Optische kabel beter dan HDMI signaal

Pagina: 1
Acties:
  • 4.156 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Vandaag flink aan het testen geweest met verschillende bronnen aangesloten op mijn receiver.

Aangesloten spullen

Av8801 Cinemike
MM8077 Cinemike bridged
Isophon FRC speakers 2x C 1 x D
Phonar p4 edma 2x
SVS SB13ultra

Afspeelbronnen:
Popcorn hour A410
PC met amd 7970 en Creative titanium HD

Programma`s XBMC & Jriver

Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat het signaal afspelen vanaf mijn PC SPIF (optisch) uitgang en wasapi het beste signaal geeft. Helaas kent de optische kabel zijn beperkingen in data (geen true Hd bijv).

Tussen HDMI signaal vanaf de PC of vanaf de popcorn hour zit geen enkel verschil ook niet met andere type hdmi kabels. Direct sound of wasapi maakt hier ook geen verschil naar mijn idee.

Hebben mensen dezelfde ervaring?
Of heeft iemand idee hoe ik het HDMI signaal net zo goed kan krijgen als mijn optische signaal ?

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Heb je dubbelbkind getest? Als je namelijk zelfde digitale signaal verstuurt, zou het niet moeten uitmaken of dit gebeurt over HDMI of over een optische kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Ik heb meerdere malen getest en mijn vriendin ook om een beoordeling gevraagd.

Tijdens het testen heb ik ook op de popcorn en PC gelijkertijd dezelfde track aangezet op hetzelfde tijdstip.

Tijdens omschakelen werden de details hoorbaarder en het geluidsbeeld werd groter

Misschien maakt het uit omdat dit signaal over de geluidskaart loopt?

Of misschien zijn de optische poorten beter dan de HDMI poorten op de Av8801?

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:04
Kan je voor muziek niet de optische kabel gebruiken en film via HDMI ? Denk dat er niet zoveel aan te veranderen is. Weet je zeker dat je op het zelfde volume getest hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-07 00:51

Jag

Dat is in dit geval redelijk simpel, is namelijk hetzelfde digitale signaal als het goed is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Roderiktweaker schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 20:58:
Kan je voor muziek niet de optische kabel gebruiken en film via HDMI ? Denk dat er niet zoveel aan te veranderen is. Weet je zeker dat je op het zelfde volume getest hebt ?
Beide op gelijke volumes gezet met mijn DB meter.

Momenteel speel ik films via de popcorn maar het liefste haal ik daar dus ook het uiterste uit.

Nu kwam ik http://www.hifi.nl/artike...r-high-end-streaming.html

tegen. Misschien ga ik informeren hoe of wat.

Waarschijnlijk heeft het verschil te maken met de afscherming van de kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Okee, nu zijn er ongetwijfeld mensen die er anders over denken. Maar:
Digitaal = digitaal. Dus tenzij 1 van de 2 extra processing toepast, zoals een effect filtertje of compressie, krijg je gewoon 2x exact hetzelfde signaal binnen. Tot op de bit nauwkeurig. Dus dan zou het niet uit mogen maken of dat je HDMI, optisch, coaxiaal, etc. gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Vandaag bij pink faun geweest. Heb een hoop extra geleerd wat betreft digitaal afspelen en tevens de verschillen mogen horen. Ik heb ook wat testspullen meegekregen dit ga ik morgenavond even aansluiten.
Veel winst is uit voedingen te halen. Een pc met een lineaire voeding en ringtrafo speelt stukken beter dan een standaard coolermaster voeding.

Ik heb een i2s bridge meegekregen en dac... ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 22:10

CyBeRSPiN

sinds 2001

Lol.. Zo te horen hebben ze er een nieuwe klant bij..
Optical klinkt beter vind je, dan gebruik je dat toch? Bij zo'n winkel val je snel ten prooi aan allerlei hocus pocus verhalen, veel van wat je hoort zit letterlijk tussen de oren..
En als je een mediaplayer gebruikt, dan heb je vast niet de originele blurays.. Gaat het (psychologische) effect alsnog verloren!

Maar zelf weten natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:36
Een van de kleine voordelen die ik kan bedenken bij het optisch/glasvezel verbinden van je apparaten is dat je dan een potentiaal vrije verbinding maakt. Zodat er geen ongewenste spanningen gaan lopen over de signaalkabel, mocht er een potentiaalverschil zitten tussen je apparatuur door slechte aarding/lekspanning.

Maar verders lijkt me ook dat een digitaal signaal een digitaal signaal is.

Wat betreft de ringtrafo voor je pc lijkt me erg overdreven als je je signaal digitaal naar je receiver/dac stuurt. Bij het gebruik van je analoge uitgangen zou ik misschien nog te overtuigen zijn dat er verschil te horen is/ zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Altijd grappig dat er discussies ontstaan. Het probleem met glasvezel is de beperkte data. 24 bit over 6 kanalen gaat niet.
Ik ga vanavond de boel nog testen.
Tuurlijk zullen mensen het altijd onzin vinden om voedingen aan te passen etc. Maar veel winst in de audiowereld is te halen met voedingen.
Mensen die dus oordelen hierover, jullie zijn welkom om te komen luisteren.
Ik kan heel makkelijk tijdens het testen switchen van afspeelapparaat en verschillen zijn snel te horen.
De keramische en diamanten drivers leggen fouten ook sneller bloot dat papieren drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Er is al een heel topic over kabel- en voeding "voodoo". Misschien handiger om die discussie daar verder voort te zetten? Zitten zowel mensen in die er allemaal heilig in geloven en mensen die er erg kritisch over zijn, dus maak je geen zorgen dat het eenzijdig is :)

Edit: topic even opgezocht.

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5

[ Voor 17% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 20-04-2014 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:30
Wellicht luister je bij de ene naar Dolby Digital en bij de andere naar Dolby True HD? Of misschien beide Dolby Digital maar vindt de decoding op een andere plek plaats (bij hdmi in de mediaplayer/pc, bij spdif in de receiver?) Misschien staat Dynamic Range Compression nog aan? Iets teveel variabelen...

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-07 08:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

Masterkale1 schreef op zondag 20 april 2014 @ 00:23:
Een pc met een lineaire voeding en ringtrafo speelt stukken beter dan een standaard coolermaster voeding.

Ik heb een i2s bridge meegekregen en dac... ben benieuwd.
Wait wut :?
Dat een versterker veel voordeel kan hebben van een degelijke voeding geloof ik meteen.
Maar een digitale uitgang van een pc :? hoe verklaren ze dat dan ? en bestaan die dingen uberhaubt :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VNA9216
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-07 00:48
heuveltje schreef op zondag 20 april 2014 @ 11:33:
[...]

Wait wut :?
Dat een versterker veel voordeel kan hebben van een degelijke voeding geloof ik meteen.
Maar een digitale uitgang van een pc :? hoe verklaren ze dat dan ? en bestaan die dingen uberhaubt :?
Ik zat het ook met verbazing te lezen. Digitaal zou digitaal moeten zijn. Het enige dat je kan hebben is dat het geluid weg valt of gekke tikken/artifacts gaat vertonen als de verbinding slecht is. Maar bijv ruis van een trafo heeft 0,0 effect op de geluidskwaliteit van een digitaal signaal.

Het zou mij niet verbazen als de versterker bijvoorbeeld andere equalizer settings heeft per poort (wellicht kan je die aanpassen). Een kennis had dat ook, via de optische ingang werden de hoge tonen wat geboost, terwijl via HDMI er in een "film" profiel werd afgespeeld waar de lage tonen juist een klein beetje werden opgekrikt.

Ik zou de versterker handleiding er eens bij pakken en kijken naar de mogelijkheden om daar aan het geluid te rotzooien, kijken of ze beide wel exact dezelfde audiotrack afspelen, en in windows even checken bij de audio apparaten of er misschien "effecten" aanstaan. Creative had (toen ik jaren terug een kaart van ze had) ook de neiging om het geluid te "verbeteren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Masterkale1 schreef op zondag 20 april 2014 @ 10:30:
Tuurlijk zullen mensen het altijd onzin vinden om voedingen aan te passen etc. Maar veel winst in de audiowereld is te halen met voedingen.
Vergeet je niet je voedingskabel zelf? En die moet op kleine pilaartjes liggen zodat 'ie de grond niet aanraakt he.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
CyBeR schreef op zondag 20 april 2014 @ 12:25:
[...]

Vergeet je niet je voedingskabel zelf? En die moet op kleine pilaartjes liggen zodat 'ie de grond niet aanraakt he.
Jij hebt volgens mij weinig verstand van elektronica..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Masterkale1 schreef op zondag 20 april 2014 @ 12:27:
[...]

Jij hebt volgens mij weinig verstand van elektronica..
Ik heb juist best veel verstand van elektronica. Jij hebt weinig verstand van sarcasme ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Sarcasme gericht op mijn voeding verhaal waaruit ik concludeer dat jij niet weet waar je over praat.

Maar whatever. Hier mag een slotje op.

[ Voor 17% gewijzigd door Masterkale1 op 20-04-2014 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Masterkale1 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 20:41:
Ik heb meerdere malen getest en mijn vriendin ook om een beoordeling gevraagd.

Tijdens het testen heb ik ook op de popcorn en PC gelijkertijd dezelfde track aangezet op hetzelfde tijdstip.

Tijdens omschakelen werden de details hoorbaarder en het geluidsbeeld werd groter
- De test is oneerlijk , de PC zou namelijk best wel eens wat met het signaal kunnen doen. CPU power genoeg om nog even een equalizer er overheen te halen en het weer digitaal naar de uitgang te sturen.

- Het zou zo kunnen zijn dat er twee verschillende DAC's worden gebruikt in jouw versterker

- En wat ook al gezegd is: geluidsprofielen

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:59

FeaR

In GoT we trust

Slotje op verzoek.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.