Windows 8.1 OEM overzetten naar SSD

Pagina: 1
Acties:
  • 2.681 views

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-01 23:02
Ik heb een nieuwe laptop gekocht van Dell met Windows 8.1. Het eerste wat ik met deze machine doe is het vervangen van de HDD naar een SSD (Crucial M500 240GB). Hoe doe ik dit?

Het onderwerp is al eerder langs gekomen en ik ben bij de buren deze tutorial tegengekomen.

Maar wat ik nog niet begrijp is hoe het werkt met OEM software. Ik had iets gelezen van een recovery USB. Is dat deze software?

Bedankt voor de hulp.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Bij deze ssd wordt Acronis true image geleverd, dacht ik,
Daarmee kan je de HDD clonen naar de SSD.
Kwestie van de gebruiksaanwijzing lezen.

Of je volgt de tut die je zelf al gevonden hebt.

Dat stukje over een recovery usb snap ik niet. Heeft hier niets mee te maken.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Crucial levert geen software erbij.
Dus de software gebruiken die hw.info mee werkte in de tutorial is een goed alternatief.

[ Voor 106% gewijzigd door Swordlord op 20-04-2014 18:42 ]

• Maulwurfje
Reepje schreef op zondag 20 april 2014 @ 18:24:Dat stukje over een recovery usb snap ik niet. Heeft hier niets mee te maken.
Je hebt een recovery usb/dvd nodig dacht ik. Aangezien ik geen losse iso heb of een Windows dvd omdat het hier gaat om een OEM versie.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Er is niks speciaals aan het feit dat het OEM software is.
Gecloned is gecloned. Licentie gaat gewoon mee over dus.
Het is wel aan te raden om de recovery partities die op de schijf staan, mee te clonen. Want deze heeft alles wat nodig is om windows opnieuw te installeren. Gezien hedendaagse laptops geen CD's krijgen meegeleverd.

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 20-04-2014 18:42 ]

• Maulwurfje
Bedankt Swordlord. Ik krijg als ik mijn SSD er inprik dus geen bericht bootloader is niet gevonden oid. Ik dacht dat je daarvoor die recovery usb nodig had.

En een backup/recoveru usb stick maken is toch altijd dan aan te raden?

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Het is zeker aan te raden om die aan te maken.

Er is overigens wel een kleine kans dat je tegen "geen bootloader gevonden" aanloopt. Dit kan namelijk gebeuren als partities worden resized tijdens het clonen, of als het niet fatsoenlijk is meegecloned.

Dan bied die recovery USB de uitkomst ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 20-04-2014 18:49 ]

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Zie mijn topic van een paar dagen gelden. win 8.1 uefi HD clonen naar SSD zonder first boot /windows
Werkt naar mijn mening het beste met easeus todo backup en hoogstwaarschijnlijk moet je de boot volgorde van uefi afhalen. als je het op die manier gaat proberen mag je de info uit mijn onderste post natuurlijk aanvullen

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-01 23:14

sphere

Debian abuser

Je kan toch ook gewoon de goede iso downloaden en installeren met de key op de sticker?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-01 19:07
sphere schreef op zondag 20 april 2014 @ 22:06:
Je kan toch ook gewoon de goede iso downloaden en installeren met de key op de sticker?
Hij kan de ISO downloaden, waarna de installatie de code uitleest uit de UEFI.
De USB stick via Windows 8 kopieert min of meer de recovery partitie naar de stick.
In het verleden heb ik echter ervaren dat op een lege schijf dit proces niet altijd lekker werkt (ontbreken van bepaalde partities).

Verwijderd

sphere schreef op zondag 20 april 2014 @ 22:06:
Dit, gewoon kale versie van MDLforum halen(officiele mirrors, legale iso's :p) en installeren, installatie leest de key automatisch van de ACPI tables in je UEFI

• Maulwurfje
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2014 @ 10:33:
[...]

Dit, gewoon kale versie van MDLforum halen(officiele mirrors, legale iso's :p) en installeren, installatie leest de key automatisch van de ACPI tables in je UEFI
Ik dacht dat dit alleen geldt voor volledige Windows licentie. Het gaat hier om een OEM versie.

Wat moet ik nu precies doen, wat 100% werkt.

Ik download een iso legaal (waar?). Ik had gelezen dat de iso exact dezelfde versie moet zijn als de versie die op je laptop is geinstalleerd.

Dan doe ik wat? Iso op usb stick zetten, met welk programmatje?

Dit is voor mij allemaal de eerste keer dat ik bezig ga met iso's en usb recovery van Windows.

[ Voor 32% gewijzigd door Maulwurfje op 21-04-2014 13:33 ]

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-01 00:13
Ik snap niet waarom je windows opnieuw gaat installeren met al het bijbehorende gedoe als het je eerste keer is en je overal aan twijfelt. Je hebt zelf een tutorial gevonden die in het Nederlands is en waarvan je in de reacties kunt zien dat hij werkt, zou je die dan niet beter kunnen volgen?

Verwijderd

Het installeren van Windows of downloaden van .iso bestanden valt niet onder Opslagtechnologie. Voor meer informatie over het gebruiken van je legaal aangekochte product (Windows) verwijs ik je naar de fabrikant.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.