Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-11 09:10
Geinspireerd door verschillende set-up's in het show your sound topic en de enthousiaste reactie van mijn vrouw, zijn wij ons aan het orienteren op de aanschaf van een beamer.

Ik was in eerste instantie aan het kijken voor een grotere (smart)tv tvv van onze 37" samsung. Ik had een 50" in gedachte.
Maar een beamer gaf een nog mooiere bioscoop ervaring. Maar ik heb wel wat vragen.

Wat is een fijne beamer (budget +- 800,-)?
Is het verschil groot tussen HD ready en Full HD?
Ik heb gemerkt dat het per Beamer uitmaakt hoever hij van je scherm komt te hangen. Onze huiskamer is 5.25mtr (muur tot muur, oftewel wel bank tot scherm is iets minder dan die afstand). Wat is de prettigste plek om je beamer te hangen, boven je en 1.5mtr voor je op het plafond?
De bedoeling is dat het scherm net breed is als ons dressoir, wat neer komt op 2.30, wat weer neer komt op een 100"scherm.

Wat heb ik reeds staan:
Denon 2113
Mede8ter 800X3D
Jamo HCS5 S608 +Jamo sub300

Het is ons puur te doen voor de filmervaring. Ik zal voor de grap best wel een keer een F1 of voetbal wedstrijd opzetten. Ik zal er zeer zeker niet op gamen!

Tevens ben ik op zoek naar foto's van de setup en verwerking van de bekabeling van de beamer (en evt ook het electrische projector scherm)

hierbij nog een foto van hoe het er nu uit ziet. bedoeling is een scherm dat vanaf plafond voor de TV zakt
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-je6GSQpb_CE/UtqauveYLEI/AAAAAAAAAOo/Qm8zX7Aiukw/w958-h539-no/20140118_160523.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door p.d.akkerman op 21-04-2014 22:04 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:36
De beste koop is een tweedehands model van rond de 1000,- euro dat enkele jaren geleden nog een veelvoud heeft gekost. Bijvoorbeeld een JVC HD350, die moet wel te vinden zijn voor 800,- euro denk ik (of vergelijkbare modellen uit die tijd, check de reviews, wordt vast wel genoemd). Mogelijk moet je er nog een nieuwe lamp bij kopen, maar dan nog heb je wat beters te pakken dan een nieuw model van 800 euro.
De voormalige high end modellen hebben ook veel meer opties als lens shift, gemotoriseerde zoom en focus, etc, dat maakt het plaatsen ook een heel stuk vrijer.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maar je hebt geen garantie. Beamer stuk = geld kwijt.

Ik heb hier een vrij simpele full HD beamer van Optoma staan die rond de 800 kostte en die bevalt mij uitstekend.

Die heeft al die snufjes niet maar who cares? Een keer instellen en je komt er toch niet meer aan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:36
Je moet die instelmogelijkheid wel hebben, zonder lensshift zit je vast aan een bepaalde hoogte t.o.v. je scherm, dat past niet bij iedereen even goed in de huiskamer. Daarnaast heb je voor dat geld een 2e hands SXRD/D-ILA type beamer, dat kijkt toch prettiger dan een goedkope DLP/LCD beamer.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
ShittyOldMan schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 11:14:
Je moet die instelmogelijkheid wel hebben, zonder lensshift zit je vast aan een bepaalde hoogte t.o.v. je scherm, dat past niet bij iedereen even goed in de huiskamer. Daarnaast heb je voor dat geld een 2e hands SXRD/D-ILA type beamer, dat kijkt toch prettiger dan een goedkope DLP/LCD beamer.
Wat betreft SXRD/D-ILA beamers vs DLP/LCD zou ik toch het eens in de winkel eerst rustig gaan bekijken. Voor een hoop mensen volstaat DLP/LCD namelijk ook al wel. Daarnaast is het scherm waar je uiteindelijk op gaat projecteren, zeker bij high-end beamers, minimaal net zo belangrijk als de beamer zelf. Je kan nog zo'n goede beamer kopen maar als het scherm bestaat uit een oud laken, dan houdt 't nog steeds op uiteraard.
Afhankelijk van de grootte kan een goed scherm nog best prijzig uitpakken; zeker als het geen span-scherm mag zijn, maar bijvoorbeeld elektrisch. Voor een beetje knap scherm ben je dan ook alweer 500,- kwijt.

iRacing Profiel

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:28

Sick Nick

Drop the top!

Lens shift en een beetje zoom bereik is toch wel erg prettig om te hebben hoor, maakt het zoveel flexibeler qua plaatsing. En zet hem ook als het kan achter je, een stille beamer achter je hoor je zo goed als niet. Hang je hem voor je dan kan je het soms toch nog wel horen, irritant bij rustige delen in een film.

• p.d.akkerman
Het is al even geleden dat ik dit topic ben gestart, maar in gedachten heb ik niet stilgezeten.

Ik heb me wel wat verkeken met alle bijkomende kosten. Scherm, hdmi kabel, steun/beugel. Ik heb de prijs voor alleen de beamer voor mezelf gezet op max 600,-. Met alle andere zaken erbij kom nog op bijna 1000,-.

Ik ben wel gecharmeerd van de Optoma HD141. Alleen kan ik er nog weinig over lezen.

**update**

Gister wezen kijken bij bax-shop op de hoop dat er wat stond opgesteld. Helaas. Maar de uiterst vriendelijke medewerker vond het geen probleem om een optoma 141 uit de doos te halen en deze aan te sluiten op een imac. Het beeld werd geprojecteerd op een lossstaand scherm.
De setup was niet onder ideale omstandigeheden, namelijk midden in de winkel. Maar hij kon me goed begrijpen dat ik graag wilde zien hoe het eruit zag.
zelfs in de winkel was het echt heel goed. Er stond een spot op het scherm maar dat deerde niet. Onze huiskamer is al wat donkerder dan de winkel was en we kijken toch meestal s avonds. Daarnaast is de kamer overdag goed te verduisteren.

Ben erg blij om het nu gezien te hebben. En gezien de specs / prijs denk ik dat de optoma hem gaat worden. Met specs doel ik op: laag dB, 3000ansi en contrast ratio.

Nu eens kijken naar een scherm. Wat ik op internet qua maten kan vinden zou 106" moeten passen. Het dressoir op de foto is nl 232cm breed.
Aangezien de prijs van een electrische het dubbele is van een manuele ga ik voor deze laatste. Nu vraag ik me wel af.... als je deze naar beneden trekt, zit hij dan altijd op dezelfde hoogte?

[ Voor 60% gewijzigd door p.d.akkerman op 23-11-2014 12:30 ]

• 427 SOHC
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-11 21:09
Paar maanden geleden was ik ook vreselijk aan het twijfelen welke beamer te kopen en eerst had ik ook zoiets van 1000 euro wil ik uitgeven!

Nu zoals met vele zaken in het leven komt het er wel een beetje op neer van je krijgt waar je voor betaalt !

2dehands zou ik zelf niet doen tenzij heel goede deal van iemand die je kent!!

Uiteindelijk ben ik voor de pricewatch: Sony VPL-HW40ES/B gegaan!

Voordelen 3 jaar super garantie, geweldig beeld, stil, geen dust bulbs!

Nog geen moment spijt, zou miss zelfs de 55es durven kopen nu.

Ben er wel achter gekomen dat een goed scherm belangrijk is!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Mooie machine maar gezien het gestelde budget lijkt me die Sony bij voorbaat af vallen.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:52
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb jaaaren geleden bij Soundbrothers in Kassel ene projector gekocht. Ik was toen 450 eruo voordeliger uit ten opzichte van de beste prijs in NL. Naast dat voordeel is het een prachtige zaak met 5 demo-zalen. Setups van 1000 euro oplopen tot over een ton. echt een aanrader

• bryanvan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:55
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook aan het kijken ben voor een beamer ipv upgrade van de huidige 46" 3D TV. Lijkt me wel tof z'n groot scherm! Die Sony ziet er wel echt goed uit moet ik zeggen.

PSN: bryanlost

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-11 04:01
Een tip, bespaar vooral niet op het doek. Ik heb dat eerst wel gedaan, door een wat goedkoper elektrisch model uit te kiezen (niet tab-tensioned) dus niet gespannen. Vreselijk. Bij elk panning shot (shot waarbij camera veelal horizontaal bewegend bijvoorbeeld landschappen toont) zag ik vreselijk storende golven in mijn scherm. Dit bederft echt het kijkplezier tijdens alles wat je kijkt, series, films, voetbal, noem het maar op. Zeker als je erop gaat letten. Liever 200,- meer uitgeven voor een scherm wat mooi strak gespannen is dan zo'n scherm dat er maar wat los bij hangt, het is echt niet mooi naar mijn mening.

Ik heb uiteindelijk het scherm om kunnen ruilen (met bijbetaling) met een goede coulance-regeling van projectieschermen.com. Ze waren absoluut niet verplicht het scherm retour te nemen, maar hebben dit wel netjes gedaan omdat ik me er zwaar aan ergerde. Goedkoop is meestal duurkoop zeker bij dit soort investeringen, al ligt het natuurlijk geheel aan je eigen verwachtingen.

Ik had eerst deze: http://www.projectiescher...ries-projectiescherm.html, maar die liet dus golven zien in mijn scherm. Nu zei de verkoper wel dat ik één van de weinige was die dit probleem dusdanig had dat het storend was, dus misschien was het net het doek wat krom trok. Het was in elk geval geen goede koop voor me, want ik keek niet met plezier naar films, en dat is toch wel een beetje waar je het voor doet :).

Daarna het meteen maar goed aangepakt door dit scherm aan te schaffen: http://www.projectiescher...ries-projectiescherm.html. Een flink stuk duurder, maar zowel de beeldkwaliteit, als de strakheid van het scherm maakte voor mij een ongelooflijk verschil. Ik kan eindelijk genieten van m'n (tweedehands) beamer. Aangezien jij liever een handmatig scherm hebt, is hetzelfde type doek (US Draper series) ook beschikbaar: http://www.projectiescher...ries-projectiescherm.html. Dat scheelt nogal in prijs. Ik ben zelf liever lui dan moe en aangezien ik het scherm dagelijks gebruik, vind ik de afstandbediening toch wel luxe.

Ik heb overigens een Panasonic PT-AE3000 op de kop getikt voor €500,-, destijds een verkoopprijs van ruim €3.000,-. http://www.projectorcentral.com/Panasonic-PT-AE3000.htm. Het apparaat is niet de stilste (komt waarschijnlijk ook door ouderdom), maar het beeld is werkelijk prachtig met een diep contrast en uitstekende kleurreproductie. Wel heeft deze oudere beamer een lagere helderheid, met maar 1.700 lumen. Voor de woonkamer kan ik je met kracht aanraden om te gaan voor een beamer met een veel hogere lichtopbrengst. In mijn slaapkamer waar de beamer hangt wordt eigenlijk voornamelijk 's avonds gekeken, en dan is het een toppertje. Met wat lichtinval merk je al gauw dat het beeld grijzer wordt en dat doet wel wat af aan de filmervaring. Ik ga om deze reden dan ook verduisterende gordijnen plaatsen zodat overdag ook films gekeken kunnen worden in het donker. :)

Let ook op dat de lamp voor de beamer nog te koop moet zijn, anders moet je het ding al na 1-2 jaar afschrijven. De lamp voor de Panasonic is bijvoorbeeld niet goedkoop, kostte me zo'n €320,- euro in Duitsland, in NL zou je al snel €400-500,- kwijt zijn. Waarschijnlijk omdat het product steeds schaarser wordt.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• p.d.akkerman
Bedankt voor de tip.

De site staat inmiddels bij mijn favorieten.
Pagina: 1