2 kanaals analoog - waar aansluiten op Blu-ray speler?

Pagina: 1
Acties:

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:31

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Heb sinds enkele dagen een Philips BDP9700.
Deze heb ik voor Audio CD 2 kanaals analoog aangesloten op de Philips omwille van de zeer goede DAC's.
Ik heb deze nu op de ''LINE OUT'' aangesloten.
Echter op de website van Philips ( http://www.p4c.philips.co...ew=aa12_view_partial.html ) lees ik dat er aanbevolen wordt om deze op de L + R kanalen van de ''7.1 Audio Out'' aan te sluiten.
Waarom zou men dit voorstellen? Is het één beter dan het andere? Wat zijn de verschillen? In beide gevallen wordt toch de DAC van de Philips gebruikt?
Dat je geen geluid zou hebben via de LINE OUT (wat op de website verteld wordt) heb ik geen last van.
De 7.1 Audio out uitgangen zijn op dit moment vrij op de Phlips, dus ik zou wel kunnen switchen.

Op mijn versterker (SR5004) heb ik het nu trouwens aangesloten op de L+R van de CD-in.

De subwoofer (mijn sub heb ik achteraan aangesloten via de LFE) speelt op dit moment ook lekker mee, gaat dit via de ''7.1 Audio out'' ook het geval zijn?

Dank voor de info!

[ Voor 9% gewijzigd door daffie82 op 22-04-2014 11:44 ]

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.10.0 (UMOEUXM)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12 22:08
Wellicht zijn er enkele instellingen waarbij voor film er geen geluid uit de stereo uitgang komt (de site spreekt ook over "bepaalde instellingen"). Als het voor CD werkt dan zou ik mij er verder geen zorgen om maken.
Bedenk alleen wel dat je Marantz het geluid weer digitaliseert en vervolgens alsnog de eigen DAC gebruikt, dus je kunt je afvragen of het wel zinvol is.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:59

Jag

Ja en het grappige is dat je dat waarschijnlijk niet hoort :+. Je kan het overigens wel op pure direct zetten, dan zou dat niet moeten gebeuren.

Ik vraag me toch wel af waar het DAC-modeverschijnsel nou toch ineens vandaan komt :).

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Jag schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 12:00:
Ja en het grappige is dat je dat waarschijnlijk niet hoort :+. Je kan het overigens wel op pure direct zetten, dan zou dat niet moeten gebeuren.

Ik vraag me toch wel af waar het DAC-modeverschijnsel nou toch ineens vandaan komt :).
Dat er nauwelijks tot geen verschil hoorbaar zal zijn IN DIT geval vermoed ik ook.
Over het dac modeverschijnsel: wellicht dat er in veel apparatuur tegenwoordig een goedkope flop dac zit, ik weet het niet. Dat er wel degelijke grote verschillen bestaan (en te horen) durf ik wel te zeggen. Een vriend van me heeft en technics cd-speler en technics surround versterker (beide al oudjes) op budget zuiltjes. De cd-speler is zowel optisch als analoog aangesloten, en bij gebruik van analoog (dus de dac in de cd-speler in plaats van de versterker) is het geluid duidelijk anders (beter), meer bereik(dynamiek) en warmer.

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Oh, dus hoe ik het nu aangesloten heb gebruik ik alsnog de DAC van mijn receiver (SR5004) ?
Hoe kan ik dan zorgen dat ik de DAC van de Philips gebruik? Source en/of pure direct zijn geen optie omdat dan mijn speakers automatisch op LARGE gezet worden en daar zijn ze niet voor geschikt...

Dus ik wil de DAC van de Philips gebruiken maar toch nog bass management van de receiver hebben. Kan dat uberhaupt?

Dank voor jullie suggesties.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.10.0 (UMOEUXM)

• Jag

Jag

ToFast schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 12:23:
[...]

Dat er nauwelijks tot geen verschil hoorbaar zal zijn IN DIT geval vermoed ik ook.
Over het dac modeverschijnsel: wellicht dat er in veel apparatuur tegenwoordig een goedkope flop dac zit, ik weet het niet. Dat er wel degelijke grote verschillen bestaan (en te horen) durf ik wel te zeggen. Een vriend van me heeft en technics cd-speler en technics surround versterker (beide al oudjes) op budget zuiltjes. De cd-speler is zowel optisch als analoog aangesloten, en bij gebruik van analoog (dus de dac in de cd-speler in plaats van de versterker) is het geluid duidelijk anders (beter), meer bereik(dynamiek) en warmer.
Heb ik ook wel eens gedacht in een zelfde soort vergelijk. Bleek bij nader onderzoek op level verschil te berusten. High tech DACs kosten <1euro door massa produktie.
daffie82 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 12:30:
Oh, dus hoe ik het nu aangesloten heb gebruik ik alsnog de DAC van mijn receiver (SR5004) ?
Hoe kan ik dan zorgen dat ik de DAC van de Philips gebruik? Source en/of pure direct zijn geen optie omdat dan mijn speakers automatisch op LARGE gezet worden en daar zijn ze niet voor geschikt...

Dus ik wil de DAC van de Philips gebruiken maar toch nog bass management van de receiver hebben. Kan dat uberhaupt?

Dank voor jullie suggesties.
Je receiver kan alleen maar speaker mananagement doen als het signaal digitaal is natuurlijk. Dus dat betekent dat als je een analoog signaal aanbiedt, dat hij dat eerst digitaal moet maken.

Dus je kan de DAC van je philips gebruiken op de manier die je nu doet, alleen gaat het signaal dan van digitaal naar analoog, naar digitaal naar analoog. Dat is waarschijnlijk niet wat je wilt :).

[ Voor 34% gewijzigd door Jag op 22-04-2014 12:40 ]

• ShittyOldMan
Vroeger was het ook wat meer een issue, met het anti alias filter dat al ver in het hoorbare bereik te horen was. Tegenwoordig is het wel wat beter op orde.
Nee. Misschien zijn er receivers die de optie wel bieden, maar waarom zou een fabrikant dergelijke circuits er in bouwen als je alle functies ook met een dsp chip van een paar euro er in kunt krijgen?

Wellicht dat de bluray speler een optie biedt om een 2.1 speakerconfiguratie te selecteren, die je dan aansluit via de 7.1 analoge uitgang op een 7.1 analoge ingang van de receiver (als deze dat heeft). Meestal gaat de 7.1 analoge ingang niet door de dsp omdat er dan 3 extra A/D converters moeten worden ingebouwd (normaal is het 1x stereo voor analoge bronnen). Daarom kun je vaak niet zoveel instellen als je de 7.1 input gebruikt.
Maar Philips is doorgaans niet zo van de vele software opties dus ik verwacht van niet.

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 12:41:
Wellicht dat de bluray speler een optie biedt om een 2.1 speakerconfiguratie te selecteren, die je dan aansluit via de 7.1 analoge uitgang op een 7.1 analoge ingang van de receiver (als deze dat heeft). Meestal gaat de 7.1 analoge ingang niet door de dsp omdat er dan 3 extra A/D converters moeten worden ingebouwd (normaal is het 1x stereo voor analoge bronnen). Daarom kun je vaak niet zoveel instellen als je de 7.1 input gebruikt.
Maar Philips is doorgaans niet zo van de vele software opties dus ik verwacht van niet.
Die optie is er wel. En mijn receiver heeft inderdaad 7.1 analoge ingangen.
Bij de audio instellingen van de Philips kan je instellen hoeveel en welke speakers je wil gebruiken. Dus hier kan je bijvoorbeeld instellen dat je enkel L+R gaat gebruiken.

Dus op de Philips L+R aansluiten op de 7.1 analoge uitgangen en deze dan aansluiten op de L+R van de 7.1 analoge ingangen van de receiver.
Dit zou dan moeten zorgen dat enkel de DAC van de Philips gebruikt wordt en dat er toch nog bass management van de receiver toegepast wordt ?
Ik vraag me af of het bass management wel gebruikt gaat worden bij gebruik van de 7.1 input op de receiver... Heb ik zo mijn twijfels over.

EDIT : bij gebruik van de 7.1 input op de receiver gaat denk ik het bass management van de Philips gebruikt worden... Hier kan je ook speakers op SMALL of LARGE zetten, maar het is dan onmogelijk om te weten wat de cut off frequentie van de speakers in beide gevallen is...

[ Voor 9% gewijzigd door daffie82 op 22-04-2014 12:58 ]

• ShittyOldMan
L+R+LFE, bassmanagment komt dan van de Philips speler. Als enkel L+R mogelijk is dan gaat het verhaal niet op.

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 13:28:
L+R+LFE, bassmanagment komt dan van de Philips speler. Als enkel L+R mogelijk is dan gaat het verhaal niet op.
Dus als ik L+R+LFE hoor, dan komt bassmanagement vd Philips speler?
En als ik enkel L+R hoor dan komt het bassmanagement vd receiver?

Bij mijn huidige aansluitingen zoals in beginpost aangegeven hoor ik L+R+LFE dus dan komt het vd Philips.
Maar uit de reacties begrijp ik dat de SR5004 hierna alsnog weer gaat digitaliseren en terug analoog gaat maken via de eigen DAC in de receiver. Correct?

• Jag

Jag

Zoals je het had aangesloten gaf de philips een analoog stereo signaal. Dat maakte je receiver digitaal, deed bass management en stuurde dat naar sub en fronts.

Mijn advies zou zijn om het gewoon digitaal aan te sluiten zodat je gewoon je normale bass management van je receiver kan gebruiken!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-12 16:21

xAn52

Whatever...

Even over het waarom (uit de handleiding):
Voor het afspelen van videobestanden met meerkanaals DTS-audio van USB of DLNA, kan alleen 2-kanaals audio worden beluisterd via een meerkanaals aansluiting.

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
xAn52 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 14:33:
Even over het waarom (uit de handleiding):

[...]
Ok, is me nu duidelijk waarom ze dit aanbevelen ! Ik speel zelf geen videobestanden via analoog dus niet relevant in mijn geval. Dank voor je uitleg!
Maar kwalitatief of geluidstechnisch maakt het dus niets uit of je de ''Line out'' of de ''7.1 OUT'' gebruikt voor 2 kanaals audio (L+R)?

Vraag me dan af waarom veel mensen zeggen dat analoog voor 2 kanaals muziek veel beter is, terwijl er eigenlijk meer omzettingen gebeuren... De receiver zet het immers toch terug om naar digitaal, tenzij je natuurlijk source of pure direct gebruikt.

Dus in mijn geval (source/pure direct is geen optie) gaat theoretisch hdmi zelfs een beter geluid moeten geven t.o.v. analoog? Want er gebeuren minder omzettingen. Of zie ik dat te simpel? :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

daffie82 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 14:52:
[...]

Dus in mijn geval (source/pure direct is geen optie) gaat theoretisch hdmi zelfs een beter geluid moeten geven t.o.v. analoog? Want er gebeuren minder omzettingen. Of zie ik dat te simpel? :)
Theoretisch correct, maar als je dat hoor, hoor je een placebo effect :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Nou, heb net wat uitgebreide testjes gedaan met een album dat ik door en door ken. Dit bij telkenmale ongeveer dezelfde volumes te luisteren bij analoog en digitaal. Bevindingen :

1) via analoog krijg ik op de receiver (SR5004) de melding PEAK wat volgens de handleiding het volgende betekent :
If the selected analog audio input signal is greater
than the capable level of internal processing, the
“PEAK” indicator will light up on the front display.
If this happens, you should press the ATTbutton on
the remote controller.
“ATT” indicator will be illuminated when this function
is activated. The signal-input level is reduced by
about half. Attenuation will not work with the output
signal of CD/CDR and VCR-OUT.
This function is memorized for each individual input
source.

Analoog moet ik dus luisteren met "ATT" (= Attenuation) ingeschakeld.

2) Analoog klinkt scherper en minder boomy (bas). Je hoort de subwoofer minder.
3) Digitaal klinkt wat warmer en meer boomy (bas). Je hoort de subwoofer duidelijk feller.

Hoe kunnen bovenstaande zaken waarneembaar zijn als het net hetzelfde geluid zou moeten reproduceren?

Hoe het geluid via digitaal klinkt kan ik perfect verklaren want ik heb de subwoofer wat boven reference afgesteld voor films.
Dit is trouwens met 1 button op de remote perfect tijdelijk te verlagen.

Het geluid via analoog kan ik echter niet verklaren. Ligt dit dan puur aan de DAC van de Philips?

Het lijkt wel of er ook bass management via de Philips gebruikt wordt, waardoor het minder boomy klinkt. Misschien gebruikt Philips voor SMALL speakers wel een cut off frequentie die veel afwijkt van de 100Hz die ik nu heb ingesteld op mijn receiver?
(Alles onder de 100Hz gaat nu dus naar de sub wanneer ik digitaal via HDMI afspeel)

Erg vreemd allemaal... Iemand een idee?

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

daffie82 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 21:07:
[...]

Het lijkt wel of er ook bass management via de Philips gebruikt wordt, waardoor het minder boomy klinkt. Misschien gebruikt Philips voor SMALL speakers wel een cut off frequentie die veel afwijkt van de 100Hz die ik nu heb ingesteld op mijn receiver?
(Alles onder de 100Hz gaat nu dus naar de sub wanneer ik digitaal via HDMI afspeel)
Waarschijnlijk inderdaad andere crossover frequentie of een EQ instelling. Er kan zoveel worden gegoogeld met geluid dat het overal kan zitten (zelfs tussen de oren :+ ).

My two cents: bespaar je de moeite, sluit de boel digitaal aan en zorg dat de instellingen voor dat kanaal (bij veel receivers kan je per kanaal de geluidsinstellingen aanpassen) klinken zoals je wil. Of, zet je geluidsinstellingen zo 'neutraal' mogelijk, dat ze goed klinken bij zowel muziek als film (mijn voorkeur). Zo heb je één centrale plek waar je alles kan instellen. Ook kan je zo alle features van je receiver benutten, zoals room correction, night mode, etc etc (wat de jouwe exact heeft weet ik niet). Kwaliteit van de DACs zal waarschijnlijk niet hoorbaar afwijken van elkaar.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik sluit me volledig bij dit antwoord aan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag

Jag

daffie82 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 21:07:
Erg vreemd allemaal... Iemand een idee?
Ik waardeer je volhardendheid maar het is echt een zinloze exercitie! Het signaal wordt nu alleen maar een extra keer analoog en weer digitaal gemaakt :P.

• ShittyOldMan
De DAC van de bluray wordt specifiek genoemd in de product omschrijving, ik kan me best voorstellen dat de output niet helemaal rechtlijnig is om de 'heldere' klank te benadrukken. Net zoals de 'natuurgetrouwe' kleuren van een LCD scherm ver van de referentie af liggen. Het is en blijft een consumenten product.
Gebruik gewoon wat je het beste vind klinken.

• Rundert
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 14:48
ShittyOldMan schreef op donderdag 24 april 2014 @ 00:52:
Gebruik gewoon wat je het beste vind klinken.
Hier ben ik het helemaal niet mee eens... Kwestie van psychologie: Mensen wennen aan een bepaalde sound, dus als je badkuip-frequentiekarakteristiek gewend bent dan vind je dat misschien prachtig en zul je daar steeds weer voor kiezen, terwijl het verre van naturel is. Ik wen liever aan correct, en dat betekent dat je toch écht de techniek in de gaten moet houden.

Van de 2-ch (stereo) output van de BDP9700 is niks instelbaar, zelfs het volume niet. Aan de 7.1 uitgangen van deze speler kun je héél veel instellen; vertraging/afstand, grote/kleine luidsprekers, volume+/-6dB, plus een aantal automatische geluids"verbeteringen" voor film of tijd-van-de-dag (...).

Ik heb de 7.1 zo ingesteld dat het alleen stereo 2.0 uitstuurt, voor de films, dan zijn de effectjes best handig en leuk! Maar voor de muziek (SACD of CD of AIFF of AAC) gebruik ik de pure 2-ch output, want daarbij wil ik géén effect-sausje. Tuurlijk, je kunt alle effecten op de 7.1 (bij mij ingesteld als 2.0) uitzetten, en dan zul je vast hééééél erg je best moeten doen om het verschil te kunnen horen met de 2-ch stereo uitgang. Maar nu kan ik kiezen :P Twee stereo analoge uitgangen met elk hun eigen nut.

En dat de stereo 2.0 uitgang bij bepaalde instellingen geen geluid zou geven heb ik nog niet meegemaakt, die doet 't ALTIJD... Heb de speler nu een jaartje denk ik.
Pagina: 1