Toon posts:

Single Board Computer als low profile thuis webservertje?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een simpel low profile webservertje om thuis in de kelder te zetten, en ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Het liefst wil ik er Ubuntu op draaien met Apache, PHP, Python, MySQL, Transmission (bittorrent) en een mailservertje. Een andere distro kan eventueel ook, maar ik prefereer Ubuntu. Ik wil er ook wat dingen als een forumpje enzo op draaien (voor een gesloten groep).

Na wat lezen en vergelijken zoek ik eigenlijk iets tussen een Raspberry Pi en een Barebone in. In de pricewatch zie ik bijvoorbeeld de Zotac ZBOX ID18 welke ruimschoots zou voldoen aan mijn eisen. Maar ik kan in feite met minder af, ik ga er toch geen graphics of video dingen mee doen.

Het moet gewoon een eenvoudig dingetje zijn dat ik 24/7 laat draaien, dus liefst met laag stroomgebruik. Qua geheugen en opslag heb ik aan 1GB ram en 30GB diskspace wel zat.

Er zijn ook Single Board Computer alternatieven, zoals de BeagleBone Black, en ik heb wel eens gelezen over soortgelijke bordjes van Soekris. Zou ik daar voor dit doel ook mee uit de voeten kunnen?

Wat zouden jullie aanraden voor dit doeleinde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:16
Ik zou toch een voorkeur hebben voor een computer-gebaseerde oplossing zoals de ID18 . Scheelt misschien hooguit een tientje in het jaar aan stroomverbruik, en het voordeel is dat je meteen een behuizing hebt waar je gewoon een disk in kan schroeven. Met die boards moet je toch altijd een externe schijf gebruiken, vaak is er niet eens SATA dus dan wordt het USB of een SD-kaart en dat is toch minder optimaal.
Ook softwarematig, de Zotac kan gewoon de mainstream Ubuntu-releases (en bijbehorende 3rd party packages) gebruiken, met die boards ben je altijd afhankelijk van packagers.
Verder is de extra processing power van x86 toch wel mooi meegenomen, dat ga je toch wel merken (apt-get upgrade op een Pi met SD is toch best nog wel traag).
Ik blijf die boards een gehannes vinden, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad, daar zit wel wat in. De praktische afwerking in een kant en klaar behuizinkje is wel fijn. En de extra power van x86 is altijd handig, in tegenstelling tot grafische power heb ik daar nog wel wat aan.

Domme vraag misschien maar ik zie dat er 2 DIMM sloten in zitten. Is het nog van belang dat ik ze allebei vul? (en met dezelfde DIMM?) Of kan ik er gewoon 1 in doen, en dan ooit later eventueel nog uitbreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:16
1 DIMM is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:27

arie_papa

Running on Ubuntu

Als je toch voor een x86 oplossing gaat, zou ik eens in Het grote zuinige server topic kijken.

Verder zijn er diverse ARM oplossingen te vinden waarbij de ene krachtiger is dan de andere.
Ik denk dat de RPi wat te weinig power heeft om echt makkelijk en vlot als webserver in te zetten, al kan het wel. Verder kun je kijken naar Odroid of Cubieboard. De cubieboard beschikt tevens over een sata aansluiting.
Nadeel van deze bordjes is wel dat je veel meer afhankelijk bent van de community en zover ik kan beoordelen zijn bij beide genoemde bordjes de community toch stukken kleiner dan van de Raspberry Pi.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
skinlee78 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 09:35:
Als je toch voor een x86 oplossing gaat, zou ik eens in Het grote zuinige server topic kijken.
Oh, die kende ik nog niet. Thanks!
Nadeel van deze bordjes is wel dat je veel meer afhankelijk bent van de community
Ja inderdaad, qua hardware en performance liggen mijn eisen niet hoog. Maar ik vind het wel een meerwaarde als er een beetje degelijke userbase achter zit, zodat ik alle normale dingen er gewoon mee kan draaien zonder eeuwig moeilijk doen met zeldzame packages en customized builds enzovoort.

Ik ga even in dat topic rondneuzen :)
Pagina: 1