Hackintosh Office pc

Pagina: 1
Acties:

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-04 16:16
Nadat ik een interessant artikel gelezen had bij de buren over het samenstellen en installeren van een Hackintosh http://nl.hardware.info/r...op-hackintosh-installeren en een collega aangaf dat ze graag haar oude Mac wilde vervangen, maar geen geld had voor een nieuwe heb ik aangeboden om voor haar een Hackintosh te maken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal vooral ingezet worden voor office taken. Denk hierbij vooral aan boekhoudin, Word en Excel en daarnaast heel licht fotobewerking (geen photoshop, maar open source).

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Het systeem mag tussen de €400 en €500 kosten exclusief scherm en inclusief BTW en verzendkosten. Het budget voor het scherm is €200,- Overigens hoeft het budget niet op natuurlijk. Prijs/kwaliteit is het uitgangspunt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Randapparatuur zoals muis en toetstenbord worden hergebruikt. Daarnaast een externe HDD.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een gevulde computerbehuizing en een (23") beeldscherm.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, laat je advies niet beperkt worden door het uitsluiten van bepaalde merken. Overigens is OSX wel kieskeurig mbt bepaalde merken ;).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

De grootste uitdaging (relatief natuurlijk) is om hardware uit te zoeken welke compatibel is met OSX, zodat het configureren van de hackintosh zo eenvoudig mogelijk is. Wat ik al heb uitgezocht heb ik gedaan adv de buiers guide van tonymacx86 en het artikel van de buren uit de 1e alinea.

Verder moet de behuizing en dus het systeem compact zijn (ITX formaat), verwacht ik dat een 240GB SSD icm een externe HDD meer dan genoeg opslagruimte bied. Ik zou wel gaan voor een 240GB SSD zodat de desbetreffende gebruiker weinig tijd hoeft te besteden aan het opruimen van het systeem.

Het systeem moet daarnaast bestand zijn tegen wat stof en hoeft niet bepaald stil te zijn, maar moet ook niet teveel geluid maken. Energieverbruik moet natuurlijk niet teveel zijn, echter staat het systeem niet 24/7 aan dus zal dit weinig invloed hebben met de huidige generatie componenten die sowieso al vrij zuinig zijn. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van WiFi om verbonden te zijn met het internet.

Dit is wat ik tot nu toe heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 108,-€ 108,-
1Gigabyte GA-H87N-WIFI€ 94,99€ 94,99
1In Win BM639B€ 59,63€ 59,63
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 210,80€ 210,80
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,99€ 54,99
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,90€ 92,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 621,31

CPU:
Compatibele CPU met een iets sterkere GPU zodat geen discrete GPU nodig is. Een snelle dualcore lijkt mij voldoende voor de gedefinieerde taken. De i3 met een minder potente GPU is ook een optie wanneer we een paar euro's moeten besparen.

Het moederbord wordt aangeraden op tonymacx86 als compatibel. Installatie is daardoor een stuk eenvoudiger. Ook heeft het bord al WiFi en alle aansluitingen die nodig zijn.

De behuizing heb ik ervaring mee. Deze heeft een goede kwaliteit voeding die ook nog eens redelijk stil is. Echter sta ik open voor alternatieven, bijvoorbeeld pricewatch: Chieftec FI-02BC welke een handige card reader ingebouwd heeft.

De monitor heb ik uitgekozen door de goede reviews. Graag wel een monitor van goede kwaliteit met bij voorkeur een IPS beeldscherm zodat kleuren goed worden weergegeven bij het fotobewerken.

8GB RAM geheugen lijkt mij vrij standaard. 4GB zou genoeg moeten zijn, echter heb ik voor het gemak 8GB gepakt zodat ik in de toekomst minder snel zou moeten upgraden.

Crucial M500 heb ik goede ervaringen mee. En 92 euro voor 240GB is gewoon een hele nette prijs.

[ Voor 43% gewijzigd door jaapsander op 23-04-2014 10:23 ]

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Hackingtosh is illegaal, je mag alleen mac osx installeren op apple hardware.

• DaWit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-01 21:41
Ik heb in het verleden meerdere malen mijn PC van OSX voorzien en de sites die mij toen enorm geholpen hebben zijn http://www.hackintosh.com/, http://www.tonymacx86.com/ en http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page

Op die laatste twee vind je ook lijsten met hardware die compatible is. Succes!

Edit: Site tonymacx86 toegevoegd.

[ Voor 11% gewijzigd door DaWit op 23-04-2014 10:20 ]

Asus P5K || Pentium E8200 || 4x 1024 MB PC2 6400 || 1x 350 GB Western Digital || NVIDIA Geforce 8800GT

• jaapsander
Baazie schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:16:
Hackingtosh is illegaal, je mag alleen mac osx installeren op apple hardware.
Bedankt voor je nuttige toevoeging, echter is dit topic over Desktop aankoopadvies en geen topic over juridisch advies.

Daarnaast vraag ik me af of je je statement ook kunt onderbouwen. Voor zover ik weet is dit juridisch (zeker in Europa) helemaal niet zo zwart/wit zoals jij doet geloven. Als ik uit het artikel van de buren mag quoten:
In haar gebruikersovereenkomst stelt Apple zeer duidelijk dat het draaien van Mac OS alleen is toegestaan op echte Apple hardware. Of die eis binnen het Amerikaanse of andere rechtssystemen überhaupt hard te maken is, daar zijn de geleerden het niet over eens
http://nl.hardware.info/r...op-hackintosh-installeren
DaWit schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:18:
Ik heb in het verleden meerdere malen mijn PC van OSX voorzien en de sites die mij toen enorm geholpen hebben zijn http://www.hackintosh.com/, http://www.tonymacx86.com/ en http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page

Op die laatste twee vind je ook lijsten met hardware die compatible is. Succes!

Edit: Site tonymacx86 toegevoegd.
Bedankt voor de links, de eerste kende ik nog niet. Wat zijn jouw ervaringen trouwens met het upgraden van OSX versie? Kan dit wanneer je compatibele hardware gebruikt met 1 druk op de knop? Of is het elke keer weer een volledige installatie procedure?

[ Voor 28% gewijzigd door jaapsander op 23-04-2014 10:29 ]

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-04 15:13

E-Vix

Nu met sneeuw!

jaapsander schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:27:
[...]

Bedankt voor je nuttige toevoeging, echter is dit topic over Desktop aankoopadvies en geen topic over juridisch advies.

Daarnaast vraag ik me af of je je statement ook kunt onderbouwen. Voor zover ik weet is dit juridisch (zeker in Europa) helemaal niet zo zwart/wit zoals jij doet geloven.
Als ik mij niet vergis;
Een volledigge licentie OSX wordt alleen geleverd bij nieuwe Apple hardware, en is niet overdraagbaar. In de winkel worden alleen upgrades van OSX verkocht, en deze geven alleen het recht om een oudere OSX up te graden naar een nieuwere versie.
Je kunt dus simpelweg niet aan een legale OSX licentie komen om op niet Apple hardware te installeren.

Kan je OSX installeren op niet Apple hardware? Ja
Is het legaal om OSX te installeren op niet Apple hardware? Ja, mits je een geldige licentie hebt.
Is het mogelijk om een losse volledigge OSX licentie te verkrijgen? Nee
Bestaat er dus een mogelijkheid om legaal OSX op niet Apple hardware te installeren? Nee

Wat Baazie dus zegt is misschien kort door de bocht, maar het klopt wel.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Wat ik hiermee bedoel aan te geven is dat wij geen advies horen te geven aan illegale praktijken.

en ik wil E-Vix bedanken voor zijn onderbouwing.

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Wat wordt er weer moeilijk gedaan zeg... Er wordt niet gevraagd of het wel of niet illegaal is. Maak dan gewoon een topicreport aan als je denkt dat het illegaal is... In Europa is het trouwens wel legaal

Op GOT wordt hackintosh gewoon gedoogd en er loopt nota bene een topic over in het Mac forum:

[OSx86] Installatie ervaringen & discussie

@Jaapsander stel je vraag daar even opnieuw als je wilt, in dat topic zitten veel mensen met hackintosh kennis ;)

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• ferdivan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-06-2024
De intel wifi module op dit bord werkt in ieder geval niet in OS X. Hiervoor een compatible kaartje zoeken de Broadcoms werekn vaak wel, ook bijv de Dell Wireless 1510 wat ook eigenlijk een broadcom kaart is.

De rest mainboard en cpu incl gpu HD4600 werken prima in OS X mavericks

[ Voor 15% gewijzigd door ferdivan op 23-04-2014 12:34 ]

• Stitch!
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-03 09:26
voor eigen gebruik is het gewoon legaal, ik stel voor dat de discussie over legaliteit op een andere plek word voortgezet.

Ik heb een i5 NUC aan de achterkant van een lg scherm geschroeft en daar draait nu Mavericks stabiel op. Werkt als een tierelieer, enorm snel en supermooi. Je zou dit eventueel ook nog achter op een touchscreen kunnen monteren. Helemaal geen pc te zien en kabeltjes kan je mooi wegwerken. Anders zou ik gewoon een kant en klare build van tonymac aftrekken. Dit om gezeik met drivers en instellingen te voorkomen.

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-04 18:53
First of all: Gigabyte mobo...check die heb je in je lijst staan.
OS X kun je via je oude collega's Mac aan komen. Zo niet was VMWare ook een mogelijkheid...

Maar heb je dit ooit al is eerder gedaan? Want een Hackintosh is wel een Mac maar na mijn ervaring kunnen er nog wel eens problemen op komen dagen.
Niet echt het type PC dat ik aan een collega zou geven die van een Mac afkomt.

En voor dat geld heb je ook gewoon een basis Mac Mini bij Apple waar je collega ook prima Office apps op kan draaien...

• jaapsander
Ik snap inderdaad dat het leuker discussiëren is over het wel of niet legaal is om OSX op niet-apple hardware te installeren, maar daar heb ik dit topic niet voor gestart. Jullie links geven al aan dat het wel of niet legaal zijn helemaal niet zo zwart wit is. Dat Apple iets stelt in zijn overeenkomst wil natuurlijk niet zeggen dat het ook daadwerkelijk juridisch geldig is. Ik ben mij bewust van de controverse rondom dit onderwerp, maar wil het hier graag wel bij laten. Aangezien er hier op GOT ook gewoon een forum loopt over hackintosh lijkt het mij dat het onderwerp in ieder geval prima besproken kan worden. Liever heb ik commentaar op de uitgekozen hardware!

@ferdivan
Bedankt voor de tip, ik was ervan uit gegaan dat de WiFI module gewoon zou werken aangezien dit moederbord genoemd wordt op de tonymacx86 site. Ik zal hier even verder induiken.
mcgloud schreef op woensdag 23 april 2014 @ 12:48:
First of all: Gigabyte mobo...check die heb je in je lijst staan.
OS X kun je via je oude collega's Mac aan komen. Zo niet was VMWare ook een mogelijkheid...

Maar heb je dit ooit al is eerder gedaan? Want een Hackintosh is wel een Mac maar na mijn ervaring kunnen er nog wel eens problemen op komen dagen.
Niet echt het type PC dat ik aan een collega zou geven die van een Mac afkomt.

En voor dat geld heb je ook gewoon een basis Mac Mini bij Apple waar je collega ook prima Office apps op kan draaien...
Zelf heb ik dit niet eerder gedaan, maar ik was juist geïnteresseerd geraakt door het artikel van Hardware.info. Overigens ben ik vrij handig met dit soort dingen, dus ik verwacht wel wat problemen te kunnen oplossen. Naar wat ik begrijp is het uitzoeken van de juiste (ondersteunde) onderdelen cruciaal. Vandaar mijn eigen onderzoek bij diverse hackintosh websites en dit topic.

Mijn kennis met computers en besturingssystemen in het algemeen laten me denken dat bijna alle problemen bij het installeren van OSX ontstaan bij het werkzaam krijgen van de hardware middels de juiste drivers. Wanneer je dat voor elkaar hebt (en daar zal ik dat wat tijd in moeten steken) zal alles vrij vlekkeloos moeten werken, immers wanneer je je drivers goed voor elkaar hebt kan het OS gewoon goed communiceren met de hardware. Of zit ik hier helemaal mis?

Je hebt het over problemen, maar zou je daar iets meer over kunnen uitweiden? Welke problemen kunnen ontstaan na de initiële configuratie van het systeem?

[ Voor 48% gewijzigd door jaapsander op 23-04-2014 12:56 ]

• mcgloud
Je hebt een goede setup als ik dat zo zie. Ik probeerde mijn PC. zie mijn signature, te Hackintosh'en en dat ging nog aardig goed behalve dat de sleep funcite niet werkte.

Ik denk dat je niet zo snel problemen zult krijgen qua hardware/drivers compatibility, maar een probleem op IEDERE Hackintosh is het updaten naar een een nieuwe OS X update en al zeker het upgraden naar een nieuwe release.

Verwacht niet dat wanneer je OS X 10.9.2 op de Hackintosh hebt geïnstalleerd en Apple brengt OS X 10.10 later dit jaar uit dat je zomaar kunt upgraden vanaf de Mac App Store.

• DaWit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-01 21:41
jaapsander schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:27:
Wat zijn jouw ervaringen trouwens met het upgraden van OSX versie? Kan dit wanneer je compatibele hardware gebruikt met 1 druk op de knop? Of is het elke keer weer een volledige installatie procedure?
Dat verschilt per versienummer. Soms zijn de veranderingen dusdanig dat een volledig nieuwe installatie nodig is en soms lukt het met een druk op de knop (heb beide ondervonden). Upgraden naar een volledig nieuw dier (dus echt nieuwe versie), is niet mogelijk met een druk op de knop. Ik hing bij kleinere updates overigens altijd het principe aan: if it ain't broke don't fix it...

Asus P5K || Pentium E8200 || 4x 1024 MB PC2 6400 || 1x 350 GB Western Digital || NVIDIA Geforce 8800GT

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-04 10:25
[b]jaapsander schreef op woensdag 23 april 2014 @ 12:49:

Zelf heb ik dit niet eerder gedaan, maar ik was juist geïnteresseerd geraakt door het artikel van Hardware.info. Overigens ben ik vrij handig met dit soort dingen, dus ik verwacht wel wat problemen te kunnen oplossen. Naar wat ik begrijp is het uitzoeken van de juiste (ondersteunde) onderdelen cruciaal. Vandaar mijn eigen onderzoek bij diverse hackintosh websites en dit topic.

Mijn kennis met computers en besturingssystemen in het algemeen laten me denken dat bijna alle problemen bij het installeren van OSX ontstaan bij het werkzaam krijgen van de hardware middels de juiste drivers. Wanneer je dat voor elkaar hebt (en daar zal ik dat wat tijd in moeten steken) zal alles vrij vlekkeloos moeten werken, immers wanneer je je drivers goed voor elkaar hebt kan het OS gewoon goed communiceren met de hardware. Of zit ik hier helemaal mis?

Je hebt het over problemen, maar zou je daar iets meer over kunnen uitweiden? Welke problemen kunnen ontstaan na de initiële configuratie van het systeem?
Jij zult het ook wel voor elkaar krijgen. Voor de gemiddelde IT'er is dit zeker met compatible hardware prima te doen.

Ik draai zelf al een aantal jaren OSX op PC-hardware en kan je vertellen dat dit uitstekend werkt voor mij maar NOOIT maar dan ook NOOIT aan iemand zou aanraden die geen IT achtergrond (professioneel of hobbymatig) heeft, ook niet als ik het systeem zou bouwen en de initiële installatie en configuratie zou doen. Elke OSX update levert problemen als je niet weet hoe het geheel in elkaar steekt. Mensen die gewoon een systeem willen die het altijd doet en geen gezeur willen (dit zijn nu juist vaak de mac gebruikers) moeten gewoon als ze er niet heel veel geld voor (over) hebben een Mac Mini kopen. Dit is een prima machine die voor de door jouw genoemde taken meer dan voldoende is.

• mcgloud
RFdeGroot schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:35:
[...]

-maar NOOIT maar dan ook NOOIT aan iemand zou aanraden die geen IT achtergrond (professioneel of hobbymatig) heeft.
Ditto.

• Mick1990
  • Niet online
Ik heb een soortgelijke setup (zie sig) en heb onlangs een setup voor een vriend gemaakt met een H87N-Wifi en een i3 4330. Op beide staat 10.9.2 Mavericks. Mijn hackintosh komt uit oktober 2013, die van mijn maatje uit april 2014. Problemen waar we tegen aan zijn gelopen:

LAN-poorten

Het Gigabyte moederbord heeft twee LAN-aansluitingen. Hier hebben we meerdere problemen mee gehad:

a) De LAN-aansluiting die het meest dichtbij de geluidspoorten zit is de Intel LAN. De andere is de Atheros LAN. De Atheros LAN werkt prima, maar zodra er grote bestanden worden verplaatst van bijvoorbeeld een NAS naar de hackintosh, dan ontstaat er direct een freeze van het systeem. Je kunt dus beter de Intel LAN poort gebruiken. Of dit met de huidige Atheros driver nog zo is durf ik niet te zeggen, omdat ik tevreden ben met de Intel LAN poort.

b) Voor de Intel LAN poort gebruik ik de AppleIntelE1000e 2.4.14 driver. Dat is nog een driver die afkomstig is uit oktober 2013. Deze werkt perfect! Bij de hackintosh van mijn maatje had ik de AppleIntelE1000e v3.0.4 driver geïnstalleerd omdat dat de recente versie was. Gevolg: om de 10 minuten klapte het internet eruit. Nu dus mijn driver (2.4.14) geïnstalleerd en die werkt nu perfect.

c) Heel af en toe werkt LAN helemaal niet als de PC is opgestart. Dit komt bij mij 1 op de 50 keer opstarten voor. Ook Bluetooth werkt dan niet meer, dus volgens mij heeft het weinig met de LAN-poort / driver zelf te maken. Geen idee waarom dit is, heb er eigenlijk nog niet naar gekeken omdat ik dan gewoon een reboot doe en het probleem dan is opgelost.

Sleep:

Ook twee problemen mee:

a) Heel af en toe komt de PC wel uit sleep mode, maar dan krijg je een soort van 'freeze' beeld. Hackintosh is dan alleen weer te gebruiken na een reboot. Zijn ook diverse topic over te vinden op het tonymac86 forum.

b) Met 10.9.2 werkt het geluid niet meer als de PC uit sleep mode is gekomen. Is een bekend probleem en zelfs met echte Macs zijn er problemen mee. Wordt mogelijk opgelost met de 10.9.3. update.

Onboard GPU
Werkt perfect zolang je een DVI of HDMI kabel gebruikt. Mijn maatje heeft alleen een VGA-aansluiting op zijn monitor. Een DVI->VGA adapter werkte dus niet op de onboard GPU, omdat die DVI poort blijkbaar alleen een DVI-A (analoog) signaal uitstuurt. Op mijn GTX660Ti stuurt de DVI poort wel een DVI-I of DVI-D digitaal) signaal uit, en dus werkte de DVI-VGA verloop wel. Probleem heb ik opgelost door een HD5450 te kopen. Voor jou is dit zo te zien geen probleem, vanwege de Dell monitor.

Updaten:

Je kunt alle software zonder problemen updaten. Mavericks updates gaat ook vaak gewoon prima, maar soms zijn er ook updates waarbij Apple een zodanige verandering heeft doorgevoerd, dat er een aantal dingen of zelfs het hele systeem niet meer werkt. In ieder geval dien je er rekening mee te houden dat na elke OS X update, de Audio-drivers opnieuw geïnstalleerd moeten worden. De rest van de drivers blijven gewoon prima werken! Als het systeem voor iemand is die echt geen verstand heeft van hackintosh, dan zou ik je zeker aanraden om automatisch updaten uit te schakelen!

Mijn maatje heeft zelf wel veel verstand van OSX en zal dus ook niet zomaar gaan updaten. Omdat ik in principe een 1:1 systeem heb (Z87N en H87N is exact hetzelfde), kan ik hem instructies geven voor een update. Maar zelf heeft hij geen verstand van hackintosh, en hij heeft dus al 2x terug moeten komen vanwege de bovenstaande problemen (LAN-driver en onboard GPU). Dan ben je er weer een hele middag mee bezig om het op te lossen, wat ik zelf helemaal niet erg vond, maar houd er rekening mee dat als er een probleem is, jij dan toch indirect de eindverantwoordelijke bent om het weer op te lossen.

• jaapsander
Kortom ik kan mogelijk iets meer problemen verwachten dan ik vooraf had ingeschat. Ik zal dit zeker even met mijn collega bespreken. Overigens is een Hackintosh gelukkig wel zo flexibel dat wanneer OSX niet lekker werkt je vrij simpel een W8 licentie aan kunt schaffen en op dezelfde hardware installeren.

Misschien dat ik iets goedkopere onderdelen kan nemen bijvoorbeeld besparen op het moederbord. Als alternatief kan ik dan een pricewatch: Gigabyte GA-B85N met een los WiFi kaartje nemen (TP-link van tonymac website). Nu zie ik dat je prima een B85 chipset kan gebruiken, ook de realtec geluidschip is ondersteund. Alleen kan ik op de website van Gigabyte niet vinden welke LAN chip nou gebruikt wordt (staat Intel GbE lan).

Is het zo dat wanneer al deze componenten ondersteund worden, dit moederbord gewoon gaat werken? Of denk ik te makkelijk?

• mcgloud
Als je in het hardware lijstje op TonyMacx86 kijkt, en je ziet dit moederbord, dan wel.

Anders gewoon even googlen. Ik kwam er achter dat mijn mobo, een Asus B85ME, ook werkte maar dat je je BIOS moest modden enz.

Maar met Gigabyte zit je volgens mij bijna altijd wel goed qua OSX86.

• Mick1990
  • Niet online
Een Gigabyte B85N zou gewoon moeten werken. De Intel GbE lan is hetzelfde. De Audio is ALC898 en komt voor in Multibeast. Over de B85N is weinig info te vinden, maar dat is gewoon hetzelfde als een B85M, dus het zou gewoon moeten werken.

• ljt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 14:47

ljt

E-Vix schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:40:
[...]

Als ik mij niet vergis;
Een volledigge licentie OSX wordt alleen geleverd bij nieuwe Apple hardware, en is niet overdraagbaar. In de winkel worden alleen upgrades van OSX verkocht, en deze geven alleen het recht om een oudere OSX up te graden naar een nieuwere versie.
Je kunt dus simpelweg niet aan een legale OSX licentie komen om op niet Apple hardware te installeren.

Kan je OSX installeren op niet Apple hardware? Ja
Is het legaal om OSX te installeren op niet Apple hardware? Ja, mits je een geldige licentie hebt.
Is het mogelijk om een losse volledigge OSX licentie te verkrijgen? Nee
Bestaat er dus een mogelijkheid om legaal OSX op niet Apple hardware te installeren? Nee

Wat Baazie dus zegt is misschien kort door de bocht, maar het klopt wel.
Het is wel mogelijk een losse volledige OSX licentie te krijgen. Je kunt gewoon OSX 10.6 op DVD bestellen bij Apple zelf. Zie hier:

http://store.apple.com/nl...mac-os-x-106-snow-leopard

18 euro. En die kun je dan vervolgens upgrade naar Mavericks, wat ook nog eens gratis is :)

• Mick1990
  • Niet online
Alleen werkt Haswell officieel niet op Snow Leopard ;)

Maar er is wel een workaround voor: http://www.tonymacx86.com...rd-haswell-based-pcs.html

Pagina: 1