johnkessels87 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 21:53:
[...]
Dit vind ik nu een goede gebruikers ervaring die er toe doet! Zou je iets meer kunnen uitleggen waarom het geluid goed is en waarom de "bron" de beperkende factor is?
Bv. uitleggen waarom MP3 per definiete minder is als Flac of gewoon een CD?
Nu vraag je wel wat hoor

Maar ik zal mijn best doen. Allereerst: een DAC zet een digitaal bestandje ( zoals een MP3) om in een analoog signaal, zodat je versterker het kan versterken. Dan weet iedereen dat even.
Het geluid van mijn speakers klinkt vol, met goede bass erin. Niet te aanwezig, wel een beetje "wollig." Het midden is goed, want de instrumenten en stemmen zijn goed van elkaar te onderscheiden. Het hoog is niet indrukwekkend, maar goed genoeg. Het geluid is goed kamervullend en kan hard zat. Op hogere volumes klinkt het alleen maar beter, dus als je eens flink wil knallen kan dat ook nog
Luisterpositie: ik ben wat gelimiteerd door de vorm van mijn kamer, dus de speakers staan recht naast mijn bureau. Dat is geen optimale positie: je speakers moeten de ruimte hebben. Een beetje van de muur af, van je bureau af en een mooie afstand uit elkaar. Dan moet jij er ook nog een meter of anderhalf vanaf gaan zitten, dan beginnen ze goed te klinken. Dat betekent dus meer bass en een voller geluid. Ik kan ook horen dat als ik verder weg ga zitten dat ze beter klinken en dat ze harder gaan.
De DAC verbetert eigenlijk al het bovenstaande, dus gewoon de algehele luisterervaring. Mijn speakers zijn wel wat minder uitgesproken dan wat modernere en ze klinken wat minder steriel, maar dat mag ik juist wel. Ze hebben echt een eigen sound, net zoals een LP een eigen sound heeft

Dat ze wat minder uitgesproken zijn is jammer, maar hou ook in gedachten dat ze van rond 1970 zijn dus je kan niet alles hebben bij zulk oud spul.
Over de bron: ik gebruik uitsluitend mijn PC als bron. Die heeft onboard sowieso niet zo'n beste DAC, en dan komt daar ook nog de interferentie van de rest van de onderdelen van mijn PC bij. Dat klinkt niet geweldig dus. De helft van de verbetering van die DAC komt uit het feit dat hij buiten de PC zelf zit: daar heeft hij minder last van interferentie. Verder weet ik niet heel veel van de techniek achter die DAC: ik weet dat hij simpel in elkaar zit, goed klinkt en even goed is als 5-10x duurdere DACs. Dus ik ben er blij mee.
Dan nog over
bestandsformaten ( nu begeef ik me op gevaarlijk terrein: ) om het even simpel te houden heb je lossless en lossy.
Lossy is MP3, WMA, AAC en nog een hoop andere formaten. Deze bestanden zijn compressed, en er zijn boven en onder bepaalde grenzen tonen weggehaald ( dus zeg boven 20KHz zijn de tonen weggehaald en onder 20Hz.) Zo blijven de bestanden mooi klein, dat was nog noodzakelijker toen de MP3-spelers minder geheugen hadden. Dan is er nog bitrate: de hoeveelheid informatie per seconde die je MP3 bevat. Dat is meestal boven de 128KbPS en onder de 320KbPS. Een hogere bitrate kan in theorie beter klinken omdat het meer data kan bevatten ( ik hoor het verschil) maar als de opname zelf slecht is dan zal, hoe hoog de bitrate ook is, het nummer slecht klinken. Er is ook nog iets als sampling rate, die kan dan 44000 zijn of 192000, maar omdat ik daar zelf niets van snap en ik ook niet denk dat het wat uitmaakt ga ik daar niet op in.
Nu lossless: dat is FLAC, WAVE en er zijn vast nog wat andere formaten. Lossless betekent dat er geen frequenties weggelaten zijn en dat het bestand niet compressed is. Een flacje kan dan dus ook makkelijk 100MB per liedje zijn en zelfs nog vele malen meer dan dat. De bitrate van mijn flacs ligt meestal rond de 1000KbPS. Nogmaals geld: flac klinkt vaak beter dan MP3, maar als het slecht opgenomen is of wat dan ook zal het slecht blijven klinken. Voor geluid geld: je kan niet repareren wat al slecht is. Maar, een goede flac heeft over het algemeen betere stemmen, helderheid, bass, en meer levendig geluid dan een goede MP3.
Kan je het verschil horen?
Kort antwoord: ja.
Lang antwoord: ja, maar. Ik kan het horen op mijn mobiel, en op mijn PC. Maar, zonder die DAC hoor je het verschil al veel minder goed. Met slechte oordoppen hoor je het verschil bijna niet. Met slechte speakers niet.
De overweging is dus: is de hoeveelheid opslag die lossless kost ( zeker op mobiel) voor jou de moeite waard? Als je een 8GB mobiel hebt zit hij met flacjes zo vol. Als je slechte oordoppen hebt hoor je het verschil toch niet. Die overweging moet je dus zelf maken. Maar met oordoppen van 30 Euro kan ik het verschil zeker horen, dus duur hoeft het niet te worden. Ik raad de Xiaomi Piston oordoppen aan: goedkoop, goed, mooi en uberstevig. Koptelefoon? De Audio-Technica ATH M30, wel wat duurder maar heel goed.
Op je PC zou ik het wel gewoon doen. Opslag kost geen hol meer, die DAC kost ook niets, en het kan alleen maar beter klinken. Oude speakers zijn zoals ik al zei ook niet duur, en een goede oude versterker is dat ook niet.
Bottom line: een goede DAC, een redelijke versterker ( hoeft niet eens heel goed te zijn, want officieel geven condensator-versterkers helemaal geen vervorming. Maar dat is een andere discussie waar ik het fijne niet van weet.) Redelijke speakers eraan, en je bent klaar voor weinig geld met goed geluid. Voor op je mobiel hoeft het ook niet veel te kosten, zoals ik al zei raad ik de Xiaomi Piston oordoppen aan. Qua koptelefoons: de Audio-Technica ATH M30 is ronduit goed. Voor speakersets: een speurtocht over Marktplaats kan je net dat koopje opleveren
PS.
Geluid heeft ruimte nodig. Mijn Audiolabs zijn een meter hoog en wegen 20 kilo. Als je dus kan kiezen uit twee speakers: een kleine set of een grote set voor dezelfde prijs, dan zou ik over het algemeen zeggen dat de grote beter zijn. Maar geluid is enorm subjectief, dus luister eerst voordat je overgaat tot de aankoop. Jij moet het goed vinden klinken, niet je vrienden. De specificaties mogen kut zijn, als het goed klinkt is het goed. Want uiteindelijk koop je speakers om naar te luisteren, niet om over op te scheppen ( uitzonderingen voorbehouden.) Ook is het belangrijk om je set gebalanceerd te houden: geef geen 100 euro uit voor je speakers en 5 voor je versterker. Als je voor allebei 50 euro uitgeeft haal je het maximale uit je set.
[Voor 4% gewijzigd door 461943 op 24-04-2014 22:32]