Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe Superzoom camera, géén spiegelreflex camera, die het liefst voldoet aan de volgende criteria:

- Groothoek max 25mm
- Tele-bereik minstens 1000mm
- Optische zoom (liefst zo groot mogelijk, vanaf 40x)
- Goede beeldsensor
- Het liefste GPS
- Het liefste de mogelijkheid om panorama's te schieten
- Prijs rond de 300 / 400 euro

Nu vroeg ik mij af welke camera's geschikt zijn? Ik ben namelijk op zoek naar een Superzoom camera die bij het inzoomen ook scherp is en die ook in het donker scherpe foto's kan maken.

Ik heb gekeken naar:

De nieuwste camera's:
- Samsung WB 2200F (60x zoom) - maart 2014
- Sony Cybershot DSC-HX400V (50x zoom incl. GPS) - maart 2014
- Nikon Coolpix P600 (60x zoom) - februari 2014
- Olympus SP-100EE (50x zoom) - februari 2014
- Canon Powershot SX50 - (50x zoom)

En andere camera's:
- Sony Cybershot HX300
- Nikon Coolpix P520 - (Wel GPS - 42x zoom)
- Fujifilm FinePix SL1000 - (42x zoom)
- Fujifilm FinePix HS50 EXR

Welke camera bevelen jullie aan?

Met vriendelijke groet,

Chantal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:08

Hoicks

Techno!

Ik denk dat je voor je waardes ook even je cropfactor van de sensor voor groothoek moet meerekenen. Dan pas weet je wat het echte bereik is dat je wil hebben. 25x1.5 crop is al 37,5mm. Vaak hebben niet-systeem of dslr's een nog grotere cropfactor welke juist het groothoek bereik al tele maken.

Superzoom die in het donker ook goede foto's kan maken, gaat eigenlijk niet goed samen. Je zult dan een flink ISO bereik moeten hebben en een groot diafragma over een enorm bereik.

[ Voor 23% gewijzigd door Hoicks op 17-04-2014 16:39 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Hoicks bedankt voor je reactie. Maar wat is precies een cropfactor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Waar wil je de camera het meest voor gaan gebruiken? Want een telebereik van 1000mm is nogal redelijk extreem voor normale kiekjes. Tevens denk ik dat je in donkere omstandigheden al snel flink omhoog gaat in ISO waarde. En met een kleine sensor krijg je dan vermoedelijk al snel veel ruis. Ook zul je een erg goede stabilisatie moeten hebben, anders worden foto's op zo'n extreem bereik erg snel bewogen. In combinatie met donkere omstandigheden al helemaal funest.

[ Voor 60% gewijzigd door hars73 op 17-04-2014 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Wikipedia: Crop-factor

Panorama's schiet je normaal met groothoek. Voor een lichtsterke lens zit je ook meestal in groothoek tot medium zoom, anders schiet de prijs ontzettend omhoog. Kortom ik denk dat je je eisen even goed duidelijk moet bijstellen.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Hoicks schreef op donderdag 17 april 2014 @ 16:37:
Ik denk dat je voor je waardes ook even je cropfactor van de sensor voor groothoek moet meerekenen. Dan pas weet je wat het echte bereik is dat je wil hebben. 25x1.5 crop is al 37,5mm. Vaak hebben niet-systeem of dslr's een nog grotere cropfactor welke juist het groothoek bereik al tele maken.

Superzoom die in het donker ook goede foto's kan maken, gaat eigenlijk niet goed samen. Je zult dan een flink ISO bereik moeten hebben en een groot diafragma over een enorm bereik.
Het lijkt me dat het hier gaat om brandpuntsafstanden in 35mm equivalent. Dus cropfactor heeft er dan in principe niet mee te maken. Ze is niet op zoek naar een DSLR.

Verder moet je inderdaad op 1000mm met een superzoom niet al te kritisch zijn op de kwaliteit van de foto's. En 1000mm is écht heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Bio schreef op donderdag 17 april 2014 @ 16:43:
[...]
Het lijkt me dat het hier gaat om brandpuntsafstanden in 35mm equivalent. Dus cropfactor heeft er dan in principe niet mee te maken. Ze is niet op zoek naar een DSLR.

Verder moet je inderdaad op 1000mm met een superzoom niet al te kritisch zijn op de kwaliteit van de foto's. En 1000mm is écht heel veel.
Ook bij een kleinere sensor heb je te maken met cropfactor toch? Ook al heb je een niet-verwisselbare lens.

Ik zie dat bij vaste lensen de cropfactor al in de lens is meegerekend naar 35mm formaat. Dus cropfactor hoef je dan geen rekening mee te houden.

Je moet wel rekening houden met een sluitertijd van 1/1000 wanneer je uit de hand wilt fotograferen om je eigen handbeweging te compenseren (maximaal ingezoomd). Of je moet vanaf statief willen schieten.

1000mm is echt enorm. Ik heb een 70-200x1.5 crop (dus 105-300) en daarmee haal ik het 'haantje' op kerktorens met gemak dichtbij.

Wat is je doel? Wat ga je het meeste fotograferen?

[ Voor 22% gewijzigd door Hoicks op 17-04-2014 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Natuurlijk heb je te maken met een cropfactor, maar dat is voor de vraag van TS niet relevant. Ze zoekt een superzoomcamera (niet een lens) met een bereik van 25-1000mm in 35mm equivalent.

@TS: Op Dpreview kan je camera's vergelijken op specs. Zie hier voor het gewenste zoombereik én GPS. Ik heb zelf niet echt ervaring met dergelijke camera's, maar kijk gewoon eens rond op internet, en lees de reviews. Er zijn denk ik geen écht foute keuzes in dezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Bio op 17-04-2014 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Bedankt voor alle reacties. Zelf weet ik helaas niet alle techische aspecten als het om een camera gaat.
Maar momenteel heb ik een fuji finepix met 10x optische zoom en bij de digitale zoom wordt het beeld vaag.

Ik ben op zoek naar een camera waarmee ik meer kan gaan oefenen om mooie plaatjes te schieten i.p.v. alleen 'gewone' vakantie kiekjes. Daarnaast ben ik dol op macro's.

Een spiegelreflex vind ik niet fijn, omdat ik liever geen lenzen wil wisselen en ik heb gezien dat losse lenzen aardig aan de prijs zijn.

Zoom wil ik graag om bijvoorbeeld ook in Afrika de leeuwen dichtbij kan halen en scherp kan stellen. Maar zoals ik jullie hoor is 1000mm dus al echt heel veel. En met een groothoek zijn panorama's inderdaad wellicht overbodig.

Maar een mooie kwaliteit foto's (ook voor 's avonds, kan uiteraard ook met statief) vind ik wel heel belangrijk.

Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Digitale zoom, tekent de camera gewoon beeldpunten bij. Daar wordt een foto nooit scherper van. Het is een van de dingen die ik het eerste uitzet op een camera.

Probleem met superzooms zijn de hoeveelheid lenzen die worden toegepast in de lens zelf. Hierdoor neemt de kwaliteit heel erg af (zeker als het ook nog betaalbaar moet zijn). Daarnaast neemt de hoeveelheid licht die een dergelijke lens kan vangen, wanneer je ook maar een beetje zoomt, heel snel af.

Succes met zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Je kunt ook eens wat onderzoek doen naar de panasonic fz200.
Deze is lichtsterker dan alle andere superzooms volgens mij (f2.8 over het hele bereik)

Je verliest dus wat zoom (deze heeft een bereik van 25mm-600mm), maar wint snelheid en kwaliteit.

"Gold award" op dpreview.com

[ Voor 6% gewijzigd door leendertv op 17-04-2014 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindcrimeNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 11:31
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2014 @ 17:05:
Zoom wil ik graag om bijvoorbeeld ook in Afrika de leeuwen dichtbij kan halen en scherp kan stellen. Maar zoals ik jullie hoor is 1000mm dus al echt heel veel. En met een groothoek zijn panorama's inderdaad wellicht overbodig.
Leeuwen (en olifanten, neushoorns, buffels) zijn echt het probleem niet wat zoom betreft. Die zijn nergens bang voor. Daar kun je ongeveer de auto naast zetten (echter niet altijd verstandig bij enkele van bovengenoemde dieren: http://dailypicksandflick...uger-national-park-video/ )... Schuwe vogels en wild dat gejaagd wordt zijn meer het probleem...

De Panasonic FZ200 hierboven genoemd is een aanrader. Wil je voor extra compact en licht, de nieuwe Panasonic TZ60 (beste travelzoom van dit moment volgens Chip.de) gaat tot 720mm (30x) en valt op dit moment net binnen je budget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. En haha die dieren komen dichtbij genoeg ja, wel heftig als je in die auto zit! :o

Maar zijn er ook mensen met ervaringen met de Sony DSC-HX400V en de Nikon Coolpix P520???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 11:24:
Bedankt voor de reacties. En haha die dieren komen dichtbij genoeg ja, wel heftig als je in die auto zit! :o

Maar zijn er ook mensen met ervaringen met de Sony DSC-HX400V en de Nikon Coolpix P520???
Ik denk dat je voornamelijk moet zoeken naar reviews om een beter gevoel te krijgen bij die modellen.

http://www.ephotozine.com...t-dsc-hx400v-review-24346
http://www.techradar.com/...olpix-p520-1143197/review

Verder ben ik het wel met de reacties hierboven eens. De Panasonic TZ60 is een fijn toestel volgens reviews. Daarbij ook een behoorlijk stuk compacter dan de door jou genoemde modellen. Kan een belangrijk issue zijn.

http://www.techradar.com/...-tz60-zs40-1210530/review

Maar belangrijk blijft, wat is je hoofddoel voor gebruik van deze camera? En "ik wil wel eens wat met foto's doen" is dan niet genoeg ;) Je moet goed nadenken welke onderwerpen je wil gaan fotograferen en in welke omstandigheden.

[ Voor 33% gewijzigd door hars73 op 18-04-2014 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
leendertv schreef op donderdag 17 april 2014 @ 17:56:
Je kunt ook eens wat onderzoek doen naar de panasonic fz200.
Deze is lichtsterker dan alle andere superzooms volgens mij (f2.8 over het hele bereik)

Je verliest dus wat zoom (deze heeft een bereik van 25mm-600mm), maar wint snelheid en kwaliteit.

"Gold award" op dpreview.com
Extra duit in het zakje: de FZ200 is waarschijnlijk de beste superzoom compactcamera die je momenteel kunt krijgen. Maar verwacht geen wonderen, want enorm zoombereik komt altijd met een enorm nadeel: hele kleine sensor. Een kleine sensor zorgt voor veel ruis, wat vooral in donkerdere omstandigheden erg zichtbaar gaat worden in je foto's (als je geen statief kunt gebruiken).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44

Bever!

3

FZ200 zou mijn keuze zijn, die lens is een mooi stukje techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Heb me al tijden niet verdiept in superzooms (wel in MFT, maar das heel wat anders). Dus eens even een review (http://www.photographyblo..._fz200_review/conclusion/) gelezen en inderdaad die FZ200 zou zeker mijn voorkeur hebben tussen alle genoemde superzooms, zeker vanwege een constant diafragma van f/2.8. Ik heb ooit nog een Panasonic FZ3 gehad, ook met een constant diafragma van f/2.8. Was een fijn toestel.

[ Voor 20% gewijzigd door hars73 op 18-04-2014 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt weer voor de reacties!
Ja de FZ200 komt er heel goed uit, ook bij de consumentenbond.
Ook bedankt voor de tip om na te denken wat voor mij precies het belangrijkste is om te fotograferen.

Maar nog een laatste vraag, zelf houd ik dus niet van het wisselen van lenzen, maar wat is nu het grote verschil met camera's als de Nikon D serie of Canon EOS serie? Is dat puur de sensor? Ik zag dat het merendeel geen lens stabilisatie heeft overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een duurder alternatief voor de Panasonic, kun je vergelijken:
http://snapsort.com/compa...Panasonic-Lumix-DMC-FZ200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:02:
Ook bedankt voor de tip om na te denken wat voor mij precies het belangrijkste is om te fotograferen.

Maar nog een laatste vraag, zelf houd ik dus niet van het wisselen van lenzen, maar wat is nu het grote verschil met camera's als de Nikon D serie of Canon EOS serie? Is dat puur de sensor? Ik zag dat het merendeel geen lens stabilisatie heeft overigens...
Spiegelreflex of compact zijn beide hele verschillende technieken. Daarnaast zijn er tegenwoordig nog systeemcamera's.

Hier kun je wel wat korte verschillen vinden, maar als je je hier echt in wilt gaan verdiepen, dan heb je nog wel wat te doen de komende tijd :P
http://www.camerashop.nl/advies/camera-s.html?cb-ref=leftnav

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindcrimeNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 11:31
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:02:

Lens stabilisatie hangt af van het merk bij DSLR camera's. Sony heeft dat (bij hun A-mounts) bijvoorbeeld wel in de camera body, dat betekent dat als je een lens koopt, dat die in principe goedkoper zou moeten zijn, omdat daar geen lens stabilisatie voor ingebouwd hoeft te zijn. Bij Canon en Nikon moet elke lens dus zijn eigen stabilisator ingebouwd hebben, wat dus meestal duurder zou moeten zijn. In de praktijk echter...

Beeldstabilisatie bij compact camera's is een heel ander verhaal, die zit er altijd in, echter is het voor de bouwers van de camera's vooral bij die travel/grote zooms een uitdaging om dit goed in te bouwen (naast hun probleem om een gigantische lange lens in een kleine body in te bouwen). Sommige willen dan snel nogal vertrouwen op "software matige" stabilisatie, ipv (mijn inziens betere) "optische" stabilisatie. De ene fabrikant doet een van beide of de combinatie van beide...

En wat betreft het verschil tussen Canon EOS en zo, die hebben gigantisch grotere sensoren tov van bijvoordbeeld de travelzooms (past ook niet in zo'n klein cameraatje), maar ja, daar betaal je ook voor...
Als je iets compacts wilt hebben met veel zoom zonder lenzen te moeten verwisselen, dan lever je op andere gebieden helaas wat in. Je kunt helaas niet alles krijgen, zeker niet voor jouw budget...

[ Voor 12% gewijzigd door MindcrimeNL op 18-04-2014 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
In donker scherpe foto's vergeet die FZ200 maar dat worden ruisfoto's. In weinig licht tot donker situaties wil je twee dingen lichtgevoelige lenzen max 2.8, liever 1.8 diafragma en een hele grote sensor minimaal die van de Sony RX100, liefst groter APS-C camera's. De 2.8 van de FZ200 klinkt leuk in theorie maar door de veel te kleine sensor wazige ruisfoto's nachtfoto's. Dat wordt budget flink opkrikken of eisen naar beneden bijstellen. Wat wil je ECHT?

Ps als je alleen in zon en goed daglicht schiet kun je wel al heel veel leuks krijgen

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In het donker blijft lastig ja. Maar dan ga ik toch gewoon voor mijn statief of Gorilla Pod. Dan krijg je vaak met een nachtstand mooie scherpe avond opnames.

Ik wil sowieso geen spiegelreflex of systeemcamera. Het liefst zoek ik een all in one camera. Zoom vind ik erg leuk voor het fotograferen van dieren die ver weg zijn, maar daarbij is beeldstabilisatie natuurlijk erg belangrijk (bij vogels).
Toch vind ik macro's ook heel leuk om te doen. Bloemen fotograferen of insecten. Het gaat dan toch om de vakantie foto's, landschap, dorpjes etc. En aangezien ik geen aparte filmcamera wil, vind ik een film stand ook een must. Maar graag zou ik wat meer willen gaan oefenen met mijn camera dan alleen 'gewone' vakantie kiekjes te schieten. Maar dat ligt dat denk ik toch aan de creativiteit van de fotograaf i.p.v. aan de camera.

Zelf zit ik nu nog erg te twijfelen tussen:
  • Sony DSC-HX400V (Carl Zeiss lens / groot diafragma, maar geen high speed movies en geen uitklapscherm)
  • Panasonic FZ200 (Batterij gaat lang mee, heeft een uitklapscherm. Geen GPS en maar 24x zoom)
  • Nikon Coolpix P520 (Kan panorama's schieten, heeft GPS, een uitklapscherm, high speed movies, 41,7x zoom. Heeft een lage batterijduur) (Deze heeft tot nu toe toch mijn voorkeur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
"maar 24x zoom"...... enig idee hoeveel dat is? Ik zie in je voorkeuren niets staan wat wijst op enorm zoombereik. 600mm is echt wel genoeg. Beter een goede 600mm lens dan een zeer matige 1000mm lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
Volgens mij heeft de Sony HX400V sweep panorama. Dat gaat veel verder dan wat je met groothoek kunt schieten. Maar er is ook software om foto's achteraf aan elkaar te plakken. Maar sweep panorama is gewoon makkelijk.

Ik heb geen ervaring met de HX400V, maar wel met de HX50V (travelzoom formaat).
De HX serie wordt vaak geroemd om zijn video kwaliteit.
YouTube: Giraffe Walking to Tree and Eating

Hier zie je ook waarom zoom het verschil kan maken.
Volgens mij moet je bij de meeste safari's op het pad blijven.
Dus wanneer de dieren bij je vandaan lopen, kun je niets anders dan zoomen.

Op het eind van het filmpje wordt er op 30x zoom gefilmd.
Dit was uit de losse hand (wel met wat steun van de rand van het open dak van het busje), dus over stabilisatie is er niets te klagen.

Wanneer de HX400V dezelfde sensor heeft als het kleinere broertje, dan moet je niet gaan pixel peepen. Zelfs in de volle zon in Kenia ga je de tekortkomingen van een kleine sensor met grote zoomlens zien.
Maar het is voldoende kwaliteit om foto's op een 1080p scherm te bekijken.

Hier een voorbeeld aan het eind van de middag in Kenia: https://mega.co.nz/#!Cd9C...Rj8wPCzCEWdsZWeJRxQRBUnCY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De FZ200 heeft met 600mm dan echt wel genoeg. Zie je die atmosferische verstoring? En dat yello-effect? Werd er bijna zeeziek van. En die foto op iso800 is net een aquarel. Niet bepaald reclame voor je camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
Universal Creations schreef op donderdag 24 april 2014 @ 23:09:
De FZ200 heeft met 600mm dan echt wel genoeg. Zie je die atmosferische verstoring? En dat yello-effect? Werd er bijna zeeziek van. En die foto op iso800 is net een aquarel. Niet bepaald reclame voor je camera.
Misschien dat jij kwaliteit belangrijker vindt dan zoom, maar ik vind de video acceptabel. Natuurlijk zie ik ook wel dat ik dit filmpje niet naar Discovery hoef te sturen. Maar als ik op dat moment meer zoom had gehad (nu 720mm), dan had ik bij deze scene verder willen inzoomen. Dus jouw conclusie dat 600 mm genoeg is, vind ik een vreemde.

Nogmaals, bij een safari heb je vaak geen andere manier om dichterbij te komen. Er zullen ook genoeg momenten zijn dat de dieren dicht bij de auto komen, maar de vraag is of je het niet erg vindt dat wanneer de dieren ver weg zijn, dat je dan achteraf moet croppen, of tevreden bent met de scene en of je dus de zoom wilt inruilen tegen kwaliteit.

De foto heb ik ook niet gepost om reclame te maken voor mijn camera, maar meer om te laten zien dat meer zoom vaak een concessie is op andere vlakken. Op een 1080p IPS scherm vind ik de foto acceptabel en aangezien ik op dit moment geen scherm heb met een hogere resolutie, voldoet het voor mij. Wel heb ik mijn twijfels wanneer ik ergens in de toekomst naar een 4K TV ga.

Verder valt er naar mijn mening met een 1080p filmpje weinig te croppen. Dus daar moet je het doen met het filmpje zelf. Wanneer 4K filmen gangbaar wordt, dan zou je croppen wel kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Supremo schreef op zondag 27 april 2014 @ 18:03:
Misschien dat jij kwaliteit belangrijker vindt dan zoom, maar ik vind de video acceptabel. Natuurlijk zie ik ook wel dat ik dit filmpje niet naar Discovery hoef te sturen. Maar als ik op dat moment meer zoom had gehad (nu 720mm), dan had ik bij deze scene verder willen inzoomen. Dus jouw conclusie dat 600 mm genoeg is, vind ik een vreemde.
Je komt wel dichterbij, maar je krijgt er dan niet meer detail voor terug. Hele volksstammen fotografen komen niet verder dan 600mm en schieten daarmee prima platen. En dat is ook mijn punt: beter een goede kwaliteit 600mm lens dan een zeer matige 600+ mm.
Nogmaals, bij een safari heb je vaak geen andere manier om dichterbij te komen. Er zullen ook genoeg momenten zijn dat de dieren dicht bij de auto komen, maar de vraag is of je het niet erg vindt dat wanneer de dieren ver weg zijn, dat je dan achteraf moet croppen, of tevreden bent met de scene en of je dus de zoom wilt inruilen tegen kwaliteit.
Met een goede lens kun je croppen en dus de foto maken die je ook met meer mm's had kunnen maken. Het verschil is wel dat alles wat binnen 600mm valt wel van betere kwaliteit is met de goede 600mm lens.
De foto heb ik ook niet gepost om reclame te maken voor mijn camera, maar meer om te laten zien dat meer zoom vaak een concessie is op andere vlakken. Op een 1080p IPS scherm vind ik de foto acceptabel en aangezien ik op dit moment geen scherm heb met een hogere resolutie, voldoet het voor mij. Wel heb ik mijn twijfels wanneer ik ergens in de toekomst naar een 4K TV ga.
Foto's afdrukken is iets wat je misschien ook wel graag wil doen en 1080p is genoeg voor 10x15, maar groter niet. Ook een beetje zonde van de megapixels als je er maar 2 van gebruikt.
Verder valt er naar mijn mening met een 1080p filmpje weinig te croppen. Dus daar moet je het doen met het filmpje zelf. Wanneer 4K filmen gangbaar wordt, dan zou je croppen wel kunnen overwegen.
Je kunt uit een degelijk 1080p filmpje ook prima een 720p filmpje croppen waardoor 600mm opeens 850mm wordt. Maar zoals gezegd: dan moet het wel degelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik heb de Nikon Coolpix P600. Nu komt er vaak, nadat ik foto's heb gemaakt, op het scherm de volgende tekst te staan i.p.v. de gemaakte foto: Bestand bevat geen beeldgegevens. Waar is mijn foto gebleven en wat kan ik hieraan doen? Heb ik ergens in mijn instellingen iets fout staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Al een andere geheugenkaart geprobeerd? Het klinkt alsof de bestanden corrupt raken.

This footer is intentionally left blank

Pagina: 1