Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

win 8.1 uefi HD clonen naar SSD zonder first boot /windows

Pagina: 1
Acties:

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-11 16:48
Beste tweakers,

ik wil van een hp computer Windows 8.1 rechtstreeks naar de SSD kopiëren. zonder de 1ste boot te doorlopen en Windows voorwaarden te accepteren en Windows op te starten.

een fijne tools vind ik macrium reflect free ik heb een boot cd maar de bios wil hier niet van booten standaard staat de bios in uefi maar ik heb hem al op legacy gezet.

via de Windows 8 geavanceerde bootopties kan je het systeem wel herstellen maar krijg je geen optie om dit te doen naar de SSD

Wie kan mij een directe en praktische manier geven om een HD naar SSD te clonen zonder de first boot te doorlopen en windows te activeren etc. rekening houden met windows 8 en wat te doen met uefi?

Liefst ook één die al gelukt is want het klink /lijkt mij redelijk simpel maar de computer pakt het niet.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-11 12:42

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

beide schijven in een ander systeem hangen en 'sector clone' gebruiken. Ik kan zo even niet op de naam van de software komen maar dit heeft voor mij gewerkt met een laptop.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• piethoogland
Deze situatie gaat natuurlijk steeds vaker voorkomen dus ben ik zoek naar een zo lui / praktisch mogelijk oplossing.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
prutser001 schreef op donderdag 17 april 2014 @ 12:35:
beide schijven in een ander systeem hangen en 'sector clone' gebruiken. Ik kan zo even niet op de naam van de software komen maar dit heeft voor mij gewerkt met een laptop.
Todo backup heeft een 'sector clone functie' en daarvan is is trouwens ook een bootable CD te maken dan zou je ook geen hardeschijf in een ander systeem hoeven hangen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-11 12:42

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

-The_Mask- schreef op donderdag 17 april 2014 @ 12:46:
[...]

Todo backup heeft een 'sector clone functie' en daarvan is is trouwens ook een bootable CD te maken dan zou je ook geen hardeschijf in een ander systeem hoeven hangen.
Het probleem is dat door UEFI sommige van die bootcd's/bootusb niet meer willen starten, ik gebruik hier gewoon een ouder G41 bordje voor aangezien dit redelijk vaak voor komt.

Todo backup ken ik niet maar ik zal daar ook eens naar kijken.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• piethoogland
Dag Mask,

Gelukt!! De tools van Easeus zijn altijd prettig zo ook deze. Nadeel van de free versie van todo backup is dat je daar niet de benodigde boot disc mee kunt maken.

tevens herkende de software bij mij de SSD niet ik heb hem "online gezet" en geformatteerd met GPT indeling net als de originele schijf. vervolgens bios op Uefi gezet en kan probleemloos booten Of dat allemaal nodig is wil ik een later stadium testen hier posten

mijn bevindingen:
Booten vanaf de disk lukt niet in uefi modus
na clonen terug naar uefi bios en schijf boot probleemloos

Misschien kan tweakers een soort faqs /inhoudsopgave maken net als vroeger met verschillende onderwerpen zoals, windows 8, uefi (in de praktijk), clonen naar SSD etc.

[ Voor 5% gewijzigd door piethoogland op 22-04-2014 10:48 ]

Pagina: 1