kennis te hebben maar ben wel zeer kritisch wanneer het op "goed" "hifi" geluid aankomt en heb redelijk wat ervaring met diverse merken en opstellingen.

Wat ik met dit topic wil bereiken is het voor de startend audiofiel/geluidsliefhebber duidelijker maken wat er nodig is om een "goede" setup te maken en welke eisen je kunt stellen?!?! :+

Om dit topic te kunnen laten slagen stel ik direct enkele eisen/regels:

- geen merk propaganda (dus sla niet door)
- kwaliteit is ook maar een persoonlijk "iets" (dus sla niet door)
- het doel is de basis van geluid/muziek (dus sla niet door)
- wat is nodig? (dus sla niet door)
- het gaat om de basis, om nog maar een keer in herhaling te vallen (dus sla niet door) :X

Enkele zaken die ik graag aan bod zie komen zijn:

- wat is geluid
- wat is muziek
- hoe nemen wij (de mens) geluid waar
- waarom bestaat er verschil in (geluid) kwaliteit
- Bron t.o.v. afspeel unit
- wat is er überhaupt nodig om muziek te luisteren
- hoe krijg je de beste geluidservaring

Inmiddels heb ik op mijn Stereo Hifi van Marantz/Boston Acoustics een nummer van Phil Collins opstaan :9~

Hifi how=
Ik heb dit gehaald: http://hifimediy.com/inde...ct/product&product_id=123

Dat aangesloten op mijn PC, daarna met 3,5mm naar tulpstekker in een Sony versterker ( redelijk oud, niet erg high-end) en dan naar mijn Audiolab Spectrums ( oud en erg high-end.) In mijn geval was de bron ( mijn PC) dus de bottleneck.

Het geluid is erg lekker, al zeg ik het zelf :) Ongeveer half zo goed als B&O Beolab 5 a 5000-9000 per stuk ( toevallig bij een kennis naar geluisterd.) En dat is een compliment.

Op die manier heb je goedkoop een goede luisterervaring. Dus als starter zou ik een leuk oud setje van Marktplaats afplukken, daar is zat te vinden. Nieuwe versterkers of speakers zijn niet significant beter dan oude. Dan een DAC, en dan heb je voor weinig geld mooi geluid :)

• Anoniem: 197141
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Geluid is eigenlijk best wel simpel luchtverplaatsing.
Hoe groter de speakers des te meer geluid.

• johnkessels87
461943 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 21:50:
Ik heb dit gehaald: http://hifimediy.com/inde...ct/product&product_id=123

Dat aangesloten op mijn PC, daarna met 3,5mm naar tulpstekker in een Sony versterker ( redelijk oud, niet erg high-end) en dan naar mijn Audiolab Spectrums ( oud en erg high-end.) In mijn geval was de bron ( mijn PC) dus de bottleneck.

Het geluid is erg lekker, al zeg ik het zelf :) Ongeveer half zo goed als B&O Beolab 5 a 5000-9000 per stuk ( toevallig bij een kennis naar geluisterd.) En dat is een compliment.

Op die manier heb je goedkoop een goede luisterervaring. Dus als starter zou ik een leuk oud setje van Marktplaats afplukken, daar is zat te vinden. Nieuwe versterkers of speakers zijn niet significant beter dan oude. Dan een DAC, en dan heb je voor weinig geld mooi geluid :)
Dit vind ik nu een goede gebruikers ervaring die er toe doet! Zou je iets meer kunnen uitleggen waarom het geluid goed is en waarom de "bron" de beperkende factor is?

Tevens uitleggen hoe je luisterpositie is en je opstelling verklaren? _/-\o_

Bv. uitleggen waarom MP3 per definiete minder is als Flac of gewoon een CD?

[Voor 3% gewijzigd door johnkessels87 op 24-04-2014 21:58]

• johnkessels87
Anoniem: 197141 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 21:52:
Geluid is eigenlijk best wel simpel luchtverplaatsing.
Hoe groter de speakers des te meer geluid.
Dit is per definiete niet waar!
Het gaat om hoeveel vermogen je op een bepaalde afstand in druk per frequentie (afhankelijk van) kunt omzetten in vermogen.

Maar dat gaat te ver voor dit topic!

Geluid is uit te drukken in Db: Wikipedia: Decibel (eenheid)

Algemeen hoe groter de driver (speaker) hoe meer vermogen je kunt overdragen in/naar de lucht/omgeving.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 13:10
johnkessels87 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:05:

Het gaat om hoeveel vermogen je op een bepaalde afstand in druk per frequentie (afhankelijk van) kunt omzetten in vermogen.
Mooie definitie :+

Leuk topic, gaat wel in een non-believers vs believers discussie eindigen vermoed ik. Of op zijn minst in zeer uitéénlopende adviezen :).

• johnkessels87
Jag schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:13:
[...]

Mooie definitie :+

Leuk topic, gaat wel in een non-believers vs believers discussie eindigen vermoed ik. Of op zijn minst in zeer uitéénlopende adviezen :).
Dat is juist niet de bedoeling! Graag een topic wat minder kennende personen op weg kan helpen, je kennis en ervaring zijn welkom... waarom niet een kort stukje over Hifi?

• johnkessels87
http://www.sweetwater.com/NearField/graphics/diagram6.gif stereo
http://realtraps.com/art_room-setup2.gif surround

Het is een begin.... Maar nu de setup en: wat is Hifi

[Voor 66% gewijzigd door johnkessels87 op 24-04-2014 22:24]

johnkessels87 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 21:53:
[...]

Dit vind ik nu een goede gebruikers ervaring die er toe doet! Zou je iets meer kunnen uitleggen waarom het geluid goed is en waarom de "bron" de beperkende factor is?

Bv. uitleggen waarom MP3 per definiete minder is als Flac of gewoon een CD?
Nu vraag je wel wat hoor :P Maar ik zal mijn best doen. Allereerst: een DAC zet een digitaal bestandje ( zoals een MP3) om in een analoog signaal, zodat je versterker het kan versterken. Dan weet iedereen dat even.

Het geluid van mijn speakers klinkt vol, met goede bass erin. Niet te aanwezig, wel een beetje "wollig." Het midden is goed, want de instrumenten en stemmen zijn goed van elkaar te onderscheiden. Het hoog is niet indrukwekkend, maar goed genoeg. Het geluid is goed kamervullend en kan hard zat. Op hogere volumes klinkt het alleen maar beter, dus als je eens flink wil knallen kan dat ook nog :)

Luisterpositie: ik ben wat gelimiteerd door de vorm van mijn kamer, dus de speakers staan recht naast mijn bureau. Dat is geen optimale positie: je speakers moeten de ruimte hebben. Een beetje van de muur af, van je bureau af en een mooie afstand uit elkaar. Dan moet jij er ook nog een meter of anderhalf vanaf gaan zitten, dan beginnen ze goed te klinken. Dat betekent dus meer bass en een voller geluid. Ik kan ook horen dat als ik verder weg ga zitten dat ze beter klinken en dat ze harder gaan.

De DAC verbetert eigenlijk al het bovenstaande, dus gewoon de algehele luisterervaring. Mijn speakers zijn wel wat minder uitgesproken dan wat modernere en ze klinken wat minder steriel, maar dat mag ik juist wel. Ze hebben echt een eigen sound, net zoals een LP een eigen sound heeft :) Dat ze wat minder uitgesproken zijn is jammer, maar hou ook in gedachten dat ze van rond 1970 zijn dus je kan niet alles hebben bij zulk oud spul.

Over de bron: ik gebruik uitsluitend mijn PC als bron. Die heeft onboard sowieso niet zo'n beste DAC, en dan komt daar ook nog de interferentie van de rest van de onderdelen van mijn PC bij. Dat klinkt niet geweldig dus. De helft van de verbetering van die DAC komt uit het feit dat hij buiten de PC zelf zit: daar heeft hij minder last van interferentie. Verder weet ik niet heel veel van de techniek achter die DAC: ik weet dat hij simpel in elkaar zit, goed klinkt en even goed is als 5-10x duurdere DACs. Dus ik ben er blij mee.

Dan nog over bestandsformaten ( nu begeef ik me op gevaarlijk terrein: ) om het even simpel te houden heb je lossless en lossy.

Lossy is MP3, WMA, AAC en nog een hoop andere formaten. Deze bestanden zijn compressed, en er zijn boven en onder bepaalde grenzen tonen weggehaald ( dus zeg boven 20KHz zijn de tonen weggehaald en onder 20Hz.) Zo blijven de bestanden mooi klein, dat was nog noodzakelijker toen de MP3-spelers minder geheugen hadden. Dan is er nog bitrate: de hoeveelheid informatie per seconde die je MP3 bevat. Dat is meestal boven de 128KbPS en onder de 320KbPS. Een hogere bitrate kan in theorie beter klinken omdat het meer data kan bevatten ( ik hoor het verschil) maar als de opname zelf slecht is dan zal, hoe hoog de bitrate ook is, het nummer slecht klinken. Er is ook nog iets als sampling rate, die kan dan 44000 zijn of 192000, maar omdat ik daar zelf niets van snap en ik ook niet denk dat het wat uitmaakt ga ik daar niet op in.

Nu lossless: dat is FLAC, WAVE en er zijn vast nog wat andere formaten. Lossless betekent dat er geen frequenties weggelaten zijn en dat het bestand niet compressed is. Een flacje kan dan dus ook makkelijk 100MB per liedje zijn en zelfs nog vele malen meer dan dat. De bitrate van mijn flacs ligt meestal rond de 1000KbPS. Nogmaals geld: flac klinkt vaak beter dan MP3, maar als het slecht opgenomen is of wat dan ook zal het slecht blijven klinken. Voor geluid geld: je kan niet repareren wat al slecht is. Maar, een goede flac heeft over het algemeen betere stemmen, helderheid, bass, en meer levendig geluid dan een goede MP3.

Kan je het verschil horen?

Kort antwoord: ja.

Lang antwoord: ja, maar. Ik kan het horen op mijn mobiel, en op mijn PC. Maar, zonder die DAC hoor je het verschil al veel minder goed. Met slechte oordoppen hoor je het verschil bijna niet. Met slechte speakers niet.

De overweging is dus: is de hoeveelheid opslag die lossless kost ( zeker op mobiel) voor jou de moeite waard? Als je een 8GB mobiel hebt zit hij met flacjes zo vol. Als je slechte oordoppen hebt hoor je het verschil toch niet. Die overweging moet je dus zelf maken. Maar met oordoppen van 30 Euro kan ik het verschil zeker horen, dus duur hoeft het niet te worden. Ik raad de Xiaomi Piston oordoppen aan: goedkoop, goed, mooi en uberstevig. Koptelefoon? De Audio-Technica ATH M30, wel wat duurder maar heel goed.

Op je PC zou ik het wel gewoon doen. Opslag kost geen hol meer, die DAC kost ook niets, en het kan alleen maar beter klinken. Oude speakers zijn zoals ik al zei ook niet duur, en een goede oude versterker is dat ook niet.

Bottom line: een goede DAC, een redelijke versterker ( hoeft niet eens heel goed te zijn, want officieel geven condensator-versterkers helemaal geen vervorming. Maar dat is een andere discussie waar ik het fijne niet van weet.) Redelijke speakers eraan, en je bent klaar voor weinig geld met goed geluid. Voor op je mobiel hoeft het ook niet veel te kosten, zoals ik al zei raad ik de Xiaomi Piston oordoppen aan. Qua koptelefoons: de Audio-Technica ATH M30 is ronduit goed. Voor speakersets: een speurtocht over Marktplaats kan je net dat koopje opleveren :)

PS.

Geluid heeft ruimte nodig. Mijn Audiolabs zijn een meter hoog en wegen 20 kilo. Als je dus kan kiezen uit twee speakers: een kleine set of een grote set voor dezelfde prijs, dan zou ik over het algemeen zeggen dat de grote beter zijn. Maar geluid is enorm subjectief, dus luister eerst voordat je overgaat tot de aankoop. Jij moet het goed vinden klinken, niet je vrienden. De specificaties mogen kut zijn, als het goed klinkt is het goed. Want uiteindelijk koop je speakers om naar te luisteren, niet om over op te scheppen ( uitzonderingen voorbehouden.) Ook is het belangrijk om je set gebalanceerd te houden: geef geen 100 euro uit voor je speakers en 5 voor je versterker. Als je voor allebei 50 euro uitgeeft haal je het maximale uit je set.

[Voor 4% gewijzigd door 461943 op 24-04-2014 22:32]

• johnkessels87
461943 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:24:
[...]

Nu vraag je wel wat hoor :P Maar ik zal mijn best doen. Allereerst: een DAC zet een digitaal bestandje ( zoals een MP3) om in een analoog signaal, zodat je versterker het kan versterken. Dan weet iedereen dat even.

\
DAC= Digital Analoog Convertor

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:58
johnkessels87 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 21:43:
Dag mede tweakers,

Ik ben al een tijdje actief op tweakers en mijn interesse gaan onder meer uit naar audio. Er zijn vele topics en fora te bekennen die door mede audiofielen worden gedomineerd, echter voor de starters/geïnteresseerde is het vaak lastig te bepalen hoe en wat er nodig is om deze hobby/lifestyle te kunnen beoefenen of te snappen. Vandaar dit topic }:O Hifi

Ik ga niet pretenderen de beste oren of de meeste kennis te hebben maar ben wel zeer kritisch wanneer het op "goed" "hifi" geluid aankomt en heb redelijk wat ervaring met diverse merken en opstellingen.

Wat ik met dit topic wil bereiken is het voor de startend audiofiel/geluidsliefhebber duidelijker maken wat er nodig is om een "goede" setup te maken en welke eisen je kunt stellen?!?! :+

- het gaat om de basis, om nog maar een keer in herhaling te vallen (dus sla niet door) :X

- wat is geluid
- wat is muziek

Inmiddels heb ik op mijn Stereo Hifi van Marantz/Boston Acoustics een nummer van Phil Collins opstaan :9~
Wat is nou het doel van het topic? Ik krijg een beetje het idee dat je hier een inhoudsopgave van een werkstuk hebt neergetikt en hoopt dat wij alle hoofdstukken even voor je invullen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• johnkessels87
[...]

Luisterpositie: ik ben wat gelimiteerd door de vorm van mijn kamer, dus de speakers staan recht naast mijn bureau. Dat is geen optimale positie: je speakers moeten de ruimte hebben. Een beetje van de muur af, van je bureau af en een mooie afstand uit elkaar. Dan moet jij er ook nog een meter of anderhalf vanaf gaan zitten, dan beginnen ze goed te klinken. Dat betekent dus meer bass en een voller geluid. Ik kan ook horen dat als ik verder weg ga zitten dat ze beter klinken en dat ze harder gaan.
Daarom voor de beginner: Probeer een driehoek te genereren... 1:1 to 1:3 volstaat meestal wanneer je in het middel van de speakers zit! wanneer dit niet zo is moet je timings en afstanden of op de versterker/receiver veranderen. Dit om de Stereo (van 2 kanten gelijk geluid te creëren) te krijgen..

• johnkessels87
[...]

Bottom line: een goede DAC, een redelijke versterker ( hoeft niet eens heel goed te zijn, want officieel geven condensator-versterkers helemaal geen vervorming. Maar dat is een andere discussie waar ik het fijne niet van weet.) Redelijke speakers eraan, en je bent klaar voor weinig geld met goed geluid. Voor op je mobiel hoeft het ook niet veel te kosten, zoals ik al zei raad ik de Xiaomi Piston oordoppen aan. Qua koptelefoons: de Audio-Technica ATH M30 is ronduit goed. Voor speakersets: een speurtocht over Marktplaats kan je net dat koopje opleveren :)

PS.

Geluid heeft ruimte nodig. Mijn Audiolabs zijn een meter hoog en wegen 20 kilo. Als je dus kan kiezen uit twee speakers: een kleine set of een grote set voor dezelfde prijs, dan zou ik over het algemeen zeggen dat de grote beter zijn. Maar geluid is enorm subjectief, dus luister eerst voordat je overgaat tot de aankoop. Jij moet het goed vinden klinken, niet je vrienden. De specificaties mogen kut zijn, als het goed klinkt is het goed. Want uiteindelijk koop je speakers om naar te luisteren, niet om over op te scheppen ( uitzonderingen voorbehouden.) Ook is het belangrijk om je set gebalanceerd te houden: geef geen 100 euro uit voor je speakers en 5 voor je versterker. Als je voor allebei 50 euro uitgeeft haal je het maximale uit je set.
http://www.dutchaudioclas...ps_dac_960_d_a_converter/

Over de achtergrond van een goede DAC

• johnkessels87
Ramon schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:30:
[...]

Wat is nou het doel van het topic? Ik krijg een beetje het idee dat je hier een inhoudsopgave van een werkstuk hebt neergetikt en hoopt dat wij alle hoofdstukken even voor je invullen?
:9~ ohhh nee }:O ohhh nee O-)

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-06 22:00
Ramon schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:30:
[...]

Inderdaad, zeker als je met vragen als "Bv. uitleggen waarom MP3 per definiete minder is als Flac of gewoon een CD?" komt.

Je bent namelijk niet de enige die zich dat ooit heeft afgevraagd. Ook op GoT niet:
PCM, FLAC, MP3 of HD-tracks horen jullie echt veel verschil?
johnkessels87 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:16:
[...]

Dat is juist niet de bedoeling! Graag een topic wat minder kennende personen op weg kan helpen, je kennis en ervaring zijn welkom... waarom niet een kort stukje over Hifi?
Bedoel je gewoon iets als Wikipedia? Staan extreem veel begrippen op en het wordt vaak goed uitgelegd.
Wikipedia: High fidelity (techniek)

Verder zijn er een heleboel topics over ervaringen met producten of merken. Daar kan je dan terecht voor specifieke vragen die niet echt een eigen topic verdienen (m.i., want je mag volgens mij altijd wel een topic maken, als je zelf maar genoeg initiatief toont).

Begrippen zijn makkelijk te vinden, grote bijna filosofische vragen hebben hun eigen topic en inzet nodig en een topic waarin alleen links worden geplaatst is ook niet echt interessant.
Yep, dit gaat een waardevol topic worden.

[Voor 6% gewijzigd door Ample Energy op 24-04-2014 22:41]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

johnkessels87 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 21:43:

Invisible Touch klinkt heel lekker hier ;) Alhoewel dat natuurlijk van Genesis was. En natuurlijk Africa van Toto, en Orinoco Flow van Enya. Vooral die laatste laat echt goed zien wat je speakers wel of niet kunnen :) Een paar lastig weer te geven bastonen erin, lastig te scheiden middentonen, en een geluid dat heel vol zou moeten zijn, dus als je speakers dat niet vol weergeven weet je dat er wat mis is. Het enige wat ik in dat nummer mis om te testen is het hoog, maar daar hebben we Evanescence voor :P
Siempie schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:38:
[...]

Yep, dit gaat een waardevol topic worden.
Jouw mening natuurlijk, maar ik denk dat als eerste het belang van een goede DAC wel eens onderstreept mag worden. Ten tweede raak je als leek makkelijk de weg kwijt in de termen, zeker op Tweakers. Dan vind ik het best een goed idee om een soort van hands-on topic te hebben waarin concreet aangegeven word wat je geluid goed maakt en wat je daar nou echt voor moet doen. Dus niet "haal een versterker met een Wolfson xxx DAC, ondersteuning voor PCM en 192000 sample rate en 2000KbPS bitrate," maar "haal die en die versterker van Sony, koop deze DAC, haal een setje redelijke boxen en geniet." Ik denk dat dat voor veel mensen beter werkt. Je echt helemaal erin verdiepen kan altijd nog.

[Voor 36% gewijzigd door 461943 op 24-04-2014 22:47]

• johnkessels87
Heren/dames/tweakers/ Audio liefhebbers...

Dit topic is bedoeld voor starters... niet voor de mensen die hier fel op reageren!!!

Kom op en zeg nuttige dingen waar mensen die onze hobby (kunnen) gaan delen iets aan hebben! Wanneer links naar wikki nuttige zaken bijdragen zei het zo!

Geluid kan door mensen of dieren met een gehoororgaan worden waargenomen wanneer het trommelvlies van het oor in trilling wordt gebracht en het gehoororgaan deze trillingen verwerkt tot signalen die met de hersenen worden geïnterpreteerd.

Een geluidsbron veroorzaakt veranderingen in luchtdruk die zich als een geluidsgolf door lucht voortbewegen. Wanneer zo'n geluidsgolf het trommelvlies bereikt wordt deze aan het trillen gebracht in overeenstemming met de frequentie van de geluidsgolf.

Veranderingen in luchtdruk moeten bepaalde karakteristieken hebben om te worden waargenomen, zoals het uitoefenen van een voldoende druk op het trommelvlies met een bepaalde frequentie. Als het geluid te zacht is, kan het niet worden waargenomen, maar wel met meetapparatuur worden gemeten. Sommige luchtdrukveranderingen worden niet als geluid waargenomen maar wel fysiek ervaren.

Geluid wordt gemeten met een microfoon. De geluidsgolf neemt ook energie met zich mee, maar die energie is relatief gering. Geluid wordt vaak afgebeeld als een sinusgolf, maar fysisch gezien is geluid in een medium als lucht of water een longitudinale golf. De golfbeweging heeft dezelfde richting als de voortplanting van de energie. De toppen van deze golf zijn de drukmaxima, de dalen van deze golf zijn de drukminima.

Door een geluidsbron veroorzaakte trillingen kunnen zich ook voortplanten onder water. Mensen en dieren die zich onder de wateroppervlakte bevinden kunnen deze trillingen ook als geluid ervaren. Sommige vissen schijnen geluid te kunnen waarnemen met hun zwemblaas.

Geluidsgolven kunnen zich door veel stoffen voortplanten.

(bron wikki idd)

[Voor 73% gewijzigd door johnkessels87 op 24-04-2014 22:49]

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-06 22:00
461943 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:43:
[...]

Jouw mening natuurlijk, maar ik denk dat als eerste het belang van een goede DAC wel eens onderstreept mag worden. Ten tweede raak je als leek makkelijk de weg kwijt in de termen, zeker op Tweakers. Dan vind ik het best een goed idee om een soort van hands-on topic te hebben waarin concreet aangegeven word wat je geluid goed maakt en wat je daar nou echt voor moet doen. Dus niet "haal een versterker met een Wolfson xxx DAC, ondersteuning voor PCM en 192000 sample rate en 2000KbPS bitrate," maar "haal die en die versterker van Sony, koop deze DAC, haal een setje redelijke boxen en geniet." Ik denk dat dat voor veel mensen beter werkt. Je echt helemaal erin verdiepen kan altijd nog.
Jij bent de enige die het probeert, dus als jij het topic had geopend had ik beter meegedaan. Om een beetje asociaal het voorgaande over te slaan en door te gaan op je quote: je zegt "Dus niet "haal een versterker met een Wolfson xxx DAC, ondersteuning voor PCM en 192000 sample rate en 2000KbPS bitrate," maar "haal die en die versterker van Sony, koop deze DAC, haal een setje redelijke boxen en geniet."

Sorry, maar wat schiet je daar nou weer mee op? Vooral niet iemand leren wát er toe doet en hóe het er toe doet.Ga dan gewoon naar de winkel en stel de verkoper wat vragen. Je wilt nu, in plaats van mensen dingen leren en discussies voeren, gewoon zeggen 'doe die maar, ga je wel van genieten'. En hoe ga je tot een conclusie komen? Je kunt immers niet discussiëren over de techniek en een antwoord als "ja, moet je maar luisteren" bijvoorbeeld helpt niemand; dan kan je net zo goed in de winkel verschillende sets gaan beluisteren. En dat moet je sowieso doen!

En wat is een starter anyway? Ik denk dat 99 op de 100 starters geen DAC kunnen gebruiken, omdat de geïntegreerde is afgestemd op hun sets. Op een set van 25-150 euro een DAC zetten is zonde van je geld, geef dan gewoon extra geld uit aan betere speakers. En dan heb je weer een losse receiver nodig. En dan gaan we talloze discussies voeren welke toevallig het beste is op dat moment zonder er al te inhoudelijk op in te gaan. Een soort niet-informatieve BBG of zo. En voor de BBG's lopen ook meerdere topics ;)
johnkessels87 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:48:
Dit topic is bedoeld voor starters... niet voor de mensen die hier fel op reageren!!!

Kom op en zeg nuttige dingen waar mensen die onze hobby (kunnen) gaan delen iets aan hebben! Wanneer links naar wikki nuttige zaken bijdragen zei het zo!
Definieer 'starter' dan om het topic eens een scope te geven. Want zoals het topic nu loopt vind jij het volgende waarschijnlijk een goede bijdrage: een starter moet een setje van Logitech halen of iets anders met in ieder geval 4 sterren in de http://tweakers.net/pricewatch/ .

Oh, en het spijt me als ik te fel overkom. Ik weet dat ik een beetje fel reageer, maar ik vind dit soort topics zonde van GoT. Iets als "kom op" en "oh nee x 2 + [insert smileys]" motiveert mij niet om jou te helpen, want je komt op mij over als een troll. Ik wil gerust opnieuw denken aan mijn manier van reacties formuleren, maar zou jij dan alsjeblieft willen denken aan de kwaliteit van je posts?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• johnkessels87
Sorry, maar wat schiet je daar nou weer mee op? Vooral niet iemand leren wát er toe doet en hóe het er toe doet.Ga dan gewoon naar de winkel en stel de verkoper wat vragen. Je wilt nu, in plaats van mensen dingen leren en discussies voeren, gewoon zeggen 'doe die maar, ga je wel van genieten'. En hoe ga je tot een conclusie komen? Je kunt immers niet discussiëren over de techniek en een antwoord als "ja, moet je maar luisteren" bijvoorbeeld helpt niemand; dan kan je net zo goed in de winkel verschillende sets gaan beluisteren. En dat moet je sowieso doen!

Dit wil ik juist voorkomen!!! Gewoon de basis aan de starters bijbrengen... Nee een set van Bosse is niet oke... luiste maar weet ook hoe geluid is of moet zijn...

Daarom dit topic om de starter op te voeden en niet te luisteren vanuit der verkoper maar vanuit een stukje techniek en basis!

Bas klinkt niet wollig en woefferig. maar als echt! dit topic kan beter sluiten op deze manier!

Blijkbaar kan een topic voor mensen die geluid willen verstaan niet bestaan omdat wij het altijd over ditjes datjes willen hebben die er eigenlijk niet toe doen...

Jammer...............................

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:58
Geluid is te persoonlijk om in één topic samen te vatten. Voor de een is dat BOSE setje perfect, voor de andere is het te min. Maar voor weer iemand anders is een Logitech setje prima. Dus ja dan kan je als algemeen advies meegeven dat ze moeten gaan luisteren en niet teveel naar de verkoper luisteren, maar specifieke merken aanraden of mensen pushen een losse DAC te gaan kopen ofzo, dat is bullshit. Ook het verschil tussen MP3 en FLAC is voor een beginner niet interessant en verward alleen maar. Dat zijn typisch van die dingen die je gewoon moet ontdekken

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• johnkessels87

- wat is geluid
- wat is muziek

[Voor 35% gewijzigd door johnkessels87 op 24-04-2014 23:49]

• johnkessels87
Voor mij is Hifi geluid wat ik hoor als geluid wat zo is bedoeld als dat de artiest heeft bedoeld!

Horen dat er een verschil bestaat tussen links recht hoogte en diepte!

Voor iemand die dit niet herkend is dit lastig en vandaar ook dit topic

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:35
- wat is geluid
Trillingen
- wat is muziek
Trillingen veroorzaakt door muziekinstrumenten
Trillingen komen binnen via de oren en worden verwerkt door de hersenen
Tegenwoordig: tot de dood gecomprimeerde dynamische compressie
?
Muziekbron, versterker, weergevers en oren + hersenen
Kijk, dit gaat hem dus niet worden. Hier worden complete flamewars over uitgevochten op forums.
Voor mij is Hifi geluid wat ik hoor als geluid wat zo is bedoeld als dat de artiest heeft bedoeld!
Hoe weet je of hetgene wat jij thuis hoort zo bedoelt is door de artiest?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• Niet online
Wanneer je wilt horen hoe de muziek door de producer opgenomen is dan moet je paar goede studio monitors kopen en die perfect opstellen.

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:35
Dus een starter moet een paar studio monitoren kopen en die perfect opstellen. Kan je aangeven wat je bedoeld met perfect opstellen, of bedoel je de 60 graden driehoek?

Over DAC's gesproken, hier nog een leuk stukje: http://www.tomshardware.co.uk/high-end-pc-audio,review-32894.html

Uiteindelijke conclusie:

With all of that said, we simply could not tell the little codec's sound quality apart from other, much more expensive devices. For a component that costs 1/1000 of our highest-end contender, that's an impressive-enough feat to earn Smart Buy honors. It also encourages a broader re-evaluation of how integrated audio is reviewed.

[Voor 70% gewijzigd door j-phone op 25-04-2014 01:01]

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• Niet online
j-phone schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 00:41:
Dus een starter moet een paar studio monitoren kopen en die perfect opstellen. Kan je aangeven wat je bedoeld met perfect opstellen, of bedoel je de 60 graden driehoek?
Voor starters vallen studio monitoren altijd tegen.
Die klinken eigenlijk alleen maar goed wanneer je ze schuin naast mengpaneel hebt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@TS: Ik heb me eerder ingehouden te reageren in dit topic, maar je laat me geen andere keuze.

Het lijkt er eigenlijk op dat je je eigen gelijk wilt bewijzen, of dat je graag van anderen wilt horen over datgene wat jij al weet. Ruimte voor discussie laat je niet of nauwelijks, want je stelt eisen waar je het over wilt hebben en waarover niet, en als een onderwerp je niet zint kap je het af met de opmerking dat dat niet de bedoeling is van je topic. Dan zijn we idd snel uitgediscussieerd, ook omdat wij niet in jouw hoofd kunnen kijken hoe je iets bedoelt ;)

Ik snap dat je nieuw bent op GoT, maar je snapt ook dat het zo natuurlijk niet echt werkt. GoT is immers een discussieforum :)

Je geeft wat zaken die je graag wilt zien:

- wat is geluid
- wat is muziek
Welnu, ik zou alleen bron vs afspeelunit en geluidservaring als relevante onderwerpen zien. De rest is namelijk zo op te zoeken. En verschil in (geluids)kwaliteit, tsja...dat kan hem simpelweg in zoveel onderdelen zitten dat er hele topic op GoT aan gewijd zijn. Ik vermoed dat je die gemist hebt, anders had je die vraag denk ik niet gesteld.
Paar voorbeeldjes:
PCM, FLAC, MP3 of HD-tracks horen jullie echt veel verschil? en niet te vergeten het roemruchte zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5, dat al weer aan deeltje 5 toe is. Hoezo geluidsdiscussie? ;)
En dan heb ik het niet eens over de losse productervaringen topics over receivers en speakers, of de topics over Loudness wars en andere onderwerpen die opname van geluid betreffen.
Kortom: imho gewoon veel te veel om over te discussieren, zeker in een generiek topic :)

Verder: je combineert de termen "hifi" en starter. Definieer dan eerst maar eens wat volgens jou een starter in de hifi is. En begin dan bij de definitie hifi. Als ik altijd naar een iPod dock geluisterd heb en ik koop ineens een set van 3000 euro, ben ik dan een starter?

Als je wilt weten wat er nodig is: een bron, een versterker en een paar speakers. Al dan niet in een apparaat gecombineerd . That's it. klaar.
Sommigen horen verschillen, andere niet. Ik ken mensen met een set van 3000 euro die het verschil met een oude walkman niet horen, en ik ken er die elk kraakje en piepje horen. Kortom: zo subjectief als de neten dus. En daarmee ook eigenlijk niet te discussieren.

Tl;DR: Ik snap het als je misschien denkt dat een topic als dit iets toevoegt door het centraal te houden. Maar dat doet het juist niet. Het wekt alleen maar irritatie op. Mijn beeld erbij is de zoveelste nieuwe user, die niet verder heeft gekeken dan zijn neus lang is, denkt een discussieonderwerp gevonden te hebben, maar daarmee eigenlijk de plank compleet mis slaat, hoe goed bedoeld ook. Voeg daarbij je manier van reageren - en ik haak af.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:13

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Ik zet dit topic voorlopig even op slot, gaan we achter de schermen eens beslissen wat we met dit topic doen.

Ik krijg het idee dat het topic namelijk na al redelijk aan het ontsporen is (en aan de TR's te zien ben ik niet de enige...).

@ johnkessels87
Je komt steeds met je regels van je topic, maar de regels van GoT heb je nog niet gelezen heb ik het idee. Het meerdere malen onder elkaar posten en telkens je eigen topic omhoog kicken is niet gewenst binnen 24 uur. Dat staat nota bene onder het topic als je een reactie wilt plaatsen. Zodra iemand maar over jouw regels heen gaat is het te technisch voor dit topic en mag het niet besproken worden. Dat gaat een beetje buiten het idee van GoT om: GoT is een discussieforum en dat druk je niet zo de kop in.

[Voor 16% gewijzigd door FeaR op 25-04-2014 07:54]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:13

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

FeaR schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 07:38:
Ik zet dit topic voorlopig even op slot, gaan we achter de schermen eens beslissen wat we met dit topic doen.
En we laten het topic op slot. Naar ons inziens heeft TS zijn eigen topic binnen zeer korte tijd laten ontsporen of eigenlijk letterlijk om zeep geholpen. Dit door geen discussie toe te laten en alleen eigen waarheden te willen posten dan wel te willen zien. Om dit in "goede banen" te leiden werden er regels gesteld die buiten de filosofie van GoT om gaan.

Mocht johnkessels87 dan wel dbhuis met ons in discussie willen over deze beslissing zien we (teacher en ondergetekende) de DM graag tegemoet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee