Nivida_intel schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 22:21:
1 ding snap ik niet jullie hebben allemaal zitten berekenen, maar wat kan een voeding daadwerkelijk?
Ik heb een 1050 watt voeding. Dit is geen geintje het is echt zo. Op de verpakking levert hij 1050 watt. In de praktijk blijkt dat toch iets anders te liggen. Vaak zetten ze wat minder op de verpakking dan de voeding werkelijk aankan.
Ik heb een 1050 watt voeding maar in de praktijk levert hij toch 110 watt meer
Een goede 1050W voeding kan 1050W leveren, de beveiliging is alleen niet zo ingesteld dat de voeding op 1050W uitschakeld, dit is altijd iets hoger, zodat stroompiekjes kunnen worden opgevangen. Een systeem trekt tijdens games (of andere zwaardere belasting) namelijk niet continue 100%, gemiddeld zit het er wel 10/20% onder met piekjes die dus 10/20% hoger liggen. Dit is voor de voeding geen probleem, daarom is de beveiliging ook niet op 1050W ingesteld maar wat hoger, zodat piekjes van bijvoorbeeld 1100W kunnen worden opgevangen. Dat wil echter niet zeggen dat de voeding bedoeld is voor bijvoorbeeld 1150W continue.
Andere reden is het rendement. De HX1050 (degene met 80PLUS Silver certificaat, niet Gold) van Corsair is bijvoorbeeld een 1050W voeding, waarbij de beveiliging zo'n 110W boven de 1050W wordt getriggered. Deze voeding heeft echter een rendement van minder dan 85% bij 1150W, dus als ze hem als 1150W voeding verkochten kon die geen 80PLUS Silver certificaat krijgen, maar had die een 80PLUS Bronze certificaat gehad.
Ik speel ook altijd safe, en kies daarom ook altijd grotere voedingen, maar het toeval wil dat heel veel voedingen meer leveren dan daadwerkelijk op de verpakking staat. Dus in dat geval kan je een seasonic nemen of een Enermax, die leveren in de praktijk meer dan dat op de verpakking staat.
Alle fatsoenlijke voedingen hebben componenten in zich die vaak meer als 2 of 3 keer zoveel kunnen leveren dan de max van de voeding. De beveiliging van de voeding laat dit echter niet toe, die schakelt de voeding uit bij een vermogen van zo'n ~115%.
Dus het is niet 'safe' om overdreven veel vermogen te hebben, de meeste componenten in een voeding worden vaak maximaal hooguit maar half belast, dit om levensduur en rendement. Als je veiliger wil zitten haal je een voeding van betere kwaliteit, niet nutteloos veel vermogen.
De eerste Corsairs CX400, HX en TX series, waren idd goede voedingen van CWT en Seasonic voor een mooie prijs.
Deze Corsair, on the other hand, heeft een uitglijder gemaakt.
[...]
Dus ja: Corsair is een prima merk maar nee de RM750 is geen prima voeding.
Het is dus altijd goed te kijken naar merken maar over tijd ook naar specifieke types. Soms maken de fabrikanten een foutje, soms worden ze simpelweg lui en arrogant.
Ik denk dat dat laatste nu het geval is, ze hebben de goede naam dus noe kunnen ze mindere producten verkopen voor een te hoge prijs, men koopt het immers nu toch wel. Zie je zo vaak bij fabrikanten. Bij Corsair nu ook, VS serie waar de kwaliteit ver te zoeken is, CX serie welke ook stukken minder is geworden kwalitatief (de eerste, de CX400, was een goede Seasonic, toen kwam een mindere CX430 van CWT, maar nog wel met matige/redelijke condensators, de derde generatie CX430 heeft echter slechte kwaliteits condensators), CS serie gemaakt door GreatWall is helemaal een budget voeding, welke helemaal duidelijk maakt dat 80PLUS Gold niks zegt over kwaliteit, RM serie welke condensators bevat van slechte kwaliteit en welke dan ook nog slecht gekoeld worden, dus lange levensduur kun je vergeten, blijft alleen nog over de AX en AXi serie, maar daarvan zit de goedkoopste op zo'n 140 euro, dat deed Corsair vroeger toch stukken beter met kwaliteitsvoedingen vanaf 40 euro.
Die mening deel ik niet.
Heb zelf een Define R4 met window en heb de losse kabels veel creatiever weg kunnen werken dan ik met een boompje ooit zou kunnen doen.

Is jammer dat de sleeving van deze voeding doorzichtig is, maar zo netjes krijg je het nooit met een modulaire voeding.

Bij deze is de sleeving niet doorzichtig, maar de foto is wel wat onduidelijk, maar weer is te zien dat het netter is dat je ooit met een modulaire voeding zal lukken.