Welke fan moet ik kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-02 12:24
Ik wil graag andere fans kopen voor mijn pricewatch: Corsair Hydro H80i aangezien de stock fans erg luidruchtig zijn.

Ik zat de denken aan een van deze 3:
pricewatch: Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm
v
pricewatch: Sharkoon Silent Eagle SE, 120mm
v
pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm

De Noctua zie ik door veel mensen worden aangeraden, alleen die kleuren vind ik dus helemaal niks en past ook totaal niet bij mijn computer (zwart-rood)

De sharkoon draait volgens de buren vrij goed 1200rpm met onder 17db: http://nl.hardware.info/p...e-120mm#tab:specificaties
Maar de nexus zou volgens de buren met wel 2000rpm draaien onder de 16db:
http://nl.hardware.info/p...0mm-pwm#tab:specificaties
De noctua, ja algemeen bekend en populair 1500rpm 22+ db:
http://nl.hardware.info/p...f12-pwm#tab:specificaties

Ik weet dus nu niet zo goed wat ik moet kopen, ik heb ook filmpjes gezien over Pressure Optimized fans en Airflow Optimized fans.. ??
De standaard setup van corsair boekje heb ik: Fan-Radiator-Fan met de airflow van buiten de kast naar binnen toe

Graag advies!

[ Voor 3% gewijzigd door Jofairden op 19-04-2014 16:14 ]

GIMJ

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Scythe Gentle Typhoon beste waterkoeling fans.
pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm), 120mm

Nukezone FTW

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-02 18:22

thorgal21

Forum Noob

Alleen jammer dat ze nergens beschikbaar zijn.

• Jofairden
Idd niet goed beschikbaar. Ik zoek eigenlijk meer advies over deze fans

GIMJ

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Hier al even gekeken?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:02
"Beste" is een relatief begrip en geen enkele fan is het beste op elk vlak (geluid, looks, static pressure). Daarbij zijn de Gentle Typhoons, in ieder geval volgens de Pricewatch, nergens te krijgen.

@TS: De Sharkoon fans vallen mijn inziens al direct af, aangezien ze volgens mij geen static pressure optimized fans zijn. De andere 2 kandidaten zijn dit wel, met respectievelijk 2.7mm H2O voor de Nexus en 2.61mm H2O voor de Noctua's. De Noctua's hebben als voordelen dat ze heel stil zijn en het "focus flow" fans zijn zoals Noctua het noemt. Dit komt er kort gezegd op neer dat de fans de lucht in een meer gefocussede richting blazen, wat zorgt voor minder turbulentie en dat de lucht ook daadwerkelijk daar komt waar je het wilt.

Andere goede opties zijn:
  • Noiseblocker eLoop B12-P > Redelijk stil en goede static pressure. Hier een voorbeeld van het geluid van het broertje van deze fan, de B12-P3.
  • Corsair SP120 Quiet Edition > Mogelijk nog iets stiller dan de Noctua's, iets mindere performance. Zie hier voor hoe ze klinken.
  • Corsair SP120 Performance Edition > Iets meer koeling en wat meer lawaai dan de Quiet Editions, zie ook hier. Wellicht niet genoeg verschil met de standaard Corsair fans, alhoewel de standaard Corsair fans nog een heel stuk luidruchtiger zijn.
  • Zalman ZM-SF3 > Deze fans gebruik ik zelf en ik ben er zeer tevreden over. Iets luidruchtiger dan de Noctua's en Corsair Quiet, maar alles behalve storend en de prestaties zijn zeer goed. Ook hiervan een voorbeeld van het geluid (helaas iets oudere video met andere microfoon opgenomen, dus wat lastig vergelijken).
Als geluid (of beter gezegd het gebrek eraan) het hoogste op jouw lijst staat, dan zou ik voor de Noctua's of de Corsair SP120 Quiet Edition's gaan. Gemiddeld genomen denk ik dat de Zalman's de beste keuze zijn: qua geluid en perfomance tussen de SP120 Quiet en Performance in, maar wel een paar euro goedkoper.

edit: ter aanvulling hier hoe de Noctua's klinken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Powrskin
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 16:41:
[...]

"Beste" is een relatief begrip en geen enkele fan is het beste op elk vlak (geluid, looks, static pressure). Daarbij zijn de Gentle Typhoons, in ieder geval volgens de Pricewatch, nergens te krijgen.

@TS: De Sharkoon fans vallen mijn inziens al direct af, aangezien ze volgens mij geen static pressure optimized fans zijn. De andere 2 kandidaten zijn dit wel, met respectievelijk 2.7mm H2O voor de Nexus en 2.61mm H2O voor de Noctua's. De Noctua's hebben als voordelen dat ze heel stil zijn en het "focus flow" fans zijn zoals Noctua het noemt. Dit komt er kort gezegd op neer dat de fans de lucht in een meer gefocussede richting blazen, wat zorgt voor minder turbulentie en dat de lucht ook daadwerkelijk daar komt waar je het wilt.

Andere goede opties zijn:
  • Noiseblocker eLoop B12-P > Redelijk stil en goede static pressure. Hier een voorbeeld van het geluid van het broertje van deze fan, de B12-P3.
  • Corsair SP120 Quiet Edition > Mogelijk nog iets stiller dan de Noctua's, iets mindere performance. Zie hier voor hoe ze klinken.
  • Corsair SP120 Performance Edition > Iets meer koeling en wat meer lawaai dan de Quiet Editions, zie ook hier. Wellicht niet genoeg verschil met de standaard Corsair fans, alhoewel de standaard Corsair fans nog een heel stuk luidruchtiger zijn.
  • Zalman ZM-SF3 > Deze fans gebruik ik zelf en ik ben er zeer tevreden over. Iets luidruchtiger dan de Noctua's en Corsair Quiet, maar alles behalve storend en de prestaties zijn zeer goed. Ook hiervan een voorbeeld van het geluid (helaas iets oudere video met andere microfoon opgenomen, dus wat lastig vergelijken).
Als geluid (of beter gezegd het gebrek eraan) het hoogste op jouw lijst staat, dan zou ik voor de Noctua's of de Corsair SP120 Quiet Edition's gaan. Gemiddeld genomen denk ik dat de Zalman's de beste keuze zijn: qua geluid en perfomance tussen de SP120 Quiet en Performance in, maar wel een paar euro goedkoper.

edit: ter aanvulling hier hoe de Noctua's klinken.
Ze zijn inderdaad niet erg goed te krijgen, maar dat betekend niet dat ze niet het beste zijn qua druk vs draaisnelheid wat meestal aardig gelijk staat aan geluid. das nu net het goeie aan de typhoons, ze kunnen op hogere snelheid draaien voor hetzelfde geluid en meest hierdoor meer druk geven.

Ook hebben ze een degelijke lager erin zitten, opstartsnelheid is laag en hebben weinig stroom nodig.

De 2 corsairs die je aandraagt zijn weinig indrukwekkend al zien ze er wel goed uit.
de performance is zelfs gewoon een herrie fan..

Voor een beetje stilte wil je over het algemeen een fan die zo snel mogelijk draait op zo laag mogelijk geluidsniveau.

Nukezone FTW

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:02
Powrskin schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 18:03:
[...]
De 2 corsairs die je aandraagt zijn weinig indrukwekkend al zien ze er wel goed uit.
de performance is zelfs gewoon een herrie fan..
Weinig indrukwekkend? De Quiet Edition's met hun 1450RPM presteren beter dan de Gentle Typhoons van 1850RPM (al scheelt het niet veel) en ze zijn tevens iets stiller, goedkoper en wel verkrijgbaar (en mijn inziens veel minder lelijk). En ja de Performance Edition is zoals de naam al aangeeft meer gericht op prestaties, waardoor je vrijwel altijd meer geluidsproductie krijgt.

Echter zijn de Quiet Edition's, tenzij geluid veruit de nr 1 prioriteit is, niet beter dan de Noctua's of Zalman's. Naar mijn inziens zijn deze 4 als volgt te rangschikken:
  • Geluid: Corsair QE > Noctua > Zalman >>> Corsair PE
  • Prestaties: Noctua/Corsair PE > Zalman > Corsair QE
  • Prijs: Corsair QE/Zalman > Corsair PE >>> Noctua
  • Looks (voor mij persoonlijk): Zalman > Noctua > Corsair QE/Corsair PE
Kijkend naar wat Gorateron zoekt lijken mij de Corsair QE's de beste oplossing, omdat ze het stilste zijn, niet al te duur, redelijke prestaties hebben en het beste passen in het kleuren schema zwart/rood (de Corsair's hebben een rode, witte en blauwe ring meegeleverd).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Jofairden
Als ik dat zo bekijk zouden de Corsair QE's inderdaad het beste passen.
Nog meer mensen die hun mening willen delen? De performance maakt wat mij betreft niet heel veel uit, aangezien ook die QE fans goed genoeg zullen zijn.

GIMJ

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Nou ik wil het feestje niet verpesten maar ik ben niet kapot van die Corsairs. Het is niet voor niets dat een Scythe Gentle Typhoon of een Noctua bijna twee keer zo duur is.
Ik heb zo'n duo pack gekocht en één daarvan is gewoon slecht, maakt veel herrie op hogere toeren. Ik heb deze maar in een voeding geschroefd waarin deze niet zoveel toeren maakt en dan gaat het wel.
Ander probleem is dat mijn Asus moederbord ze niet herkend (non-PWM versie), iets waar ik met andere fans geen last van heb.
En dat montage systeem werkt niet lekker, ze moet de schroeven er heel voorzichtig in schroeven anders draai je de boel kapot. Je draait de schroef in een hard stuk plastic wat weer in een trillingsdempend stuk rubber zit. En dat gaat meedraaien.

Ze zien er leuk uit en de prijs lijkt heel aantrekkelijk maar uiteindelijk krijg je waarvoor je betaald heb.

• Jofairden
Hmm dat is wel om rekening mee te houden dus.. Kijk qua prestaties neem ik gewoon het liefste die Noctua fans.. ze passen alleen totaal nergens bij.. ;(

GIMJ

• noguru
De Scythe Gentle Typhoon op 1150 rpm is nog wel verkrijgbaar.

pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B3AP-13 (1150 rpm), 120mm

Iets goedkoper dan Noctua en misschien wat betreft uiterlijk beter te pruimen :)

• Jofairden
Hmm.. zou graag meer mensen hierover horen.

GIMJ

• Powrskin
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 18:44:
[...]

Weinig indrukwekkend? De Quiet Edition's met hun 1450RPM presteren beter dan de Gentle Typhoons van 1850RPM (al scheelt het niet veel) en ze zijn tevens iets stiller, goedkoper en wel verkrijgbaar (en mijn inziens veel minder lelijk). En ja de Performance Edition is zoals de naam al aangeeft meer gericht op prestaties, waardoor je vrijwel altijd meer geluidsproductie krijgt.

Echter zijn de Quiet Edition's, tenzij geluid veruit de nr 1 prioriteit is, niet beter dan de Noctua's of Zalman's. Naar mijn inziens zijn deze 4 als volgt te rangschikken:
  • Geluid: Corsair QE > Noctua > Zalman >>> Corsair PE
  • Prestaties: Noctua/Corsair PE > Zalman > Corsair QE
  • Prijs: Corsair QE/Zalman > Corsair PE >>> Noctua
  • Looks (voor mij persoonlijk): Zalman > Noctua > Corsair QE/Corsair PE
Kijkend naar wat Gorateron zoekt lijken mij de Corsair QE's de beste oplossing, omdat ze het stilste zijn, niet al te duur, redelijke prestaties hebben en het beste passen in het kleuren schema zwart/rood (de Corsair's hebben een rode, witte en blauwe ring meegeleverd).
1.3mm/h20 vind ik nog steeds niet echt super. al is het toegegeven voor een cpu toch echt wel goed genoeg. heeft de ts wel de fans op het moederbord aangesloten en zodoende de fans op 7v draaien??
weet eigenlijk nieteens of de prestatie wel echt nodig is :P

Nukezone FTW

• Jofairden
De H80i komt met een Y cable (L) die stop je in de pomp top en daar sluit je de 2 fans op aan.Daardoor zijn ze bestuurbaar via Corsair Link. De pomp zelf zit wel in het moederbord.

[ Voor 34% gewijzigd door Jofairden op 20-04-2014 02:23 ]

GIMJ

• Jofairden
Ik heb nog even gekeken naar allerlei fans maar ik kom er toch niet echt uit.. er zit ook niet echt iets bij waarvan ik zeg: wow die past er mooi bij.. Denk dat ik anders toch maar een setje noctua's koop

GIMJ

• noguru
Gorateron schreef op zondag 20 april 2014 @ 13:40: Denk dat ik anders toch maar een setje noctua's koop
Dat is dus precies wat ik heb gedaan na mijn tegenvallende Corsair avontuur. Het kost meer maar dan heb je ook wat. In mijn htpc zitten twee 80 cm Noctua's, die zijn nu ruim 6 jaar oud en draaien nog alsof ze nieuw zijn. En dan zijn ze eigenlijk helemaal niet duur.

• Jofairden
noguru schreef op zondag 20 april 2014 @ 19:48:
[...]

Dat is dus precies wat ik heb gedaan na mijn tegenvallende Corsair avontuur. Het kost meer maar dan heb je ook wat. In mijn htpc zitten twee 80 cm Noctua's, die zijn nu ruim 6 jaar oud en draaien nog alsof ze nieuw zijn. En dan zijn ze eigenlijk helemaal niet duur.
Goed om te horen:)
Wat het probleem is, ik draai een prime95 test bijvoorbeeld. .torture test met 4 workers.. de temps blijven gemiddeld rond de 60 haken met de fans op zo'n 2142 rpm..het maakt alleen een hels kabaal..! Het verschilt per test natuurlijk, 448k test neemt zo'n 70 graden gem.
Dit is met custom rpm mode doe ik een standaard 'turbo' mode dan gaan ze, wat opvallend is, met zo ongeveer 1300-1400 rpm op de zelfde temps lopen (weer gem 60-63 graden).. Het scheelt nogal een hoop in lawaai :P Maar ik neem aan dat een setje noctuas nog veel stiller is. Misschien morgen maar even bestellen.
Zijn idle temps van 24-29 goed?? Kan mij herinneren dat ik dit vroeger nog lager had, maar moest een aantal dagen terug de pc opnieuw bouwen.

[ Voor 30% gewijzigd door Jofairden op 20-04-2014 22:00 ]

GIMJ

• Jofairden
Ik ben van plan vandaag gewoon een setje noctua's te bestellen, wat maakt het ook uit.. zo vaak kijk ik niet door het raampje in mijn computer :P Als iemand nog suggesties heeft: graag. Weet iemand ook een solide rpm waar ik die noctua's op kan draaien zonder dat ik ze echt hoor (voor idle). Met de stock fans draai ik ze op ongev 40% (850-900rpm) met deze temps:

Core 1, min: 28°C, max: 33°C
Core 2, min: 21°C, max: 26°C (hangt meestal rond de 22-24)
Core 3, min: 26°C, max: 32°C
Core 4, min: 25°C, max: 30°C

Let op! koelingpasta zit er met deze temps nog maar 5 min op, pricewatch: Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g)

Kamer temp: 22-23°C

edit: Ik keek een 4k filmpje op youtube, en ineens staat de load op 80% met idle temps rond de 45.. ? lol

[ Voor 7% gewijzigd door Jofairden op 21-04-2014 13:04 ]

GIMJ

Pagina: 1