Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimSeve
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-05 23:20
Hallo allemaal,

Ik ben ten einde raad en hopelijk kan iemand me hier verder helpen. Ik heb hem onder moederborden gezet maar het kan ook onder opslag.

Ik heb een half jaar geleden bij de MyCom de onderstaande set gekocht excl. SSD. Dit heeft meestal zonder problemen gelopen, wel heb ik toendertijds het moederbord in de winkel vervangen omdat de vorige ook niet lekker liep.

Enfin, ongeveer 3 maanden geleden begonnen de problemen toen ik de SSD aangesloten had op de machine. Ik wist niet dat al die tijd de SSD op IDE modus heeft gedraaid in het BIOS. Als ik hem naar AHCI zette kreeg ik bluescreens (duh). Symptomen waren op random momenten totaal freezen (beeld, muis, geluid) en na 20 seconden unlockte alles weer. Vorige week PC geherinstalleerd met AHCI actief, welke ook actief bleef. De PC leek stabiel te lopen, totdat ik afgelopen LAN party echt zware performance drops had.

Symptomen:
- Vasthangen tijdens gebruik computer. (muziek luisteren en zoeken op google maps bijv.)
- Als de computer vast hangt staat 100% load op de C schijf (dus de SSD)

Even voor de duidelijkheid. Ik heb de volgende hardware momenteel actief :

Mobo : ASRock 970 Extreme3 2.0 BIOS 1.4
CPU : AMD FX8350+
SSD : Intel 840 EVO 250gb
MEM : Corsair Vengeance DDR3,1600-8GB KIT 2x4

Wat ik al geprobeerd heb :
- Windows 7 install : loopt zeer k*t, muziek blijft steeds hangen en de gehele machine hangt vast en is niet te gebruiken.
- Windows 8.1 install : loopt goed voor heel even totdat ik de updates ga draaien. daarna loopt hij steeds vast.

Wat voorgesteld wordt :
- Mobo BIOS update : uitgevoerd
- SSD Firmware update : uitgevoerd
- Storage op AHCI zetten in BIOS : staat het nu op, na herinstallatie.
- Geheugenbankjes op A2 en B2 zetten ipv A1 B1, dit nog niet geprobeerd doe ik vandaag.

Het probleem zit hem echt in het moederbord en de SSD. één van de 2 wil niet samen werken met de ander. Ik las ergens dat Intel een gare batch heeft uitgegeven wat niet lekker loopt met de 970 chipset, ergens anders lees ik weer dat de Asrock 970 Extreme series niet lekker lopen met SSD's en weer ergens anders lees ik driver issues. Allemaal lekker onduidelijk.

Morgen ga ik de SSD eens omruilen bij Azerty, daarna kan ik naar de MyCom om het mobo eens om te ruilen.

Als jullie een andere oplossing weten, graag! Of als iemand dit probleem kent en het op heeft kunnen lossen door een workaround/vervangen hardware is dat ook zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

Ik lees veel problemen op het forum met ASRock en SSD's. Echter heb ik nergens een oplossing gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:38

3DDude

I void warranty's

TimSeve schreef op donderdag 24 april 2014 @ 15:10:
Hallo allemaal,

Symptomen:
- Vasthangen tijdens gebruik computer. (muziek luisteren en zoeken op google maps bijv.)
- Als de computer vast hangt staat 100% load op de C schijf (dus de SSD)

Even voor de duidelijkheid. Ik heb de volgende hardware momenteel actief :

Mobo : ASRock 970 Extreme3 2.0 BIOS 1.4
SSD : Intel 840 EVO 250gb
MEM : Corsair Vengeance DDR3,1600-8GB KIT 2x4

Het probleem zit hem echt in het moederbord en de SSD. één van de 2 wil niet samen werken met de ander. Ik las ergens dat Intel een gare batch heeft uitgegeven wat niet lekker loopt met de 970 chipset, ergens anders lees ik weer dat de Asrock 970 Extreme series niet lekker lopen met SSD's en weer ergens anders lees ik driver issues. Allemaal lekker onduidelijk.

Morgen ga ik de SSD eens omruilen bij de Mediamarkt, daarna kan ik naar de MyCom om het mobo eens om te ruilen.

Als jullie een andere oplossing zou weten, graag! Of als iemand dit probleem kent en het op heeft kunnen lossen door een workaround/vervangen hardware is dat ook zeer welkom.
een 840 evo is van samsung?
Of heb je een andere ssd ?
Je hebt verder een AMD processor en een AMD chipset.. even puur om uit te sluiten - dat het dus niks met Intel en mogelijke drivers e.d. te maken heeft?

Verder van je symptomen jah dat kán van alles zijn he :). Gooi er is wat benches tegen aan? Test is met Lynx wat men gebruikt om cpu en mem te stressen?
Draai is realtemp?
Zit je processor koeler wel goed erop? --> wat is de temperatuur? Kloppen de voltages van je voeding? (wijkt het niet teveel af? (kan je in bios wel zien).

[ Voor 51% gewijzigd door 3DDude op 24-04-2014 15:30 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 16:31
Ik ga dit topic volgen.
Ik heb het zelfde probleem, na het vervangen van mijn ocz ssd naar een samsung 840evo met een asrock p67 extreme 6. Ik maak gebruik van windows 8.1 X64
Bios is up-to-date en firmware van de ssd ook.
Ik heb overigens mijn controller in raid staan en de ssd is als jbod toegevoegd dus niet in een raidset.

[ Voor 14% gewijzigd door Axewi op 24-04-2014 15:45 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hebben jullie Samsung Magician geinstalleerd? Zo ja, wat geeft die diagnostics & benchmark aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Zelfde probleem maar dan een iets andere setup:

Mobo : ASRock 970 Extreme3 2.0 bios 1.40
SSD : Crucial 2.5" M500 240GB
MEM : Kingston KHX1600C9D3K2/8GX 2x4gb

In het topic wat ik vorige week aangemaakt heb heeft iemand het volgende aangeraden:
Koekfabriek in "PC blijft hangen en gaat dan weer verder"

@TimSeve zou je eerst alleen je SSD of mobo vervangen, als je dit allebei telegelijk doet weten we nog steeds niet waar het probleem vandaan komt.

[ Voor 51% gewijzigd door midego op 24-04-2014 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
TMDC schreef op donderdag 24 april 2014 @ 16:53:
Hebben jullie Samsung Magician geinstalleerd? Zo ja, wat geeft die diagnostics & benchmark aan?
Nee, zoals aangegeven staat mijn controller in raid dit vind Samsung magician niet leuk die verwacht dat de controller in ahci staat. Ik ga van het weekend proberen de controller om te switchen naar ahci, mits ik dit in windows voor elkaar krijg dat deze dan nog opstart.

eventvwr geeft overigens geen disk/nfts errors tijdens zo'n freeze.
Ook krijg ik geen bsod maar slaat de pc gewoon gedeeltelijk of volledig vast.

[ Voor 13% gewijzigd door Axewi op 24-04-2014 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylanvana
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11-2021
Bij mij werkt alles naar behoren (zover geconstateert)

Mobo: ASRock 970 Extreme 3 r2.0
Cpu: FX 6300 stock atm
Mem: 8GB 1600mhz Crucial
SSD: Crucial M500 240GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wossly
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-05 14:27
Ik heb (ongeveer) hetzelfde probleem: Freezes bij gamen
Heb hetzelfde moederbord.
Ik dacht eerst dat de problemen lagen bij het geugen, rma gedaan, nog steeds problemen.
Toen dacht ik videokaart, rma gedaan, nog steeds problemen.
Ook een andere harde schijf heeft niks uitgehaald.

Ik neig zelf dan dus ook naar een moederbordprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimSeve
3DDude schreef op donderdag 24 april 2014 @ 15:18:
[...]

een 840 evo is van samsung?
Jep. Als ik zo al zie dat er meerdere mensen zijn met dit probleem zit alles gewoon goed aangesloten en krijgt alles stroom zoals het hoort. De hele setup werkte hiervoor gewoon goed en zonder problemen koel op SATA.

Morgen bij de Mediamarkt zal ik een vervangende SSD halen van het zelfde type, werkt het systeem dan nog altijd niet goed? Dan zal ik sowieso voor een ander moederbord gaan.

Persoonlijk denk ik nog altijd dat het een ''incompatible combination'' is. Alsof de 970 chipset nog niet helemaal klaar is voor SSD's. Of praat ik nu onzin?

Tijdens het zoeken naar Samsung Magician :
PC blijft zo hangen gedurende 10 seconden, taakbeheer opent pas na het hangen
Afbeeldingslocatie: http://42ndssr.com/images/Tim/1.png

Even rebooten

[ Voor 13% gewijzigd door TimSeve op 24-04-2014 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimSeve
@dylanvana : Hmm, die SSD kan ik dus wel eens proberen.
@wossly : Ik heb juist het omgedraaide, desktop blijft hangen, gamen gaat zonder problemen. Verder komt jouw topic redelijk het zelfde overeen met mijn setup en ondervindingen.

Zou het dan toch die 970 Extreme3 serie zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door TimSeve op 24-04-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
TimSeve schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:44:
@dylanvana : Hmm, die SSD kan ik dus wel eens proberen.
@wossly : Ik heb juist het omgedraaide, desktop blijft hangen, gamen gaat zonder problemen. Verder komt jouw topic redelijk het zelfde overeen met mijn setup en ondervindingen.

Zou het dan toch die 970 Extreme3 serie zijn?
Welke windows hebben jullie? misschien dat het toch een driver issue is?
Ikzelf heb windows 8.1 X64

Ik vermoed dat het iets breder ligt dan alleen de 970 extreme 3, gezien ik de intel variant heb (p67 extreme 6)
Mijn problemen zijn exact hetzelfde als jullie beschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
Probleem bij mij is ook alleen op de desktop, gamen gaat prima.

@TimSeve, ik hoor graag wat je bevindingen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimSeve
@midego, zal ik zeer zeker laten horen!

@Axewi, apart but interesting... ik draai ook gewoon 8.1 x64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylanvana
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11-2021
dylanvana schreef op donderdag 24 april 2014 @ 18:42:
Bij mij werkt alles naar behoren (zover geconstateert)

Mobo: ASRock 970 Extreme 3 r2.0
Cpu: FX 6300 stock atm
Mem: 8GB 1600mhz Crucial
SSD: Crucial M500 240GB
Windows 7 64bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimSeve
Momenteel afwachten reactie Azerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Ik heb mijn pc opnieuw geïnstalleerd. huidige set-up:
SSD (AHCI) samsung 840 evo Als windows disk (laatste firmware)
HDD (AHCI) samsung spinpoint Als data schijf.
Windows 8.1 X64 met de laatste updates en drivers.
Nu afwachten of het vastlopen aanhoud.
Samsung magician geeft aan dat alles in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
Heb je een update of het probleem al verholpen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
midego schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 15:17:
Heb je een update of het probleem al verholpen is?
Op dit moment is de pc nog niet vastgelopen.
Nadeel is dat ik door de week weinig tijd heb, dus ik hoop het weekend nog wat beter te kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimSeve
Sorry, same here. Ben net terug van vakantie in Tsjechië dus nog niks verder kunnen doen. Ik ga met mijn hele rig langs de mycom om dan de setup te laten vervangen denk ik. probleem zit niet in de SSD naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
Ik heb een filmpje gemaakt wat er gebeurt als ik download.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=_bRofmXPZAU]

[ Voor 24% gewijzigd door midego op 10-05-2014 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimSeve
Bij mij is de diskload 100% als ik bijvoorbeeld Steam en Origin op heb gestart en ik ga wat browsen op het internet. Lastig inplannen met werk om mijn PC na te laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Ook die van mij is dit weekend 2 keer vastgelopen.
Eerste keer tijdens het simpelweg kijken van een film op netflix.
2e keer tijdens het spelen van darksouls.

Geen logboek meldingen, geen bsod gewoon een freeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 595857

De 100% diskload werd veroorzaakt door een oude 500gb sata HDD die ik naast m'n SSD gebruikte.
Nu ik alleen de SSD in AHCI (120gb Samsung) aangesloten heb werkt het zonder problemen.

Controleer a.u.b. of je HDD's gebruikt die niet AHCI compatible zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:27
Ik had ergens gelezen dat het komt omdat automatic power link/save aanstaat in het bios. Misschien dit uitzetten en kijken wat er dan gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
Anoniem: 595857 schreef op maandag 12 mei 2014 @ 16:10:
De 100% diskload werd veroorzaakt door een oude 500gb sata HDD die ik naast m'n SSD gebruikte.
Nu ik alleen de SSD in AHCI (120gb Samsung) aangesloten heb werkt het zonder problemen.

Controleer a.u.b. of je HDD's gebruikt die niet AHCI compatible zijn...
Ik gebruik alleen maar SSD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
Zojuist het volgende antwoord van Curcial ontvangen.
Hello Michiel,

Thanks for your email.

The behavior you are describing is consistent with deleted cells not being cleaned from your drive. This can result in reduced performance or even complete lack of response from the SSD.

There is a feature built into our SSDs called Active Garbage Collection. Letting Active Garbage Collection run on the drive for an extended period will clean these cells and restore the SSD to a healthy state.

To do this on your PC or Laptop, you will need to let the SSD idle for 6 to 8 hours.

In a PC, simply disconnect the SATA cable from your SSD and only leave the power cable connected. After switching your PC on, the SSD will be in an idle state but still have power so Garbage Collection can function. Leave the PC powered for the 6-8 hours.

In a laptop, power on with the SSD installed and enter your system BIOS (please refer to your system manufacturer’s documentation on how to access the BIOS.) Leave the laptop in the BIOS menu for the 6-8 hours.

Following this process, your drives functionality and performance should be restored.

To prevent the SSD performance degrading again, you can make adjustments to your power settings:

- Go to Control Panel
- Go to Hardware and Sound
- Go to Power Options
- Select Change Plan Settings
- Select Change Advanced Settings
- Make sure the 'hard disk' field is set to ‘never’ (Laptop users select 'battery and power adapter').

Please let us know if we can offer additional assistance or advice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Ik zal vanavond eens in de uefi kijken of dit aanstaat.

Wat betreft het eruit halen van mijn harddisk, ik zal eerst controleren of deze ahci compatible is, lijkt me wel die hdd is +/- 5 maand oud.
Eruit halen word lastiger gezien dit mijn data schijf is. ik heb eventueel nog wel een andere schijf liggen ik zou een clone kunnen doen en de schijven wisselen. Helaas word dat wegens tijdgebrek een weekend klus.

@bovenstaand:
Ik maak gebruik van samsung magician, deze heeft dit allemaal netjes ingesteld voor mij.

[ Voor 11% gewijzigd door Axewi op 13-05-2014 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:08
de ts kan beter het geheugen in a1 en a2 doen of b1 en b2. dan maak je gebruik van je dual-channel modus. overigens heb ik ook problemen gehad met hetzelfde bord en een fx8320. iets zegt me dat het bord moeite heeft voldoende stroom te leveren aan de proc.

ik heb nu de grote broer in mn pc. de 990 extreme 3. die draait nu al een jaar stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimSeve
Daar zeg je me wat NielsvL, ik heb er een Samsung Spinpoint F1 1TB van enkele jaren oud naast draaien. Die zou ook wel eens gezeur op kunnen leveren inderdaad.

Eens proberen om de automatic power link/save uit te zetten.
In het moederbord heb ik die functie niet kunnen vinden.
Na wat zoeken staat deze functie inderdaad ertussen als Aggressive Power Link Save. Deze aangezet incl. combined mode voor goede samenwerking met mijn SATA schijf.

Momenteel een herinstallatie gedaan waarbij ik de AHCI drivers van het moederbord DVD mee heb geladen.

Geheugen zit momenteel A1 B1, BIOS zegt ook Dual Channel.

Als na de Windows 8.1 update en goed stressen mijn PC nog altijd vreemd loopt, vertrek ik direct naar de MyCom om mijn setup te laten vervangen/na te laten kijken nogmaals. Gelukkig zijn ze wat later open deze week ivm werk.

[ Voor 67% gewijzigd door TimSeve op 14-05-2014 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimSeve
Zo. PC zodanig klaar gemaakt dat wanneer hij nu vast hangt, hij direct de deur uit mag. Ik zou zeggen : kom maar op met die vastlopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

TimSeve schreef op donderdag 24 april 2014 @ 21:50:
[...]
Persoonlijk denk ik nog altijd dat het een ''incompatible combination'' is. Alsof de 970 chipset nog niet helemaal klaar is voor SSD's. Of praat ik nu onzin?
Draai al meer dan een half jaar met een Asus M5A970 R2.0 (970 chipset), zelfde SSD, zelfde CPU en zelfde OS zonder problemen. Echter: geen mechanische HD.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimSeve
Ik moet zeggen, ik ben nu enkele dagen aan het draaien zonder problemen. Muziek aan op de secundaire TB schijf, Origin/Battlefield4 draaien op de SSD, Steam op de secundaire schijf aanstaan met voicechat, Google Maps toont geen gebreken.

De solution voor mijn probleem lijkt toch echt het gebruik van de DVD van het moederbord, daarmee de AHCI drivers in de installatie van Windows geladen waardoor de omgeving op AHCI blijft draaien.

Misschien is een vervanging dan toch niet nodig after all, vaag blijft het probleem nog steeds. Maar stiekum hoop ik dat het probleem zich weer voor zal doen zodat tóch bewezen kan worden dat deze serie moederborden/SSD's niet compatible zijn.

Maar MieJas ontkracht het laatst gestelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
TimSeve schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 14:44:
Maar MieJas ontkracht het laatst gestelde :)
Hij gebruikt een ander moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Gisteren de laatste beta bios geinstalleerd, dit was de enige die op de website te zien was onder win8.
Hiervoor had ik de laatste stabiele release.

Eens kijken of dit beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimSeve
Still going strong here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
Ik merk de afgelopen dagen weer wat hiccups en korte vastlopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Dit weekend nergens last van gehad, 0 stutters en 0 vastlopers.
Nog wat te vroeg om te zeggen dat dit het was, maar lijkt vooralsnog positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Nog steeds nergens last van.
Lijkt erop dat de beta bios voor mij het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 594295

hallo mag ik jou wat vragen over een samsung 840 evo ssd in raid.
heb ze in raid stripe staan en windows er op gezet ,maar krijg
geen update geinstaleert of zelfs geen videodriver .bij het opnieuw starten van windows geeft het een piep toon en laat hij niet meer vedder,en vraagt vervolgens om een herstel punt .
ben even ten einde raad.vandaar .
sorry dat ik even tussen door deze topic gevonden heb.
Axewi schreef op donderdag 24 april 2014 @ 18:35:
[...]

Nee, zoals aangegeven staat mijn controller in raid dit vind Samsung magician niet leuk die verwacht dat de controller in ahci staat. Ik ga van het weekend proberen de controller om te switchen naar ahci, mits ik dit in windows voor elkaar krijg dat deze dan nog opstart.

eventvwr geeft overigens geen disk/nfts errors tijdens zo'n freeze.
Ook krijg ik geen bsod maar slaat de pc gewoon gedeeltelijk of volledig vast.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 594295 op 13-07-2014 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Topic is al oud, dus weet niet of er iemand nog iets aan heeft, maar:

Ik begon dit probleem ook te krijgen. Ondertussen is er een nieuwe AHCI driver van AMD zelf uitgebracht (14.12 Omega) die het probleem moet oplossen. Bijkomend wordt de toegang tot je SSD sneller. Draait hier ondertussen een week ZONDER problemen...

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Laatst online: 29-01 11:17
Misschien eens Google op asrock extreme 3/4 in combo met 8 serie AMD en je hebt waarschijnlijk je probleem te pakken. De meeste rare problemen komen te voorschijn
Pagina: 1