Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vragen over iTunes van een ouderwetste poweruser

Pagina: 1
Acties:

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 18:15
Dit topic ging over iTunes, maar op advies van een van de reacties ben ik zeer tevreden geëindigd met Foobar2000. Zie in mijn laatste post hoe dat voor mij werkt met een grote en diverse (veel klassiek, pop en meer) muziekcollectie die mede in een mappenstructuur is georganiseerd en op een iPad bediend moet kunnen worden.

Ik wil me eens wagen aan iTunes (op Windows 8 ) maar kan moeilijk de informatie vinden die ik wil hebben voordat ik daaraan begin. Ik heb een muziekcollectie van zo'n 600 Gb en beheer deze tot dusver in Total Commander. Alles is keurig in mappen en submappen verdeeld. Rechtermuisknop > play directory in Winamp. Ik wil naar iTunes overstappen zodat ik de iPad als remote kan gebruiken. Omdat mijn collectie nogal groot is ben ik huiverig om iTunes te gebruiken, omdat het bij verkeerd gebruik alle bestanden kan verplaatsen en 16 jaar muziek sparen en sorteren één grote puinhoop kan worden. Natuurlijk heb ik een backup, maar niet compleet en ik wil het graag begrijpen.

Wat ik zoek is een basic uitleg voor een "ouderwetse poweruser" van hoe iTunes omgaat met bestanden. Het gaat dan om vragen als:
1. Kan ik voorkomen dat iTunes bestanden verplaatst, aanpast of overal kopieën van maakt en zo ja hoe?
2. Hoe gaat iTunes om met meerdere bestanden van hetzelfde nummer (een in ALAC en een in mp3). De FLAC is het origineel en zal ik converteren naar ALAC voor iTunes. Het mp3-exemplaar heb ik in een submap staan voor mijn portable speler.
3. Het scannen van 600 Gb duurt vast even. Het aanmaken van playlists ook. Kan ik het resultaat (de database) backuppen zonder de bestanden zelf te backuppen? Zijn de playlists bestanden M3U achtige bestanden die ik apart kan backupen of deel van de database? Moet ik daarvoor een Apple-manier volgen? Of kan ik de database exporteren en importeren naar een te backuppen bestand? Zo niet, kan ik alternatief een systeemmap van iTunes backuppen en na een herinstall of nadat ik iets verkeerds in iTunes doe en de database niet meer is zoals ik wil terugzetten? Werkt dat ook na een update van iTunes?
4. Ben ik verplicht de bestanden op dezelfde plaats te laten staan als ik iTunes ben gaan gebruiken, of kan ik iTunes zo nu en dan opnieuw laten scannen en komt iTunes erachter welke bestanden ik verplaatst heb?
5. Is het nodig om de 600 Gb geheel opnieuw te scannen als ik door een herindeling de mp3's op een ander volume (h-schijf in plaats van f-schijf) zet of de collectie splits naar twee volumes?
6. Blijven mijn playlists werken als ik bestanden op de schijf verplaats en iTunes opnieuw heb laten scannen?
7. Welk programma's zijn tegenwoordig handig om enorm veel mp3's van tags te voorzien? Werken die programma's ook met ALAC (apple lossless)? En hoe kan ik handig de ALAC en de MP3 files tegelijk van nieuwe tags voorzien?

Alvast bedankt voor het verwijzen naar een website met antwoorden of het beantwoorden van vragen! _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door pmeter op 20-04-2014 12:22 ]

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik herken (een deel van) je probleem. En hab een paar antwoorden:
1. Ja. Ik durf niet exact aan te geven waar, maar klik (voor het importeren van je muziek) op je gemak door ALLE opties.
4. Zolang je binnen de aan iTunes aangewezen mappen verplaatst, is er niet veel aan de hand.
7. Ik gebruik daar al jaren musicbrainz picard voor.

Overigens... is dit niet een mooier oplossing? Een tooltje op je ipad, in plaats van naar een nieuwe speler (waar je nog veel en vaak op zult vloeken, ben ik bang).

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Zelf ben ik altijd niet echt een fan van iTunes. Als alternatief kan je ook Foobar (Met deze plugin?) gebruiken om de muziek af te spelen i.c.m. dit misschien.
Het is wel een wat oudere pagina en er staat dat het voor de iPhone is, maar misschien werkt hij ook voor op de iPad.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

1.ik gebruik itunes op windows en klik op "map toevoegen aan bibliotheek" ik heb nog nooit meegemaakt dat itues ging rommelen met de mappenstructuur. als ie wma tegenkomt vraagt ie of je wil dat hij ze omzet, dan maakt ie itunes versie aan in de itunes map.

2. dubbele namen kunnen prima naast elkaar. itunes heeft ook een functie "geef dubbele weer"
zodat je zelf handmatig kan verwijderen uit de bibliotheek als je dat nodig vind

3. ik heb niet zon grote bibliotheek, 55gb, paar dagen geleden duurde dat naar schatting 3 a 6 minuten.
voor 600gb zou dat dus op een half a een uurtje gaan duren.verder weet ik niet , ik backup nooit de itunes bibliotheek, allen de audiobestanden

4. itunes is niet slim, als jij een bestand verplaatst en in itunes afspeeld gaat ie mekkeren dat ie m niet kan vinden. je zal (per bestand?) dan zelf de nieuwe locatie moeten opgeven. of je voegt de bestanden in de nieuwe locatie toe en verwijderd de oude uit de bibliotheek.

5 wat niet van locatie wisselt hoeft niet opnieuw gescaned te worden

6. goeie vraag i zal straks ff proberen :P

7. itunes kan prima massaal tags toevoegen aan nummers :)
worden ook echt naar de nummers geschreven
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tXzbK9PB6XZSAvnUQIZAHX0T/full.png

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 18-04-2014 12:57 ]

ora et labora

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 12:53
Ik zou in iTunes de optie aanzetten om een kopie te maken van geimporteerde muziek, (Staat gewoon bij de opties een van de laatste tabs, kan het zo 123 niet controleren) zo kun je je "oude" bibliotheek behouden, dan maakt iTunes een kopie van al jouw muziek naar je \USER\Music\iTunes folder en kun je zien wat iTunes er mee doet, Apple doet niets met de "input" kopieert het slechts en gaat er dan zelf een mediatheek van maken. Succes in elk geval!

• pmeter
Erg bedankt voor alle antwoorden tot nu toe. Ook de reactie van Jester-NL waarin hij Monkeymote i.c.m. Foobar2000 of Winamp aanraadt waardeer ik zeer. Punt is dat ik thans weinig id3-tags heb en geen playlists gebruik. Een overstap naar iTunes of Monkeymote met Foobar2000/Winamp met id3-tags zal allebei evenveel werk zijn. Ik dacht dat iTunes de enige goed werkende remote voor de ipad was. Zijn er voor- en nadelen bij iTunes of Monkeymate? Ik gebruik geen andere apple apparatuur voor muziek dan de iPad puur als afstandbediening. Dus de integratie van iTunes is voor mij geen voordeel.
PixelJunkie schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 12:57:
Ik zou in iTunes de optie aanzetten om een kopie te maken van geimporteerde muziek, (Staat gewoon bij de opties een van de laatste tabs, kan het zo 123 niet controleren) zo kun je je "oude" bibliotheek behouden, dan maakt iTunes een kopie van al jouw muziek naar je \USER\Music\iTunes folder en kun je zien wat iTunes er mee doet, Apple doet niets met de "input" kopieert het slechts en gaat er dan zelf een mediatheek van maken. Succes in elk geval!
Dank. Alleen 600 Gb kopiëren en toekomstige uitbreidingen van de muziekcollectie in tweevoud opslaan is niet zo'n efficiënt gebruik van de harde schijf :P

[ Voor 75% gewijzigd door pmeter op 18-04-2014 13:11 ]

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

PixelJunkie schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 12:57:
En zo krijg je dus, naast je volledige bibliotheek op een dedicated schijf ook 600Gb aan dubbele bestanden op je C-schijf...
TS heeft alles al netjes gerubriceerd staan op een locatie. Zeker met de hoeveelheid die hij noemt is het (imho) onzin om dat op een tweede locatie te zetten, die (out of the box) ook nog eens niet de meest praktische is...
pmeter schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:00:
(...)Punt is dat ik thans weinig id3-tags heb en geen playlists gebruik. Een overstap naar iTunes of Monkeymote met Foobar2000/Winamp met id3-tags zal allebei evenveel werk zijn.(...)
Taggen van je muziek is een klus... true.
Ik raadt je aan om daarover eens naar (bijvoorbeeld) dit draadje te kijken.
Realiseer je dat je 600Gb niet zomaar even in 'tagger x' kan gooien, maar dat hier wat avonden en het nodige handwerk in gaan zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door Jester-NL op 18-04-2014 13:34 ]

me @ last.fm

• pmeter
Bedankt voor alle reacties. Op aanraden van Jester-NL ben ik gegaan naar Foobar2000 met Monkeymote voor bediening op de iPad. Foobar2000 heeft geweldige mogelijkheden.

Meerdere portable installaties met verschillende mediabibliotheek. Ik heb drie installaties: alleen Klassiek, alleen pop-muziek en een installatie met overige muziek. Voorts heb ik nu nog drie installaties om verschillende interfaces te testen.

Met de scratchbox-functie heb ik een UI getekend met een filter van zeven kolommen. Een selectie in een kolom filtert alles wat in de volgende kolom te zien is. Dat werkt echt geweldig. Voor klassiek ben ik dit aan het testen.
  1. Genre: K_Renaissance, K_Modern, K_Opera, K_Oratoria etc). De prefix K_ is om het genre klassiek bij elkaar te houden als ik klassiek met pop in één mediabibliotheek zou samenvoegen.
  2. Componist = Subgenre: een filter voor subgenres of specifieke doelen: vocale muziek, zelf uitgevoerde stukken, een selectie op instrument zoals piano of orgel of muziek die over een bepaald thema gaat zoals een requiem of psalmen. Dit valt onder componist omdat Mediamote (remote op de iPad) dat als aparte ingang heeft.
  3. 1e x Folderstructuur: hier kan ik kiezen aan de hand van de directorynaam.
  4. Artiest = Componist + evt. dirigent: hier staat de componist met daarachter de dirigent bij stukken waarvan ik meerdere uitvoeringen heb. Dit staat onder artiest omdat Mediamote na het genre als twee optie artiest geeft en het is fijn als ik daar uit componisten kan kiezen.
  5. 2e x Folderstructuur: opnieuw kiezen uit de directorynamen die overblijven.
  6. 3e x Folderstructuur: opnieuw kiezen uit de directorynamen die overblijven.
  7. Album = Album + Uitvoerende: het albumnaam met daarachter de uitvoerende (bijv. het orkest)
Praktijk: zo kan ik snel kiezen voor genre modern, subgenre vocaal, in de directory 'nog te luisteren', van de componist Macmillan met de gewenste dirigent (=uitvoering) en dan de bestanden uit de directory FLAC-versie!!! :9~ :9~ :9~

Verder is Foobar2000 duidelijk over mijn vragen uit de TS: bestanden worden niet verplaatst, het monitort juist de muziekmap. Als ik zelf muziek verplaatst, werkt de bibliotheek nog prima. En door de portable installatie is backuppen van het programma met alle instellingen kinderspel.

Nu in alle rust mijn muziekcollectie handmatig taggen volgens bovenstaande methode. Daar gebruik ik nu MusicBrainz Picard voor het taggen. Bestaan daar nog handige alternatieven voor?

[ Voor 20% gewijzigd door pmeter op 20-04-2014 12:23 ]

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Leercurve van Picard is wat aan de steile kant, maar het is (imho) de beste tagger out there.
Gebouwt voor sleuren en pleuren, en alles wat niet aan de hand van tags of acousticID wordt herkent is eventueel gewoon handmatig op de site te zoeken en met een druk op de knop in Picard aanwezig.
Wat op de site niet bestaat is aldaar toe te voegen (wederom... leercurve is wat steil, maar er zijn zat mensen die je willen helpen, daar).[/plug]

Ik durf zo niet te zeggen welk programma sterker en flexibeler is dan MB Picard. Ik gebruik het zelf inderdaad ook met Foobar.

me @ last.fm

Pagina: 1