Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 13:29
Goedemorgen Tweakers,

Nadat ik, met hulp van de Tweakers community, een zeer mooie HTPC heb gebouwd (Nieuwe HTPC op basis van BBG?) loop ik nu helaas tegen een probleem aan met betrekking tot het videosignaal.

Zodra ik de HTPC opstart gaat alles goed. Echter op onwillekeurige momenten lijkt het alsof het signaal "ververst".Het beeld springt even op zwart en komt terug met verstoorde kleuren (alsof er een filter overheen zit). Op het moment dat ik op de TV (Phillips 47PFL9664H) vervolgens van kanaal switch, van bijv. HDMI 1 naar HDMI 2 en weer terug, is het beeld weer normaal. Ditzelfde probleem vindt ook plaats als ik de HTPC via mijn versterker laat lopen (DENON AVR-2308). Alleen op de versterker helpt het niet als ik van kanaal switch. Dit lijkt er dus op dat issue in de HTPC zit. Ik heb inmiddels de HDMI kabels vervangen, het issue blijft.

Ik kan helaas geen screenshot maken want deze zien er gewoon normaal uit! Het lijkt er dus op dat het HDMI signaal op willekeurige momenten wijzigt waardoor de uitvoer niet correct is. Het vreemde is natuurlijk dat de TV naar een kanaal wisseling weer het juiste beeld geeft!

Iemand tips? Want ik word er 8)7 van! En 34 keer tijdens een film van kanaal wisselen is ook de oplossing niet...

[ Voor 4% gewijzigd door Chefferson op 22-04-2014 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hetzelfde moederbord en direct de BIOS geupgrade. De reden is dat op onderstaande website nogal wat issues gemeld worden met de HDMI poorten:
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813157464

Misschien heb je hier wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Ik zal vanavond even checken welke versie ik inmiddels heb. Het is natuurlijk mogelijk dat het board met een oudere versie geleverd is. Het vreemde is natuurlijk wel dat bij het opstarten dit wel werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn board kwam met een oudere bios versie. Wat bij mij ook anders is dat er bij mij Windows 8 op staat (met de laatste drivers natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 11:54:
Mijn board kwam met een oudere bios versie. Wat bij mij ook anders is dat er bij mij Windows 8 op staat (met de laatste drivers natuurlijk).
Ik heb wel de laatste drivers geinstalleerd. Op deze site staat dat er bij een aantal mensen de HDMI poort helemaal niet werkte. Maar bij mij dus "voor de helft". Ik heb voor de zekerheid al een RMA aangevraagd bij Afuture.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vervelend hoor want zoals ik lees heb je net alles in elkaar gezet en kan je opnieuw beginnen. Sterkte ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Ik hoop maar dat softwarematig te verhelpen is, zit inderdaad niet te wachten op een nieuw ITX board...
Beginnen vanavond maar eerst met die BIOS update en kreeg van een collega de tip om naar de IRQ instellingen te kijken (maar ik moet even uitzoeken wat dat exact is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Dit klinkt als een HDCP handshake probleem. Dit zijn over het algemeen lastige problemen die je vooraf niet kan voorspellen doordat ze alleen voorkomen bij bepaalde type combinaties van apparatuur. Een bios update wil nog wel eens helpen. IRQ instellingen heb ik al 5 jaar niets meer mee gedaan, dit lijkt mij sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Ik heb inmiddels de bios update naar 2.10 uitgevoerd en heb de HTPC al meerdere uren zonder problemen draaien. Het lijkt er inderdaad op dat de update heeft geholpen. Wederom bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi dat de bios upgrade de oplossing was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Voor de HTPC rechtstreeks op tv wel ja, via mijn versterker draait die nog steeds de kleuren om! Geen flikkerend beeld meer maar soort van kleurenfilter. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2014 @ 16:45:
Mooi dat de bios upgrade de oplossing was!
Helaas dus niet... zelfde probleem. Leek even verholpen te zijn maar blijkbaar dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Heb je die rare kleuren ooit gezien als je de HTPC rechtstreeks op de TV aansluit? Zo niet dan zit dat in je versterker en staat het los van het andere probleem dat inmiddels is opgelost. En je versterker heeft video functies zoals 1080p upscaling en beeldverwerking dus daar zou iets fout ingesteld kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Dit gebeurd ook als ik hem direct op de TV aansluit, iets andere kleuren maar nog steeds dit issue.
Ik zit eraan de te denken de kaart om te ruilen voor een Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI. Zijn volgens mij vrijwel dezelfde kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:49
Dit is duidelijk een HDCP handshake issue. Zelfde probleem heb ik ook gehad met een Phillips tv. Dit heb ik destijds opgelost door in de ati drivers (catalyst) de "pixel format" op 4:4:4 (RGB) in te stellen. Wordt ook nog wel eens omschreven als color mode. Daarna heb ik dit probleem niet meer gehad.

Edit: Hier nog wat extra info [link]

[ Voor 14% gewijzigd door NL-RaVeR op 24-04-2014 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Dit is inderdaad hetzelfde probleem! Kan het zijn dat dit zelfs, onlangs dat er een receiver tussenzit, wordt doorgegeven aan de TV? Zou natuurlijk fantastisch zijn als dit zo wordt opgelost. Maar heeft dit geen negatief effect op de color range? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de beeldkwaliteit minder wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door Chefferson op 24-04-2014 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
NL-RaVeR schreef op donderdag 24 april 2014 @ 08:59:
Dit is duidelijk een HDCP handshake issue. Zelfde probleem heb ik ook gehad met een Phillips tv. Dit heb ik destijds opgelost door in de ati drivers (catalyst) de "pixel format" op 4:4:4 (RGB) in te stellen. Wordt ook nog wel eens omschreven als color mode. Daarna heb ik dit probleem niet meer gehad.

Edit: Hier nog wat extra info [link]
Dankzij de info van NL-RaVeR ben ik op het goede spoor gezet. Philips blijkt inderdaad issues te hebben met AMD/ATI. Ik zal vanavond de TV voorzien van een laatste update welke op de philips site vermeld is. Dit probleem speelt namelijk niet enkel op HTPC's maar ook apparaten van bijv. UPC. Hopelijk heeft Philips dit inmiddels opgelost. Anders zit er niets anders op dan een op Intel gebaseerd systeem aan te schaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gewoon een nVidia kaart erin met HDMI aansluiting. Goedkoopste oplossing ;). Als 't past uiteraard.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Is het mogelijk een Nvidia kaart op dit Asrock MOBO te plaatsen? Ik heb natuurlijk maar 1 slot vrij.
En welke kaart zou goed werken icm met de A10 6800?

[ Voor 85% gewijzigd door Chefferson op 24-04-2014 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maakt niet uit. Als een kaart past, je hebt tenslotte 1 PCI-e x16 slot ervoor, zet je de onboard video van de APU uit als je tegen problemen aan loopt. Het is iig wel aan te raden, want op Linux zijn de twee drivers (als je de gesloten neemt iig) niet compatible. Op Windows zal dat ook wel zo zijn. Ik heb iig nog geen systemen gezien die probleemloos van de ene driver naar de andere schakelde, laat staan tegelijk in gebruik.

Aangezien je 't systeem als HTPC inzet kan je elke kaart wel nemen. Ik raad aan om naar een passief gekoelde te kijken, dan heb je geen geluidsoverlast ervan. De GT210 is veelvoorkomend en blijkbaar erg populair, maar voor een paar euro meer heb je de GT610, wat meer geavanceerd is voor HTPC werk. Zie de Pricewatch (pre-filtered) voor opties.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Ik heb op aanraden van een ractie hier de settings naar Full-RBG gezet. Het probleem is nu opgelost!
Nu rijst de vraag: is er verschil in kwaliteit? Ik heb namelijk het idee dat het beeld donkerder en minder scherp is. Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:49
In theorie zou het niks uit moeten maken in kwaliteit. Bij mij merkte ik echter ook dat het beeld iets donkerder werd en dit heb ik gewoon opgelost door het contrast/helderheid ietsje hoger te zetten (ook in de catalyst driver). Ziet er nu net zo goed uit als op de oude manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Heren!

Ik heb besloten dat ik hier graag een extra videokaart in wil zetten voor games. Niet high end, max 200 euro.
Welke kaart is hier geschikt voor? Heb namelijk wat issues met de AMD onboard kaart die ik hiermee ook direct verhelp. Ik denk zelf aan de MSI GeForce GTX 760 Gaming. Is dit een goede optie? 2gb zou voldoende moeten zijn denk ik. Of moet ik voor 4 gb gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

2GB is meer dan zat voor de meest voorkomende games.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Pagina: 1