Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 528564

Topicstarter
Hallo,

ik ben op zoek naar een nieuwe superzoom camera, en heb een paar modellen op het oog.

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
€300-400

• Wat voor camera wil je?
Superzoom/bridge

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden?
De camera zal voornamelijk op vakanties gebruikt worden. Ik ga eind dit jaar naar Nieuw-Zeeland, en daar heb je een hele hoop natuur, landschappen en "wildlife" die je op digitaal papier kan zetten. Ik zou graag ook dichtbij willen komen bij al deze fauna & flora, dus veel zoom is toch wel belangrijk.

De fz200 bekoort me wel, maar de mindere zoom stoort me toch wel, alhoewel zijn constante f2.8 wel een enorm positief gegeven is.

• Tussen welke modellen twijfel je?
Camerasize.com (link)
dpreview.com

Tweakers.net links:
Panasonic Lumix DMC FZ200
Fujifilm Finepix SL1000
Sony Cyber-shot DSC-HX300
Canon Powershot SX50 HS
Nikon Coolpix P520

Dus wat zoek ik nu?
-Goed om landschappen te fotograferen
-Bij ver inzoomen toch nog degelijke kwaliteit
-fullhd opnames tot 50-60hz
-goede fotos maken bij zonsopgang/ondergang
-gebruiksvriendelijk, ook voor minder ervaren mensen

Heb hier al jaren compactcamera's gehad, maar het gebrek aan zoom heeft me al een hoop mooie shots gekost. Kan er mij iemand helpen met mijn keuze?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 528564 op 26-07-2013 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-07 08:23
Persoonlijk vind ik een lichtsterk objectief een veel belangrijker pluspunt, dan een heel ver bereik.

Ga je wild fotograferen, dan kan dit wel een argument wel beslisend zijn.

Ik vind 24x zoom echt voldoende.

Voor mij, is 24x zoom met f2.8 constant, meer dan ik met mijn 4x f2.8 objectieven kan bereiken op mijn spiegelreflex (dan sleur ik 7kg aan aperatuur mee).
Als je enigszins serieus bent met fotografie, dan zul je in diafragma voorkeuze en manueel gaan werken. Dan is het ideaal als je niet de belichting aan hoeft te passen omdat je diafragma veranderd tijdens het zoomen.

Dit advies staat los van de eigenschappen van de camera, de kwaliteit van de lens. Mocht de Panasonic op andere vlakken slechter zijn, dan kan je dit nog mee laten wegen. Maar mijn ervaring met de Panasonic's is dat ze heel concurrerend zijn.

Je zou ook nog eens kunnen kijken naar de sensorgrootte van de camera's (groter is doorgaans beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 528564

Topicstarter
Sensors zijn allemaal evengroot van bovenstaande modellen.

Zag wel dat panasonic gisteren de nieuwe Lumix DMC-FZ70 met 60x optical zoom (20mm-1200mm) heeft aangekondigd, en een opvolger voor de FZ200 zou ook zeer binnenkort worden aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:12

sapphire

Die-hard pruts0r

Volgens de specs in de pricewatch is de FZ200 geen constante 2.8 zoom hoor. Maar 2.8-8, dat scheelt behoorlijk !

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Dan staat het dus niet goed in de pricewatch :)

Maar een lichtsterke tele lens is echt een groot voordeel.
Je kunt met snellere sluitertijden werken. En dat heb je echt nodig als je van onderwerpen ver weg scherpe foto's wil maken.
En het is ook mooier dat je de achtegronden iets meer kan vervagen.

[ Voor 73% gewijzigd door leendertv op 19-07-2013 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303253

Ik zag het ook al in de PW maar ook bij Panasonic zelf hebben ze het over die F/2.8-F/8.0. Ik vind erg onduidelijk en snap niet helemaal hoe het nu werkt.

Hier hoe het bij Panasonic in de specs staat als je vanuit de PW doorklikt: F2.8 / Multistage Iris Diaphragm (F2.8 - 8.0 (W,T))

Wat is het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
Klopt, was gisteren nog even bij de Mediamarkt. Ik zag dat de Panasonic geen f2.8 constant heeft. Ik dacht zelf, dat is best interessant... maar helaas.

Daar stonden de Sony en Panasonic. De Sony heeft in groothoek ook f2.8 en heeft zelfs 50x zoom een heeft volledig ingezoomd een lichtsterkte van f6.3.
De Panasonic heeft slechts een lichtsterkte van f8 bij minder zoom.

Als het een bridge-camera moest zijn, dan zou ik voor de Sony gaan.

Ik denk zelf dat ik eerder een systeemcamera zou kiezen, omdat je dan later nog uit kunt breiden. Ik zit dan te denken aan een uitlopend model micro four thirds(125-200 euro), met een 14-150 lens (€299).
Je valt dan wel terug in bereik, maar wint op gebied van hoge iso-waarden en uitbreidingsmogelijkheden een stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
In elke review lees je dat het gaat om f2.8 over het gehele bereik.
En dit staat ook op de site van Panasonic NL: http://www.panasonic.nl/h...FZ200/11943043/index.html
"en krachtige 24x optische zoom en een lichtsterkte van F2.8 over het volledige zoombereik."

"Dit is de allereerste keer dat een digitale compactcamera beschikt over een lens met een ongelooflijk heldere lichtsterkte van F2.8 bij 600 mm"

[ Voor 18% gewijzigd door leendertv op 19-07-2013 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
Klopt het is toch een F2.8 lens.

Het is een f2.8 van 4,5mm tot 108mm. Meestal bij spiegelreflexen staat dit soort waardes andersom, bijvoorbeeld: Tamron SP AF17-50mm F/2.8

http://www.dpreview.com/r...mc-fz200/images/front.jpg

Raar ik heb best verstand van lenzen, maar ik ben toch een beetje misleid door de informatie van mediamarkt kaartjes, pricewatch en dergelijke.
Je kan er vanuit gaan dat de F2.8 constant is en dat is best uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303253

Je ziet inderdaad in de reviews langs komen maar blijft gewoon onduidelijk. Waarom hebben ze dan in de specs toch wat anders staan en niet alleen F/2.8. In de specs hebben ze ook op de Nederlandse site staan dat F2.8 wide angle en F8 bij tele.

Multistage Iris Diaphragm (F2.8 - 8.0 (W,T)) (http://www.panasonic.nl/h...index.html?trackInfo=true)

Heb je die F2.8 alleen in bepaalde situaties?

Edit:
Of zou dat de diafragma range zijn welke je kunt gebruiken. Dus F/2.8 tot F/8 bij zowel wide angle als tele?

Zo ja dan is het wel redelijk verwarrend opgenomen in de specs.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 303253 op 19-07-2013 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Anoniem: 303253 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:29:
Edit:
Of zou dat de diafragma range zijn welke je kunt gebruiken. Dus F/2.8 tot F/8 bij zowel wide angle als tele?
Klopt!
Pagina: 1