FX 6100 stock cooler overclock

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-10 10:20
Ok, jullie zullen direct bij het zien van de titel weer denken van, daar heb je er weer een.
Ja, inderdaad, daar heb je er weer een, want ik vroeg me af of het mogelijk is om te overclocken met een stock amd cooler. Nee, ik heb geen zin om nu een betere cooler te kopen, sinds ik binnenkort toch overstap naar een laptop voor mijn studie. Maar ik hou wel een beetje van experimenteren en probeer nu de limieten van mijn systeem op te zoeken.

Ik heb nattuurlijk wel even de temperaturen opgemeten zonder overclock, ik zou graag willen weten wat jullie hiervan denken:
Full load (wPrime 1024M):

Afbeeldingslocatie: http://cdn.imghack.se/medium/41d2f14413e859e3f9dee05f90d49237.png

De temperaturen komen niet boven de 30 graden als ik kijk bij de temperatures (core #1 - #6).
Ik geloof dat ik hier dus aardig wat ruimte over heb, ik zou graag willen weten of ik hiermee zou kunnen oc'en.

Ook zou ik willen vragen waarom mijn cpu dan toch zo trottled(zo heet dat toch?), volgens amd zou ik een turbo rond de 3.9 ghz moeten hebben, maar bij mij gaat hij hoogstens een seconde naar 3.6 en dan snel weer naar 3.3 :?, moet ik ook voor het overclocken(als dat kan) dit uitschakelen? En dan de laatste vraag :+ , kan ik de ashrock extreme tuning utility gebruiken voor het oc'en?

Mijn volledige specs:

AMD FX-6100 3.3ghz (turbo tot 3.9).
Asrock Extreme4 970 mobo(vandaar die extreme tuning utility)
HD 7850
2x 4 GB Kingston Value Ram
Corsair CX 600 psu
Antec Three Hundred case + 2 casefans van antec + een oude cpu cooler XD
2X 500 gb hdd's (geen idee welke)

Ik heb ook een screen na de test als hij idle is:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.imghack.se/medium/7116dcae781f2e02b9a34cde77ed3fb6.png

PS: zijn toch best wel mooie temperaturen of niet?
PS#2: als je kijkt onder het andere kopje temperatures zie je bij #2 82 graden staan, ik mag toch aannemen dat deze sensor niet helemaal goed is? Gezien in de rest van mn kast het rond de 30 graden is...
Probleem mogelijk gevonden: de sensor is op een of andere manier verkeerd verbonden, hoe hogere temperatuur hoe lager waardes hij aangeeft XD

Hier een close up op die rare waarde:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.imghack.se/medium/897800a2ce5cf84b8dbd953f7fe87dfd.png

Ik heb mijn cpu geoc'ed naar 4 ghz met succes tot nu toe, wPrime krijgt de temp niet boven de 40 graden, en prime95 krijgt hem niet boven de 50 (hangt een beetje rond 48)(doet de maximum heat test btw).

Video van de wPrime test:

Alvast harstikke bedankt voor alle reacties _/-\o_ ^^

[ Voor 15% gewijzigd door RareAMV op 23-04-2014 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 20:21
Moederbord is niet erg geschikt om over te klokken vanwege de 4+1 vrm fases Gigabyte heeft 8+2 is beter
Stock cooler Tja ik zou het niet aanbevelen
En de max temp om redelijk te werken was volgens mij 63 graden daarna ging het throttelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Klopt, maar dat is TCase temp. Dat is dus niet de core temps die bij AMD zelden kloppen. Ik ben bang dat Temperature #2 eerder de CPU temp is.

Download eens HWMonitor. Die geeft er vaak wat betere labels aan zoals CPUTIN / SYSTIN enz.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
die temp #2 klopt van geen kant, ik deed zon oc test van amd, kwam tot 4.1 ghz stabiel, waarbij die temp #2 eerst naar 30 zakte toen weer 70 toen weer 40, mr hoedanook, na die test heb ik wprime gedraait op 4 ghz, ik heb het voor de lol ook gefilmd, zal wel even op yt zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
mijn excuses, ik was een beetje aan het overdrijven over die temp#2, maar hij blijft constant door de hele benchmark heen, hier is de bench:

http://youtu.be/112EVAz2mYw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je cpu thottled ligt waarschijnlijk aan het enabled hebben van cool & quite of apm en C1E.

Ik zou eerst die eens op disabled zetten, waarschijnlijk is dan je throtteling wel verdwenen. Mocht dat niet zo zijn, is een 80mm fannetje op je vrm regio laten blazen een idee. Verder zou ik de turbo core feature ook uitzetten en gaan expirimenteren op de htt cq bclk manier.

Als je dan begint met het instellen van een vcore @ 1.30 of 1.28vcore heb je zo iig. het feit dat een reduceren van je cpu temp dermate is waardoor je samen met je stockcooler toch wat extra mhzén in de huis kunt verwezenlijken....

Wijze:

mp op de 19 factor, htt bclk @een 200 je ram een factor naar beneden, vervolgens in je uefi je bclk naar 205 brengen en booten richting windows.

prime95 een half uur runnen en je temps checken, 70 graden is de max van je 6100, mocht de run succesie geven kun je vervolgens je bclk htt naar de 210 brengen waarna je je ritueel prime95 weer laat runnen..Mocht je errors krijgen in prime95, geef je je vcore een notch meer waarna je weer een prime95 run uitvoert...

Als je met deze manier bezig gaat en je uiteindelijk je max weet van wat je cpu kan, ga je kijken hoe hard je geheugen wil..

Je laat niet weten wat je geheugen is, maar stel dat het ddr3 1333 is, kun je middels onderstaand rekensommetje je uiteindelijke oc voorstellen.

19 mp * 230 htt bclk = 4370Mhz clockspeed.
230 htt bclk * 1333 (ramsnelheid) = 306590 / 200 = 1532Mhz / 2 = 766Mhz,

Je komt dan op een cpu clockspeed van 4370Mhz te staan en een mem frequentie van 766Mhz.

Een leuke oc welke je als beginner een idee geeft bezig tezijn met je hardware.

Uiteraaard kun je hoger komen door met de htt bclk te wanderen, maar dacht om te beginnen dat dit wel aardig leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
Dankje, ik ga dat eens proberen^^

Edit: het bleek dat mijn turbo core gewoon uitstond XD...

[ Voor 46% gewijzigd door RareAMV op 23-04-2014 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben benieuwd naar je resultaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:36
Waar je eventueel ook van op de hoogte wilt zijn is dat de koelpasta van AMD cpu's niet denderend is, althans die van mij bij een phenom II 965. En dan bedoel ik niet denderend in de zin van dat het meer op lijm leek dan iets anders, zodoende kwam de CPU met gebogen pinnen mee met de cooler... 8)7
Hij doet het wel nog steeds, met voorzichtig terug gebogen pinnen :*)

Overigens geen idee of de koelpasta van amd nog steeds zo belabberd is maar hou rekening met die mogelijkheid en vervang evt van te voren de koelpasta (misschien is het daar al te laat voor). Normale c.q. goede koelpasta droogt namelijk niet zo op. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijken naar een aftermarket pasta is haast wel bevorderend, Dit vooral nu doordat je bij de tendens blijft van de cputemp in toom houden middels de stockcooler...Scheelt allicht wat graden.
Er zijn er plenty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
ok, ik ben nu bij 3.99 ghz met bclk van 210 en een mp van 19 zoals u zij, had afgelopen uur wat errors gehad in prime, heb de vcore na 1.35 gebracht, draai nu bijna 20 min stabiel met een temp van ~ 50 graden, volgens OHM een core temps van 50 graden maar de mobo sensor geeft 59 aan, ik ga als dit lukt nog 5 bij bclk doen maar ik denk dat het daar voor mij ophoud, wil niet verder dan ~ 65 graden gaan^^

Edit*: ik heb hem op 4.1 ghz gekregen, met een vcore van 1.375, hij heeft 30 minuten lang stabiel gedraaid.

Heb wel een paar vraagtekens bij sommige waardes, Open Hardware Monitor zij dat ik maar een vcore van 1.248v(zie rode vakjes) had tijdens de test, terwijl ik toch echt een vcore van 1.375 had ingesteld bij de bios ???

1 worker (#4) bleef achter, op 1 of andere manier had hij 5 min nodig om een selftest te doen, zou het beschadigd( :? ) kunnen zijn vanwege alle stresstests? Hij gaf geen error maar nog steeds, een beetje raar niet?

Afbeeldingslocatie: http://cdn.imghack.se/medium/b8ac9572eb093d687f32a7e9448cc8db.png

[ Voor 49% gewijzigd door RareAMV op 23-04-2014 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt dus te maken met een Vdroop, vaak helpt hierbij de llc, loadLineCalibration in te stellen op medium..Dit compenseert nl. dit.

Vdroop is als het ware een bescherming vanuit je uefi om je cpu te sparen bij in dit geval een stressen tijdens een prime95 run. llc lost dit op.

Ik denk verder niet dat er een core gesneuveld is, je zult echter eerder richting een hoger brengen van je vcore moeten gaan denken.

In openhardwaremonitor staan je cores nl. keurig op 100%

[ Voor 161% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2014 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
ok, nogmaals bedankt, ik zal mijn vcore met nog 0.125 verhogen(die stappen maakt het volgens mij), en zal dat llc op medium zetten^^.

Edit: Prachtig XD, het werkt, heb nu 40 minuten laten stressen, en geen kick, mooi stabiel, alle cores doen de tests zoals het hoort, en de temperatuur (sensor cpu): max 57 graden, en van de mobo: 65.5 graden(werkt alleen in stappen van 0.5).

een stabiele 4.1 ghz oc en dat met een stok koeler+stock cpu fan , + 2 cheap case fans en een andere cpu fan uit 2001 die ik aan de zijkant van mn kast heb geplaatst XD... ik ben verbaasd :o

eigenlijk zou ik mn pc eens 24/7 moeten laten stressen ofzo, mr ik denk niet dat ik daar de tijd voor heb en ik heb ook mn slaap nodig XD, nu is het net een stofzuiger 8)

en zo heb ik ook weer een bult geleerd^^ nogmaals bedankt _/-\o_

edit #2: ik moet dit gewoon vertellen BLIJHEID: 1 van de redenen om te ocen was ofc het experimenteren, maar een ander was dat ik in het spel beamng.drive nooit meer dan 25 fps haalde met de standaard pickup, nu met oc + al die turbo troep uit haal ik ± 50 fps, my god... HAPPY

[ Voor 87% gewijzigd door RareAMV op 23-04-2014 17:42 ]

Pagina: 1